Moloch DAO چیست و چه کاربردی در اکوسیستم اتریوم دارد؟

moloch DAO

Moloch DAO یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) است که تأمین مالی پروژه‌های خاصی را با هدف بهبود و پیشبرد اکوسیستم اتریوم (Ethereum) بر عهده دارد.

این پلتفرم دارای یک تیم 70 نفره است که در حال حاضر بیش از 5 میلیون دلار سرمایه را کنترل می‌کنند. علاوه بر این، تعیین اینکه کدام پروژه‌ها چه مقدار بودجه دریافت کنند نیز، بر عهده این افراد است.

این پلتفرم، فناوری بلاک‌چین را یک کالای عمومی می‌داند که باید در اختیار همه اعضای جامعه بوده و همه بتوانند به آن دسترسی برابر داشته باشند.

عناوین مطلب:

Moloch DAO چیست؟

Moloch DAO، گونه جدیدی از سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا DAO است که امروزه در شبکه اصلی اتریوم در حال فعالیت بوده و امیدوار است که توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم را به طور چشمگیری سرعت بخشد.

در عین حال، Moloch DAO در حال آزمایش نوع جدیدی از ساختار سازمانی است که می‌تواند به عنوان الگویی برای حکمرانی غیرمتمرکز عمل کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ایجاد DAO! + معرفی نمونه‌های موفق

انسان‌ها هرگز در مدیریت و توسعه کالاهای عمومی برتری نداشته‌اند. حقیقتاً، هر کسی تمایل به استفاده از کالاهای عمومی دارد که در برخی شرایط استفاده بیش از حد منجر به تخریب منابع می‌شود.

خالقان Moloch DAO نیاز به یک فناوری غیرمتمرکز عمومی را تشخیص داده و در سال 2019 تصمیم گرفتند تا یک سازمان و فناوری ایجاد کنند تا در کنار کمک به توسعه Ethereum 2.0، بیشترین کمک را به افراد جامعه کرده باشند.

همان‌طور که بیت‌کوین یک شبکه غیرمتمرکز است که ارز دیجیتال BTC روی آن ساخته شده است، مولوخ یا Moloch نیز یک فریم ورک (framework) و اکوسیستم است که Moloch DAO روی آن ساخته شده است.

Moloch DAO چه ویژگی‌هایی دارد؟

Moloch DAO طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد و شامل یک قرارداد هوشمند در هر DAO است که بر امنیت، قابلیت استفاده و توسعه‌پذیری تمرکز دارد.

ویژگی‌های اصلی Moloch DAO عبارت است از:

  • عضویت: ورود اعضای جدید به شبکه توسط اعضای قبلی تعیین می‌شود.
  • رأی‌گیری: اعضای شبکه می‌توانند نوعی حق رأی‌گیری به نام Weighted voting داشته باشند. هر کدام از اعضا می‌توانند Weighted voting متفاوتی داشته باشند.
  • قدرت حاکمیتی غیرقابل انتقال: حق رأی‌گیری و سایر حقوق اقتصادی را نمی‌توان به دیگران انتقال داد.
  • Ragequit: در صورت مخالفت به تصمیم‌ها یا پیشنهاد‌های تصویب شده، اعضا می‌توانند سهام خود را بدون هیچ مانعی از شبکه خارج کنند.

در حوزه ارز‌های دیجیتال که اغلب فعالیت‌ها برای منافع شخصی انجام می‌شود، Moloch DAO خود را به عنوان سازمانی در خدمت عموم معرفی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های متمایز Moloch DAO، سادگی آن است. سادگی این پلتفرم در این است که به گونه‌ای طراحی شده تا حداقل استفاده را از فریم ورک‌های درون زنجیره‌ای داشته باشد.

این سادگی کمک زیادی به Moloch DAO می‌کند و امنیت آن را به خوبی ارتقا می‌دهد. چرا که این شبکه از کد‌های کمتری برای فعالیت استفاده می‌کند و در مواقع خرابی شبکه یا سایر موارد، کد کمتر رفع مشکلات را آسان‌تر می‌کند. این سادگی همچنین استفاده از این پلتفرم را برای کاربران آسان‌تر می‌سازد.

Moloch DAO چیست
اصطلاح Moloch یا مولوخ در اصل نام یکی از خدایان باستان است.

با این حال، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Moloch DAO، ویژگی Ragequit یا rezquit است که به اعضای شبکه آزادی این را می‌دهد که در صورت مخالفت با نتیجه رأی‌گیری‌ها، وجوه خود را برداشت کنند.

این مکانیسم در کد این پروتکل نوشته شده است و به طور قابل توجهی آزادی مخالفت در شبکه را افرایش می‌دهد.

این شبکه، اعضا را تشویق به ارسال پیشنهاد‌های و پروپوزال‌های خود می‌کند. پروپوزال‌ها پس از ارسال باید توسط یکی از اعضای جامعه DAO حمایت شود. سپس رأی‌گیری در مورد آن آغاز می‌شود و طی آن اعضا با توجه به سهامی که در شبکه قرار داده‌اند، به پروپوزال مد نظر رأی می‌دهند. در نهایت، پیشنهادی که بیشترین آرای موافق را دریافت کند، تصویب می‌شود.

اگر پروپوزال تصویب شود، به اعضای مخالف مهلت داده می‌شود که وجوه خود را Ragequit کنند. به دلیل این ویژگی‌های منحصر به‌فرد، شبکه Moloch DAO دارای امنیت، حفاظت قوی از اعضا و شبکه‌ای غیرمتمرکز و توزیع شده است.

Moloch DAO چگونه کار می‌کند؟

Moloch DAO به عنوان یک فریم ورک طراحی شده که روی بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند و از مجموعه‌ای از قوانین و اقدامات پیروی می‌کند.

اعضای این شبکه، تصمیم‌گیرندگان اصلی آن هستند و تعیین می‌کنند که کدام پروژه‌ها را تأمین مالی کنند. قدرت تصمیم‌گیری و رأی‌گیری اعضا نیز بر اساس وجوهی که در شبکه قرار داده‌اند، مشخص می‌شود.

 تقریباً هر پروژه‌ای واجد شرایط درخواست کمک هزینه مالی از سوی Moloch DAO است اما در نهایت اینکه بودجه به چه پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد را اعضا تعیین می‌کنند.

Moloch DAO چه نوع پروژه‌هایی را تأمین مالی می‌کند؟

پلتفرم Moloch DAO از سال 2019 تا کنون تقریبا 1.4 میلیون دلار حمایت مالی بلاعوض به پروژه‌های مختلف کرده است. دریافت‌کنندگان این هزینه‌ها شامل پروژه‌های تحقیق و ساخت DAO و سایر پروژه‌های آموزشی مرتبط با DAO می‌شود.

در ادامه فهرستی از پروژه‌های منتخب دریافت کمک هزینه‌های مالی Moloch DAO را بررسی می‌کنیم:

  1. DeathGuild (26،650 هزار دلار): پروژه DeathGuild که توسط تایلر وایچ (Wyche) طراحی و راه‌اندازی شده است، یک پروژه تحقیقاتی است که بر تحقیق در مورد DAO و توسعه آن تمرکز دارد.
  2. Ethereum Cat Herders (10،000 دلار): این پروژه توسعه اکوسیستم و جامعه اتریوم را از طریق مدیریت پروژه‌های غیرمتمرکز، هماهنگی تیمی و پروژه‌های انتشار اطلاعات تقویت می‌کند.
  3. Flashbots (100،000 دلار): Flashbots یک سازمان تحقیق و توسعه است که با ارزش قابل استخراج ماینر (MEV) و ریسک موجود در بلاک‌چین‌های قرارداد هوشمند سروکار دارد.
  4. Realiboringguild (56،000 دلار): این پروژه متعلق به یک گروه کاری است که همانند بخش‌های مختلف شرکت‌های سنتی در Moloch DAO فعالیت می‌کنند. این پروژه عمدتاً روی عملیات و بازاریابی Moloch DAO، روابط عمومی، نام‌های تجاری، جلسات اعضا و سایر فرایند‌های روزانه متمرکز است.
  5. Cibil Resistance (100،000 دلار): این پروژه نیز جوایزی به سیستم‌های هویت درون زنجیره‌ای ارائه می‌دهد که Proof of Humanity و BrightID را ارتقا می‌دهند.
  6. State of Ethereum 2.0 (3،000 دلار): در سال 2019 مبلغ 3،000 دلار به تهیه گزارش‌های تحقیقاتی اختصاص یافت که در آن زمان وضعیت اتریوم 2.0 را بررسی کرد.
  7. Umbra Protocol (100،000 دلار): این پروتکل بر حریم خصوصی پرداخت‌ها در اتریوم متمرکز است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره حمله هکری دائو (DAO Attack)

وب‌سایت Moloch DAO
تصویری از وب‌سایت رسمی Moloch DAO

چه آینده‌ای در انتظار Moloch DAO است؟

فریم ورک Moloch از زمان شروع فعالیت در سال 2019، برای ایجاد بیش از 750 DAO از جمله معروف‌ترین آن‌ها مانند The LAO و MetaCartel استفاده شده است.

این به‌روزرسانی پاسخی به نیاز‌های در حال تحول DAOها است. Moloch DAO یکی از پروژه‌های پیشرو در سازمان DAO است که احتمالاً در سال‌های آینده شاهد بهبود و رشد آن خواهیم بود.

Moloch DAO با توجه به بودجه‌هایی که در اختیار دارد، امیدوار است به فعال سازی پروژه‌های مهم و پیشرفته که اکوسیستم DAO را توسعه و مشکلات هماهنگی را حل خواهند کرد، ادامه دهد.

جمع‌بندی

Moloch DAO نوع جدیدی از DAO است که از سال 2019 شروع به فعالیت کرده است. این پروژه در حال حاضر روی بلاک‌چین اصلی اتریوم فعالیت می‌کند و هدف آن بهبود توسعه Dapps و قراردادهای هوشمند است.

Moloch DAO همچنین یک پروژه منحصر به‌فرد است که تأمین مالی پروژه‌های تحقیقاتی و آموزشی DAO را بر عهده دارد. به طور کلی، Moloch DAO تا کنون 1.4 میلیون دلار کمک مالی به پروژه‌های مختلف کرده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

دائو (DAO) در دنیای ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx