رشد شدید قیمت بیت‌کوین با کمترین حد نوسانات این ارز دیجیتال طی ۱۶ ماه گذشته

blank

نوسانات بیت‌کوین به کمترین حد 16 ماه گذشته خود رسیده است و این مسئله نشان‌دهنده احتمال ایجاد حرکتی انفجاری در روند حرکت این ارز دیجیتال است.

میزان کل قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین تا 2 میلیارد دلار افزایش یافته است که تنها 13 درصد با رکورد تاریخی خود فاصله دارد. گرچه بخش زیادی از قراردادها هنوز تا حد زیادی در صرافی دریبیت (Deribit) متمرکز شده است، این میزان در بورس کالای شیکاگو (CME) نیز به 300 میلیون دلار رسیده است.

به عبارت ساده، قراردادهای مشتقه به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا از سرمایه خود در برابر حرکات صعودی (با قراردادهای خرید) یا حرکات نزولی (با قراردادهای فروش) محافظت کنند. گرچه استراتژی‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارند، صرف وجود بازار نقدینه قراردادهای مشتقه می‌تواند اندیکاتور مثبتی باشد.

عناوین مطلب:

به‌عنوان مثال، قراردادهای مشتقه به ماینرها اجازه می‌دهد تا درآمد خود را که وابسته به قیمت ارز دیجیتال است، تثبیت کنند. شرکت‌های آربیتراژ (arbitrage؛ روشی برای کسب سود از تفاوت قیمت بیت دو یا چند بازار) و بازارساز از این ابزار برای پوشش ریسک معاملات خود استفاده می‌کنند. درنهایت، بازارهایی که نقدینگی کافی داشته باشند، شرکت‌کنندگان بزرگ‌تری را به خود جذب می‌کنند و به این صورت، کارایی خود را نیز افزایش می‌دهند.

نوسانات ضمنی، معیاری مفید و اصلی است که می‌توان آن را با توجه به قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله، تعیین کرد. هرگاه معامله‌گرها خطر نوسانات قیمت در ابعاد بزرگ را جدی تلقی کنند، این اندیکاتور بالاتر می‌رود. عکس این مسئله در طول دوره‌هایی اتفاق می‌افتد که قیمت ثابت است یا انتظار می‌رود نوسان قیمت کمتر باشد.

1 13
نوسانات ضمنی قراردادهای سه‌ماهه اختیار معامله. منبع: Skew

نوسانات اغلب در قالب اندیکاتور ترس شناخته می‌شوند؛ با این حال، نگاه این معیار اغلب رو به عقب است. همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، این اندیکاتور در 26 ژوئن (6 تیر) به اوج 13,880 دلاری رسید و سپس 1,400 دلار افت کرد. نوسانات اخیر قیمت از ماه مارس 2020 (فروردین 99)، پس از افتی 50 درصدی طی تنها 8 ساعت، اتفاق افتاد.   

نوسانات قیمت اندیکاتورها

دوره‌های کم‌نوسان نشان‌دهنده احتمال ایجاد حرکات قابل‌ملاحظه قیمت هستند؛ درواقع، این دوره‌ها نشان می‌دهند که بازارسازها و افرادی که با روش آربیتراژ کسب سود می‌کنند، با هزینه پریمیوم (وجه ضمانت قراردادهای مشتقه) کمتری از دارایی خود محافظت می‌کنند؛ زیرا، افزایش میزان قراردادهای مشتقه به‌هنگام ایجاد حرکتی ناگهانی در روند قیمت، به افزایش نقدینگی بازار کمک می‌کند.

سپس، سرمایه‌گذاران باید روی بازارهای قراردادهای آتی متمرکز شوند تا ارزیابی کنند که آیا احتمال حرکتی قابل‌ملاحظه وجود دارد یا خیر. افزایش میزان قراردادهای مشتقه به‌معنای افزایش تعداد شرکت‌کنندگان بازار یا ایجاد موقعیت‌هایی با مبلغ کلان‌تر است.

2 12
میزان کل قراردادهای آتی بیت‌کوین. منبع: Skew

مجموع کل ۴,۲۰۰ میلیارد دلاری قراردادهای مشتقه، ممکن است در مقایسه با اوج ۵,۷۰۰ میلیارد دلاری این میزان در ماه اوت (شهریور) چندان زیاد نباشد؛ اما، هنوز هم اندیکاتور مهمی تلقی می‌شود.

چند دلیل ممکن است مانع رشد این معیار شده باشد، از جمله اتهام کمیسیون معاملاتی قراردادهای آتی کالای ایالات متحده (CFTC) علیه صرافی بیتمکس و هک 150 میلیون دلاری صرافی کوکوین (KuCoin).

نوسانات بالا یکی دیگر فاکتورهای اساسی است که ممکن است اثر منفی بر تعداد قراردادهای مشتقه بیت‌کوین داشته باشد. علی‌رغم اینکه طی 16 ماه گذشته، 57 درصد کمترین رقم بوده است، هنوز هم نشان‌دهنده هزینه پریمیوم قابل‌ملاحظه‌ای است، خصوصاً برای قراردادهای مشتقه بلندمدت. قراردادهای آتی و اختیار معامله، همبستگی زیادی با هم دارند؛ زیرا، در استراتژی‌های پیشرفته‌تر، این دو بازار ترکیب می‌شوند.

خریداری که قیمت اِعمال ۱۴,۰۰۰ دلاری برای سررسید 21 مارس (1 فروردین 1400) در نظر گرفته باشد، باید 10 درصد هزینه پریمیوم پرداخت کند. بنابراین، قیمت سررسید باید به 15,165 دلار یا 34 درصد بالاتر از سطح 11,300 دلار فعلی برسد.

3 10
نوسانات ضمنی ۹۰ روزه سهام شرکت اپل. منبع: Alphaquerry

به‌عنوان مقایسه، نوسانات سه‌ماهه سهام شرکت اپل (AAPL)، 41 درصد است. گرچه این میزان از 29 درصد نوسانات شاخص S&P 500 بیشتر است، تأثیر بلندمدت آن در مقایسه با نوسانات ضمنی 47 درصدی بیت‌کوین، قابل‌ملاحظه خواهد بود. نوسانات 34 درصدی در قراردادهای خرید ماه مارس 2021 (فروردین 99) برای سهام اپل، هزینه پریمیوم 2.7 درصدی را در پی داشته است.

به بیان بهتر، اگر سهام شرکت اپل، 11,300 دلار قیمت‌گذاری شود، قراردادهای اختیار معامله مارس 2021 ممکن است 308 دلار هزینه دربرداشته باشد. در این بین، قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین با 1,150 دلار معامله می‌شوند که چهار برابر سهام شرکت اپل هزینه خواهد داشت.

قراردادهای اختیار معامله ممکن است بهترین روش نباشند

با اینکه برای ورود به موقعیت‌های معاملات آتی دائمی (perpetual futures) احتیاج به صرف هزینه‌ای ضمنی وجود دارد؛ با این حال، این هزینه سنگین نبوده است و مانع ایجاد این موقعیت‌ها نشده است. دلیل این امر نرخ وجوه (funding rate) قراردادهای آتی دائمی است که اغلب هر 8 ساعت پرداخت می‌شوند.

4 5
نرخ وجوه قراردادهای آتی دائمی. منبع: Digital Assets Data

طی چند ماه گذشته، نرخ وجوه بین مثبت و منفی در نوسان بوده است و درنهایت، تأثیری چندانی بر خریداران قراردادهای لانگ و فروشندگان قراردادهای شورت نداشته است.

به دلیل بالابودن نوسانات ذاتی بیت‌کوین، قراردادهای مشتقه این ارز دیجیتال، احتمالاً بهترین روش برای کسب سود از این بازار نیست. هزینه 1,150 دلاری قراردادهای مشتقه برای مارس 2021 ممکن است برای ایجاد موقعیت‌های آتی بیت‌کوین با ضریب اهرمی 4 برابر استفاده شود. با رسیدن بیت‌کوین به همین میزان 34 درصدی، این شرایط می‌تواند سودی 1,570 دلاری (136 درصدی) ایجاد کند.

مثال بالا به‌معنای بی‌فایده‌بودن استفاده از قراردادهای مشتقه نیست، خصوصاً به‌هنگام ایجاد استراتژی‌هایی که شامل قراردادهای مشتقه ترکیبی خرید و فروش می‌شوند. باید در نظر داشته باشیم که قراردادهای اختیار معامله سررسید مشخصی دارند. بنابراین، اگر محدوده قیمت مطلوب حتی روز به دست آید، این معامله به‌هیچ‌وجه سودی نخواهد داشت.

برای افرادی که طرفدار رشد قیمت بیت‌کوین هستند، محدوده قیمت و تایم‌فریم مشخصی وجود دارد؛ به‌ نظر می‌رسد که در حال حاضر، قراردادهای آتی دائمی می‌تواند بهترین راه‌حل باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx