PoolTogether چیست؟ همه چیز درباره پلتفرم بخت آزمایی کریپتویی!

پلتفرم Pooltogether

شبکه بلاک‌چین اتریوم از خدمات و برنامه‌های بسیار متنوعی میزبانی می‌کند که بعضی از آن‌ها ممکن است شما را شگفت زده کند!

یکی از آن‌ها پلتفرم PoolTogether است؛ این سرویس حوزه دیفای، میلیون‌ها دلار به کاربران جایزه می‌دهد، اما در صورت باخت شما هیچ پولی از دست نخواهید داد.

در ادامه با نحوه کار این قرعه کشی مبتنی بر اتریوم آشنا می‌شوید.

عناوین مطلب:

به طور خلاصه

  • پلتفرم PoolTogether سرویسی است که کاربران به کمک آن می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در استخرهای بخت آزمایی استیک یا سهام‌گذاری کنند تا شانس برنده شدن یک جایزه هفتگی بزرگ را داشته باشند.
  • استخرهای جایزه‌دهی از کارمزدهای دریافتی از تمام کاربران تشکیل شده‌اند و حتی اگر کاربر برنده جایزه نشود می‌تواند سپرده اصلی خود را برداشت کند.

از زمان پیدایش حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا دیفای، چندین محصول مالی همتا به همتا ساخته شده است که کاربران به کمک آن‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به سایر کاربران قرض دهند و سرمایه‌های خود را در استخرهای نقدینگی استیک (staking) کنند تا بتوانند به معامله کردن بپردازند.

اما در این بین محصولی طراحی شده است که شاید در ظاهر چندان منطقی به نظر نرسد.

پلتفرم PoolTogether نوعی بخت آزمایی است که در آن هر کسی که بلیت خریداری می‌کند این شانس را دارد که مقداری ارز دیجیتال برنده شود؛ اما حتی اگر کاربر در قرعه کشی برنده نشود می‌تواند به راحتی تمام پولی را که در استخر استیک کرده است برداشت کند!

در واقع، بلیت‌های کاربر بارها و بارها وارد بخت آزمایی‌های بعدی می‌شوند. به غیر از پرداخت کارمزد تراکنش لازم برای ورود به قرعه کشی، کاربر به هیچ وجه پول خود را از دست نمی‌دهد؛ اما این احتمال وجود دارد که در یکی از قرعه کشی‌ها حتی برنده شود!

این سرویس اساساً ترکیبی از سیستم‌های بخت آزمایی سنتی و استیکینگ در ارزهای دیجیتال است که در آن کاربران به امید برنده شدن یک جایزه بزرگ، از درآمد جزئی استیکینگ چشم پوشی می‌کنند.

پلتفرم PoolTogether چیست؟

PoolTogether یک پلتفرم بخت آزمایی مبتنی بر اتریوم است که در آن کاربران می‌توانند با واریز کردن ارزهای دیجیتال در استخرها بلیط قرعه کشی خریداری کنند.

هر استخر یک قرعه کشی هفتگی برگزار می‌کند و یک جایزه به حداکثر پنج برنده اهدا می‌کند، اما بلیط‌های کاربران پس از قرعه کشی باطل نمی‌شود؛ بلکه، بلیط‌ها به قرعه کشی بعدی و قرعه کشی‌های بعدتر از آن وارد می‌شود تا زمانی که دارنده بلیط برنده شود یا دارایی‌های خود را از استخر برداشت کند.

سازندگان PoolTogether از این سرویس همچنین به عنوان یک رویکرد «پس‌انداز جایزه» یاد می‌کنند، چرا که کاربران ممکن است به جای خرج کردن ارزهای دیجیتال خود، با واریز و پس انداز کردن آن در استخرها پاداش دریافت کنند.

پلتفرم PoolTogether چگونه کار می‌کند؟

به بیان ساده:

  1. پول‌تان را در پلتفرم واریز کنید تا شانس برنده شدن داشته باشید.
  2. هر روز به برندگان جایزه داده می‌شود.
  3. حتی اگر برنده نشدید می‌توانید تمام پول‌تان را برداشت کنید.

بسیاری از ارزهای دیجیتال قابلیت استیکینگ دارند که به کاربران اجازه می‌دهد سرمایه خود را در شبکه قفل کنند تا برای شبکه نقدینگی ایجاد شود و در ازای آن یک پاداش شبیه به سود دریافت کنند.

PoolTogether از این ایده الهام گرفته و آن را در مقیاس بزرگ به شکل بخت آزمایی اجرا می‌کند. وقتی کاربران ارزهای دیجیتال خود را به استخرها واریز می‌کنند، دارایی‌های آن‌ها از طریق پلتفرم دیفای کامپاوند (Compound) استیک شده و از سود ایجاد شده در پلتفرم برای دادن جوایز قرعه کشی به کاربران استفاده می‌شود.

پاداش‌های استیکینگ بسته به نوع کوین متفاوت است، اما با توجه به اینکه کاربران زیادی وارد قرعه کشی شده و سرمایه خود را برای مدت طولانی با دیگر کاربران روی هم می‌ریزند، جایزه قرعه کشی بسیار بزرگ و ارزشمند خواهد بود.

قراردادهای هوشمند، خودکار برندگان را انتخاب می‌کنند و بقیه کاربران را بدون نیاز به هیچ گونه اقدامی از سوی آن‌ها در آخرین قرعه کشی‌های هفتگی ثبت‌نام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین دای چیست؟ 

پلتفرم PoolTogether چه ویژگی خاصی دارد؟

همان‌طور که دیفای سایر خدمات مالی سنتی را متحول کرده است، PoolTogether هم رونق تازه‌ای به بخت آزمایی سنتی داده است.

در PoolTogether، بدترین بخش بازی کردن در قرعه کشی -یعنی افزایش تدریجی مبلغ پولی که صرف بلیط‌های یک بار مصرف می‌شود حذف شده است.

در پلتفرم PoolTogether کاربران برای ورود به استخرها و خروج از آن‌ها باید کارمزد تراکنش بپردازند، اما پول آن‌ها دست نخورده باقی می‌ماند و تا زمانی که آن را در استخر نگه دارند، همیشه در قرعه کشی‌های هفتگی شرکت داده خواهند شد.

چگونه از PoolTogether استفاده کنیم؟

برای شرکت در قرعه کشی نیاز به داشتن حساب کاربری نیست؛ کافی است به وب سایت PoolTogether بروید و کیف پول ارز دیجیتال خودتان را به پلتفرم وصل کنید.

اتصال کیف پول به Pooltogether
برای استفاده از PoolTogether باید کیف پول ارزهای دیجیتال‌تان را به آن وصل کنید.

PoolTogether از طیف گسترده‌ای از کیف پول‌های محبوب مانند متامسک (MetaMaskکوین بِیس والت (Coinbase Walletترزور (Trezor)، لجر (Ledger) و تراست والت (Trust Wallet) پشتیبانی می‌کند.

به لیست استخرها (Pools) بروید و روی دکمه Deposit کلیک کنید تا کوین‌های مشخص شده به استخر اضافه شوند.

در زمان نگارش این مقاله، PoolTogether دارای چند استخر مختلف از جمله یواس‌دی کوین (USDC)، دای (DAIسوشی سواپ (SUSHI)، کامپاوند (COMP) و یونی سواپ (UNI) است که هر کدام جایزه هفتگی خود را به برنده (برندگان) اهدا می‌کند.

تایید تراکنش در Pooltogether
تراکنش مبادله ارزهای دیجیتال را باید در کیف پول‌تان تأیید کنید.

پس از آن که مقدار ارز دیجیتال انتخابی را که می‌خواهید واریز کنید مشخص کردید، باید تراکنش را از طریق کیف پولتان تأیید کنید و کارمزد تراکنش را به اتریوم بپردازید.

PoolTogether از کاربران می‌خواهد که پول خود را حداقل به مدت 10 روز در استخر نگه دارند، در غیر این صورت برای برداشت زودهنگام آن باید کارمزد پرداخت کنند.

واریز وجه در Pooltogether
برای واریز کردن وجه می‌توانید یکی از استخرهای موجود در PoolTogether را انتخاب کنید.

معایب PoolTogether چیست؟

در حال حاضر (اواخر اردیبهشت 1401)، هیچ خطر آشکاری در این پلتفرم وجود ندارد؛ پول شما کاملاً امن است، PoolTogether مدتهاست که با موفقیت کار می‌کند، و هیچ کلاهبرداری در کار نیست.

با این حال، استفاده از این پلتفرم چند نکته منفی دارد که باید در نظر داشت. کارمزد تراکنش‌ها به دلیل تقاضای زیاد در شبکه اتریوم ممکن است گران باشد، و اگر بخواهید فقط چند دلار ارز دیجیتال را در استخر واریز کنید ممکن است کارمزد تراکنش بیشتر از میزان دارایی‌تان باشد؛ در نتیجه وارد شدن به قرعه کشی با مبالغ کم به هیچ وجه به صرفه نیست.

همچنین، با قفل کردن ارز دیجیتال‌تان در استخر و رها کردن آن در آنجا فرصت کسب درآمد از روش‌های دیگر را از دست می‌دهید. شما می‌توانید این پول را در یک صرافی غیرمتمرکز استیک کرده یا برای آن صرافی نقدینگی ایجاد کنید و سود جزئی اما مطمئنی کسب کنید.

اما در پلتفرم PoolTogether خبری از درآمد مستمر نیست و تنها امید شما برنده شدن جایزه بزرگ است که آن هم به تعداد بلیت‌ها و شانس شما بستگی دارد. در نهایت، هر چقدر بلیط بیشتری بخرید، شانستان برای برنده شدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

در زمان نگارش این مقاله، بیش از 195 میلیون دلار ارز دیجیتال در استخرهای PoolTogether قفل شده است و این پلتفرم بیش از 100000 دلار در هفته جایزه به کاربران می‌دهد. 

توکن POOL چیست؟

POOL که در فوریه 2021 راه‌اندازی شد، یک توکن حاکمیتی است که دارندگان به کمک آن می‌توانند به پیشنهادات مربوط به آینده PoolTogether رأی دهند.

کاربران می‌توانند به مواردی مانند نحوه اعطای جوایز، استخرهایی که سایت با آن‌ها کار کند و تغییر در نحوه توزیع توکن POOL بین کاربران رأی دهند.

سایت PoolTogether در زمان راه‌اندازی توکن‌های POOL را در میان کاربران اولیه ایردراپ کرد؛ همچنین این توکن به طور مداوم بین کاربران PoolTogether توزیع می‌شود.

توکن Pool
توکن حاکمیتی POOL در فوریه 2021 معرفی شد.

نحوه خرید توکن POOL

شما علاوه بر دریافت کردن توکن POOL با استفاده از پلتفرم PoolTogether، می‌توانید این توکن را از چند صرافی جهانی هم خریداری کنید.

این توکن به وفور در دسترس نیست، اما می‌توانید در صرافی غیرمتمرکز محبوب یونی سواپ توکن‌های مبتنی بر اتریوم را با توکن POOL مبادله کنید، و یا آن را در صرافی‌هایی مانند Gate.io و 1inch خریداری کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از نحوه خرید POOL در صرافی یونی سواپ را مشاهده می‌کنید. برای خرید این توکن باید اتریوم یا یک توکن دیگر مبتنی بر اتریوم را با آن مبادله کنید.

برای این کار کافی است مقدار POOL مدنظرتان را انتخاب کنید و سایت با توجه به نرخ ارز لحظه‌ای به شما می‌گوید چقدر باید برای دریافت آن هزینه کنید. روی swap کلیک کنید، خرید را در کیف پول‌تان تأیید کنید و کارمزد تراکنش را بپردازید؛ به همین سادگی!

سواپ توکن Pool
می‌توانید توکن‌های مبتنی بر اتریوم را با توکن POOL مبادله کنید.

آینده PoolTogether

PoolTogether با راه‌اندازی توکن POOL، مسیر را برای مدیریت سایت توسط کاربران در آینده هموار کرد و برای دارندگان توکن این امکان را فراهم کرد تا در مورد توسعه و تکامل پلتفرم رأی دهند.

PoolTogether شرکایی مانند صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ و پلتفرم بلاک‌چین The Graph را برای ایجاد ادغام‌ها و استخرهای جدید به خدمت گرفته و برای اطمینان از ایمن بودن کد پلتفرم، محتوای خود را حسابرسی کرده است.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

افزایش کارمزد تراکنش‌های اتریوم یکی از نگرانی‌های جدی کاربران در حال حاضر است؛ هزینه کارمزدها، به ویژه در زمان شلوغی شبکه می‌تواند بسیار متغیر و زیاد باشد.

برای مثال، در یک مورد در طی چند ساعت کارمزد انجام یک تراکنش بین 5 تا 35 دلار تغییر کرد و این برای تراکنشی بود که در آن کاربر می‌خواست فقط 5 دلار DAI را به یک استخر اضافه کند.

انتظار می‌رود به‌روزرسانی شبکه لندن که به زودی بر روی شبکه اتریوم اتفاق می‌افتد باعث تثبیت کارمزدها شود، و ارتقای نهایی شبکه به اتریوم 2.0 می‌تواند کارمزدها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد، چرا که شبکه اتریوم با مقیاس پذیر شدن می‌تواند از تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: داستان هارد فورک لندن اتریوم (و تاثیر آن روی کارمزد تراکنش)

PoolTogether همچنین در آوریل 2021 یک استخر برای سایدچِین اتریوم، پالیگان (MATIC) راه‌اندازی کرد که کارمزدهای بسیار ارزان‌تری نسبت به استخرهای شبکه اصلی اتریوم دارد و این می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد تغییرات بیشتر در پلتفرم PoolTogether باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx