راهنمای جامع استفاده از روش وایکوف (wyckoff) در معاملات

روش وایکوف

امروز سراغ معامله‌گر و تحلیلگر افسانه‌ای، یعنی ریچارد وایکوف می‌رویم. او در دهه‌های اولیه قرن بیستم میلادی، همزمان با چهره‌های سرشناسی مثل چارلز داو و جسی لیورمور، حضور داشت.

ریچارد وایکوف در سال 1873 میلادی چشم به جهان گشود و سرمایه‌گذاری آمریکایی بود که در بازار سهام فعالیت می‌کرد. او همچنین سردربیر و بنیان‌گذار مجله وال استریت بود.

در واقع رویکرد پیشگامانه او نسبت به تحلیل تکنیکال، معروف به روش وایکوف، همچنان برای بسیاری از معامله‌گران قابل استفاده است. در انتهای مقاله نیز فایل PDF الگوی متد وایکوف را می‌توانید دانلود کنید.

عناوین مطلب:

غالب معامله‌گران از استراتژی و روش‌های وایکوف به عنوان راهنمایی برای تشخیص سهام خوب، زمان مناسب برای خرید آن و تکنیک‌های مدیریت ریسک استفاده می‌کنند. 

مشاهدات و نظریه‌های او جمع‌آوری و ادغام شده و در حال حاضر، به عنوان چرخه بازار وایکوف (Wyckoff market cycle) شناخته می‌شود.

این چرخه بازار، عناصر کلیدی که نقش مهمی در روند قیمت را دارند، با استفاده دوره‌هایی مثل انباشت و توزیع بررسی می‌کند.

چهار فاز بازار از نظر وایکوف شامل انباشت، صعود، عرضه و نزول است. همچنین او قوانینی را برای استفاده از این مراحل تعریف کرد. این قوانین می‌تواند کمک زیادی در راستای شناسایی مکان ورود در روندهای صعودی و نزولی بکند.

نکات کلیدی

  • روش وایکوف، رویکردی بر اساس تحلیل تکنیکال است که به معامله‌گران در راستای انتخاب خرید سهام مناسب و زمان مناسب خرید کمک کند.
  • چرخه بازار وایکوف نشان می‌دهد که قیمت سهام از چه عواملی تاثیر می‌پذیرد.
  • چهار چرخه بازار شامل انباشت، صعود، عرضه و نزول است.
  • طبق قوانین وایکوف، چرخه‌های بازار هیچ‌وقت، دقیقا به شکلی که قبلا تکرار شده‌اند، تکرار نمی‌شوند و روندها باید با استفاده از رفتار گذشته آن‌ها مورد مطالعه قرار بگیرند.
  • روش وایکوف می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیماتی کمتر احساسی و با آگاهی بیشتری  در مورد زمان خرید و فروش سهام بگیرند.

روش وایکوف (Wyckoff method) چیست؟

در دنیای تحلیل و ترید، روش وایکوف فرآیندی است که از آن برای تحلیل مرحله انباشت چارت قیمت استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به کمک این روش می‌توانند رد پای بازیگران بزرگ‌تر و پول هوشمند (smart money) را در ناحیه‌های رنج یا خنثی که در آن‌ها الگوهای آشکاری شکل گرفته است پیدا کنند.

ریچارد وایکوف در دهه 1930 روش وایکوف را توسعه داد. او بیشتر عمر خود را صرف تدریس کرد و افکارش در مورد بازار تأثیر به‌سزایی در تحلیل تکنیکال مدرن داشته است.

بسیاری از معامله‌گران در سال‌های پش از او از روش او الهام گرفته‌اند و خودشان در این صنعت موفق شده‌اند.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران روش وایکوف را یک روش معاملاتی قابل اعتماد برای خواندن قیمت‌ها می‌دانند که در کنار نظریه داو و تحلیل موج الیوت از بهترین روش های تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند.

وایکوف معتقد بود که بازیگران بزرگ و پول هوشمند در نواحی خنثی بازار سفارش‌های بزرگ خود را قرار می‌دهند و موجب خروج قدرتمند قیمت به خارج از محدوده رنج می‌شوند.

بر اساس مقاله منتشر شده در Investopedia، هدف روش وایکوف این است که رد پای پول هوشمند را بخواند و با استفاده از فراکتال محدوده قیمت، مسیر حرکت قیمت را شناسایی کند.

آشنایی با سه قانون در روش وایکوف

سرمایه‌گذاران قبل از گرفتن هر تصمیم معاملاتی بر اساس روش وایکوف باید در مورد قوانین وایکوف دانش کافی کسب کنند.

روش انباشت وایکوف بر اساس سه قانون اساسی است:

  1. عرضه و تقاضا
  2. علت و معلول
  3. قانون تلاش و نتیجه

در ادامه اصول اولیه قوانین وایکوف را بررسی خواهیم کرد:

قانون عرضه و تقاضا

این اولین و مهم‌ترین قانون وایکوف است. بر اساس این قانون، قیمت به دنبال تغییرات ایجاد شده در میزان عرضه و تقاضا حرکت می‌کند.

قانون اول را می‌توان با سه معادله زیر نشان داد:

  • تقاضا > عرضه: قیمت بالا می‌رود؛
  • تقاضا < عرضه: قیمت کاهش پیدا می‌کند؛
  • تقاضا = عرضه: قیمت تغییر نمی‌کند.

طبق قانون وایکوف، معامله‌گران به محض اینکه تقاضا از عرضه بیشتر شود، شاهد حرکت صعودی قیمت خواهند بود. از سوی دیگر، زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

با این حال، به هیچ وجه نمی‌توان با نگاه کردن به چارت قیمت به میزان دقیق عرضه و تقاضا پی برد. معامله‌گران اغلب پرایس اکشن را با حجم معاملات مقایسه می‌کنند تا به همبستگی عرضه و تقاضا با قیمت پی ببرند.

بیشتر بخوانید: قانون عرضه و تقاضا چیست؟

قانون علت و معلول

طبق قانون دوم وایکوف، اختلاف بین عرضه و تقاضا تصادفی نیست بلکه یک منطق زیربنایی دارد.

وایکوف برای قانون دوم خود از دو اصطلاح «انباشت» و «توزیع» استفاده می‌کند.

مرحله انباشت پس از یک دوره آماده‌سازی، به ویژه رویدادهای اقتصادی رخ می‌دهد. در این مرحله انباشت (علت) منجر به شکل‌گیری روند صعودی (معلول) می‌شود.

همچنین، در مرحله توزیع (علت)، قیمت کاهش می‌یابد و در نتیجه یک روند نزولی (معلول) ایجاد می‌شود.

قانون تلاش و نتیجه

طبق قانون سوم وایکوف، قیمت به دلیل یک تلاش حرکت می‌کند با حجم معاملات نشان داده می‌شود.

وقتی حجم معاملات پرایس اکشن بیانگر احساساتی مشابه در بازار باشد، روند فعلی شانس بیشتری برای ادامه دارد.

از سوی دیگر، اگر حجم معاملات با پرایس اکشن همخوانی نداشته باشد، واگرایی در قیمت ایجاد شده که منجر به توقف یا تغییر جهت بازار می‌شود.

برای مثال شرایط را در نظر بگیرید که قیمت بیت‌کوین بالاتر رفته و تثبیت می‌شود. در طول دوره تثبیت (محدوده رنج)، حجم معاملات بالاتر می‌رود اما قیمت یک سقف بالاتر ایجاد نمی‌کند.

این نشانه آن است که حجم و قیمت احساسات یکسانی را نشان نمی‌دهند. در این حالت، احتمال نزولی شدن روند قیمت بیشتر است.

چرخه قیمت در روش وایکوف

به گفته وایکوف، معامله‌گران می‌توانند حرکت قیمت را با تحلیل دقیق عرضه و تقاضا که با بررسی پرایس اکشن و حجم و با گذشت زمان انجام می‌شود، پیش بینی کنند.

وایکوف فعالیت معامله‌گران موفق را مشاهده کرده و آن را با آنچه که چارت‌های عمودی (بار) و شکل (نقطه و شکل) نامیده می‌شود رمزگشایی می‌کند.

این روش شامل بررسی نحوه آماده‌سازی و فعال کردن بازار صعودی و نزولی در یک چرخه قیمت توسط بازیگران بزرگ است.

چرخه قیمت وایکوف
چرخه قیمت در روش وایکوف

انباشت وایکوف – مرحله افزایش و کاهش قیمت

با توجه به تصویر بالا، سرمایه‌گذاران باید آماده وارد شدن به موقعیت خرید در مرحله افزایش قیمت و خروج از موقعیت در مرحله کاهش قیمت باشند.

عرضه و تقاضا

در چرخه قیمت وایکوف جهت بازار با توجه به تغییر در عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این ایده اصلی روش معامله‌گری و سرمایه‌گذاری وایکوف است.

زمانی که تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، به محض اینکه عرضه از تقاضا بیشتر شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

معامله‌گران باید تغییرات عرضه و تقاضا را مطالعه کرده و آن‌ها را با قیمت و حجم در یک بازه زمانی مشخص مقایسه کنند. برای تعیین دقیق عرضه و تقاضا از روی چارت قیمت به صبر و تمرین نیاز است.

پرایس اکشن

پرایس اکشن روشی است که برای پیش‌بینی حرکت قیمت دارایی‌ها صرفاً با نگاه کردن به قیمت چارت استفاده می‌شود.

پرایس اکشن یک روش کاربردی برای پیش بینی حرکت قیمت است که در بازار ارزهای دیجیتال، فارکس، بورس و دیگر بازارهای بزرگ به خوبی جواب می‌دهد.

بیشتر معامله‌گران از ابزارهای پرایس اکشنی مختلفی مانند کندل‌ها، خطوط روند، مقاومت و حمایت و جریان سفارشات استفاده می‌کنند.

معامله‌گران معتقدند زمانی که قیمت یک سطح مقاومت یا حمایت را بشکند، به احتمال بیشتر به حرکت خود در جهت شکست سطح ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کندل استیک چیست؟

در چرخه وایکوف، مرحله انباشت مانند یک محدوده رنج است و شکست به خارج از محدوده یا برِیک آوت (breakout) همراه با نشانه‌های مناسب پرایس اکشنی (مثل شکل‌گیری کندل‌های صعود) می‌تواند نشان‌دهنده حرکت صعودی قوی باشد.

حجم

پرایس اکشن به تنهایی برای مطمئن شدن از حرکت احتمالی قیمت به خارج از ناحیه انباشت وایکوف کافی نیست.

حرکت صعودی به بالای ناحیه انباشت – یا حرکت نزولی به زیر ناحیه توزیع – تنها زمانی معتبر است که حجم معاملات به سطح معینی برسد.

به معامله‌گران توصیه می‌شود برای اطمینان از ادامه حرکت قیمت به پرایس اکشن و حجم معاملات در زمان بریک آوت توجه کنند.

تایم فریم

تایم فریم مهمترین عنصر در چرخه وایکوف است. چرخه بازار به طور مداوم از قیمت‌های بالا به قیمت‌های پایین حرکت می‌کند، و برای ورود به موقعیت‌های خرید و فروش عالی پیدا کردن بهترین زمان بسیار مهم است.

هنگامی که قیمت در محدوده رنج قرار دارد معامله‌گران می‌توانند با رفتن به تایم فریم‌های پایین‌تر نقاط ورود مناسب را شناسایی کنند.

در اینجا هدف نهایی معامله‌گر باز کردن موقعیت خرید پس از پایان مرحله انباشت و ورود به موقعیت فروش پس از پایان یافتن فاز توزیع است.

مفهوم انسان مرکب

وایکوف از مفهوم «مرد مرکب» (Composite Man) برای توضیح حرکت قیمت ابزارهای مالی در بافت کلی بازار استفاده کرد.

مرد مرکب انسانی فرضی است که می‌تواند قیمت را به حرکت درآورد. او پشت صحنه می‌نشیند و بازی (حرکت قیمت) را اجرا می‌کند.

او با هرگونه دستکاری در قیمت، امیدهای معامله‌گران دیگر به کسب سود از بازار را از بین می‌برد. اما معامله‌گرانی که احساسات مرد مرکب را درک کنند می‌توانند از این بازی جان سالم به در ببرند و در بلندمدت سود کسب کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال، مرد مرکب به نام «نهنگ» هم شناخته می‌شود.

در ادامه یاد خواهید گرفت چطور مانند مرد مرکب وارد بازی شوید:

مرحله برنامه‌ریزی

مرد مرکب بسیار باهوش است. او می‌داند که چگونه معامله‌گران کوچک را در تله خود گرفتار کند.

او برای شروع افراد زیادی را جذب خرید دارایی‌هایی می‌کند که خودش قبلاً حجم زیادی از آن‌ها را با انجام تراکنش‌های زیاد در یک محدوده رنج جمع‌آوری کرده است.

وایکوف معتقد بود که فقط معامله‌گران باهوش می‌توانند متوجه تله انسان مرکب شده و از همان ابتدا وارد موج صعودی شوند.

مرحله انباشت

انباشت اولین مرحله از چرخه قیمت وایکوف است. در این مرحله، معامله‌گران سازمانی سفارش‌های زیادی ثبت می‌کنند و به آرامی با جلب کردن توجه سایر معامله‌گران به دارایی و افزایش خریدها، قیمت بالاتر می‌رود.

هدف مرد مرکب این است که قبل از شروع حرکت نهایی خود، حداکثر سفارش‌ها را جمع‌آوری کند. اگرچه فاز انباشت نشان‌دهنده فشار خرید است، اما قیمت در این مرحله تقریباً ثابت می‌ماند.

وایکوف به معامله‌گران پیشنهاد می‌کند به دقت این مرحله را تحت نظر داشته باشند و با استفاده از پرایس اکشن و حجم، موقعیت خرید مناسب را پیدا کنند.

رویکرد بازار بزرگتر

وایکوف از بالاترین و پایین‌ترین قیمت، و قیمت بسته شدن روزانه برای ایجاد یک سری چارت قیمت استفاده کرد.

هدف اصلی او پی بردن به جهت روند فعلی بازار بود. در این روش، روند مولفه مهمی است که نشان می‌دهد بازار بزرگتر در چه جهتی حرکت می‌کند.

مرد مرکب در تمام تلاش‌هایش برای به دام انداختن معامله‌گران کوچک از روند بازار پیروی می‌کند. بنابراین، وایکوف به معامله‌گران پیشنهاد می‌کند باید رد پای مرد مرکب به سمت روند بازار بزرگتر را دنبال کنند.

روند سه حالت مختلف دارد: صعودی، نزولی، یا خنثی. علاوه بر این، این روند در سه تایم فریم مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شکل می‌گیرد.

روند صعودی زمانی شکل می‌گیرد که قیمت سقف‌های بالاتر ثبت می‌کند. روند نزولی هم به همین شکل اما با ثبت کردن کف‌های پایین‌تر از کف قبلی ایجاد می‌شود.

مرحله فروش در روش وایکوف

پس از پایان مرحله انباشت، قیمت با افزایش تقاضا افزایش می‌یابد.

با این حال، اکثر معامله‌گران کوچک زمانی متوجه این جریان می‌شوند که روند افزایش قیمت به پایان خود رسیده است. متاسفانه، پس از مرحله افزایش قیمت امکان صعود بیشتر در بازار وجود ندارد.

مرحله فروش پس از فاز افزایش قیمت شروع می‌شود و در آن سفارش‌های فروش در مرحله تثبیت قیمت افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وایکوف، سرمایه‌گذاران هوشمند باید از باز کردن معاملات خرید در این مرحله خودداری کنند یا موقعیت‌های خرید خود را قبل از شروع فروش سراسری ببندند.

شماتیک‌های مرحله انباشت وایکوف

در شماتیک انباشت، رنج معاملاتی نشان دهنده فضای بین کف SC و سقف AR است.

این در حالی است که تست دوم معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بازار تا نزدیکی منطقه اوج فروش سقوط می‌کند تا ادامه یافتن یا پایان یافتن مرحله فروش را دوباره تست و تایید کند.

به طور کلی، در مرحله انباشت پس از یک روند نزولی قوی، قیمت برای مدتی در حالت خنثی یا رنج باقی می‌ماند. بازیگران بزرگتر با امیدوار کردن معامله‌گران کوچک به کاهش بیشتر قیمت، آن‌ها را از بازار حذف کرده و موقعیت‌های خرید خود را ایجاد می‌کنند.

پس از آنکه ماهی‌های کوچکتر از کاهش قیمت مطمئن شدند، نهنگ‌های بزرگتر پس از پر کردن سفارش‌های خود، قیمت را بالا می‌برند.

انباشت وایکوف
انباشت وایکوف

به گفته وایکوف، مرحله انباشت دارای شش مرحله کوچکتر است. این مراحل عبارت‌اند از:

مراحل شماتیک انباشت وایکوف

  • PS یا حمایت اولیه (Preliminary Support): حمایت اولیه پس از یک روند نزولی طولانی ایجاد می‌شود. در این مرحله، معامله‌گران شاهد حجم بالای معاملات هستند. این اولین نشانه اتمام فشار فروش است و نشان می‌دهد شاید خریداران بتوانند قیمت را کنترل کنند.
  • SC یا اوج فروش (Selling Climax): در مرحله دوم، قیمت شروع به کاهش می‌کند و حمایت اولیه را می‌شکند. این مرحله بیشتر از نوع فروش ناشی از ترس است.

پس از مدتی، قیمت ممکن است قدرت نزولی‌اش فروکش کرده و رو به بالا برگردد. در نهایت، قیمت ممکن است با یک کندل دارای سایه بلند به دور از پایین‌ترین قیمت بسته شود.

  • AR یا رالی خودکار (The Automatic Rally): این قسمت از روند می‌تواند به کابوس فروشندگان تبدیل شود. پس از فشار فروش شدید مرحله اوج فروش، قیمت تمام حرکت ایجاد شده توسط فروشندگان را جبران کرده و به سمت بالا حرکت می‌کند.

این مرحله نشان می‌دهد که فروشندگان در حال خارج شدن از موقعیت‌های خود هستند. بالاترین قیمتی که در این حرکت ثبت می‌شود سقف محدوده قیمت است و مانع مهمی برای افزایش قیمت بیشتر است.

  • ST یا تست دوم (The Secondary Test): پس از رالی خودکار، قیمت دوباره کاهش می‌یابد اما کنترل می‌شود. در این حرکت، حجم فروشندگان باید بیشتر باشد و ممکن است قیمت چند بار پایین‌ترین سطح را دوباره تست کند.
  • Spring یا جهش: در این مرحله، قیمت با حرکت قدرتمند پایین‌ترین سطح اخیر را تست می‌کند که این موجب گمراهی معامله‌گران می‌شود.

بیشتر معامله‌گران پس از مشاهده این جهش، ​​روند بازار را نزولی در نظر گرفته و شروع به فروش می‌کنند. با این حال، قیمت معمولاً یک الگوی شکست ایجاد کرده و پس از خارج کردن فروشندگان از بازار به سمت بالا حرکت کند.

در بازارهای ارزهای دیجیتال این مرحله در آلتکوین‌هایی که مدت زیادی در کف قیمت بوده‌اند بسیار رایج است.

  • AS یا شماتیک انباشت (Accumulation Schematic): این آخرین مرحله از چرخه انباشت است. قیمت باید با فشار صعودی قوی از محدوده رنج خارج شده و روند صعودی پیش رو را تایید کند.

بعد از انباشت در روش وایکوف چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از پایان انباشت وایکوف، قیمت به شدت بالاتر خواهد رفت زیرا تقاضا از عرضه بیشتر خواهد شد.

خریداران شاهد یک رالی صعودی ناگهانی خواهند بود که در آن بیشتر معامله‌گران به دنبال ورود به موقعیت‌های خرید هستند.

شماتیک‌های توزیع در روش وایکوف

در مرحله توزیع، قیمت پس از یک روند صعودی قوی وارد مرحله رنج می‌شود. بازیگران بزرگ حالا از موقعیت‌های خریدشان خارج می‌شوند و این می‌تواند پس از چند اقدام دیگر موجب کاهش شدید قیمت

توزیع وایکوف
توزیع وایکوف

مرحله توزیع وایکوف چهار مرحله دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

مراحل توزیع در روش وایکوف

  • PS یا عرضه اولیه (Preliminary Supply): عرضه اولیه یا اصلی پس از یک روند صعودی طولانی که طی آن حجم معاملات بالا می‌رود وارد بازار می‌شود. این اولین نشانه‌ای است که فشار خرید پایان یافته و کنترل قیمت ممکن است به دست فروشندگان بیفتد.
  • CZ یا منطقه تثبیت (Consolidation Zone): در مرحله دوم، قیمت در یک محدوده رنج شروع به حرکت می‌کند. در این مرحله حجم معاملات طبیعی خواهد بود.
  • LPSY یا آخرین نقطه عرضه (Last Point of Supply): پس از مرحله منطقه تثبیت، قیمت دوباره به سمت بالا حرکت می‌کند و حجم معاملات افزایش می‌یابد.

در نتیجه، معامله‌گران ممکن است فکر کنند که قیمت به حرکت صعودی‌اش ادامه خواهد داد. اما قیمت بلافاصله پس از شکستن سقف‌های کوتاه مدت تغییر جهت خواهد شد.

  • DM یا مرحله توزیع (Distribution Marks): این آخرین مرحله از شماتیک توزیع است. قیمت به زیر محدوده رنج رسیده و حرکت اصلی خود را مجدداً به سمت پایین شروع می‌کند.

4 راهکار استفاده از روش وایکوف در معاملات

در بخش زیر به نحوه استفاده عملی از روش وایکوف و نحوه استفاده معامله‌گران از این روش در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت:

1. استراتژی معامله در محدوده رنج

ابتدا، میانگین متحرک ساده یا سیمپل مووینگ اوریج 200 دوره‌ای (200 SMA) را به چارت قیمت اضافه کنید.

دقت کنید که میانگین متحرک پس از یک حرکت نزولی طولانی به مدت سه تا شش ماه به حالت خط صاف قرار گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی چیست؟

سپس، نقاط بالا و پایین محدوده را علامت بزنید. برای انجام معامله خرید، قیمت باید به پایین‌ترین نقطه محدوده رنج رسیده و از آنجا برگردد (ریجکت شود).

به طور مشابه، به محض اینکه قیمت به بالای محدوده رنج رسیده و از آنجا برگشت می‌توانید وارد معامله فروش شوید.

در این وضعیت ممکن است قیمت هر لحظه از بالا یا پایین محدوده خارج شود، پس حتماً از حد ضرر یا استاپ لاس نزدیک با کمی فاصله از نقطه ورود استفاده کنید.

معامله در محدوده رنج
معامله در محدوده رنج با روش وایکوف

2. ورود تهاجمی

در ورود تهاجمی، معامله‌گران باید قیمت را به دقت بررسی کنند و سه نقطه کلیدی مرحله انباشت را پیدا کنند.

پس از پایان مرحله جهش، قیمت آماده حرکت است. با این حال، سرمایه‌گذاران باید برای مطمئن شدن از صعودی شدن روند به رویدادهای فاندامنتال و پرایس اکشن توجه داشته باشند.

بریک اوت

در تصویر بالا شاهد یک بریک آوت هستید که در چارت قیمت بیت‌کوین اتفاق افتاده است. قیمت پس از جهش، به شدت بالاتر رفته و تا یک رشد 50 درصدی در این وضعیت می‌ماند.

3. ورود محافظه‌کارانه

در رویکرد محافظه‌کارانه، معامله‌گران پس از مشاهده یک بریک آوت قوی سوار موج صعودی می‌شوند.

قیمت پس از مرحله جهش مستقیماً به اهداف سود نمی‌رسد، بلکه نوسان‌های را تجربه می‌کند که معامله‌گران می‌توانند با حداقل ریسک وارد معامله شوند.

ورود پس از بریک اوت

تصویر بالا نشان می‌دهد که قیمت یک سطح جدید ایجاد کرده که در آن مقاومت به حمایت تبدیل می‌شود. پس از این مرحله، قیمت با ایجاد یک کندل صعودی از سطح حمایت برمی‌گردد و سود مناسبی به معامله‌گران می‌دهد.

4. استراتژی انباشت مجدد

پس از مرحله انباشت، قیمت به سمت بالا حرکت خواهد کرد. با این حال، اگر قیمت بخواهد بیشتر صعود کند دوباره سفارش‌های بیشتری را جمع‌آوری می‌کند؛ این مرحله به عنوان انباشت مجدد شناخته می‌شود.

در مرحله انباشت مجدد، قیمت حرکت‌های خنثی و کم نوسانی دارد. سپس، قیمت قبل از بریک آوت به سطح حمایت برمی‌گردد و پس از فشردگی زیاد، حرکت صعودی‌اش را از آنجا شروع می‌کند.

نقطه ورود به معامله در این استراتژی پس از شکسته شدن مقاومت بالاتر است و حد ضرر را می‌توان در زیر سطح حمایت قرار داد.

برای درک بهتر این استراتژی به مثال زیر توجه کنید:

ورود پس از شکسته شدن مقاومت

روش وایکوف چقدر قابل اعتماد است؟

روش وایکوف برای معامله‌گرانی که می‌خواهند سود بخش اصلی یک روند را به دست آورند بسیار مؤثر است. با این حال، این روش همیشه کارآمد نیست.

به طور کلی، معامله‌گران معمولاً در حمایت خرید می‌کنند و در مقاومت می‌فروشند.

اگر معامله‌گر مرحله انباشت و افزایش قیمت را به خوبی درک کرده باشد می‌تواند به آسانی معاملات موفقیت‌آمیزی انجام دهد.

هدف تحلیل تکنیکال این است که قیمت‌های آتی را بر اساس احتمالات تخمین زده و حرکت بعدی قیمت در بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال، فارکس و سهام را پیش‌بینی کند.

وایکوف می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا اهداف قیمتی و جهت‌های احتمالی حرکت قیمت را با احتمال بیشتری تحلیل کنند.

با این حال، روش وایکوف مانند سایر ابزارهای معاملاتی محدودیت‌هایی دارد. در معاملات مالی، هیچ ابزاری نمی‌تواند سود 100 درصدی را برای معامله‌گر تضمین کند.

بازار حرکت‌های خود را انجام می‌دهد و هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام مراحل نظریه وایکوف را دنبال کند. حتی اگر تمام مراحل وایکوف را در یک چارت شناسایی کنید باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که معامله موفقی داشته باشید.

بنابراین، اعتبار روش وایکوف به نحوه استفاده از آن و چگونگی پیروی کردن از تمام قوانین آن و در عین حال داشتن یک سیستم مدیریت پول اصولی بستگی دارد.

روش وایکوف در چه مواردی استفاده می‌شود؟

این روش برای تعیین روند بازار، انتخاب بین موارد مناسب برای سرمایه‌گذاری و زمان وارد شدن به معاملات استفاده می‌شود.

همچنین این روش به معامله‌گر کمک می‌کند تا زمانی که بازارگردان اقدام به انباشت یا توزیع سهام می‌کند را پیدا کند و همین عمل می‌تواند باعث پیدا کردن موقعیت‌های مناسب که دارایی پتانسیل سودآوری زیادی هستند را آسان کند.

علاوه بر مواردی که بالا گفته شد، رویکرد تحلیلی وایکوف، می‌تواند به معامله‌گران در راستای ورود و خروج به معاملات بدون احساسات کمک کند.

در نهایت توصیه می‌کنیم برای درک بهتر این روش، فایل PDF الگوی وایکوف را دانلود کنید.

سوالات متداول

ریچارد وایکوف کیست؟

ریچارد وایکوف در سال 1873 میلادی چشم به جهان گشود و سرمایه‌گذاری آمریکایی بود که در بازار سهام فعالیت می‌کرد. او همچنین سردربیر و بنیان‌گذار مجله وال استریت بود.

تئوری چرخه بازار وایکوف شامل چند مرحله است؟

این تئوری شامل چهار مرحله انباشت، صعود، عرضه و نزول است.

مفهوم مرد مرکب (Composite Man) وایکوف چیست؟

وایکوف از مفهوم «مرد مرکب» (Composite Man) برای توضیح حرکت قیمت ابزارهای مالی در بافت کلی بازار استفاده کرد. مرد مرکب انسانی فرضی است که می‌تواند قیمت را به حرکت درآورد. او پشت صحنه می‌نشیند و بازی (حرکت قیمت) را اجرا می‌کند. او با هرگونه دستکاری در قیمت، امیدهای معامله‌گران دیگر به کسب سود از بازار را از بین می‌برد. اما معامله‌گرانی که احساسات مرد مرکب را درک کنند می‌توانند از این بازی جان سالم به در ببرند و در بلندمدت سود کسب کنند.

قوانین وایکوف شامل چند مورد است و شامل چه چیزهای است؟

این قوانین شامل عرضه و تقاضا، علت و معلول و قانون تلاش و نتیجه است. 

نتیجه‌گیری

نظریه انباشت وایکوف تقریباً 100 سال پیش و در ابتدا برای استفاده در بازار سهام ایجاد شد. اما استفاده گسترده از این روش در بازارهای جهانی آن را به یکی از ابزارهای موفق و پرکاربرد تحلیل تکنیکال تبدیل کرده است.

این تئوری علاوه بر اینکه به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در برابر نوسانات بازار از سرمایه خود محافظت کنند، به آن‌ها کمک می‌کند تا چرخه‌های بازار، حركات قیمت و روند احتمالی آینده را شناسایی کنند.

با این حال، هیچ روش معاملاتی تضمینی در بازارهای مالی وجود ندارد. معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، به ویژه در ارزهای دیجیتال، نیازمند انجام تحقیقات زیاد و نظارت دقیق بر حرکت بازار است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx