حضور بیشتر بیت‌کوین در دیفای با BadgerDAO

ارز badger

بیت‌کوین به عنوان اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال، تسلط کم‌نظیری بر بازار کریپتوکارنسی دارد.

بسیاری از علاقه‌مندان بیت‌کوین، آن را به‌عنوان یک ذخیره ارزش در نظر می‌گیرند اما در مورد سایر ارزهای دیجیتال کاربردهای دیگری را هم مدنظر قرار می‌دهند؛ مثلا اتریوم برای خرید و فروش NFT.

به‌این‌ترتیب بیت‌کوین به دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) وارد شده و صاحبان بیت‌کوین، می‌توانند از طریق آن سود کنند یا آن را به‌عنوان وثیقه‌ای برای استقراض سایر دارایی‌ها به کار ببرند.

عناوین مطلب:

اما در سال‌های اخیر شاهد حضور پروژه‌های زیادی در حوزه دیفای هستیم که ارزش ذاتی ندارند.

علاوه بر آن زیرساخت‌ها و پروتکل‌هایی که امکان استفاده از بیت‌کوین را در فضای دیفای فراهم می‌کنند نسبتا کم و نابالغ هستند.

پروژه BadgerDAO با ارز Badger در ادامه این تلاش‌ها برای وارد کردن بیت‌کوین به خدمات دیفای معرفی شد. در ادامه بررسی می‌کنیم که BadgerDAO و ارز badger چیست و این پروژه چطور کار می‌کند.

نکات کلیدی

  • BadgerDAO یک پروژه مبتنی بر DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) است که زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بیت‌کوین و سایر دارایی‌ها به‌عنوان وثیقه در دیفای را فراهم می‌کند.
  • با اینکه پروژه BadgerDAO در سال 2021 هک شد و 120 میلیون دلار از دست داد، اما پس از آن، رشد قابل قبولی داشته و سیستم DAO آن در حال توسعه است.
  • ارز badger توکن بومی این پروژه است که به دارندگان خود قدرت رای‌دهی، سپرده‌گذاری و کسب سود می‌دهد.

BadgerDAO چیست؟

BadgerDAO یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) است که در جهت تامین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بیت‌کوین، به‌عنوان وثیقه در بلاک‌چین‌های دیفای تلاش می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره DAO این مطلب را بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

این پروژه در سال 2020 ایجاد شد و یک اکوسیستم جامعه‌محور ایجاد کرد تا محصولاتی با مالکیت مشترک ایجاد کند که در راستای تحقق و ترویج عدالت باشند.

BadgerDAO ستون‌هایی دارد که عبارت‌اند از:

  • Badger Builders
  • محصولاتی که جامعه ایجاد کرده‌اند
  • حاکمیت از طریق توزیع عادلانه توکن‌های Badger
  • کامل متن‌باز بودن همه کدها

BadgerDAO چطور کار می‌کند؟

پروژه BadgerDAO بر مبنای مشارکت جامعه و DAO با محوریت ارز badger عمل می‌کند؛ به‌این‌ترتیب همه محصولات آن از ایده‌های جامعه آن ریشه گرفته و با حمایت تیم عملیاتی و خزانه‌داری DAO ایجاد شده است.

Badger چندین محصول DeFi را در پلتفرم خود ادغام کرده است تا بیت‌کوین را به یک دارایی قابل استفاده در سراسر بلاک‌چین تبدیل کند.

ارز badger
هرقدر تعداد توکن BADGER یک کاربر بیشتر باشد قدرت رای‌دهی او افزایش می‌یابد.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین مؤلفه‌های BadgerDAO اشاره می‌کنیم:

Vault

یکی از مهم‌ترین عناصر بجردائو، Vault آن است که از سازوکار Yearn Finance الهام گرفته شده است.

Vault های BADGER امکان سپرده‌گذاری بیت‌کوین برای کسب بازده مناسب از طریق فرصت‌های دارای لوریج‌ در پروتکل‌های مختلف دیفای فراهم می‌کند که با عنوان پاداش سپرده‌گذاری شناخته می‌شوند.

این Vault ها با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند و کاربران می‌توانند هرگاه که بخواهند با برگرداندن توکن‌هایی که موقع سپرده‌گذاری دریافت کرده‌اند، وجوه خود را برداشت کنند.

وقتی کاربران ارز badger خود را در این صندوق‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند توکن‌های با پیشوند b، مثل توکن bBadger می‌گیرند تا مشخص شود چه مقدار توکنی سپرده‌گذاری کرده‌اند.

معمولا تعداد توکن‌هایی که دریافت می‌کنند با تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری شده نسبت برابر دارند. کاربران می‌توانند bBadger دریافتی خود را به‌عنوان وثیقه در برنامه‌های مختلف دیفای استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای بیت‌کوین!

DIGG

DIGG یک توکن با میزان عرضه منعطف است که قیمت آن به قیمت بیت‌کوین گره خورده است.

کاربران با سپرده‌گذاری توکن DIGG در یک Vault توکن bDIGG می‌گیرند که دیگر قابلیت سپرده‌گذاری مجدد ندارد و مثل هر توکن ERC20 دیگری در پروتکل‌های دیفای استفاده می‌شوند.

با اینکه DIGG یک استیبل کوین نیست اما از قیمت بیت‌کوین تبعیت می‌کند. دلیل این کار برقراری انصاف و عدالت است.

توکن‌های DIGG قیمتی بین 0.95 تا 1.05 بیت‌کوین دارند یعنی نسبت به قیمت بیت‌کوین 5 درصد نوسان دارند و این موجب اطمینان از عرضه منعطف این توکن‌ها می‌شود.

میزان عرضه توکن DIGG با استفاده از قراردادهای هوشمند و در پاسخ به نوسان قیمت بیت‌کوین افزایش یا کاهش می‌یابد که به آن rebasing می‌گویند.

با اینکه میزان عرضه توکن DIGG برحسب تقاضا و به‌صورت منعطف تغییر می‌کند اما نسبت دارندگان توکن به کل ذخایر DIGG ثابت است.

بنابراین اگر قبل از rebasing صاحب 1 درصد این توکن‌ها بودید، بعد از آن نیز صاحب 1 درصد خواهید بود.

توکن‌های DIGG قابلیت استفاده در پروتکل‌های دیفای و نیز سپرده‌گذاری در Vault را برای کسب سود دارند.

IbBTC

بیت‌کوین سودآور یا IbBTC در همکاری با پروژه DeFiDollar راه‌اندازی شد.

هدف از ایجاد IbBTC این بود که به‌عنوان نسخه توکنایز شده بیت‌کوین روی اتریوم به کار رود و کاربران بتوانند از طریق آن سود کسب کنند.

این توکن به‌عنوان یک توکن ERC20 این قابلیت را دارد که به‌عنوان وثیقه استفاده شود، وام داده شود یا به‌عنوان پلی با سایر بلاک‌چین‌ها عمل کند.

توکن ibBTC را می‌توان با برنامه Badger App و از طریق دارایی‌های مختلفی مثل byvWBTC ،bCrv RenBTC و bCrv BTC ضرب یا Mint کرد.

ارز BADGER چیست؟

ارز badger توکن بومی اکوسیستم BadgerDAO است که روی اتریوم ساخته شده و به‌عنوان یک توکن کاربردی، نقش مهمی در حاکمیت جامعه و ایجاد انگیزه در آن‌ها دارد.

افرادی که این توکن را دارند می‌توانند درباره پیشنهادات مربوط به ایده‌های محصولات جدید پلتفرم رای دهند. همچنین کسب سود از طریق اشتراک‌گذاری توکن‌ها در Badger Boost نیز وجود دارد.

ارز badger
افرادی که توکن‌های BADGER را در Vault می‌گذارند و مایل به شرکت در رای‌گیری‌های جامعه هستند، توکن‌های BADGER بیشتری به‌عنوان پاداش می‌گیرند.

علاوه بر همه این‌ها دارندگان توکن BADGER می‌توانند در ییلدفارمینگ (کشت سود) مشارکت کنند و از طریق پروتکل‌های مختلف دیفای نظیر Curve ،Balancer ،Aura Finance و Convex درآمد داشته باشند.

کل عرضه ارز دیجیتال badger از بیت‌کوین تبعیت می‌کند یعنی سقف عرضه آن 21 میلیون است و به‌این‌ترتیب یک ارز دیجیتال تورمی نیست. این موضوع یکی از دلایل اصلی ارزشمندی این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

هک 120 میلیون دلاری BadgerDAO!

در تاریخ 2 دسامبر 2021، پلتفرم BadgerDAO هک شد و دارایی‌های آن به ارزش حدود 120 میلیون دلار مورد سواستفاده قرار گرفت.

بعدها اعلام شد که هکر یک قطعه کد مخرب را از طریق Cloudflare، که شبکه ابری این پلتفرم بوده است تزریق کرده و با استفاده از کلیدهای API، مرتبا کدهای مخرب را برای برداشت دارایی مشتریان وارد می‌کرده است.

به دنبال این اتفاق BadgerDAO برای بازیابی وجوه و جلوگیری از چنین اتفاقاتی در آینده، یک سری فعالیت‌ها انجام داد. اطلاعات بازیابی شده و رمز عبور Cloudflare و نیز کدهای API آن همگی تغییر کردند و به‌روزرسانی شدند.

در پروژه به‌روزرسانی زیرساخت‌های BadgerDAO، از شرکت Chainalysis و شرکت سایبری Mandiant که زیرمجموعه گوگل است کمک گرفته شد تا سطح امنیت پلتفرم بهبود یابد.

درنهایت تقریبا 40 درصد مشتریانی که آسیب دیده بودند 100 درصد وجوه از دست رفته خود را باز پس گرفتند. برای برگرداندن سرمایه بقیه نیز طرح‌هایی در نظر گرفته شد.

پیش‌بینی قیمت BadgerDAO

کمترین قیمتی که این توکن تجربه کرد در 29 دسامبر 2022 با قیمت 2.07 دلار بود و بیشترین قیمت آن در 9 فوریه 2021 با قیمت حدود 89.08 دلار اتفاق افتاد.

ارز badger
کارشناسان نسبت به آینده قیمت ارز دیجیتال badger خوش‌بین هستند.

وب‌سایت PricePrediction پیش‌بینی می‌کند که در سال 2025 قیمت این توکن به 9.14 دلار برسد و می‌تواند تا سال 2030 تا 27.92 دلار هم افزایش یابد.

وب‌سایت DigitalCoinPrice نیز قیمت آن را در بلندمدت، افزایشی‌تر می‌داند و پیش‌بینی می‌کند که قیمت ارز BADGER تا سال 2025 به 9.03 دلار و تا سال 2030 حداکثر بتواند به 61.18 دلار برسد.

با اینکه این پیش‌بینی‌های قیمت، صعودی به نظر می‌رسند اما توصیه‌های مالی نیستند و پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی هر ارز دیجیتال از جمله ارز BADGER پیش‌بینی‌های تکنیکال و فاندامنتال آن را به دقت بررسی کنید.

آیا ارز BADGER سرمایه‌گذاری خوبی است؟

با اینکه سال 2022 زمستان کریپتو بود و بسیاری از پروژه‌ها با کاهش ارزش چشمگیری مواجه شدند اما BadgerDAO همچنان با پشتیبانی جامعه خود محصولات جدیدی معرفی کرد.

این پروژه در سال 2022 درآمد قابل‌توجهی داشت و گزارش عملکرد آن به‌صورت شفاف در دسترس است.

BadgerDAO همچنان به اضافه کردن دارایی‌های جدید به Vault های خود ادامه می‌دهد و دارندگان توکن آن می‌توانند با سپرده‌گذاری، Badger بیشتری پاداش بگیرند.

این پروژه روی پروژه‌های امیدبخش دیگری مثل Opolis و zeroDAO سرمایه‌گذاری کرده تا جریان درآمدی این پروژه را متنوع کند.

سوالات متداول

ارز BADGER چیست؟

ارز دیجیتال badger توکن بومی پلتفرم BadgerDAO است. دارندگان این توکن می‌توانند در مورد تغییرات این پلتفرم رای دهند، آن را در صندوق‌ها سپرده‌گذاری کرده و پاداش بگیرند یا از ییلدفارمینگ و مشارکت در پروژه‌های مختلف دیفای کسب سود کنند.

پلتفرم BadgerDAO چیست؟

این پروژه در راستای وارد کردن بیت‌کوین به دنیای دیفای ایجاد شد و مدیریت آن براساس DAO است. کاربران با سپرده‌گذاری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند از طرق مختلف مثل وام‌دهی و سپرده‌گذاری سود کسب کنند.

ماجرای هک BadgerDAO چه بود؟

این هک در سال 2021 رخ داد و 120 میلیون دلار از سرمایه کاربران از طریق تزریق کد از بین رفت. بااین‌حال دارایی 40 درصد کاربران به‌صورت کامل برگردانده شد و برای 60 درصد بقیه نیز برنامه‌ریزی‌ شده است. پس از این هک، امنیت BadgerDAO بهبود داده شد.

جمع‌بندی

دیفای و جایگاه آن در امور مالی دنیا درحال‌توسعه است و امکاناتی که ارائه می‌دهد، پیچیده‌تر شده و پاسخگوی نیازهای اکثر افراد جامعه هستند.

BadgerDAO زیرساخت مناسبی ایجاد کرده تا به دارندگان بیت‌کوین کمک کند که از توکن‌های خود در جهت استفاده از خدمات دیفای بهره ببرند.

ارز badger و اکوسیستم DAO آن نیز یک فضای مدیریت غیرمتمرکز و شفاف برای ساخت محصولات متنوع ایجاد کرده است.

Badger DAO قطعا پروژه امیدبخشی است. بخصوص که روش منحصربه‌فردی در استفاده از دیفای برای کسب سود دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

دائو (DAO) در دنیای ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx