19 نکته طلایی برای سرمایه گذاری و ترید در بازار صعودی (گاوی)

ترید در بازار صعودی

سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی نیازمند تداوم و پایداری است.

شما چه در بازار بورس سرمایه گذاری کنید و چه بازارهای بین‌المللی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال، شما باید روی افزایش سرمایه خود در روند‌های صعودی آن‌ها متمرکز شوید.

در این بازار‌ها حفظ حد ضرر و کاهش میانگین در سهام و دارایی‌های بالقوه و استفاده از نوسانات دوره‌ای بازار در جهت منافع‌تان اهمیت زیاد دارد.

عناوین مطلب:

برخلاف عقیده بسیاری، فرصت‌های کسب سود فقط به ترید در بازار صعودی (گاوی) خلاصه نمی‌شوند و در بازار نزولی نیز می‌توان از موقعیت‌ها به وجود آمده نهایت بهره را برد.

هر دو جهت بازار، چرخه‌های خود را دارند که درگیر شدن در آن ریسک‌های خود را به همراه دارد. در بازار‌های مالی شما هیچ وقت نمی‌توانید از چیزی مطمئن باشید، می‌توان گفت خطر و عدم قطعیت بخش جدایی ناپذیر سرمایه‌گذاری است. 

بیشتر بخوانید: تفاوت ترید در بازار صعودی و بازار نزولی ارز دیجیتال

اما مطمئنا تصمیم گیری نیازمند رعایت نظم، پایداری و تمرکز است. یک سرمایه‌گذار با رعایت چنین نکاتی می‌تواند از فرصت‌هایی که بازار صعودی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد نهایت استفاده را در جهت کسب سود و افزایش سرمایه به کار ببندد.

بازار صعودی چیست؟ 

هویت یک بازار صعودی یا بولیش (Bull market) با افزایش قیمت‌های دوره‌ای شناخته می‌شود.

در ترند صعودی، ما شاهد افزایش قیمت سهام و دارایی‌های مختلف هستیم.

ترند‌های صعودی بازار‌ها بر روی یک دیگر تاثیر گذار هستند. به عبارت دیگر بازار‌های مالی مانند بورس، ارز‌های دیجیتال، فارکس و غیره، با یک دیگر همبستگی دارند.

نحوه ترید در بازار صعودی

معامله‌گر با ترید در بازار صعودی، بهترین فرصت را برای کسب منفعت از افزایش قیمت‌ها خواهد داشت. معامله‌گرانی که قبلا سهام و دارایی‌ها را با قیمت پایین خریداری کرده‌اند، با فروش آن در قیمت‌های بالاتر به کسب سود می‌پردازند.

بازار صعودی
بازار صعودی فرصت مناسبی برای کسب ثروت است.

در ادامه 19 نکته جهت کسب سود با ترید در بازار صعودی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. اهداف شخصی‌تان را تعیین کنید.

تعیین اهداف‌تان اولین قدم برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه است.

در هنگام ارزیابی هدف، سن و سایر عوامل مرتبط می‌توانند روی سرمایه گذاری شما موثر باشند. برای مثال ظرفیت ریسک پذیری در 30 سالگی نسبت به یک شخص 60 ساله بسیار متفاوت است از این رو نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تحمل ریسک (RT) و ظرفیت ریسک (RC) چیست؟

2. پوزیشن‌های Long

معاملات اهرمی همیشه برای کسانی که به دنبال کسب سود بیشتر و البته تحمل ریسک بالاتری هستند محبوبیت زیادی دارد.

در یک پوزیشن لانگ، شما با قرض گرفتن مقداری دارایی از کارگذاری (بروکر) یا صرافی ارز دیجیتال، اقدام به خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا می‌کنید که پس از پایان پوزیشن، باید کارمزد و اصل پول قرض گرفته شده بازگردد.

بیشتر بخوانید: معایب استفاده از اهرم (Leverage) در معاملات کریپتو!

3. خرید سهام یا کوین‌های با بنیاد قوی

در بازار بورس توصیه می‌شود در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که سابقه رشد خوبی را در کارنامه خود دارند.

در هنگام بررسی تقاضا برای محصولات آن شرکت، میزان فروش و کسب درآمد آن را ملاک قرار دهید. در بازار ارز دیجیتال نیز چنین است، شما باید کوین‌هایی که بیشترین کاربرد را در دنیای واقعی دارند را مورد بررسی قرار دهید.

4. از معاملات آتی (فیوچرز) استفاده کنید

در معاملات فیوچرز، شما با خرید یک دارایی در یک قیمت و تعیین قیمت فروش در تاریخ تعیین شده، سود دریافت می‌کنید.

5. سهم‌های سقوط کرده را خریداری کنید

توصیه ما همچنان انجام تحقیقات کافی و بررسی سهام یا کوین‌های مورد نظر است.

خرید سهام‌های سقوط کرده به این شکل است که قبل از بازار بولیش، بازار نزولی یا خرسی (Bearish) می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را برای خرید سهام‌های بالقوه ارائه دهد.

ترید در بازار نزولی
بازار نزولی نه تنها فرصت خوبی برای شناخت سهام‌های مختلف است بلکه می‌توان گفت شما سهام شرکت‌های قوی را با تخفیف خریداری می‌کنید.

6. متنوع کردن سبد خرید

حتما این ضرب المثل را که می‌گوید «همه تخم‌های خود را در یک سبد نگذار» را شنیده‌اید. با این وجود بسیاری از معامله‌گران تازه کار همه سرمایه خود را به خرید یک سهام یا کوین ارز دیجیتال اختصاص می‌دهند.

تنوع سبد دارایی فقط به بازار‌های مالی محدود نمی‌شود و شما باید در سرمایه‌گذاری روی املاک، سود‌های بانکی و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری نیز این اصل را رعایت کنید.

در بازار ارز‌های دیجیتال تنوع سبد بسیار حیاتی است، همان‌طور که در مورد فروپاشی ارز لونا و بسیاری موارد دیگر مشاهده کرده‌اید، تمرکز روی یک کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری شما را در معرض نابودی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

7. در کلاس دارایی‌های مختلف وارد شوید

در ادامه نکته قبل، سرمایه گذاری روی کلاس سهام‌ها، دارایی‌ها و کوین‌های مختلف می‌تواند نه تنها از شما در برابر همبستگی بین آن‌ها محافظت کند بلکه سود بالقوه قابل کسب نیز متفاوت خواهد بود.

سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف
سهام‌های با حجم بازار بالا در واقع سردسته‌های بازار هستند و سبد دارایی شما باید ترکیبی از آن‌ها باشد. روی یک کلاس تمرکز نکنید

8. از بین صنایع مختلف انتخاب کنید

این مسئله در بازار بورس و فارکس حائز اهمیت است.

برخی از صنایع با شرایط اقتصاد می‌توانند دچار سقوط و رکود شوند. با این حال برخی صنایع در همه شرایط اقتصادی پابرجا خواهند بود. صنایع مرتبط با مسکن، خودرو، تکنولوژی و تجهیزات صنعتی با چرخه‌های اقتصاد ارتباط مستقیمی دارند.

9. استراتژی‌های معاملاتی مختلف را آزمایش کنید

در بازار‌های مالی اولین اشتباه نداشتن استراتژی معاملاتی است و دومین اشتباه چسبیدن به استراتژی معاملاتی ضرر ده!

اگر قصد روی آوردن به معامله سهام و کوین‌های ارزهای دیجیتال را دارید، باید همه جوانب احتیاطی آن را در نظر بگیرید.

معامله در بازارهای مالی می‌تواند در کوتاه مدت برای شما سودآور باشد اما صرف زمان و کسب تجربه و در پی آن مهارت اهمیت زیادی دارد که در غیر این صورت به راحتی متحمل ضرر خواهید شد.

بیشتر بخوانید: 6 مرحله برای ساخت استراتژی معاملاتی در بورس ایران

10. زمان‌بندی بازار

پیش‌بینی بازار، مشکل و گاهی حتی حدس زدن جهت روند غیرممکن است.

با این حال اغلب مردم سعی در زمان‌بندی برای خرید ارزان و فروش در قیمت‌های بالا را دارند. باید بدانید که حتی تریدر‌های بزرگ نیز چنین استراتژی را توصیه نمی‌کنند چرا که بازار در زمان‌های مختلف، رفتار‌های متفاوتی دارد و نمی‌توان در یک ساعت خاص از بازار انتظار صعود یا سقوط را داشت.

11. دنباله‌‌روی از جمع (حرکت گله‌ای!)

دنبال کردن و همراه شدن با جو بازار در روند صعودی می‌تواند منافع زیادی داشته باشد.

اما وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم، دنبال کردن روند گاوی بدون پشتوانه و صرفا از روی جو بازار می‌تواند باعث به خاطر افتادن سرمایه‌مان شود.

بیشتر بخوانید: غریزه گله‌ای و دنباله‌رو چیست؟

12. کیفیت سبد سهام را مد نظر قرار دهید

در ابتدای یک بازار صعودی شما با سهام و کوین‌های خوب، بد و زشت زیادی مواجه خواهید شد.

بسیاری از آن‌ها صرفا به دلیل افزایش حجم کلی بازار و جو حاکم افزایش پیدا کرده‌اند. با ادامه بازار صعودی و بلوغ آن، شما متوجه خواهید شد که فقط سهام و کوین‌های خاصی ارزش بیشتری دارند که باید آن‌ها را دستچین کنید.

بیشتر بخوانید: 4 روش برای ارزش گذاری سهام شرکت‌ها در ایران

13. برنامه مالی داشته باشید

ممکن است این مفهوم را با استراتژی معاملاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم یکسان بدانید اما برنامه مالی به شما در مورد سهم بودجه‌بندی سرمایه‌تان در یک سرمایه‌گذاری، دستورالعمل‌های دقیقی ارائه می‌دهد.

مثلا چه مقدار باید روی طلا و یا دارایی‌های جاری سرمایه‌گذاری کنید؟ سهم هر کدام چقدر است؟ این برنامه به شما کمک می‌کند تا هر وقت از مسیر خارج شده‌اید دوباره به برنامه مالی تعریف شده بازگردید. البته تعیین این برنامه مالی نیازمند مشخص کردن اهداف سرمایه‌گذاری، شناخت بازار، شناخت اقتصاد کشور و درک بازار‌های مختلف (و چرخه‌های درون آن‌ها) است.

این برنامه به شما کمک می‌کند تا در عین برداشت سود از دارایی‌های به ثمر نشسته، نقدینگی کافی برای گزینه‌های سرمایه‌گذاری جدید در اختیار داشته باشید.

14. سود خود را برداشت کنید

بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌دانند چگونه در بلند مدت و به صورت پایدار سود‌های خود را برداشت کنند.

قبل از سرمایه‌گذاری یک قانون ساده وجود دارد و آن این است که اگر یک چیزی خیلی خوب به نظر می‌رسد پس در واقع این‌گونه نیست. در بازار‌های مالی نیز شما باید از همین قاعده برای سرمایه‌گذاری بهره ببرید.

علیرغم این که شما می‌توانید بعدا در یک سهام با قیمت‌های بالاتر دوباره وارد شوید اما باید در فاصله‌های زمانی معین سود‌های خود را برداشت کنید.

15. به صورت فاز بندی سرمایه‌گذاری کنید

در یک بازار صعودی خرید یک سهام و حفظ آن به نظر یک روش درست است اما گفتن آن آسان‌تر از انجام دادنش است.

زمانی که شما قصد سرمایه‌گذاری روی یک سهام یا کوین ارز دیجیتال را داشته باشید در مورد سطح قیمتی مناسب مطمئن نخواهید بود. این مسئله می‌تواند به صورت یک وسواس به جان شما رخنه کند و پس از انتظار طولانی و خرید سهام مورد نظر، سریعا از کرده خود پشیمان شوید. 

بیشتر بخوانید: مفهوم خرید پله‌ای سهام در بورس

16. در فروش نیز فاز بندی شده عمل کنید 

همان‌طور که برای سرمایه گذاری و ورود به یک سهام فاز به فاز خرید کرده‌اید، در مورد فروش آن نیز چنین رویکردی باید استفاده شود.

فرض کنید پس از ورود مرحله‌ای به یک سهام، تصمیم به فروش آن را در قیمت‌های بالا داشته باشید، در این حالت با فروش یکجای کل سهام، و افزایش فزاینده قیمت پس از فروش، یک پشیمانی و حس از دست دادن به سراغ شما می‌آید که به احتمال زیاد در اینجا دست به کار‌های اشتباهی خواهید زد.

بنابراین در رویکرد فروش یکجا، شما شانس فروش سهام خود در قیمت‌های بالا را از دست خواهید داد ولی به جای آن، با فروش مرحله‌ای می‌توانید از یک خروج موفقیت آمیز با حداکثر سود اطمینان حاصل کنید.

17. زیاد در ضرر نمانید

بازار‌های صعودی به شکلی هستند که ممکن است شما را در شوک فرو ببرند.

حرکت روند عصودی در افت و خیز‌های خود ممکن است شما را در ضرر‌های هنگفتی قرار دهد که در صورت عدم آمادگی برای آن، سرمایه‌ شما از دست می‌رود. 

در بازار‌های مالی شما باید همیشه یک استراتژی حد ضرر مشخص را دنبال کنید، این استراتژی می‌تواند برپایه سطوح حمایت و مقاومت باشد یا قیمتی که بیش از آن مایل نیستید سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهید.

در هر صورت، داشتن نظم در تعیین حد ضرر حتی در بازار صعودی نیز اهمیت فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید: چرا در معاملات حد ضرر نمی گذاریم؟

18. در جهت حرکت بازار باشید

این مسئله در مورد سرمایه‌گذاران تازه کار حائز اهمیت است.

روند صعودی تنها روند بازار نیست اما تا زمانی که سالم بماند و قدرت کافی برای حرکت داشته باشد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

همه ما می‌دانیم که ماندن در جهت حرکت بازار برای حفظ سرمایه و کسب سود اهمیت زیادی دارد، در هر صورت شما نباید از بازار انتظار رفتار خاصی را داشته باشید، حتی امیدواری یا مورد نقد قراردادن بازار به دلیل عدم مطابقت حرکت آن با دلخواه شما می‌تواند منجر به ضرر‌های هنگفتی شود.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

مومنتوم (حرکت بازار) پیامی است که باید به صراحت آن را درک کنید. اگر مومنتوم بازار قابل درک نباشد، در این حالت بازار چیزی می‌داند که شما از آن آگاه نیستید.

مومنتوم بازار
در بازار‌های مالی باید به بازار گوش کنید و نسبت به آن تصمیم‌گیری‌های مالی‌تان را اتخاذ کنید.

19. از گزینه‌های موجود برای پوشش ریسک استفاده کنید

Warren Buffett بازار مشتقات (بازار آتی و اختیار) را به عنوان سلاح کشتار جمعی توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید: 4 توصیه وارن بافت که می‌توان در بازار کریپتو از آن‌ها استفاده کرد!

بازار آتی و سایر ابزار‌های آن می‌توانند جهت مدیریت ریسک برای ترید در بازار صعودی مورد استفاده قرار گیرند. زمانی که شما در بازار صعودی قرار دارید مسلما نمی‌توان از زمان دقیق اصلاح ناگهانی روند مطلع شد. 

استفاده از بازار آتی و گزینه‌های اختیار معامله (Put option) در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر برسند اما با مطالعه و آزمایش آن‌ها می‌توانید خطر کاهش قیمت را در آن پوشش دهید.

استفاده از این ابزار کارمزد پایینی برای شما در برخواهند داشت و از طرف دیگر با دادن بخش کوچکی از سبد دارایی‌ خود می‌توانید از سود خود محافظت کنید. 

نتیجه گیری

بسیاری از نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد را می‌توان در سایر مقالات اختصاصی معامله بازار‌های کریپتو و بورس در بورسینس یافت با این حال معامله‌گران تازه کار و حتی حرفه‌ای‌ها، همیشه باید از چک لیست خود اطمینان حاصل کنند. 

در یک بازار صعودی، سرمایه‌گذاران کوچک (اغلب حقیقی) باید روی روند بلند مدت تمرکز کنند اما در عین حال از برداشت سود اولیه نیز غافل نمانند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx