چطور اهداف مالی تعیین کنیم و به آنها برسیم؟ (با نگاهی به بازار کریپتو)

اهداف مالی

یکی از بخش‌های جدانشدنی زندگی انسان‌ها اهداف مالی آنهاست.

همه مردم در پی رشد مالی و رسیدن به چیزهایی هستند که با پول بیشتر می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند. تعیین اهداف مالی خوب و رسیدن به آن‌ها موجب تجربه رفاه و آسایش بیشتر خواهد شد.

اهداف مالی شخصی، هدف‌های پولی هستند که افراد برای کنترل و مدیریت وضعیت مالی خود در نظر می‌گیرند.

عناوین مطلب:

برای رسیدن به این اهداف راهکارهای مختلفی ازجمله کسب درآمد از یکی از علاقه‌مندی‌ها تا در نظر گرفتن یک برنامه پس‌انداز جامع وجود دارد.

اما این روش‌ها نسبتا سنتی هستند و این روزها با رشد صنعت کریپتوکارنسی می‌توان به ابزارهای دیگری برای دستیابی به هدف‌های مالی دسترسی داشت.

نکات کلیدی

  • اهداف مالی همان اهداف پولی هستند مثلا اینکه در چند سال آینده می‌خواهیم چه میزانی پول برای چه کاری در اختیار داشته باشیم.
  • هدف‌های مالی شخصی باید خاص، قابل اندازه‌گیری، عملی، واقعی و محدود به زمان باشند.
  • برای سرمایه‌گذاری می‌توانید از بازار کریپتوکارنسی استفاده کنید اما باید ابتدا در این مورد تحقیق کنید، ریسک‌ها را ارزیابی نمایید و با اصول آشنایی داشته باشید.

هدف مالی شخصی چیست؟

در هنگام نظر گرفتن اهداف مالی شخصی، اولین قدم، طراحی صحیح میزان مخارج، درآمد، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است.

بدون تعیین هدف، بودجه‌بندی مقدار پولی که باید هزینه شود و مقداری که باید پس‌انداز گردد سخت است.

شاید به نظر برسد عملکرد روشمند در مدیریت مسائل مالی، آن هم به شیوه‌ای محکم و درست، دشوار است. اما تحقیقات نشان داده که تعیین اهداف مالی درست با افزایش شانس موفقیت ارتباط دارد.

این اهداف از فردی به فرد دیگر، بسته به فاکتورهای مختلف متفاوت است. فردی ممکن است هر ماه 1 میلیون تومان پس‌انداز کند و فرد دیگری ماهینانه 100 میلیون تومان.

علاوه بر مقدار، استراتژی‌های مختلفی هم برای رسیدن به هدف‌های مالی وجود دارد اما رایج‌ترین موارد، کاهش هزینه و افزایش درآمد است.

بیشتر بخوانید: مفهوم بودجه بندی چیست و چه اهمیتی در زندگی ما دارد؟

چطور اهداف مالی شخصی تعیین کنیم؟

وقتی به بحث هدف‌گذاری می‌رسیم، شناخته‌شده‌ترین روش برای عموم مردم، روش SMART است که مخفف کلمات زیر است:

  • خاص (specific)
  • قابل اندازه‌گیری (measurable)
  • عملی (action-oriented)
  • واقعی (realistic)
  • محدود به زمان (time-bound)

به‌این‌ترتیب اهداف مالی شخصی باید خاص و قابل اندازه‌گیری باشد. مثلا اینکه تصمیم بگیرید هر ماه 5 میلیون تومان پس‌انداز کنید، عددی مشخص و قابل اندازه‌گیری است.

اما اگر بگویید می‌خواهید «مقداری» پول ذخیره کنید دیگر نمی‌توان آن را اندازه‌گیری کرد.

این هدف باید عملی هم باشد. مثلا اینکه تصمیم بگیریم تنها 50 درصد درآمد ماهانه خود را خرج کنیم مستلزم اقدام است. اما جمله «می‌خواهم ثروتمند شوم» هدفی بسیار مبهم است که عملیاتی نیست.

بیشتر بخوانید: مدیریت مالی چیست و چگونه می‌تواند مسیر را هموار کند؟

همچنین لازم است که هدف واقعی باشد و برای آن یک بازه زمانی خاص مشخص شود. یکی از روش‌های رایج، سازماندهی اهداف، دسته بندی آن‌ها بر اساس اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

اهداف کوتاه‌مدت را می‌توان چند ماه یا یک سال، اهداف میان‌مدت (مثل بازپرداخت وام یا خرید ماشین) تا پنج سال و اهداف بلندمدت (مثل خرید ملک و سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی) را بیش از پنج سال تعیین کرد.

بهتر است همیشه برای هدف‌های مالیتان یک ضرب‌الاجل تعیین کنید. به عنوان مثال، ایجاد سبد سرمایه‌گذاری به ارزش 100میلیون تومان تا پایان سال 1402 قطعا انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند تا تعیین آن بدون محدودیت زمانی.

بعلاوه، اگر چند هدف مالی دارید حتما آن ها را با دقت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنید. سپس برای آن‌ها ددلاین بگذارید.

مثلا اگر می‌خواهید ملکی را در مدت 10 سال آینده بخرید، باید حدود 10 میلیارد پول داشته باشید (البته باید تورم سالانه را نیز در محاسبات خود وارد کنید) و لازم است برای ذخیره این مقدار پول در این بازه زمانی برنامه بریزید.

بیشتر بخوانید: افق زمانی در سرمایه گذاری چیست و چرا اهمیت دارد؟

اهداف مالی

استراتژی های رسیدن به اهداف مالی

برای رسیدن به اهداف مالی دو استراتژی اصلی وجود دارد: کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد.

در ادامه این دو استراتژی را بررسی خواهیم کرد:

کاهش هزینه‌ها

  • هزینه‌هایتان را بررسی کنید. قبل از اینکه بتوانید مخارجتان را کم کنید باید ببینید بیشتر پولتان کجا خرج می‌شود. به مدت یک ماه عادت‌های خود را در خرج کردن پول بررسی کرده و هزینه‌هایتان را ثبت کنید.
  • بودجه بندی کنید. با تنظیم عادت‌های خود در خرج کردن پول و قطع کردن مخارج غیرضروری، برای مدیریت بهتر پول خود محدودیتی در هزینه‌ها در نظر بگیرید.
  • با امکانات خود زندگی کنید. کمتر از درآمدتان خرج کنید. به بودجه خود پایبند باشید تا جلوی هزینه‌های بیش از حد گرفته شود. سعی کنید خرید ناگهانی نداشته باشید. با اینکه خرید کردن وسوسه‌انگیز است اما سعی کنید قبل از تصمیم‌گیری برای هر خریدی حداقل 24 ساعت صبر کنید.
  • همواره پس‌انداز کنید. هر ماه بخشی از درآمدتان را پس‌انداز کنید مثلا می‌توانید حداقل 10 درصد درآمدتان را برای این منظور در نظر بگیرید.

افزایش درآمد

  • پس‌انداز همراه با سود: پول‌هایی که بابت پس‌انداز کنار می‌گذارید را در حسابی قرار دهید که به آن بهره تعلق بگیرد.
  • شغل دوم: اگر شغل اصلیتان اجازه می‌دهد یک کار نیمه‌وقت یا شغل دوم داشته باشید. حتی می‌توانید کسب‌و‌کار جدیدی راه‌اندازی کنید. اگر سرگرمی خاصی دارید به فکر کسب درآمد از آن باشید.
  • درآمد غیرفعال: درآمد غیرفعال پولی است که بدون تلاش فیزیکی و کار کردن بدست می‌آید. چنین درآمدهایی معمولا حاصل سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، کریپتو، سهام و اوراق قرضه هستند. انواع دیگر آن می‌تواند شامل حق مالکیت معنوی یا درآمد حاصل از اجاره باشد.

بازار ارزهای دیجیتال چه کمکی در رسیدن به اهداف مالی می کند؟

برای اینکه با سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو به اهداف مالی خود برسید باید گام‌های زیر را طی کنید:

یک حساب پس‌انداز ارز دیجیتال داشته باشید

اگر به ترید کردن و فعالیت روزمره در بازار کریپتو علاقه ندارید، می‌توانید با افتتاح یک حساب پس‌انداز با بهره در ارز دیجیتال، از درآمد غیرفعال آن بهره ببرید.

دارایی‌های دیجیتال خود را سرمایه‌گذاری کرده و به جای بی‌کار نگه داشتنشان، از آن‌ها سود ببرید.

بیشتر بخوانید: 5 استراتژی پرسود برای فعالیت در ارزهای دیجیتال

انجام پرداخت با ارز دیجیتال

زمانی که به خرید می‌روید دنبال راه‌هایی برای پرداخت بهای اجناس باشید که به شما امکان دریافت پاداش را می‌دهد.

استفاده از برنامه‌های پاداش پرداخت نقدی در کریپتو مثالی از این موارد است که درصدی از مبلغ خرید به صورت اعتبار، پول نقد یا ارز دیجیتال برگردانده می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سایت CoinPayments (کیف پول و درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال)

کسب و کاری برای فروش مجدد ارزهای دیجیتال

اگر به دنبال یک روش جدید کسب درآمد هستید، فروش مجدد یا انتشار کارت‌های هدیه کریپتو را هم در نظر داشته باشید.

کارت‌های هدیه کریپتو این امکان را به کاربران می‌دهد تا حساب‌های ارز دیجیتال خود را شارژ کنند و از آن برای پرداخت کالا و خدمات استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید بیت‌کوین با انواع گیفت‌ کارت

NFT بسازید

کسب درآمد از سرگرمی، راهی عالی برای تبدیل زندگی روزمره به یک منبع پول‌سازی و سرمایه‌گذاری سودآور است.

اگر هنرمند هستید بازار میلیارد دلاری توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در انتظار شماست. بازارهای متعددی هستند که به کاربران امکان ایجاد توکن‌های اختصاصی و فروش آثارشان را می‌دهد.

برای تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌هایتان روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید

یکی از راه‌های کاهش ریسک، ایجاد تنوع است که معمولا در مدیریت سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

می‌توان برای ایجاد تنوع در سبد دارایی، از کریپتو استفاده کرد البته این کار نیاز به احتیاط و تصمیم‌گیری درست دارد. علاوه بر آن نحوه ارتباط بازار کریپتو با سایر بازارهای مالی بحث برانگیز است.

اینکه سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی برای فردی مناسب است یا نامناسب، وابسته به میزان ریسک‌پذیری و سبک سرمایه‌گذاری افراد دارد.

اما در کل می‌تواند بعنوان یک ابزار متنوع‌سازی پورتفو دیده شود. با‌این‌حال باید به خاطر داشت که سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو همیشه خطرناک است و به همه توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

اهداف مالی

نکاتی درباره استفاده از کریپتو برای رسیدن به اهداف مالی

اگر می‌خواهید از فضای بازار کریپتو برای سرمایه‌گذاری و رسیدن به اهداف مالی تان استفاده کنید باید چند نکته را برنامه ریزی اهداف مالی در نظر بگیرید تا سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید:

خودتان تحقیق کنید

کریپتو به‌عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری ویژگی‌های چشمگیری دارد اما با ریسک‌هایی هم همراه است که در سایر بازارها دیده نمی‌شوند.

از این رو به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از هر ریسک مالی، تحقیقات کاملی انجام دهید.

راه‌های زیادی برای این بررسی‌ها وجود دارد و هر قدر دامنه آن گسترده‌تر باشد در شناسایی خطرات احتمالی نیاز به مهارت بیشتری است.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک، ابزار مهمی برای سرمایه‌گذاری یا معامله موفق است.

بعنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که همان قدری سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانید از دست دهید و برای حفاظت از سرمایه خود یک استراتژی درست داشته باشید.

به بازار کریپتو تسلط داشته باشید

اگر رسیدن به اهداف مالی را با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شروع کرده‌اید، گام بعدی درک و بررسی فرآیند این بازار و ابزارهای آن است.

ابزارهایی مانند استیکینگ، ییلد فارمینگ، ماینینگ و مشارکت در استخرهای نقدینگی ابزارهای نوینی هستند که تنها در این بازار یافت می‌شود.

سوالات متداول

اهداف مالی شخصی چیست؟

اهداف مالی شخصی، هدف‌های پولی هستند که افراد درمورد وضعیت مالی خود در آینده در نظر می‌گیرند. برای رسیدن به این اهداف راهکارهای مختلفی وجود دارد ازجمله پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف مثل بازار ارزهای دیجیتال.

رایج‌ترین استراتژی‌های رسیدن به هدف‌های مالی کدام هستند؟

معمول‌ترین روشهایی که مردم برای رسیدن به هدف‌های مالی خود استفاده می‌کنند کاهش هزینه و افزایش درآمد است که یکی از بهترین روش‌های افزایش درآمد، سرمایه‌گذاری است.

مهم‌ترین مسئله در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

مهم‌ترین موضوع، انجام تحقیقات کافی، مدیریت ریسک و وارد نکردن پول، بیشتر از توان تحمل ضرر احتمالی است.

جمع بندی

راه‌های رسیدن به اهداف مالی، بسته به میزان نیاز هر فرد و اولویت‌های او متفاوت است. در برنامه ریزی اهداف مالی می‌توان برخی از استراتژی‌ها را با هم ترکیب کرد و برخی به تنهایی، نتیجه بهتری می‌دهند.

صرف‌نظر از این موضوع به خاطر داشته باشید که در هیچ فرصت سرمایه‌گذاری یا فرصت مالی بالقوه‌ای مثل بازار کریپتوکارنسی عجله نکنید.

عجله کردن و داشتن ذهنیت «ریسک بالا در مقابل پاداش بالا» ممکن است نتیجه معکوس دهد و شما را از هدفتان دورتر کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش سواد و هوش مالی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx