راهنمای انتخاب کیف پول دیفای

کیف پول دیفای

در دنیای امروز برای ورود به بازار کریپتو، داشتن کیف‌ پول از اولین ملزومات این دنیای بزرگ است.

کیف‌پول‌های کریپتو به شما اجازه می‌دهند تا دارایی‌های خود را به صورت کاملا ایمن ذخیره و نگهداری کنید.

اما کاربری کیف‌پول‌های ارز دیجیتال فقط به هودل ارز دیجیتال محدود نمی‌شود و امکانات متفاوتی برای اتصال به ابعاد جدیدی از دنیای کریپتو فراهم می‌کنند.

عناوین مطلب:

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های کیف‌پول‌های کریپتو اتصال به اپلیکیشن‌های دیفای (DeFi) و گیمفای (GameFi) است که همه ولت‌ها نمی‌توانند از این ویژگی پشتیبانی کنند.

در این مقاله قصد داریم در مورد کیف پول دیفای بیشتر صحبت کنیم.

دیفای چیست؟

کلمه DeFi یا Decentralized finance به معنای امور مالی غیرمتمرکز است که هدف آن حذف واسطه‌های مالی، اقتصادی و ارائه ارزش افزوده برای موارد استفاده گسترده‌تر در تکنولوژی بلاک‌چین است.

دیفای به زبان ساده‌تر یعنی اصطلاحی فراگیر برای انواع محصولات و خدمات قابل ارائه که در صنعت امور مالی با حذف واسطه‌های دست‌ و پا گیر و کاهش هزینه نهایی همراه است.

تکنولوژی بلاک‌چین با اطمینان از وجود چندین نسخه از تراکنش‌ها برروی نود‌های (Node) مختلف، در مسیر حذف واسطه‌های دنیای سنتی گام بر‌می‌دارد. داشتن چند نسخه از یک تراکنش در مکان‌های مختلف امکان دستکاری و تغییر منبع داده‌ها را از یک نقطه از بین می‌برد.

شاید یکی از دلایل اصلی رشد سریع مفهوم DeFi به خاطر موارد استفاده آن به عنوان درگاه پرداخت برای پشتیبانی از فرآیند‌های پیچیده‌تر باشد.

برخی از موارد قابل استفاده از دیفای، شامل StableCoin، استیکینگ، وام‌دهی، صرافی‌های غمرمتمرکز و yield Farming می‌شود. 

وجود چنین ابزار‌ و اپلیکیشن‌هایی در اکوسیستم دیفای، امکان کسب سود‌های بالاتری را نسبت به بانک‌‌های سنتی فراهم می‌کند. حتی مردم می‌توانند در چنین بستر‌هایی به دریافت وام بپردازند.

ورود به دنیای دیفای

شما برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها و خدمات حوزه دیفای نیاز به یک درگاه دارید. این درگاه با نام کیف‌پول دیفای شناخته می‌شود که از طریق آن امکان اتصال به بازی‌های کریپتو نیز فراهم می‌گردد.

برای استفاده از قابلیت‌های دیفای، نیاز به کیف‌پول‌ دیفای دارید. در اوایل شکل‌گیری این مفهوم، کیف‌پول‌های دیفای، پیچیده و از نظر کاربری مشکل بودند اما هم‌اکنون تجربه‌کاربری خاص و سرعت چشمگیر‌ آن‌ها، به کاربران اجازه ناوبری و تعامل راحت‌تر با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را میسر کرده است. 

ورود به دیفای
در دیفای بر خلاف بانک‌ها، مسئولیت مدیریت و نگهداری دارایی شما بر عهده خودتان است.

علاوه‌ بر این، در هسته دیفای، کیف‌پول‌ها به کاربران امکان استفاده از خدمات و محصولات مالی را که توسط درگاه ارز دیجیتال به تکنولوژی Web 3.0 مجهز هستند ارائه می‌دهد. این مسئله آزادی عمل، شفافیت تراکنش‌ها و مالکیت دارایی‌ها را برای کاربران تضمین می‌کند.

کیف پول دیفای چیست؟

کیف‌پول دیفای که در اصطلاح به آن DeFi Wallet گفته می‌شود، راه‌حلی در دنیای واقعی برای حفظ دارایی‌های ارز دیجیتال و ذخیره آن‌ها به صورت ایمن است.

این کیف‌پول‌ها به عنوان یکی از امن‌ترین روش‌های ذخیره و نگهداری از دارایی‌ها با حفظ مالکیت کاربر شناخته می‌شوند. 

کیف‌پول‌ دیفای مانند یک نقطه اتصال بین اپلیکیشن و کیف‌ پول کاربر عمل می‌کند که قدرت مدیریت آن‌ را کاملا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این مدل باعث شده تا کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال در نقطه مقابل بانک‌های سنتی‌ قرار بگیرند.

بانک‌های سنتی همه دارایی‌های کاربر را در اختیار دارند و برای مدیریت آن‌ها، کاربر می‌بایست احراز هویت و سایر تاییدیه‌های لازم را در اختیار بانک قرار دهد، از این رو کاربران بر دارایی‌های خود به صورت مستقیم تسلط ندارند.

کیف‌پول‌ دیفای، نیاز کاربران را با استفاده از سرویس‌های ثانویه حذف و طرحی برای حرکت انقلابی صنعت امور مالی ارائه می‌دهد. این کیف‌پول‌ها اغلب برپایه کیف‌پول‌های Web 3.0 فعالیت می‌کنند که امکان تعامل با بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز دیفای را فراهم می‌کند. 

بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم، بایننس‌چین و پالیگان از مهم‌ترین نمونه‌های مورد استفاده این کیف‌پول‌ها هستند. تشابه دیگر کیف‌پول‌های دیفای با سایر کیف‌پول‌های ارز دیجیتال در سازگاری آن‌ها با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با حفظ جایگاه خصوصی بودن آن‌هاست.

یعنی کاربران برای نگهداری ایمن از دارایی‌ها می‌بایست در حفظ کلید خصوصی کیف‌ پول نهایت دقت را به خرج دهند. کیف‌پول‌های دیفای، غیرحضانتی هستند بدین معنا که دارایی‌های کاربران فقط توسط آن‌ها قابل دسترس است.

با توجه به دلایلی که عنوان شد، کیف‌پول‌ دیفای یکی از بهترین راه‌حل‌های حفظ ایمن دارایی‌ها‌ در بازار ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

با این حال، فراموشی یا از دست دادن کلید خصوصی ولت‌ها می‌تواند به قیمت از دست دادن همه دارایی‌های کاربران تمام شود. بنابراین کلید خصوصی‌تان را فراموش نکنید و آن را در یک جای امن نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: آدرس‌ کیف پول‌تان را ساده و قابل خواندن کنید!

معیار‌های انتخاب کیف‌پول دیفای

انتخاب کیف‌پول صحیح بسته به نوع دارایی و محصولات قابل پشتیبانی متفاوت است.

اولین اصلی که در این کیف‌ پول‌ها باید به آن توجه شود، ارائه امنیت حداقلی برای ایمن ماندن دارایی کاربران در عین تجربه کاربری آسان آن است. 

همچنان که در حال مطالعه این مقاله هستید، تعداد کیف‌ پول‌های دیفای در حال افزایش هستند که این امر، انتخاب کیف‌ پول مناسب برای دیفای را برای کاربران مشکل می‌کند. سبک و سنگین کردن گزینه‌های موجود در انتخاب کیف پول دیفای اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان فقط به یک ویژگی خاص کیف‌های پول بسنده کرد.

  • اولین و مهم‌ترین معیار انتخاب کیف‌ پول می‌بایست دارایی‌هایی قابل پشتیبانی در آن باشد، به خاطر داشته باشید همه ولت‌ها امکان پشتیبانی و حفظ دارایی‌های مورد نظر شما را ندارند.
  • دومین معیار مهم، اعتبار ولت از نظر امنیت است. در هنگام انتخاب یک ولت باید از خودتان سوال کنید آیا سازندگان این کیف‌ پول اقدامات امنیتی لازم را برای حفظ دارایی‌های کاربران در نظر گرفته است؟
  • علاوه‌ بر معیار امنیت، دسترسی به خدمات و محصولاتی که در هر کیف‌ پول پشتیبانی می‌شوند نیز اهمیت زیادی دارد. برخی از کاربران ممکن است قابلیت استیک دارایی را ضروری بدانند در حالی که برای سایر کاربران امکانات دیگر مانند اتصال آسان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اولیت داشته باشد.

بنابراین پس از پاسخ به سوالات ایمنی کیف‌ پول، می‌بایست در مورد کارایی آن تحقیق کنید. 

نگاه بازار ارز دیجیتال نسبت به دیفای اهمیت زیادی دارد. بسیاری از کاربران دانش زیادی در این زمینه ندارند و نحوه شروع کار با اپلیکیشن‌های دیفای ممکن است برای آن‌ها چالش برانگیز باشد.

کار با توکن‌های نقدینگی LP چندگانه، انجام تراکنش در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) یا نحوه استفاده از تکنولوژی‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز جدید، همگی می‌توانند به مشکلات کاربران در نحوه کار با این سرویس‌ها بدل شوند.

به همین دلیل بسیاری از کاربران جدید ممکن است در مورد سادگی و فرآیندی که کیف‌ پول برای هدایت و راهنمایی کاربران در نظر گرفته است کنجکاو باشند. مدیریت زمان، انرژی و هزینه برای کاربران اهمیت زیادی دارد که باید در ناوبری کیف‌پول‌ها به آن توجه شود.

و آخرین مورد مهم در انتخاب کیف‌پول، ابزار‌های مورد نیاز شما در آن ولت است که برای موفقیت به آن نیاز خواهید داشت.

کیف پول سیف‌پال

کیف‌ پول سیف‌پال (Safepal) یکی از کیف‌پول‌های محبوب دیفای است که سادگی و داشبورد قدرتمند آن برای سواپ بین‌ زنجیره‌ای و استیکینگ، فرصت خوبی را برای کسب درآمد منفعلانه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.  

سیف‌پال به همراه یک داشبورد مدیریتی ساده طراحی شده که در آن کاربران بدون نیاز به جستجوی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود برای یافتن استخر‌ها، امکان مشاهده لیست استخرهای دیفای را در اختیار دارند.

کاربران می‌توانند به راحتی با استیک دارایی در این استخرها، به صورت منفعل کسب درآمد کنند. در کنار استخر‌های استیک، یک قابلیت ترکیب خودکار در سیستم درآمدی سیف‌پال در نظر گرفته شده که به کاربران فرصتی برای ذخیره و کسب درآمد بیشتر از دارایی‌های موجود را فراهم می‌کند.

با کیف‌پول سیف‌پال، کاربران دیگر نیاز به استفاده از صرافی‌های متمرکز یا حساب‌های متمرکز نخواهند داشت. به جای آن، سیف‌پال قابلیت سواپ Cross-chain را برای معامله و استیک ارائه کرده است.

کیف پول سیف‌پال
کیف پول سیف‌پال

ویژگی دیگری که توسط این کیف‌ پول برای سهولت دسترسی کاربران به استخر‌های استیک فراهم شده، LP maker نام دارد که بر روی بستر سیف‌پال فعالیت می‌کند. این قابلیت توکن‌های LP مورد نیاز برای استخر‌های استیکینگ را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر تیم توسعه‌دهنده این پروژه در سال‌های اخیر به دستاورد‌های زیادی رسیده است که شامل عرضه توکن مخصوص سیف‌پال در لانچ ‌پد بایننس می‌شود.

هدف آن‌ها از ارائه این توکن، قرار گرفتن در جایگاه اولین کیف‌پول سخت‌افزاری در توکنیزه کردن اکوسیستم داخلی کیف‌پول است که در حال حاضر بیش از 2 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

کیف‌پول MetaMask

متامسک نیز یکی از کیف‌ پول‌های محبوب دیفای است که توانسته عملکرد و توانایی‌های خود را در عمل اثبات کند. متامسک یک اکستنشن مرورگر وب است که دروازه‌ای به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین ایجاد می‌کند. شهرت متامسک به دلیل گستره استفاده آن در بلاک‌چین‌های متنوعی مانند اتریوم، پالیگان، بایننس‌چین، ارورا و بسیاری دیگر است. 

کیف‌پول Metamask از قابلیت ENS پشتیبانی می‌کند. در این قابلیت کاربران می‌توانند یک آدرس خوانا مثلا username.eth به آدرس کیف‌پول خود متصل کنند. سایر کاربران با جستجو این آدرس می‌توانند دارایی‌‌های خود را منتقل کنند.

 این کیف‌پول اخیرا نسخه موبایلی خود را که در مرحله بتا قرار دارد عرضه کرده و به زودی راه خود را به صورت جدی به سوی دستگاه‌های موبایلی باز می‌کند. 

اکستنشن متامسک برای چهار مرورگر Chrome، Firefox، Brave و Edge در دسترس است و می‌توانید در کامپیوتر خود به راحتی از آن استفاده کنید.

مقایسه کیف‌پول‌های دیفای

در این لیست مهم‌ترین کیف‌پول های مورد استفاده در دیفای را مورد بررسی و مقایسه قرار می‌دهیم:

نام

پلتفرم‌های قابل استفاده

ویژگی‌های مهم

دارایی‌های مورد پشتیبانی

MetaMask

اکستنشن وب، اندروید و ios

تراکنش‌های تحت مرورگر وب، پشتیبانی از چند بلاک‌چین

Eth, ERC-20, ERC-721

Coinbase wallet

اندروید و ios

مرورگر Dapp و اتصال به کوین‌بیس

BTC, ETH, ERC-20, ERC-721

Brave

اکستنشن وب

حفظ حریم خصوصی

ETH, BAT

Burner

مرورگر وب

تراکنش‌های متا

XDai

Mew

وب

اتصال به کیف‌پول سخت افزاری

ETH, ERC-20

My Crypto

مرورگر وب و کیف‌پول سخت افزاری

اتصال به کیف‌پول سخت افزاری

ETH, ERC-20

Trust wallet

اندروید و ios

اتصال به بایننس

BTC, ETH, ERC-20, ERC-721

InstaDapp

مرورگر وب

مدیریت دارایی‌های دیفای

ETH, ERC-20, ERC-721

Argent

اندروید و ios

تراکنش‌های متا، بازگردانی seedless

ETH, ERC-20, ERC-721

Gnosis Safe

اندروید و ios

سیستم ایمنی اختصاصی

ETH, ERC-20

SafePal

اندروید و ios، کیف‌پول سخت افزاری

پشتیبانی گسترده از بایننس و دیفای

ETH, BTC, ERC-20

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کیف پول ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
هادی

سپاس از نگارش مطلب ولی ای کاش پس از اینهمه زمان برای خواندن چند کیف پول دیفای معرفی و مقایسه میشد یا یه لیست چندتایی داده میشد نه صرفا یک کیف پول که بیشتر جنبه نظر شخصی داشته باشه ، چرا که نفرات همانطور که در مطالب ذکر شده بر اساس سلایق و نیاز ها اگر چند کیف با امکاناتش ذکر میشد راحت تر می‌توانستند با راهنمای ارائه شده ارتباط بگیرند

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
این مطلب ویرایش میشه و چند کیف پول دیگه رو در انتها اضافه و مقایسه میکنیم. ممنون از پیشنهادتون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx