مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

تحلیل روند

تحلیل روند تکنیکی است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تحلیل روند سعی بر این است که بر اساس اطلاعات گذشته روند، حرکات قیمت در آینده پیش‌بینی شود.

تحلیل روند از اطلاعات تاریخی مثل حرکات قیمتی و حجم معاملات برای پیش‌بینی جهت سنتیمنت بازار در بلندمدت استفاده می‌کند.

عناوین مطلب:

مروری بر نکات مهم

  • تحلیل روند سعی دارد که روند (مثلاً روند صعودی) را پیش‌بینی کند و تا زمانی که اطلاعات زمان بازگشت روند (مثلاً تبدیل روند صعودی به نزولی) را نشان نداده باشد، با آن همراه شود.
  • تحلیل روند بر اساس این باور است که اتفاقات گذشته، به معامله‌گر درباره وقایع آینده ایده می‌دهد.
  • تحلیل روی سه افق زمانی معمول تمرکز می‌کند: کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت.

درک بیشتر تحلیل روند

افراد سعی می‌کنند با استفاده از تحلیل روند، وقوع آن در آینده را پیش‌بینی کنند و تا زمان بازگشت روند، با آن همراه شوند.

تحلیل روند به این دلیل مفید است که همراه شدن با روند و حرکت نکردن برخلاف آن، باعث کسب سود توسط سرمایه‌گذار می‌شود. سه نوع روند اصلی عبارت‌اند از: روند کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت.

بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

روند (trend)، جهت کلی بازار در یک بازه زمانی مشخص است. روندها می‌توانند صعودی و نزولی باشند که اولی مربوط به بازار گاوی (بازار صعودی یا bullish market) و دومی متعلق به بازار خرسی (بازار نزولی یا bearish market) است.

البته ممکن است خط روند افقی باشد و اصطلاحاً قیمت در جا بزند. در این صورت هیچ یک از دو روند صعودی یا نزولی در بازار برقرار نیست. در عمل این حالت به این صورت می‌تواند رخ دهد که روند مدتی در فاز صعودی قرار بگیرد و سپس آن را با حرکت نزولی جبران کند و برآیند تمام حرکات روند خنثی باشد.

گرفتن تصمیمات سرمایه‌گذاری بر اساس خطوط روند افقی، ریسک زیادی به همراه دارد؛ چرا که کسی نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. در هر صورت اگر کسی بخواهد در این شرایط سرمایه‌گذاری کند، برای محاسبه ریسک لازم است که تحلیل پیچیده‌ای از سود و ضرر با توجه به مناطق فروش انجام شود.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از خطوط روند در معاملات (آموزش تصویری)

در تحلیل روند به روندهای فعلی نگاه می‌کنیم تا درباره روندهای آینده پیش‌بینی کنیم؛ بنابراین تحلیل روند نوعی تحلیل نسبی محسوب می‌شود. با تحلیل روند مشخص می‌شود که برای مثال آیا روند فعلی در فلان صنعت ادامه می‌یابد یا مثلاً آیا روند موجود در یک بازار، باعث شکل‌گیری روند دیگری در یک بازار دیگر می‌شود یا خیر.

برای آغاز تحلیل داده‌های کاربردی، لازم است ابتدا مشخص کنیم که کدام قسمت بازار قرار است تحلیل شود. به عنوان نمونه می‌توانید روی یک صنعت خاص مثل بخش خودروسازی یا دارویی تمرکز کنید یا نوع خاصی از سرمایه‌گذاری مانند بازار اوراق قرضه را مورد بررسی قرار دهید.

وقتی بخش مورد نظرمان از بازار را انتخاب کردیم، می‌توانیم عملکرد کلی آن را بسنجیم. این کار می‌تواند شامل بررسی اثر نیروهای داخلی و خارجی روی آن بخش بازار باشد.

به عنوان نمونه، تغییراتی که در یک صنعت مشابه رخ می‌دهد یا وضع مقررات جدید توسط دولت، می‌تواند جزو نیروهای موثر بر بازار باشد. سپس تحلیلگران با استفاده از این داده‌ها سعی می‌کنند که جهت بازار را پیش‌بینی نمایند.

منتقدان تحلیل روند و به طور کلی تحلیل و معامله‌گری تکنیکال، اینطور استدلال می‌کنند که بازارها کارا هستند و قیمت تمام اطلاعاتی است که در دسترس داریم. این یعنی این که لزوماً قرار نیست تاریخ دوباره تکرار شود و با گذشته قیمت نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد.

برای مثال، طرفداران تحلیل بنیادی (fundamental analysis)، با استفاده از صورت‌های مالی (financial statements) و مدل‌های اقتصادی، وضعیت مالی شرکت‌ها را تحلیل و قیمت‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

برای این نوع سرمایه‌گذاران، حرکات روزانه قیمت سهام، صرفاً تغییرات تصادفی‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان الگو یا روند تفسیر و بررسی کرد.

نحوه تحلیل روند
در تحلیل روند و به طور کلی‌تر تحلیل تکنیکال، از داده‌های گذشته قیمت برای پیش‌بینی آینده استفاده می‌شود.

استراتژی‌های معامله روند

معامله‌گران روند (trend traders) در تلاش‌اند که از روندها سود کنند. استراتژی‌های مختلف زیادی برای ترند تریدینگ وجود دارند که از اندیکاتورهای مختلف تکنیکال استفاده می‌کنند:

  • میانگین‌های متحرک (Moving Averages): در این استراتژی وقتی میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلندمدت را به سمت بالا قطع کند باید وارد موقعیت خرید یا long و وقتی میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلندمدت را به سمت پایین قطع کند، باید وارد موقعیت فروش یا short شد.
  • اندیکاتورهای مومنتوم (Momentum Indicators): در این استراتژی باید وقتی روند قیمت یک دارایی دارای مومنتوم قوی بود، وارد موقعیت خرید شده و زمانی که روند مومنتوم خود را از دست داد، از موقعیت خرید خارج شد. در این استراتژی اغلب از شاخص قدرت نسبی (relative strength index) یا RSI استفاده می‌شود.
  • خطوط روند و الگوهای چارت (Trendlines & Chart Patterns): در این استراتژی، وقتی خط روند یک دارایی در حال ادامه به مسیر خود به سمت بالا بود، وارد موقعیت خرید می‌شویم و حد ضرر خود را زیر سطوح حمایت خط روند اصلی قرار می‌دهیم. اگر روند قیمت آن سهم یا دارایی برگردد، موقعیت بسته شده و سود آن دریافت می‌شود.

نکته مهم: دنباله‌روی روند (trend following) یک سیستم معاملاتی بر اساس استفاده از تحلیل روند و پیروی از آن برای سرمایه‌گذاری است. این تحلیل، اغلب با تحلیل کامپیوتری و مدل‌سازی داده‌های مرتبط انجام می‌شود و به مومنتوم بازار گره خورده است.

اندیکاتورها می‌توانند اطلاعات قیمتی را ساده‌سازی کنند و برای ترند تریدینگ سیگنال داده یا درباره بازگشت قیمت هشدار دهند. آن‌ها می‌توانند در تمام بازه‌های زمانی (time frame) استفاده شوند. همچنین اندیکاتورها دارای متغیرهایی هستند که می‌توان آن‌ها را بر اساس ترجیحات خاص هر معامله‌گر تنظیم و هماهنگ کرد.

معمولاً به تریدرها توصیه می‌شود که استراتژی‌های مختلف استفاده از اندیکاتورها را با هم ترکیب کرده یا چهارچوب خاص خودشان را تعیین کنند تا معیارشان برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی و خروج از آن‌ها، کاملاً واضح و مشخص باشد.

از هر اندیکاتور می‌توان از روش‌هایی غیر از آنچه برای آن مشخص شده هم استفاده کرد. اگر به اندیکاتور خاصی علاقه دارید، درباره آن بیشتر تحقیق کنید و از همه مهم‌تر، پیش از انجام معامله، آن را تست کنید.

استراتژی‌های تحلیل روند
استفاده از میانگین‌های متحرک یکی از استراتژی‌های معامله بر اساس تحلیل روند است.

محدودیت‌های تحلیل روند

شناسایی نقاط بازگشت، یکی از مهم‌ترین مسائل در پیش‌بینی روند است.

وقتی به گذشته قیمت نگاه می‌کنیم، تشخیص نقاط بازگشت کار بسیار آسانی است اما وقتی در لحظه اتفاق می‌افتند، نمی‌توان به‌راحتی تشخیص داد که این یک انحراف معمولی از روند اصلی یا شروع یک روند جدید است.

برای برآوردهای بلندمدت، وجود داده‌های اضافی لازم است که ممکن است همیشه در دسترس نباشند. این مسئله خصوصاً درباره یک کسب‌وکار یا خط محصول جدید صادق است.

در هر حال، هر چه کسی آینده دورتری را پیش‌بینی کند، ریسک اشتباه کردن‌اش بیشتر است؛ چون به مرور زمان متغیرهای جدیدی خودشان را نشان می‌دهند.

در هر تحلیل روندی باید متوجه این نکته بود که روندهای قبلی همیشه تا آینده مورد نظر ما ادامه نمی‌یابند. مسئله دیگر این است که روندهای خطی کوتاه‌مدت ممکن است در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، غیرخطی بوده و روندهای خطی بلندمدت هم ممکن است دارای چرخه‌های کوتاه‌مدت باشند.

نکته آخر هم این است که تحلیل روند در تشخیص پدیده‌های نادر یا حتی وقایع نیمه‌کمیاب هم بسیار بد عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: 3 اندیکاتور مهم که تریدرهای مبتدی باید از آن استفاده کنند!

مزایای تحلیل روند

تحلیل روند ابزاری سرراست برای تحلیل و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است؛ اما به جز این، از چندین مزیت دیگر هم برخوردار است.

در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  • می‌توان عملکرد دو یا چند شرکت را در بازه زمانی یکسان مقایسه کرد و میزان قوت و ضعف کسب‌وکارهای درون یک صنعت را در مقایسه با یکدیگر سنجید.
  • تحلیل روند می‌تواند به همراه انواع زیادی از داده‌های عددی، از جمله داده‌های سنتی (سود یا هزینه) و داده‌های جایگزین (مانند ترافیک سایت، شکایت مشتریان و بسیاری دیگر) مورد استفاده قرار گیرد.
  • داده‌ها نشان می‌دهد که می‌توان از این روندهای بلندمدت برای تشخیص الگوهایی استفاده کرد که می‌شود بر اساس آن‌ها وارد عمل شد و سرمایه‌گذاری کرد. سپس می‌توان از این الگوها برای پیش‌بینی استفاده نمود.
  • می‌توان از تحلیل روند برای آزمون و سنجش صورت‌های مالی اولیه و بررسی وجود ناهماهنگی‌ها یا تناقضات احتمالی در آن‌ها استفاده کرد. می‌توان پیش از انتشار عمومی این صورت‌های مالی، به وسیله تحلیل روند بررسی کرد که آیا نیاز به اصلاح دارند یا نه.
  • تحلیل روند این امکان را برایتان فراهم می‌کند که کل بازار سهام را برای پیدا کردن نشانه‌هایی از تغییرات بالقوه مثبت یا منفی روند بگردید و بسنجید.

لری هرت (Larry Hart) از The Stock Dork می‌گوید: «فایده اصلی تحلیل روند این است که با آن می‌توانید داده‌های ورودی خود را با یک شرکت دیگر مقایسه کرده و عملکرد شرکت را به طور واقع‌گرایانه اندازه بگیرید. اگر بدانید که دقیقاً چگونه روند را تحلیل کنید، قادر به تشخیص جهت حرکت کسب‌وکار خود خواهید بود.»

پاسخ به چند سوال درباره تحلیل روند

در این بخش به چند سوال درباره تحلیل روند و ترند تریدینگ پاسخ داده می‌شود.

روند چیست؟

روند، جهت کلی بازار در یک دوره زمانی مشخص است. روندها می‌توانند صعودی یا نزولی باشند که اولی متعلق به بازار صعودی یا گاوی و دومی متعلق به بازار نزولی یا خرسی است.

برای این که بتوانیم حرکت در یک جهت را روند بنامیم، حداقل زمان مشخصی وجود ندارد اما هر چه این زمان طولانی‌تر باشد، آن روند مهم‌تر و قابل توجه‌تر است.

روندها با کشیدن خطوطی به نام خطوط روند شناسایی می‌شوند. خطوط روند، در روند صعودی با وصل کردن بالاترین سقف‌ها (higher highs) و بالاترین کف‌ها (higher lows) و در روند نزولی با وصل کردن پایین‌ترین کف‌ها (lower lows) و پایین‌ترین سقف‌ها (lower highs)، حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

نمونه‌های استراتژی‌های ترند تریدینگ چیست؟

در استراتژی‌های ترند تریدینگ سعی بر این است که با ترکیب اندیکاتورهای تکنیکال و پرایس اکشن آن ابزار مالی، از روندها کسب سود شود. در این روش از میانگین‌های متحرک، اندیکاتورهای مومنتوم، خطوط روند و الگوهای نمودار استفاده می‌شود.

در استراتژی‌های میانگین متحرک، وقتی میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلندمدت را به سمت بالا قطع کند وارد موقعیت خرید و وقتی برعکس این اتفاق بیفتد، وارد موقعیت فروش می‌شویم.

در استراتژی اندیکاتور مومنتوم، وقتی مومنتوم حرکت قیمت دارایی قوی باشد وارد موقعیت خرید شده و وقتی مومنتوم قدرت خود را از دست داد، از موقعیت خرید خارج می‌شویم. در استراتژی‌های خط روند و الگوهای چارت هم، در زمانی که روند قیمت رو به بالا باشد وارد موقعیت خرید شده و حد ضرر را زیر سطوح حمایت روند قرار می‌دهیم و برعکس.

چه انتقاداتی به تحلیل روند می‌شود؟

منتقدان تحلیل روند و به طور کلی تحلیل تکنیکال، عقیده دارند که بازارها کارا هستند و تاثیر عوامل در قیمت‌ها لحاظ شده و قیمت تنها اطلاعات موجود است. بنابراین تاریخ لزوماً دوباره تکرار نمی‌شود و با وقایع گذشته نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد.

طرفداران تحلیل بنیادی با استفاده از صورت‌های مالی و مدل‌های اقتصادی، وضعیت مالی شرکت‌ها را تحلیل کرده و آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. برای این نوع از سرمایه‌گذاران، حرکات روزانه قیمت تصادفی هستند و نمی‌توان آن‌ها را به صورت الگوها یا روندها تفسیر کرد.

تحلیل بنیادی
طرفداران تحلیل بنیادی، برای ارزیابی وضعیت مالی شرکت و پیش‌بینی قیمت از صورت‌های مالی و مدل‌های اقتصادی استفاده می‌کنند.

سخن آخر

تحلیل روند از ابزارهای تحلیل تکنیکال است و با آن می‌توان جهت حرکت قیمت یک دارایی را مورد بررسی قرار داده و درباره آینده آن پیش‌بینی کرد.

این ابزار محدودیت‌هایی دارد و مخالفان آن استدلال‌هایی درباره بی‌فایده بودن این تحلیل مطرح می‌کنند. برای سرمایه‌گذاری و انجام معامله با تحلیل روند می‌توان از استراتژی‌هایی مثل میانگین متحرک، مومنتوم، خط روند و الگوهای چارت استفاده کرد.

در تحلیل روند احتمال خطا وجود دارد و تضمینی برای درستی آن نیست؛ بنابراین وقتی می‌توان بر اساس تحلیل روند وارد عمل شد که از آن اطمینان قابل قبولی داشته باشیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش خط روند

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx