بررسی شبکه MakerDao و ارز دیجیتال میکر (MKR)

ارز میکر

پروژه میکر یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در حوزه کریپتو و دیفای محسوب می‌شود که در زنجیره اتریوم از نظر شاخص TVL در جایگاه دوم قرار دارد.

ارز میکر (Maker) با علامت اختصاری MKR یک توکن کاربردی (utility token) برای پروژه میکر است که روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است. 

این پلتفرم مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین بوده و به منظور تسهیل پرداخت‌های بین المللی در کنار انتقال‌های همتا به همتا (P2P) ایجاد شده است. با این حال کاربردهای ارز میکر و اپلیکیشن آن به یک حوزه خاص محدود نمی‌شود.

عناوین مطلب:

جالب است بدانید که شعار اصلی پلتفرم میکر مبارزه با نوسانات حال حاضر بازار است.

نکات کلیدی

  • پروژه MakerDAO یک اپلیکیشن غیرمتمرکز مستقر در شبکه اتریوم است که از ارز MKR و DAI‌ پشتیبانی می‌کند.
  • میکر دائو در واقع یک پلتفرم وام دهی است که در ازای وثیقه، به کاربران وام می‌دهد.
  • کاربران می‌توانند با ارائه نقدینگی در این پلتفرم کسب درآمد کنند.

ارز میکر چیست؟

رون کریستنسن (Rune Christensen) بنیانگذار میکردائو (MakerDAO) است. این پلتفرم با استفاده از توکن اختصاصی MKR از روش‌های متنوعی برای تثبیت استیبل کوین DAI استفاده می‌کند.

این رویکرد هیجان انگیز، با الهام از سیستم بانکداری ذخیره‌ کسری (fractional reserve banking)، به این معنی که بانک باید فقط میزان کسری از کل بدهی‌های سپرده (deposit liabilities) خود را نگاه دارد، ایجاد شده است.

وقتی درباره ارز میکر صحبت می‌کنیم، منظور اکوسیستم عظیم این پروژه است که اهداف هسته آن شامل توسعه تکنولوژی‌های تسهیل کننده پس انداز، قرض گرفتن و وام است.

برای رسیدن به این هدف، ارز میکر و انجمن آن یک استیبل کوین در شبکه اتریوم ارائه کرده‌اند که DAI نام دارد.

ارز میکر

البته این استیبل کوین در حال حاضر در شبکه‌های زیادی بریج شده است و شما می‌توانید با نسبت 1:1 آن را در شبکه‌های دیگر مانند ترون داشته باشید. 

در پشت پرده، ارز میکر دائو سعی در حل مشکل اصلی دنیای کریپتو یعنی نوسانات شدید دارد. به همین دلیل ارز DAI یک کوین ثابت است که برای رفع نوسانات بازار ایجاد شده است.

مطلب مرتبط: درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

ارز MKR و پلتفرم میکر از شبکه اتریوم قدرت گرفته است و به لطف ماهیت غیرمتمرکز شبکه اتریوم، امروز ارز میکر به یکی از اکوسیستم‌های بزرگ دیفای تبدیل شده است.

بلاک‌چین اتریوم شهرتش را مدیون اکوسیستمی است که برای قراردادهای هوشمند فراهم آورده است.

میزبانی ارز دیجیتال میکر در این شبکه و تلاش توسعه دهندگان شبکه اتریوم برای بهبود پلتفرم قراردادهای هوشمند خود باعث شده تا از نظر زیرساخت، آینده ارز میکر شاهد نقاط مثبتی باشد.

توکن ECR20، که مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است از ارز دیجیتال میکر (MKR) پشتیبانی می‌کند و شما با داشتن کیف پول‌های سازگار با این استاندارد نگرانی از بابت ذخیره آن نخواهید داشت.

درباره ارز میکر لازم است بدانید که این توکن قابل ماین نیست.

در عوض، این کوین در واکنش به نوسانات قیمت در بازار ایجاد شده یا از بین می‌رود. این امر به منظور ثابت نگاه داشتن قیمت این کوین انجام می‌شود.

توکن MKR عمدتا به منظور پرداخت در پلتفرم میکر استفاده می‌شود. علاوه بر این، این توکن نقش وثیقه را برای کل سیستم ایفا می‌کند.

سیستم رای‌گیری از پلتفرم میکر به دارندگان MKR حق رای می‌دهد. چون توکن‌های MKR به خاطر سوءمدیریت ارزش خود را از دست می‌دهند، دارندگان MKR تشویق می‌شوند تا به نفع بهبود کل پلتفرم رای بدهند.

هدف از این کار ایجاد یک ساختار دموکراتیک و غیرمتمرکز است.

DAI را نمی‌توان استخراج کرد، اما می‌توان آن را با یک CDP (یا Collateralized Debt Position یا موقعیت بدهی در ازای وثیقه) که نقش یک وام را دارد خریداری کرد. هنگامی که این وام تسویه شود، توکن DAI نیز از بین می‌رود.

این اتفاق تنها هنگامی که قرارداد هوشمند مربوط به آن اجرت شود رخ خواهد داد.

پلتفرم میکر از سه مکانیسم اولیه برای تثبیت توکن DAI استفاده می‌کند:

این پلتفرم شامل قیمت هدف (target price)، مکانیسم بازخورد نرخ هدف (target rate feedback mechanism)، و پارامتر حساسیت (sensitivity parameter) می‌شود.

با توجه به پیچیدگی فاکتورهای دخیل در قیمت ارز MKR، تحلیل ارز میکر به نظر کار چندان ساده‌ای نیست و شما باید به خوبی در مورد تحلیل درون زنجیره‌ای آگاهی کافی داشته باشید. 

مزایای توکن میکر چیست؟

ارز میکر دائو پروژه‌ای بلندپروازانه است و روی ایجاد آینده‌ای غیرمتمرکز برای کوین‌های دیجیتال تمرکز دارد. این پلتفرم دارای چندین ویژگی مهم است که در آینده ارز میکر تاثیر گذار خواهد بود.

برخلاف سایر سیستم‌های رمزنگاری شده، پروژه ارز میکر یک سیاست دوتوکنه (two-token) دارد که شامل DAI و MKR می‌شود. هر دو توکن مبتنی بر ERC20 هستند.

میکر شهرت خود را به استفاده از قراردادهای هوشمند CDP و توکن MKR مدیون است که قیمت توکن DAI را در یک دلار آمریکا ثابت نگاه می‌دارند.

میکر را می‌توان یک پلتفرم غیرمتمرکز با تمرکز بر صرافی‌های غیرمتمرکز دانست.

این پلتفرم توسط بسیاری از صرافی‌های مشهور در سرتاسر جهان پشتیبانی می‌شود.

علاوه‌بر آن، ارز میکر به عنوان یک توکن حاکمیتی شناخته می‌شود که در آن دارندگان ارز دیجیتال میکر (MKR) در پلتفرم میکر حق رای دارند.

با دارندگان ارز دیجیتال میکر (MKR) به عنوان خریداران توکن DAI برخورد می‌شود. دارندگان MKR برای مشارکت در حاکمیت این پلتفرم، مشوق دریافت می‌کنند.

پروژه میکر یکی از اولین دائوهایی است که تا به حال ساخته شده. (DAO مخفف عبارت انگلیسی decentralized autonomous organization به معنای سازمان غیر متمرکز مستقل است)

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

به این ترتیب توکن DAI دارای یکی از بهترین کاربردها در کل بازار کریپتو است.

این توکن ابزاری ضروری در همکاری و پیوند دادن پروژه‌های مختلف با یکدیگر و همچنین افزایش سود و منفعت مشتریان محسوب می‌شود.

امروز پروژه‌های کریپتویی که از مدل توکن چندگانه استفاده می‌کنند کم نیست.

البته وقتی درباره ارز میکر صحبت می‌کنیم، خاطره‌های تلخی مانند پروژه Terra نیز به ذهن می‌رسد اما با وجود افت و خیز‌های دنیای کریپتو، ارز میکر و توکن DAI آن همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

با این حال شاید عمده این حضور را باید در داشتن شفافیت و مشارکت فعال انجمن آن دانست.

ارز میکر چگونه کار می‌کند؟

دای (Dai) به روشی مشابه تتر (Tether) کار می‌کند (هر دو کوین غیرقابل استخراج (non-mineable) و دارایی‌هایی با پشتوانه وثیقه (collateral-backed) هستند، و قیمت هر دو کوین ثابت است).

قبل از بررسی نحوه عملکرد ارز میکر جالب است بدانید این پروژه از نظر عمر یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های اکوسیستم دیفای محسوب می‌شود.

این پروژه در استخرهای خود میلیون‌ها دلار ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم و USDC را هولد کرده است که این موضوع به ثبات ارز DAI کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

image 6
ارزش هر کوین DAI معادل با قیمت 1 دلار ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.

Dai بدون کنترل مرکزی عمل می‌کند و مکانیسم آن توسط بازار حفظ می‌شود (غیرمتمرکز).

علاوه بر این، Dai در اتحاد و ارتباط با توکن MKR کار می‌کند که به علت شیوه ارزش‌گذاری‌اش، ارزش آن بسیار ثابت‌تر از اکثر ارزهای دیجیتالی بازار است.

ارزش ارز MKR می‌تواند به طور آزادانه نوسان داشته باشد و با این کار کل فرآیند را آسانتر می‌کند.

کاربران، توکن Dai خود را با استفاده از ارز اتر (Ether) می‌سازند. همچینن مالکین می‌توانند فرآیند فروش را معکوس کرده و هرگاه لازم بود Dai را تبدیل به Ether کنند.

ارزش کوین Dai به دلار ایالات متحده گره خورده است، به این معنی که هر یک Dai برابر با یک دلار ایالات متحده است.

البته این موضوع به شکل ویژه‌ای به عملکرد ارز میکر بستگی دارد. یک باگ در این الگوریتم می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

این ارز به شکل خودمختار و با استفاده از قراردادهای هوشمند که به پویایی بازار واکنش نشان می‌دهند، حفظ می‌شود.

این روش تضمین می‌کند که ارزش این ارز نزدیک به 1 دلار ایالات متحده باقی مانده و از این رو ارزش آن فارغ از وضعیت بازار ثابت باقی می‌ماند.

از سوی دیگر، قیمت توکن MKR می‌تواند آزادانه تغییر کند و همگام با بیشتر شدن کاربرد آن افزایش یابد.

از ارز دیجیتال میکر (MKR) می‌توان برای پرداخت هزینه‌های جمع شده روی CDPها (Collateralized Debt Position یا موقعیت بدهی در ازای وثیقه) که Dai را در سیستم میکر (Maker) ایجاد می‌کنند، استفاده کرد.

و اگر تقاضا برای Dai و CDPها افزایش یافت، تقاضا برای ارز دیجیتال میکر (MKR) نیز باید افزایش یابد.

مهمتر از این، هنگامی که هزینه ثبات با ارز دیجیتال میکر (MKR) پرداخت شد، ارز دیجیتال میکر (MKR) هزینه شده برای همیشه از بین رفته است.

این امر، عرضه کل ارز دیجیتال میکر (MKR) را کاهش داده و در نتیجه ارزش آن را افزایش می‌دهد.

در مجموع میکر چهار بازار گسترده که می‌توانند از ارز دیجیتال Dai استفاده کنند را پوشش می‌دهد: بازارهای قمار، بازارهای مالی، تجارت بین المللی، و سیستم‌های حسابداری شفاف.

کل فرآیند، میزان نوساناتی که معامله‌گران ارز دیجیتال با آن مواجهند را محدود می‌کند. این امر همچنین به کاربران اجازه می‌دهد کوین خود را از طریق یک سیستم مستقل قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

هر توکن Dai توسط یک دارایی ارزشمند در پلتفرم امن قرارداد هوشمند میکر نگهداری می‌شود و هر کس می‌تواند توکن‌های خود را به عنوان وثیقه قرار داده و Dai را به ازای آنها عرضه کند.

این امر باعث می‌شود فرد بتواند موقعیت‌های طولانی روی توکن DAI اتخاذ کند و دارایی‌هایی که می‌خواهد ثابت بمانند را آنجا نگاه دارد. در این وضعیت، تجربه تغییرات و نوسانات بازار فقط خاطره‌ای از گذشته خواهند بود.

دیجیکس (Digix) اخیرا با ارز میکر وارد همکاری شده تا این دو پروژه بتوانند بهترین و برترین کوین ثابت را به اکوسیستم بلاک‌چین عرضه کنند:

استیبل کوین Dai با پشتوانه توکن‌های Digix Gold (با نام اختصاری DGX) به عنوان وثیقه.

کاربردهای پروژه ارز دیجیتال میکر چیست؟

تا اینجا می‌دانیم ارز میکر نه تنها یک پروژه اپلیکیشن غیرمتمرکز با مدل توکن دوگانه است بلکه در اکوسیستم اتریوم، ارز میکر از نظر شاخص TVL‌ در جایگاه دوم قرار دارد. 

image 4
حالا سوال اصلی این است کاربرد ارز دیجیتال میکر چیست؟ چه سودی برای ما دارد؟

اولین کاربرد این پروژه را باید در حوزه قرض دادن دارایی‌ها دانست.

در این حالت شما می‌توانید با قرار دادن وثیقه، استیبل کوین DAI دریافت کنید. این استیبل کوین یک زیرساخت مناسب برای توسعه و حرکت سایر پروتکل‌های دیفای فراهم می‌کند.

جالب است بدانید سازمان‌های بزرگی مانند UNICEF از استیبل کوین DAI به عنوان راهی برای جذب سرمایه برپایه بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

البته استفاده از استیبل کوین DAI فقط به چند محل خاص محدود نمی‌شود و بسیاری از پروژه‌های دیفای دیگر و حتی بازی‌های کریپتو از استیبل کوین DAI‌ به عنوان پول استفاده می‌کنند.

در صنعت بازی، پروژه ارز میکر می‌تواند به خلق دارایی‌های توکنیزه شده درون بازی کمک کند.

همچنین این پلتفرم سعی دارد در دنیای NFT نیز جای پای خود را محکم کند. در این مسیر آن‌ها برای هنرمندانی که آثار هنری خود را با استیبل کوین DAI معامله کنند مشوق‌هایی را در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

صندوق ارز میکر چیست؟

از دیگر نقاط قابل توجه پروژه ارز میکر صندوق آن است که با نام Maker Vaults شناخته می‌شود.

رویه این پروتکل از این قرار است که شما با واریز دارایی‌ها به قراردادهای هوشمند ارز میکر دائو می‌توانید وام‌های کریپتو دریافت کنید.

صندوق ارز میکر دقیقا همان قراردادهای هوشمندی است که امکان ارائه انواع وام را فراهم می‌کند.

این قراردادهای هوشمند در واقع انواع دارایی‌های قابل وثیقه را برای تولید ارز DAI تعیین می‌کنند. 

البته کاربران می‌توانند به راحتی با دسترسی به پروتکل ارز میکر، صندوق‌های خود را ایجاد کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

کاربران حتی می‌توانند وبسایت خود را توسعه داده و برای ارائه وام از صندوق‌های ایجاد شده در ارزهای مورد پشتیبانی اقدام کنند.

ویژگی مهم دیگری که باید در مورد صندوق ارز میکر به آن توجه شود، ماهیت غیرحضانتی (Non-Custodial) این پروتکل است که در آن پول‌های شما کاملا در شبکه و بر روی قراردادهای هوشمند ذخیره می‌شوند نه کیف پول افراد.

در اینجا هیچ واسطی وجود ندارد و همه کاربران برای دریافت و واریز به صورت مستقیم با صندوق‌های این پروتکل در ارتباط هستند که این موضوع هزینه‌های اضافه و نیاز به اعتماد را حذف کرده است.

در این صندوق‌ها، هر کاربر اختیار دارایی‌ها خود را دارد و کسی نمی‌تواند در مورد برداشت یا تغییر موجودی دخالتی انجام دهد.

البته در مورد دریافت وام از استخرهای ارز میکر باید بدانید در صورتی که ارزش وجه وثیقه از مبلغ وام بیشتر شود، شما با خطر لیکوئید شدن مواجه خواهید شد.

شرکا و همکاری‌های ارز میکر با سایر عناصر بلاک‌چینی

زیرساخت قراردادهای هوشمند در پروتکل ارز میکر باعث شده تا پروژه میکر دائو را یک اپلیکیشن غیرمتمرکز کاملا غیرمتمرکز قدرتمند بدانیم. این موضوع در کارکرد اصلی این پروتکل یعنی قرض دادن اهمیت ویژه‌ای دارد.

اما قراردادهای هوشمند به تنهایی برای ارائه عملکرد اصلی این پروتکل کافی نیست و عناصر دیگری نیز در این میان به فرایند دریافت وام و مدیریت آن کمک می‌کنند. 

image 5
در واقع پول‌های کاربران در قراردادهای هوشمند پروتکل ارز میکر ذخیره می‌شود اما برای حفظ عملیات‌های درون پروژه، آن‌ها از عناصر دیگری از بیرون از بلاک‌چین کمک می‌گیرند.

در ادامه این بخش به معرفی بازیگران بیرونی مهمی که باعث حفظ اکوسیستم ارز میکر شده‌اند خواهیم پرداخت:

ماموران Keepers

Keepers کسانی هستند که به صورت مستقل از طریق فرصت‌های آربیتراژ پاداش دریافت می‌کنند. البته در ازای این پاداش، آن‌ها نقدینگی لازم را به پروتکل ارائه می‌دهند.

اوراکل‌های قیمت

اوراکل‌های قیمت (Price Oracles) از عناصر مهم دنیای کریپتو هستند که به صورت غیرمتمرکز اطلاعات دقیق از وضعیت بازارها را در اختیار قراردادهای هوشمند پروتکل ارز میکر قرار می‌دهند. 

وجود اوراکل‌ها در این پروتکل ضروری است و بدون کمک آن‌ها، سیستم ارزش گذاری و قیمت پروتکل کار نخواهد کرد. با فلج شدن ارزش گذاری بر روی دارایی‌ها، ماشه‌ای برای فعال کردن لیکوئید وام‌ها نیز در کار نخواهد بود.

اوراکل‌های اورژانسی

آخرین خط دفاعی پروتکل ارز میکر در هنگام تقابل با حملات مربوط به حاکمیت یا سایر اوراکل‌های فعال، اوراکل‌های اورژانسی است. این اوراکل‌ها داده‌های دنیای واقعی را به صورت زنده به قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند.

تیم‌های DAO

این بخش شامل تیم‌های توسعه دهنده، سرویس‌های ثانویه و افراد خاص است که از بخش‌های فنی کار مطمئن خواهند شد. تیم‌های DAO این پروتکل بازیگران مستقل بازار هستند به همین دلیل حاکمیت پروژه را زیر نظر دارند.

بهترین راه خرید ارز دیجیتال میکر چیست؟

ارز میکر در برخی صرافی‌های برتر قابل دسترسی است، شما باید ابتدا به دنبال صرافی مناسبی باشید که بتوانید از آن طریق کوین میکر خریداری کنید.

یکی از صرافی‌های پیشرو رمزارز که می‌توانید از آن کوین میکر خریداری کنید سایت kucoin است.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید و فروش ارز در سایت kucoin

در این سایت می‌توانید با وارد کردن ارزهای محبوب مانند بیت‌کوین یا تتر، آنرا به Maker یا ارزهای دیگر تبدیل کنید.

بنابراین برای خرید ارز دیجیتال میکر (MKR)، شما باید ابتدا مقداری بیت‌کوین، اتریوم یا ارزهای دیگری که قابلیت Deposit به kucoin را دارند داشته باشید.

زیرا صرافی‌هایی مانند Kucoin ارزهای فیات را نمی‌پذیرند. اما، می‌توان رمزارزهای معروف را در ازای سایر رمزارزها مانند ارز دیجیتال میکر (MKR) که کمتر معروف هستند مبادله کرد.

image 7
صرافی‌هایی که از ارز MKR پشتیبانی می‌کنند.

البته روش‌های خرید ارز میکر فقط به یک صرافی محدود نیست و شما می‌توانید در صرافی‌های محبوب مانند Coinex اقدام به خرید این ارز کنید.

در کنار آن، با داشتن یک کیف پول سازگار با Web3 مانند متامسک یا تراست والت، می‌توانید به صرافی‌های غیرمتمرکز متصل شده و ارز میکر را بدون نگرانی از محدودیت‌ها، معامله کنید.

مهم‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکزی که از ارز میکر پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

کیف پول MKR

هر دو ارز دیجیتال میکر (MKR) و توکن DAI، مبتنی بر توکن ERC-20 هستند و از این رو، می‌توانید در هر والتی که از توکن ERC-20 پشتیبانی می‌کند آنها را ذخیره کنید.

کیف پول‌های زیادی از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند. از جمله:

با نصب هر یک از این کیف پول‌ها، می‌توانید توکن Maker را در آن مشاهده کنید یا به عنوان یکی از توکن‌های اتریوم اضافه کنید.

البته ارز DAI به عنوان یک استیبل کوین رایج در بیش از 15 شبکه مختلف عرضه شده است که شما می‌توانید به کمک آن دارایی‌های کریپتو را خرید و فروش کنید. 

آینده ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

بازار ارز دیجیتال همیشه همراه با نوسان و بی ثباتی بوده است و نمی‌توان به صورت قطعی برای یک پروژه تحلیل دقیقی ارائه داد. این موضوع در مورد آینده ارز میکر نیز صدق می‌کند.

با اینکه ارز دیجیتال و پروژه میکر (MKR) به راستی می‌تواند تا حدی بر چالش‌های ناشی از نوسانات بازار غلبه کند، هنوز مواردی هستند که باید مورد سوال قرار بگیرند.

توصیه می‌شود تا سرمایه گذاران، قبل از بررسی روند کلی بازار ارز دیجیتال از طریق بررسی تکنیکال، سرمایه خود را در معرض ریسک سرمایه گذاری بلندمدت قرار ندهند.

یک سرمایه گذار در این بازار پرتلاطم باید آماده رویارویی با چالش‌های مختلف باشد.

میکر چه تفاوت و تمایزی با سایر رمزارزها دارد؟ میکر یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که با سیستم دوکوینی کار می‌کنند. و همین مسئله میکر را از بقیه رقبا در بازار رمزارز متمایز می‌کند.

شفافیت ارز میکر یکی از نقاط مهم این پروتکل است که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، محبوبیت زیادی دارد.

از طرف دیگر با قرض دادن ارز DAI در این پلتفرم شما می‌توانید کسب درامد کنید. هر چه اکوسیستم ارز میکر رشد کند، شاهد افزایش قیمت ارز MKR‌ خواهیم بود.

سوالات متداول

ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

اهداف اکوسیستم پروژه میکر شامل توسعه تکنولوژی‌های تسهیل کننده پس انداز، قرض گرفتن و ارائه وام است. برای رسیدن به این هدف، ارز میکر و انجمن آن یک استیبل کوین در شبکه اتریوم ارائه کرده‌اند که DAI نام دارد.

استیبل کوین DAI چیست؟

دای (Dai) به روشی مشابه تتر (Tether) کار می‌کند (هر دو کوین غیرقابل استخراج (non-mineable) و دارایی‌هایی با پشتوانه وثیقه (collateral-backed) هستند، و قیمت هر دو کوین ثابت است). این ارز توسط خزانه ارز میکر پشتیبانی می‌شود.

آینده ارز میکر چگونه است؟

میکر یکی از معدود پلتفرم‌های قدرتمند و فعال است که با سیستم دوکوینی کار می‌کنند. همین مسئله میکر را از بقیه رقبا در بازار کریپتو متمایز می‌کند. شفافیت ارز میکر یکی از نقاط مهم این پروتکل است که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، محبوبیت زیادی دارد.

سخن آخر

ارز میکر مسلما یکی از پروژه‌های محبوب دنیای کریپتو است که توانسته برای مدت زیادی در حوزه دیفای بماند.

پروژه MakerDAO در واقع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دنیای کریپتو و دیفای را در زمینه قرض گرفتن و وام دادن حل کرده است.

این پروژه با ایجاد یک روش مناسب در تامین نقدینگی، دریچه جدیدی در دنیای دیفای باز کرده است که پس از آن پروژه‌های بسیاری در هر زنجیره از آن الگو گرفتند.

به کمک ارز MKR و استیبل کوین DAI، این پروتکل کنترل کل اکوسیستم خود را در اختیار کرابران قرار داده است که این موضوع نشان دهنده عدم تمرکز قدرت در دسترس یک سازمان یا اشخاص خاص است. 

برخی از سرمایه گذاران با هولد ارز دیجیتال میکر سعی دارند از محبوبیت این پروژه نهایت استفاده را ببرند در حالی که گروهی دیگر با قرض گرفتن ارزهای دیجیتال از این پروتکل، به دنبال راه‌های دیگری برای کسب سود هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال میکر دائو به وایت پیپر پروژه در سایت رسمی این پروژه به آدرس makerdao.com رجوع کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

دائو (DAO) در دنیای ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

11 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Mohammad

بنده یه سوالی داشتم اگر لطف کنید پاسخ بدید ممنون میشم چه تظمینی هست که کسانی که رمز ارز میکر رو دارن تصمیم درستی برای پلتفرم بگیرن؟

زینب

سلام ارز رایگانه یا باید سرمایه‌گذاری کرد؟

افشار

این رمز ارز جدیدا به صرافیه رمزینکس اضافه شده. 🙋⛷️

مصطفی ک

سلام. لطفا مطلب را بروزرسانی کنید

سارا

سلام تو نوبیتکس میکر خرید و فروش نمیشه

مصطفی

سلام برا ساخت dai فقط باید اتریوم وثیقه گذاشت؟ جایی دیدم نوشته اتریوم، bat،… میشه وثیقه گذاشت.

Mohammad

سلام دوست عزیز با گذشت زمان و پیشرفته تر شدن این پلتفرم رمز ارز های جدیدی نیز به عنوان وثیقه مورد قبول هست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
11
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx