ارز دیجیتال دش (Dash) چیست؟

blank

احتمالا در مورد دَش (Dash)، این رمزارز هیجان انگیز، چیزهایی شنیده‌اید و می‌خواهید بیشتر در موردش بدانید.

در این راهنمای جامع قصد داریم به تعدادی از سوالاتی که در مورد رمزارز دش وجود دارد پاسخ دهیم.

رمزارز دش در سال 2014 عرضه شد. حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید نام این کوین دو بار قبلا عوض شده که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

عناوین مطلب:

در این راهنما، توضیح می‌دهیم که ارز دش چیست، چه ویژگی خاصی دارد و تراکنش‌های آن چگونه انجام می‌پذیرند.

علاوه بر این، در مورد اینکه امنیت رمزارز دش نیز صحبت می‌کنیم.

پس از خواندن این مقاله از بورسینس شما به درک خوبی از رمزارز دش، و همچنین کاربردها و ویژگی‌هایش دست خواهید یافت.

دش چیست؟

رمزارز دش، مانند بیت‌کوین، ارزی دیجیتال است که از آن می‌توان برای پرداخت‌ها و نقل و انتقال پول استفاده کرد. دش روی تکنولوژی بلاک‌چینی که بیت‌کوین بر آن استوار است ساخته شده، اما توانسته این تکنولوژی را به شکلی خاص بهبود دهد.

شهرت دش مدیون ارائه حریم خصوصی بهتر و سرعت بیشتر تراکنش‌ها به نسبت بیت‌کوین است. و این ویژگی‌ها با کمک مدلی ویژه همراه با “مسترنود”ها به دست می‌آیند.

در ادامه مفصل‌تر به سراغ مسترنود خواهیم رفت چون پشتوانه اصلی شبکه دش هستند.

دش نه تنها این مزایا را ارائه می‌دهد بلکه مدل ویژه دش به شکلی خودگردان و خودسرمایه‌گذار طراحی شده، به این معنی که خود شبکه می‌تواند مدیریت و تامین مالی خود را انجام دهد. برخلاف بیت‌کوین، شبکه دش می‌تواند سرمایه‌ای را که برای بهبود بیشتر تکنولوژی دش لازم است تامین کند.

نام دش (Dash) از ترکیبی از واژه‌های انگلیسی دیجیتال (Digital) و پول نقد (Cash) برگرفته شده است.

این ارز دیجیتال در 18 ژانویه 2014 توسط ایوان دافیلد (Evan Duffield) تحت عنوان ایکس کوین (XCO) عرضه شد. در 28 ژانویه 2014، این نام به “دارک کوین” و در 25 مارس 2015 به “دش” تغییر یافت.

دش یک فورک (fork) از لایت‌کوین (Litecoin) و لایت‌کوین نیز فورکی از بیت‌کوین است. هنگامی که فورک ایجاد شد باگی پدید آمد که باعث ماین شدن یک میلیون و 900 کوین دش طی دو روز اول شد! رقمی برابر با 10 درصد کل کوین‌های دش موجود!

نکته: “فورک” هنگامی ایجاد می‌شود که قرار باشد تغییراتی روی بلاک‌چین صورت گیرد که آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند. در اینجا، لایت‌کوین دش را به وجود آورد، درحالیکه لایت‌کوین خود فورکی از بیت‌کوین است. از این رو، این تکنولوژی‌ها مشابه هم هستند اما هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

مطلب مرتبط: مفهوم فورک در بلاک‌چین چیست؟

بعد از این اشتباه فنی، ایوان دافیلد پیشنهاد داد که این کوین دوباره عرضه شود اما جامعه کاربران دش این پیشنهاد را نپذیرفت و پروژه به همان شکل ادامه پیدا کرد.

رمزارز دش از سال 2014 که عرضه شد تا پایان سال 2016 با قیمتی کمتر از 10 دلار ارزش گذاری می‌شد. اما همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، قیمت این ارز در دوره‌های زمانی خاصی رشد قابل توجهی تا بیش از 100 دلار پیدا کرد:

نمودار ارز دش

حال که با آغاز داستان دش همراه شدیم، بیایید نگاهی به جزئیات عوامل ذکرشده بیندازیم تا ببینیم چه چیز این ارز را تا این حد منحصر به فرد می‌کند.

مهمترین ویژگی‌های دش

دش ویژگی‌های بسیاری دارد که آن را نسبت به سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین متمایز می‌کند.

این سه ویژگی دش را تبدیل به ارزی برتر برای انجام تراکنش به شیوه ای محرمانه‌تر و سریع‌تر می‌کند:

  • مسترنودها
  • تراکنش‌های خصوصی
  • ارسال فوری

مسترنودها (Masternodes)

روی بلاک‌چین بیت‌کوین استخراج کنندگانی (miner ها) وجود دارند که تراکنش‌های انجام شده را تائید می‌کنند و در ازای آن پاداشی به ازای کار خود دریافت می‌کنند. به همین شکل، روی بلاک‌چین رمزارز دش نیز استخراج کنندگانی وجود دارند، اما این سیستم در دش شامل دو قسمت است – مسترنودها و استخراج کننده‌ها.

یک کاربر باید حداقل 1000 دش در حساب خود داشته باشد تا تبدیل به یک مسترنود شود. مسترنودها سرورهای ویژه‌ای هستند که عملکردهای حیاتی شبکه ارز دش را انجام می‌دهند. آنها مسئول پردازش تراکنش‌های خصوصی (ارسال خصوصی)، تراکنش‌های فوری (ارسال فوری)، مدیریت و همچنین سیستم خزانه (treasury system) هستند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شبکه ای قدرتمند و روبه رشد از مسترنودهای دش وجود دارند.

مسترنود های دش

این مسترنودها امنیت شبکه را بهبود بخشیده و باعث می‌شوند تراکنش‌ها به سرعت تراکنش‌هایی که با پول نقد انجام می‌شود تایید شوند. این مسئله برای مسترنودها مستلزم صرف زمان و تلاش است، به همین علت شبکه نیز به آنها پاداش می‌دهد.

یک مسترنود 45 درصد تمام پاداشی را که توسط استخراج کوین دش به دست می‌آید دریافت می‌کند. درواقع، هر کوین دش تازه‌استخراج‌شده به این ترتیب تقسیم می‌شود:

  • 45 درصد به استخراج کنندگان میرسد (0.45 ارز دش)
  • 45 درصد به مسترنودها میرسد (0.45 ارز دش)
  • 10 درصد برای تامین بودجه پیشرفت‌های بعدی شبکه کنار گذاشته می‌شود (0.1 ارز دش)

سیستم منحصر به فرد مسترنودها به دش کمک می‌کند تا دو مزیت بزرگ را در اختیار کاربران شبکه قرار دهد. در ادامه به این دو مزیت خواهیم پرداخت.

ارسال خصوصی (PrivateSend)

یکی از مشکلات بلاک‌چین بیت‌کوین، عمومی بودن آن است، به این معنی که اگر شما یک تراکنش بیت‌کوین انجام دهید، هر فردی در دنیا که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند این اطلاعات را در مورد تراکنش شما بداند:

  • آدرس عمومی فرستنده و گیرنده در هر تراکنش بیت‌کوین
  • مبلغ این تراکنش
  • تراکنش‌های سابقی که از این آدرس ارسال و دریافت شد

مشکل همینجاست!

تراکنش‌های بیت‌کوین شبیه به تراکنش‌های ارزهای فیات نیستند که در آنها فقط طرفین درگیر از جزئیات هر تراکنش آگاه باشند.

برخلاف بیت‌کوین، دش سرویسی به نام ارسال خصوصی ارائه می‌دهد که تراکنش‌ها را محرمانه‌تر می‌کند. به خاطر همین ویژگی، تراکنش‌های دش قابل ردیابی نیستند و هویت کاربران در دسترس تمام افراد دنیا نیست. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، مسترنودها انجام تراکنش‌های خصوصی را ممکن می‌کنند.

حتی اگر تراکنش‌های شما قانونی باشند (که امیدواریم باشند!)، آیا دلتان می‌خواهد بقیه دنیا هم همه چیز را در مورد آنها بدانند؟ به احتمال قوی پاسخ شما “نه” خواهد بود!

این درواقع یکی از مزیت‌های بزرگ دش در مقایسه با بیت‌کوین است.

این همان مزیتی است که باعث می‌شود ارز دش تعویض‌پذیر (fungible) شود. اما تعویض پذیری (fungibility) چیست؟

ارزهای فیات سنتی (مانند دلار، یورو، یا ین) همگی تعویض پذیر هستند، به این معنا که دو اسکناس 10 هزارتومانی را می‌توان با هم عوض کرد. هیچ تفاوتی بین ارزش اسکناس 10 هزارتومنی که در جیب من وجود داشت با اسکناس 10 هزارتومانی که شما دارید وجود ندارد.

هیچ فرقی درست مثل یک اونس طلا که می‌توان آن را با یک اونس طلا از عیاری مشابه تعویض کرد.

این مفهوم شامل بیت‌کوین نمی‌شود. زیرا تراکنش‌های بیت‌کوین قابل ردیابی هستند و ممکن است فردی بیت‌کوینی که در یک معامله غیرقانونی در گذشته استفاده شده را نپذیرد.

اما از آنجا که تراکنش‌های ارز دش را نمی‌توان ردیابی کرد، تاریخچه آنها ناشناخته است و این مسئله تمام کوین‌های دش را برابر و تعویض پذیر می‌کند.

ارسال فوری (InstantSend)

به طور میانگین، حدود 10 دقیقه زمان می‌برد تا یک تراکنش بیت‌کوین یک تاییدیه (confirmation) دریافت کند. با این حال، یک تراکنش در سیستم بانکی تقریبا بصورت لحظه‌ای انجام می‌شود. تفاوت بین این دو زمین تا آسمان است!

این مسئله مقیاس‌پذیری و پذیرش عمومی بیت‌کوین را زیر سوال برده است، و دش این مشکل را با ارائه سرویسی ویژه به نام “ارسال فوری” رفع کرده است.

با استفاده از ارسال فوری، تراکنش‌های دش فورا توسط شبکه مسترنود تائید می‌شوند.

سرویس ارسال فوری هزینه‌ای به تراکنش‌های معمول دش اضافه می‌کند. یک تراکنش معمول دش حدود 2.5 دقیقه طول میکشد تا تائید شود که باز هم نسبت به تائید 10 دقیقه‌ای بیت‌کوین پیشرفت محسوب می‌شود.

اما چه کسی دلش میخواهد 2.5 دقیقه در مغازه خاروبارفروشی منتظر بماند تا پولی پرداخت کند؟ هیچ کس! به همین خاطر با پرداخت هزینه تراکنشی اندک، می‌توانید از مسترنودها بخواهید تایید تراکنش شما را در چند ثانیه انجام دهند.

این سه ویژگی مفید مزایای خارق العاده ارز دش نسبت به بیت‌کوین و لایت‌کوین هستند. اما علاوه بر اینها، هنوز چیزهای دیگری هستند که ارز دش را نسبت به سایرین متمایز می‌کنند. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

پروتکل خودگردانی (Self-Governing) و تامین سرمایه خودی (Self-Funding)

در بیت‌کوین، هنگامی که یک بلاک استخراج می‌شود، 100 درصد پاداش به استخراج کننده (یا استخراج کنندگان) می‌رسد. با این حال، در دش، 10 درصد پاداش استخراج به شبکه دش بازمی‌گردد.

این مقدار به بودجه‌ای که برای رشد و پیشرفت ارز دش مورد نیاز است اضافه می‌شود. ارز دش با این روش می‌تواند سرمایه لازم برای رشد و پذیرش بیشتر خود را فراهم آورد.

حال چه کسی برای این بودجه تصمیم می‌گیرد؟

تصمیم گیری برای نحوه صرف کردن این بودجه باز هم به شیوه‌ای دموکرات انجام می‌گیرد که در آن اعضای شبکه دش می‌توانند به نفع یا علیه پیشنهادات ارائه شده و توضیح داده شده در dash.org رای بدهند.

در ادامه می‌توانید فهرستی از پیشنهادات حال حاضر شبکه دش را ببینید.

پیشنهادات در دش

بنابراین همه در جامعه ارز دش فرصت ابراز نظر و مشارکت در توسعه دارند. اهمیت این مسئله زمانی آشکار می‌شود که به یاد آوریم بلاک‌چین یک تکنولوژی مدرن است که پیش از فراگیر شدن احتیاج به توسعه‌ای مداوم دارد.

همانطور که میبینید، ارز دش پیشرفت‌های بسیاری هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ مدل کسب و کار شبکه عرضه می‌کند. به این دلیل ارز دش یکی از برترین رمزارزهاست.

حال که می‌دانیم دش چیست و چه برتری‌هایی دارد، بیایید فراتر رفته و نگاهی به چگونگی انجام تراکنش‌های دش بیندازیم.

تراکنش‌های دش چطور انجام می‌شوند؟

تصور کنید شما در حال حاضر یک ارز دش دارید و آن را در والت (wallet) دش خود ذخیره کرده‌اید. ابتدا، دو مسئله مهم را باید در مورد والت دش خود بدانید:

آدرس عمومی (public address): آدرس عمومی خود را به عنوان شماره حساب بانکی‌تان در نظر بگیرید. آدرس عمومی ترکیبی تصادفی از حروف و اعداد است که شما می‌توانید با هر کسی که بخواهد برای شما مبلغی بفرستد به اشتراک بگذارید.

کلید خصوصی (private key): کلید خصوصی خود را رمز کارت بانکی‌تان در نظر بگیرید که تحت هیچ شرایطی آن را با کسی به اشتراک نمی‌گذارید. کلید خصوصی نیز ترتیبی تصادفی از کاراکترهاست که برای دسترسی به والت دش خود و انجام تراکنش‌ها به آن احتیاج دارید.

فرض کنید که می‌خواهید یک دش برای دوست‌تان بهرام بفرستید. برای انجام این تراکنش باید مراحل زیر را طی کنید.

  • با کلید خصوصی خودتان والت‌تان را امضا می‌کنید و یک کوین دش به آدرس عمومی بهرام می‌فرستید.
  • استخراج کنندگان دش تراکنش شما را به بلاکی، که حاوی گروهی از تراکنش‌های ارز دش با چارچوب زمانی مشابه است، اضافه می‌کنند.
  • اگر سرویس ارسال فوری را انتخاب کنید، تراکنش شما فورا توسط مسترنودها تائید می‌شود. در غیر این صورت، تائید تراکنش شما توسط یک استخراج کننده معمولی در بازه زمانی دو یا سه دقیقه‌ای صورت می‌پذیرد.
  • وقتی این تائیدیه انجام شد، بقیه استخراج‌کنندگان از این تائید تراکنش مطلع و نتایج کار استخراج‌کنندگانی که این تراکنش را تائید کردند را دوباره چک می‌کنند تا مطمئن شوند که هیچ اشتباهی رخ نداده و تراکنش صحیح است.
  • در این زمان است که یک کوین دش از حساب شما به حساب بهرام منتقل می‌شود.
  • یک تراکنش روی شبکه دش به این صورت انجام می‌گیرد.

پیش از خرید دش یا هر رمزارز دیگری، بهتر است از پتانسیل آن در آینده آگاه شوید. سرمایه‌گذاری کورکورانه در ارزهای دیجیتال بسیار خطرناک است. شما پولی که برای سرمایه گذاری در این بازار غیرقابل پیش بینی هزینه می‌کنید را به زحمت به دست آورده‌اید، پس بسیار مراقب باشید. ارزهای دیجیتال دارای ریسک و نوسان قیمت زیادی هستند.

پتانسیل‌های ارز دیجیتال دش

در طول سال 2017، دش از نظر رشد قیمت بسیار عالی عمل کرد. اگر در ابتدای 2017، شما 10 دلار روی دش سرمایه گذاری کرده بودید، این مبلغ در آخر سال 2017 به 1500 دلار تبدیل می‌شد، رشدی حدود 14900 درصد در طول کمتر از یک سال! دیوانه‌وار است، نه؟

حتی از دیدگاه برخی کارشناسان، ارز دش یکی از مقبول‌ترین رمزارزها محسوب می‌شود.

یکی از دلایل شهرت رمزارز دش حل کردن دو مشکل اصلی بیت‌کوین است: عدم وجود حریم خصوصی و سرعت پایین تراکنش‌ها.

به دو دلیل زیر، دش اساسا رمزارزی قوی است:

  • همانطور که پیش از این اشاره شد، بهبود در سرعت و فضای خصوصی این شبکه مزیتی مهم نسبت به بیت‌کوین محسوب می‌شود.
  • از دید یک سرمایه گذار، ادامه‌دار بودن پیشرفت تکنولوژی یک رمزارز حائز اهمیت است. خوشبختانه، ارز دش سیستمی خودگردان دارد که سرمایه لازم برای توسعه‌های بعدی را جمع آوری می‌کند.
    تکنولوژی شبکه دش به طور مداوم در حال پیشرفت و همچنین افزایش تعداد کاربران خود است، هر دو ویژگی تضمین آینده‌ای درخشان برای این ارز هستند.

مسائل دیگری نیز هستند که دش را تبدیل به یک ارز دلخواه می‌کنند.

اما باید مراقب برخی فاکتورهایی که می‌توانند جلوی رشد این ارز را بگیرند نیز باشید، بطور مثال:

  • منتقدین ارز دش می‌گویند این شبکه حقیقتا غیرمتمرکز نیست زیرا بسیاری از عملکردهای مهم شبکه توسط مسترنودها صورت می‌پذیرد. اگر کسی اکثریت مسترنودها را تحت کنترل بگیرد، احتمالا می‌تواند شبکه دش را نیز کنترل کند. این کار، گرچه دشوار، اما غیرممکن نیست.
  • همچنین ارز دش با کوین‌های دیگری مانند مونرو (Monero) و زی‌کش (ZCash) رقابتی تنگاتنگ خواهد داشت، شبکه‌هایی که آنها نیز تلاش دارند فضای خصوصی بهتری برای کاربران خود مهیا کنند. گفته می‌شود مونرو در این ویژگی بهتر از دش عمل می‌کند. پس بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری، این کوین‌ها را نیز دنبال کنید و در نظر داشته باشید.
  • به خاطر ماهیت خصوصی دش، احتمال اینکه قانون‌گذاران نظارت دقیق‌تری بر آن داشته باشند بیشتر است، زیرا ممکن است مبادلات غیرقانونی پول با استفاده از ارز دش و با سواستفاده از مزیت ناشناخته بودن طرفین مبادله در این شبکه انجام شود.

این موارد برخی چالش‌هایی هستند که دش با آنها روبروست و شما باید پیش از سرمایه‌گذاری روی این ارز از آنها آگاه باشید.

نکته حائز اهمیت دیگر (نه فقط برای دش، بلکه برای هر رمزارزی) امنیت است.

آیا دش امنیت دارد؟

ارز دش، مانند سایر رمزارزها، راهی امن برای انجام تراکنش بدون نیاز به واسطه و شخص ثالث مهیا می‌کند.

به عنوان مثال، اگر شما از طریق کارت بانکی شتاب خود یک پرداخت انجام دهید، بانک اطمینان حاصل می‌کند که تراکنش به شکلی امن به انجام رسیده و همچنین تمام تراکنش‌ها را برای ارجاعات آینده ثبت می‌کند.

متاسفانه، اگر خللی در امنیت بانک یا سایر واسطه‌های مالی ایجاد شود، تمام کاربران آنها در خطر خواهند بود.

ارز دش، که بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین بنا شده است، گزینه‌ای مطمئن است زیرا این فرآیندها را به شکلی غیرمتمرکز انجام می‌دهد. تراکنش‌های دش، به جای تکیه بر واحدهایی متمرکز مانند بانک‌ها، توسط بیش از 4 هزار سرور که در سرتاسر جهان پخش شده‌اند پشتیبانی می‌شود.

از این رو می‌توان دش را امن دانست، مگر اینکه باگی در خود تکنولوژی ایجاد شود، شبیه به آنچه که حین راه اندازی این شبکه اتفاق افتاد. به این پدیده که معمولا در ساعات اولیه پس از عرضه یک کوین و در حین استخراج‌های اولیه رخ می‌دهد “مشکل استخراج فوری” (instamine controversy) گفته می‌شود.

هنگامی که دش عرضه شد، دو میلیون دش در عرض 48 ساعت پس از عرضه استخراج شدند. اگر خاطرتان باشد، تنها 18 میلیون دش برای استخراج شدن وجود دارند. خالق دش یکی از بزرگترین بهره‌برداران از این باگ بود.

بعد از آن، دش دیگر دچار مشکلات امنیتی نشد، اما در هر صورت این اتفاق در ذهن سرمایه گذاران شک ایجاد کرده است.

با در نظر گرفتن تمام این نکات، هنوز هم می‌توان گفت دش به اندازه هر رمزارز برتر دیگری امن است.

حال که دانستیم دش چیست، چطور می‌توان از آن استفاده کرد، و تا چه اندازه امنیت دارد، بهتر است نگاهی به موارد احتمالی سواستفاده از این ارز نیز بپردازیم.

آیا ارز دش ممکن است مورد سواستفاده قرار گیرد؟

از آنجا که تراکنش‌های دش غیرقابل ردیابی هستند و نمی‌توان طرفین معامله را در شبکه دش شناسایی کرد، این کوین تبدیل به ارز دیجیتالی شده که برخی افراد برای اقدامات خلافکارانه از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از وبسایت‌های خرید و فروش در دارک‌نت شروع به پذیرش کوین‌هایی کرده‌اند که شناسایی کاربران را ناممکن می‌کند.

همچنین، اگر دولت نداند چه کسی پشت هر تراکنش است فرار مالیاتی نیز آسان می‌شود.

با کوینهایی مثل دش که فضای خصوصی بهتری فراهم می‌کنند، می‌توانید تصمیم بگیرید که درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌تان را اعلام نکنید.”

با این کار، ردیابی شما توسط سازمان‌های مالی دولتی مرتبط با خدمات درآمدی دشوار می‌شود. به همین علت، این ارز توانسته توجه کاربرانی که قصد فرار مالیاتی یا انجام دیگر فعالیت‌های غیرقانونی دارند را جلب کند.

در ابتدای شهرت بیت‌کوین، افراد بسیاری این سوءبرداشت را داشتند که بیت‌کوین می‌تواند به طور کامل هویت افراد را مخفی نگاه دارد. در گذر زمان، آشکار شد که بیت‌کوین با کوینی که بتواند فضایی خصوصی فراهم آورد فرسنگ‌ها فاصله دارد. بنابراین، توجه‌ها به سمت کوین‌های دیگری همچون دش و مونرو، که مدعی تحقق این وعده هستند، جلب شد.

با اینکه می‌توان از ارز دش سواستفاده کرد، مجرمین تنها درصد اندکی از تمام کاربران را تشکیل می‌دهند. همانطور که میب‌ینید، دش به خاطر مزیت‌های بسیاری که بر ارزهای دیجیتال و همچنین سایر رمزارزها دارد به شهرت رسیده است، و نه فقط به خاطر استفاده‌ای که مجرمان از آن دارند.

کیف پول دش

دش یک ارز دیجیتال است، بنابراین بصورت دیجیتال نگهداری و منتقل می‌شود.

کیف پول‌های زیادی از ارز دش پشتیبانی می‌کنند.

اگر صرفا قصد استفاده از دش را داشته باشید، می‌توانید کیف پول رسمی این ارز را که توسط سایت رسمی آن dash.org معرفی شده روی موبایل و سایر دستگاه‌ها نصب کنید.

صفحه دانلود کیف پول‌ها

با این حال اگر قصد استفاده از سایر ارزهای دیجیتال را داشته باشید، شاید بهتر باشد از یک کیف پول مولتی کارنسی (کیف پولی که از چندین ارز پشتیبانی می‌کند) استفاده کنید.

از جمله کیف پول مولتی کارنسی که از Dash پشتیبانی می‌کنند:

کیف پول تراست والت

کیف پول اتمیک والت

کیف پول Jaxx

روش خرید و فروش دش

در برخی سایت‌های ایرانی نیز می‌توان دش خرید و فروش کرد که با یک جستجوی ساده می‌توانید بیابید.

مثلا سایت Bidarz یکی از این سایت‌هاست.

علاوه بر این، شما می‌توانید ابتدا بیت‌کوین بخرید سپس آنرا به دش تبدیل کنید.

زیرا خرید و فروش ارزهای محبوب‌تری مانند بیت‌کوین در ایران رایج‌تر است.

دش به دلیل شناخته شدن در صرافی‌های خارجی زیادی معامله می‌شود. چه بخواهید دش بخرید و نگهداری کنید یا اینکه به صورت فعالانه به ترید دش (خرید و فروش به دفعات بالا) بپردازید، سایت‌های مناسب اینکار بسیار زیاد هستند.

از جمله پلتفرم‌های معاملاتی که دش در آنها معامله می‌شود:

پلتفرم معاملاتی بایننس

پلتفرم معاملاتی Kucoin

سایت‌ شناخته شده برای تبدیل دش به سایر ارزها (یا بالعکس):

صرافی Changelly

برای مشاهده قیمت دش به دلار و سایر مشخصات ارز دش، می‌توانید صفحه این ارز را در سایت coinmarketcap.com ببینید:

قیمت دش

 

کلام آخر

در این مقاله خوانید که چرا ارز دش می‌تواند حریم خصوصی افراد را بهتر حفظ کند و دیگر مزیت‌های آن نسبت به بیت‌کوین چیست. همچنین تا حد مطلوبی می‌دانید که تراکنش‌های دش چطور کار می‌کنند و تا چه اندازه امنیت دارند.

بی شک، دش از تکنولوژی منحصر به فرد و قدرتمندی سود می‌برد که این ارز را نسبت به بسیاری از رمزارزها برتری داده است.

با این حال، باز هم نکاتی منفی وجود دارند که باید مراقب آنها باشید. یکی از این نکات منفی این حقیقت است که میتوان از این ارز در جهت اهداف مجرمانه استفاده کرد و این مسئله می‌تواند ارز دش را در کانون توجه قانون‌گذاران قرار دهد.

مطلب دیگری که در این مقاله در مورد دش آموختید عملکرد گذشته و افق‌های آینده برای این ارز بود. ارز دش در سال 2017 قابل توجهی داشت ولی چنین رشد قیمتی ممکن است در آینده هیچ‌گاه اتفاق نیفتد.

نظر شما در مورد دش چیست؟ آیا نسبت به بیت‌کوین بهتر است؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید. مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم!

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ابوالفضل

سلام میشه توی کیف پول از دش برای استیکینگ استفاده کرد؟ اگه میشه تو کدوم کیف پول میشه؟

سجاد

سلام چجوری میشه مستر نود بشیم ؟؟ باید چه کار هایی کرد؟؟؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
3
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx