تفاوت ترید ارز دیجیتال در بازار صعودی و بازار نزولی

ترید در بازار نزولی و صعودی

بازار گاوی چیست؟ بازار گاوی بازاری صعودی است که اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذار هم در آن در حال افزایش است.

بازارهای مالی و ارز دیجیتال به‌طور مداوم در طی معاملات، رشد و ریزش می‌کنند. در دوره‌های زمانی که قیمت‌ها در یک بازه زمانی به‌طور پیوسته بالا می‌روند، به بازار، عنوان بازار گاوی (bull market) یا bull run داده می‌شود.

با این که مشخص نیست که ریشه این نام‌گذاری در کجاست، اغلب مردم معتقدند که این عنوان از روی نحوه حمله گاو برداشته شده است که رو به بالا شاخ می‌زند.

عناوین مطلب:

گاوی یا صعودی بودن بازار می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد؛ اگرچه تاریخ دقیق آن تا موقعی که این بازه به اتمام نرسیده باشد، قابل تشخیص نیست.

در یک بازار صعودی، هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران هم زیاد می‌شود. در این موقع، سرمایه‌گذاران نسبت به بازار خوش‌بین می‌شوند و تصور می‌کنند که قیمت به افزایش خود ادامه خواهد داد.

متاسفانه اطمینان سرمایه‌گذار نمی‌تواند تا ابد دوام بیاورد. همین موضوع می‌تواند به ریزش‌های شدید قیمت منتهی شود و آغازگر یک بازار خرسی یا نزولی شود.

چگونه در بازار صعودی سرمایه‌گذاری یا ترید کنیم؟

سرمایه‌گذاران اغلب تلاش می‌کنند تا از بازار صعودی نفع ببرند زیرا آسان‌ترین زمان برای پول درآوردن است. آن‌ها این کار را با خرید در پایین‌ترین قیمت ممکن (در ریزش‌های مقطعی) انجام می‌دهند و بعد صبر می‌کنند تا قیمت دارایی‌ها افزایش یابد.

وقتی بازار صعودی است، سرمایه‌گذاران اغلب تلاش می‌کنند هر چه زودتر و در ابتدای چرخه صعودی، دارایی بخرند و وقتی قیمت به اوج خود رسید، آن را بفروشند و از رشد قیمت‌ها نفع ببرند. هر ضرری که سرمایه‌گذاران در بازار صعودی متحمل شوند، موقتی خواهد بود زیرا می‌دانند به احتمال قوی می‌توانند ضرر خود را جبران کنند.

یکی از استراتژی‌های محبوب، همراهی با روند یا «riding the trend» است؛ به این صورت که سرمایه‌گذاران کوین‌هایی را که در یک روند صعودی قوی هستند انتخاب کرده و می‌خرند تا از باقی‌مانده حرکت صعودی آن سود بدست آورند.

یک استراتژی شناخته‌شده دیگر، استراتژی «buy and hodl» است. منظور از این عنوان همان buy and hold یا خرید و نگهداری است، به این معنی که کاربران در بازار صعودی، ارزهای خود را نگه می‌دارند و وقتی قیمت‌ها به بالاترین حد رسید، آن‌ها را می‌فروشند.

گفته می‌شود که همیشه، تخمین‌زدن زمان برای بازار، کار غیرعاقلانه‌ای است. به‌جای آن می‌توان از قانون میانگین کم کردن یا اصطلاحا «dollar-cost averaging» استفاده کرد. در این روش باید در فاصله‌های زمانی مشخص، مقادیر یکسانی سرمایه‌گذاری شود.

این کار می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند که از اصلاح‌ها و ریزش‌ها، بیشترین بهره ممکن را ببرند و میانگین قیمت خرید یک دارایی را در سبد خود پایین بیاورند.

مطلب مرتبط:

بازار نزولی چیست؟

بازار خرسی یا نزولی زمانی رخ می‌دهد که اعتماد سرمایه‌گذاران کاهش یافته است و قیمت‌ها دچار ریزش می‌شوند.

همان‌طور که روش حمله یک خرس این است که با پنجه‌اش به‌سمت پایین ضربه می‌زند، بازار خرسی برعکس بازار گاوی است و معمولاً وقتی این عنوان را اطلاق می‌کنند که یک رده یا کلاس دارایی در بازه زمانی بلندمدت، بیش از 20% ریزش قیمتی داشته باشد. البته به دلیل نوسانات شدیدی که در ارزهای دیجیتال وجود دارد، ممکن است در یک روند صعودی، ریزش‌های بالاتر از 30 درصد را نیز شاهد باشیم.

بازارهای نزولی، اغلب پس از رسیدن به یک سقف قیمت شروع می‌شود. بازار نزولی می‌تواند چند هفته ادامه داشته باشد یا به‌مدت چندین سال طول بکشد.

در طول این دوره‌ها، احساسات اصلی سرمایه‌گذاران، ترس (fear)، بلاتکلیفی (uncertainty) و شک (doubt) است که آن را به‌صورت FUD مخفف می‌کنند. به همین دلایل، سرمایه‌گذاران جدید، اگر توانایی تشخیص بازار نزولی را داشته باشند ترجیح می‌دهند در این شرایط در بازار حضور نداشته باشند. زیرا ترس، بلاتکلیفی و شک می‌تواند باعث گرفتن تصمیمات نامناسب و زیان بزرگ شود.

چگونه در بازار نزولی سرمایه‌گذاری یا ترید کنیم؟

سرمایه‌گذاران اغلب بازار نزولی را به‌عنوان فرصتی مناسب برای خرید دارایی در قیمت پایین می‌بینند، که البته نیاز به صبر دارد زیرا مدتی نامشخص طول می‌کشد تا بازار صعودی بعدی کریپتوکارنسی شروع شود.

ترید در بازارهای نزولی می‌تواند برای تازه‌کارها دشوار باشد؛ چرا که احتمال ضرر در این بازارها بیشتر است.

در ابتدای بازار نزولی، اگر تریدر بتواند ریزش قیمت‌ها را پیش‌بینی کند می‌تواند با باز کردن موقعیت Short (فروش در قیمت بالا) از ریزش قیمت‌ها سود خوبی بدست آورد.

بیشتر بخونید: چگونه از نزول قیمت‌ها در ارز دیجیتال سود ببریم؟

اگرچه خرید دارایی در بازار نزولی می‌تواند موقع معکوس شدن چرخه و رشد قیمت دارایی‌ها نتیجه‌ دهد و شما را به سود برساند؛ اما مسئله این است که هیچ‌کس نمی‌تواند مشخص کند یک روند نزولی چه‌مدت می‌تواند ادامه داشته باشد یا قیمت‌ها تا کجا می‌توانند افت کنند.

به همین دلیل، بزرگ‌ترین ریسک است که یک خرید نابه‌هنگام صورت بگیرد یا شانس انجام یک سرمایه‌گذاری پرسود از دست برود.

به همین دلایل، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کنند که به‌مرور زمان، وارد پوزیشن‌های معاملاتی‌شان شوند و یکجا کل سرمایه خود را وارد بازار نکنند. آن‌ها می‌توانند به‌جای این که زمان رسیدن به کف قیمتی بازار را تخمین بزنند، همراه با ریزش قیمت‌ها به بازکردن پوزیشن‌های جدید یا خرید در بازار اسپات ادامه دهند.

به این ترتیب، سرمایه‌گذارها قادر خواهند بود که وقتی قیمت‌ها سقوط می‌کنند، از قیمت‌هایی پایین استفاده حداکثری را ببرند و زمانی که بازار صعودی شد، آهسته آهسته شروع به فروش کنند.

برای سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر، فروش استقراضی یا «short selling»، استراتژی محبوب دیگری در بازارهای نزولی است. فروش استقراضی وقتی رخ می‌دهد که تریدرها کریپتوکارنسی را در قیمت بالا به‌صورت استقراضی می‌فروشند تا بعد، دوباره در قیمت پایین‌تر آن را بخرند و قرض‌شان را تسویه کنند.

چرا در ترید کردن باید نوع روند در بازار را در نظر بگیریم؟

برای اجرای معاملات موفق در بازارهای متفاوت، به استراتژی‌های متفاوتی نیاز است.

تصور کنید بدون توجه به اینکه در یک بازار نزولی هستیم، به امید افزایش قیمت و سود بالا، ریسک زیادی متحمل می‌شوید و بخش بزرگی از سرمایه‌تان را برای خرید یک ارز دیجیتال اختصاص می‌دهید. در این شرایط ممکن است نگرانی و اضطراب از زیان بیشتر باعث شود حاضر شوید با ضرر، دارایی‌تان را بفروشید. در حالیکه اگر از نزولی بودن بازار آگاهی داشتید، صبر می‌کردید و در قیمت‌های پایین‌تر با مدیریت ریسک بهتر وارد معامله می‌شدید.

بازارهای صعودی و نزولی، هردو تاثیر بزرگی روی پورتفوی سرمایه‌گذاری شما می‌گذارند. بنابراین، همه سرمایه‌گذاران باید نوع بازاری را که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند را در نظر بگیرند تا بهترین استراتژی را برای کاهش ریسک پورتفوی خود ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مند شدن از مقالات آموزشی دیگر در زمینه بازارهای مالی، با بورسینس همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx