اسنپ شات (Snapshot)؛ پلتفرم رای‌گیری غیرمتمرکز + آموزش رای‌دهی

Snapshot چیست

توکن‌های حاکمیتی در اکثر بلاک‌چین‌ها بسیار مهم هستند. این توکن‌ها برای رای‌گیری توسط هولدرها و کاربران وفادار شبکه استفاده می‌شوند.

کاربران برای شرکت‌ در رای‌گیری‌های شبکه باید از طریق یک سرویس واسط اقدام کنند. اسنپ شات سرویسی است که خدمات رای‌گیری غیرمتمرکز را برای جوامع کریپتویی ارائه می‌کند.

در این مطلب از بورسینس قرار است درباره اسنپ شات، هدف این سرویس و نحوه رای‌ دادن از طریق سرویس اسنپ شات با شما صحبت کنیم. برای اطلاعات بیشتر تا پایان همراه ما بمانید.

عناوین مطلب:

اسنپ شات (Snapshot) چیست؟

اسنپ شات سرویسی است که کاربران در آن می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را در زمینه کریپتو ارائه کنند.

این طرح‌ها به مرحله را‌ی‌گیری می‌رسد و سپس بعد از انجام فرایند رای‌گیری، در صورت تایید، اجرا خواهد شد.

معمولا کاربران برای رای‌دادن با استفاده از ارزهای دیجیتال، باید کارمزد انتقال وجه از والتی به والت دیگر را پرداخت کنند. این در حالی است که اسنپ‌ شات چنین الزامی ندارد و این به‌خاطر استفاده هوشمندانه از یک شبکه ذخیره اطلاعات غیرمتمرکز به اسم IPFS است.

بسیاری از شرکت‌ها در زمینه DeFi از اسنپ شات برای کمک به نظرسنجی کاربران استفاده می‌کنند.

معمولا توکن‌های موجود در کیف پول کاربران عامل تعیین‌کننده‌ای برای محاسبه قدرت رای‌دهی آنها است. در کنار این موضوع، با استفاده از پلاگین POAP به رای‌دهندگان یک نشان POAP به‌عنوان اثبات رای‌دهی (Proo-of-Vote) داده می‌شود.

هم‌اکنون بیش از 1000 پروپوزال روی اسنپ‌ شات فعال هستند.

دائو یکی از جهت‌های کاربردی مهم بلاک‌چین است. بیشتر پروژه‌های اکولوژیکی اتریوم، سازماندهی و مدیریت پروژه را از طریق DAO انجام می‌دهند.

علاوه بر این، اگر عملیات DAO در اتریوم کاملا مبتنی بر زنجیره باشد، هزینه‌های گس و نگهداری ارز دیجیتال بزرگ‌ترین مانعی است که مسیر راهبری دائو را سخت و ناهموار می‌کند. به همین دلیل، برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی ارائه شده تا مشکل هزینه گس در رای‌گیری زنجیره اتریوم را بهبود دهد.

یکی از موفق‌ترین این برنامه‌ها اسنپ شات است. پلتفرم کاملا متن بازی که رای‌گیری حاکمیتی خارج از زنجیره را ارائه می‌دهد.

تاریخچه Snapshot

شرکت اسنپ شات لبز در آگوست 2020 و به‌صورت کاملا ناشناس کار خود را آغاز کرد. با وجود گذشت دو سال از فعالیت این گروه، هنوز هم اطلاعاتی از جزئیات و اعضای تیم مشخص نیست.

بااین‌حال، همچنان افکار عمومی معتقد است این گروه زیر نظر و تحت نفوذ گروه بلنسر لبز کار خود را آغاز کرده و بخش تحقیق و توسعه بالانسر است.

سرویس رای‌دهی Snapshot توسط اسنپ‌ شات لبز (Snapshot Labs) طراحی شده و توسعه پیدا کرده است. البته شایعه‌ها و اخبار زیادی هم از گوشه‌وکنار درباره این سرویس به گوش می‌رسد. طبق این اخبار بخش تحقیق و توسعه پلتفرم معاملاتی بلنسر، یعنی بلنسر لبز (Balancer Labs) پشت پرده آن است.

این سرویس از مجموعه آراگون (Aragon Agent) به‌عنوان اوراکل برای ارزیابی و بررسی درستی نتایج به‌دست‌آمده استفاده می‌کند. 

اهمیت اسنپ شات چیست
اسنپ‌شات مراحل شرکت دادن جامعه پشتیبان توکن در تصمیم‌گیری‌های کلان بلاک‌چین را آسان‌ می‌کند.

DAO یک برنامه جدید به نام Disputable Delay دارد. این برنامه یک دوره قفل زمانی را قبل از شروع عملیات رای‌گیری فعال می‌کند. این مدت فرصتی برای اعلام اعتراض به نتایج و دعوی است.  

پیش‌بینی‌ها خبر از ادغام آرگون و اسنپ‌ شات می‌دهد. نتیجه این ادغام ترویج راه‌حل رای‌گیری خارج از زنجیره با اجرا روی زنجیره است. به این عملکرد، اقدام خوش‌بینانه می‌گویند.  

در اقدام خوش‌بینانه، کاربران بدون نیاز به انجام محاسبات پرهزینه روی زنجیره، می‌توانند مستقیماً نتایج خود را ارسال و تضمین کنند. اگر یکی از افراد رای‌‌دهنده درباره طرح پیشنهاد سوالی داشته باشد یا به نامناسب بودن نتیجه طرح رای دهید، می‌توان وثیقه را برداشت و رای‌‌گیری را به پایان رساند.

اسنپ شات هم‌اکنون حدود 4 میلیون دلار سرمایه‌ برای گسترش تجارت خود جمع‌آوری کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری توسط 1kx رهبری می‌شود و شامل The LAO، MetaCartel Ventures، Gnosis، StarkWare، Coinbase Ventures، BoostVC، Scalar Capital، Fire Eyes DAO، LongHash Ventures و Coopérative Kleros است.

بخشی از بودجه جمع‌آوری‌ شده برای تسهیل یکپارچه‌سازی پس‌زمینه و گنجاندن پلتفرم در کیت‌های توسعه DAO مختلف مانند DeepDAO و Boardroom استفاده می‌شود

چه چیزی اسنپ شات را متمایز می‌کند؟

پلتفرم‌های زیادی در بین پلتفرم‌های دیجیتالی بلاک‌چین وجود دارند که ادعا می‌کنند مدیریت شبکه توسط اعضای جامعه آنها انجام می‌شود.

این پلتفرم‌ها برای واقعی کردن ادعای خود، هر چندوقت یک بار با برگزاری رای‌گیری‌هایی، کاربران خود را در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شریک می‌کنند. در نتیجه لازم است همه آنها زیرساخت‌هایی برای اجرای نظرسنجی‌های حاکمیتی و رای‌گیری‌های جامعه داشته باشند.

معمولا این روش‌ها غیرمتمرکز نیستند. همین موضوع باعث می‌شود تا هم انجام این فرآیند زمان‌بر و پرهزینه باشد، هم احتمال اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای و انحراف در شیوه واقعی نظرسنجی‌ها وجود داشته باشد.

اینجاست که اسنپ شات متولد شد تا این فرآیند‌ را بهبود دهد.

سرویس رای‌گیری غیرمتمرکز اسنپ شات به کاربران خود ابزارهای رای‌گیری می‌دهد. این ابزار می‌تواند برای سفارشی‌سازی مدیریت کامیونیتی آنها استفاده شود.

همچنین اسنپ شات به‌جای استفاده از بازخوردهای دیسکورد یا گوگل، روشی سازمان‌یافته‌تر را برای مدیریت به کاربران می‌دهد. درنتیجه، ازآنجایی‌که داده‌ها خارج از شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند، رای‌گیری مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

چگونه باید از Snapshot استفاده کرد؟

همه پلتفرم‌ها برای ایجاد فهرستی از پروپوزال‌های قابل رای‌گیری خود در هر پروژه، نیاز به سرویس نام اتریوم یا همان ENS دارند.

نکته مهم اینجاست که این سرویس فقط برای پلتفرم‌ها ضرورت دارد و کاربران و کامیونیتی‌های پروژه برای ایجاد پروپوزال خود و مشارکت در رای‌گیری، نیازی به ENS ندارند.

اسنپ شات به جزء اتریوم، از چندین شبکه دیگر مثل بایننس اسمارت چین و پالیگان هم پشتیبانی می‌کند. البته هر فضا را فقط به یک شبکه می‌توان متصل کرد.

برای مثال کاربری که NFTهای دیکریپت را در کیف پول متامسک خود دارد، می‌تواند در نظرسنجی‌های این پروژه شرکت کند. برای این کار، کاربران به‌سادگی کیف پول خود را به وب‌سایت متصل کرده و به پروپوزال‌های فعال رای می‌دهند.

گفتیم که رای‌گیری در اسنپ شات خارج از زنجیره انجام می‌شود. اسنپ شات درواقع این کار را با عدم ارسال تراکنش‌ها به یک شبکه بلاک‌چین انجام خواهد داد. به‌جای آن، برای ساخت پروپوزال و ذخیره رای از یک سیستم توزیع فایل همتا به همتا و غیرمتمرکز یا InterPlanetary File System (به‌اختصار IPFS) بهره می‌برد.

هدف از طراحی اسنپ‌شات
سیستم اسنپ شات طراحی شده تا بتواند طیف گسترده‌ای از نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌ها را مدیریت کند.

چه کسانی از اسنپ شات استفاده می‌کنند؟

حوزه اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) شرکت‌های زیادی دارد که از سیستم رای‌گیری منحصر به‌فرد اسنپ شات استفاده می‌کنند.

معروف‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اسامی این لیست شامل شرکت‌هایی چون یونی سواپ، بالانسر، یرن، بنکور، گرف، آراگون و … است.

با اسنپ شات چه کاری می‌توان انجام داد؟

سیستم اسنپ شات طراحی شده تا بتواند طیف گسترده‌ای از نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌ها را مدیریت کند. پروژه‌ها و شبکه‌های ارز دیجیتال به کمک این سیستم از سرمایه‌گذاران و هولدرهای خود می‌خواهند به نقشه راه و ویژگی‌ها و شرایط آن رای دهند.  

این سرویس به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به واسطه‌های مزاحم، از کاربران خود نظرسنجی و مسیر مشخصی برای پروژه‌ها تعیین کنند.

برای مثال، یونی سوآپ در یک نظرسنجی از کاربران خود خواست که اگر پروژه تحت نظارت قرار گرفت، ‌آیا باید بودجه‌ای برای ایجاد یک استخر دفاع قانونی اختصاص دهند، یا نه؟ کاربران هم از طریق Snapshot و باتوجه‌به میزان تاثیر نظر و رای‌شان در این نظرسنجی شرکت کردند. در نظرسنجی دیگری از کاربران پرسید که با وجوه خزانه خود چه باید بکند.

اجزای مختلف سرویس اسنپ شات چیست؟

این سرویس اجزای مختلفی دارد. اولین اصطلاحی که در Snapshot با آن مواجه می‌شوید، فضا یا Space است.

هر فضا در اسنپ شات به یک پروژه اختصاص پیدا کرده و شامل فهرستی از پروپوزال‌های قابل رای‌گیری است.

اصطلاح مهم بعدی الگوی رای‌گیری یا Vote Type است. این الگو وظیفه دارد تا محاسبه وزن هر کیف پول، میزان تاثیرگذاری رای آنها را مشخص کند. عملکرد‌ها و سطوح مختلفی را برای تعیین الگوی رای کاربران در این سیستم بررسی می‌کند.

این عملکردها شامل موارد زیر است:

  • رای‌‌دهی تک گزینه‌ای (Single Choice Voting): در این الگو، هر رای‌دهنده حداکثر یک گزینه را بر اساس قدرت کل کیف پول خود انتخاب می‌کند. معمولا میزان اثرگذاری آن متناسب با میزان توکن‌های هولد شده سنجیده خواهد شد.
  • رای‌‌دهی تاییدی (Approval Voting): امکان انتخاب چندین گزینه برای هر رای‌دهنده وجود دارد. با انتخاب این گزینه قدرت رای او به‌صورت مساوی بین گزینه‌های انتخاب‌شده توزیع می‌شود.
  • رای‌دهی درجه دوم (Quadratic Voting): رای‌دهندگان قدرت رای خود را بین گزینه‌ها پخش می‌کنند. همواره تعداد رای‌دهندگان بیشتر از تعداد آرایی است که فقط یک گزینه دریافت می‌کند. این روش باعث می‌شود نهنگ‌های اکوسیستم قدرت رای‌دهی و اعمال‌نفوذ خود را از دست بدهند.  
  • رای‌دهی ترجیحی (Ranked Choice Voting): رای‌دهندگان اولویت‌بندی گزینه‌ها را از بیشترین ترجیح تا کمترین ترجیح مشخص می‌کنند. بعد از آن آرا برای تعیین انتخاب برتر هر رای‌دهنده شمارش می‌شود. اگر یک گزینه بر اساس انتخاب اول، بیش از ۵۰ درصد آرا را داشته باشد، آن گزینه بیشترین رای را آورده و برنده نظرسنجی است. گزینه‌ای که کمترین رای را داشته باشد، حذف می‌شود. سپس این روند را تا زمانی که رای‌گیری یک نتیجه و برنده مشخص داشته باشند، ادامه می‌دهند.  
  • رای‌دهی وزنی (Weighted Voting): در رای‌دهی وزنی، رای‌دهندگان می‌تواند مشابه رای‌‌دهی تاییدی چندین گزینه را انتخاب کنند. از طرفی در این الگو رای‌دهندگان اجازه دارند میزان اعمال قدرت خود را برای هر رای انتخاب کنند.
  • تاریخ شروع و تاریخ پایان (Start Date and End Date): کاربران در این الگو می‌توانند زمان شروع و زمان پایان یک پروپوزال را مشخص کنند. نکته مهم اینجاست که بازه رای‌گیری نباید کوتاه باشد، ‌زیرا اعضای جامعه باید بتوانند زمان کافی برای رای‌گیری را داشته باشند.
  • شماره بلاک (Block Number): شماره بلاک به کاربران حق انتخاب برای شرکت در رای‌گیری را می‌دهد. با این کار احتمال اینکه پروپوزال تحت تاثیر خرید اخیر توکن توسط یک نهنگ یا پخش توکن‌ها در چندین کیف پول قرار بگیرد، کمتر می‌شود.
  • اطلاعیه‌ها (Notifications): کاربران با استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی مثل ایمیل، تلگرام یا دیسکورد، اجرای پروپوزال‌های خود را به اطلاع جامعه می‌رسانند.

رای‌دادن با اسنپ شات به چه صورت است؟

برای رای دادن با اسنپ شات در هر پروپوزالی، می‌توانید از یک روش آسان و سریع استفاده کنید.

روش رای‌دادن تقریبا در تمام سرویس‌ها و کامیونیتی‌ها یکسان است. برای درک بهتر روش رای دادن در اسنپ شات، یکی از پروپوزال‌های پروژه EPNS را بررسی می‌کنیم.

این سرویس برای هر برنامه غیرمتمرکز (Dapp)، سرویس یا قرارداد هوشمند استفاده می‌شود. با کمک آن سرویس‌ها و قرارداد‌های مختلف می‌توانند اطلاعیه‌های خود را در پلتفرم مدنظر به کاربر بفرستند.  

مراحل رای‌گیری در اسنپ شات برای سرویس EPNS

برای ورود به بخش پروپوزال‌های EPNS وارد سایت اسنپ شات شوید. سپس در فضای EPNS روی Join کلیک کنید.

ورود به پروپوزال EPNS

سپس کیف پول مدنظر خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.

انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

حسابی که می‌خواهید با آن در رای‌گیری شرکت کنید را انتخاب کرده. بعد از انتخاب حساب روی Sign کلیک کنید.

امضای تراکنش

در مرحله بعدی پروپوزال فعال را انتخاب کنید. با کلیک روی پروپوزال‌های غیرفعال، امکان بررسی و مطالعه این پروپوزال‌ها هم وجود دارد.

انتخاب پروپوزال

پروپوزال را بررسی کرده و گزینه‌های موجود برای رای‌دهی را ببینید.

رای دادن به پرپوزال

روی گزینه منتخب کلیک کرده و در صورت موافقت با شرایط و ضوابط روی گزینه I agree کلیک کنید.

موافقت با شرایط پرپوزال

در صفحه بعد می‌توانید قدرت رای‌دهی خود را از بخش Your Voting Power مشاهده کرده و با کلیک روی Vote آن را تایید کنید.

ثبت رای برای پروپوزال

 

سپس تراکنش را در کیف پول خود امضا (Sign) کنید تا فرآیند رای‌دهی به پایان برسد.

امضا و تایید تراکنش در اسنپ شات

آینده اسنپ شات چگونه رقم می‌خورد؟

علی‌رغم اینکه این پروژه هنوز تازه‌کار است، تا امروز موفق شده بیش از 1000 فضای منحصر به‌فرد را برای پروژه‌های مختلف به وجود آورد.

در کنار این موضوع، طراحان اسنپ شات، این سرویس را کاملا منبع‌باز طراحی کرده‌اند. همین ویژگی باعث می‌شود کاربران دیگر بتوانند در این پروژه مشارکت کنند یا نسخه‌های جایگزینی برای آن به وجود آورند. این یک نقطه بسیار روشن در آینده اسنپ شات محسوب می‌شود.

به‌این‌ترتیب می‌تواند در هر جهتی حرکت کند و آینده‌ای محدود و کوچک برای آن خلق نخواهد شد.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره اسنپ شات، سرویس رای‌گیری غیرمتمرکز پروتکل‌ها و پروپوزال‌های بلاک‌چین با شما صحبت کردیم.

همان‌طور که می‌دانید، همه بلاک‌چین‌هایی که دارای توکن حاکمیتی هستند، به سرمایه‌گذاران و هولدرهای خود اجازه می‌دهند به‌عنوان کمیونیتی آن بلاک‌چین، در رای‌گیری‌ها شرکت کنند. 

هر سرمایه‌گذاری که توکن بیشتری را هولد کرده باشد، حق رای بیشتری دارد. از طرفی، رای‌گیری سنتی در فضای کریپتو، معمولا به دلیل انتقال ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول دیگر هزینه دارد. این در حالی است که اسنپ شات، به‌خاطر استفاده هوشمندانه از شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز به نام IPFS این هزینه‌‌ها را حذف یا تا حد چشمگیری کاهش داده است.

نظر شما درباره اسنپ شات چیست؟ چه سرویس‌های مشابه دیگری برای تمرکززدایی از سیستم‌های رای‌دهی در بلاک‌چین می‌شناسید؟ نظرها، سوال‌ها، و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

دائو (DAO) در دنیای ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx