همه چیز درباره سیستم معاملات متعدد (High Frequency Trading)

معاملات متعدد

معاملات متعدد (High Frequency Trading یا HFT) که در زبان فارسی با نام‌های معاملات با بسامد بالا یا فرکانس بالا نیز شناخته می‌شود در واقع یک روش معاملاتی است که از برنامه‌های کامپیوتری قوی برای پردازش و مدیریت تعداد زیادی سفارش در بازار مالی در کسری از ثانیه استفاده می‌کند.

اساسا در بازار‌های مالی، تریدر‌هایی که در تحلیل و تصمیم گیری سرعت بالای اجرایی دارند سود بیشتری نسبت به آن‌هایی که در اتخاذ تصمیم و انجام آن تعلل می‌کنند، به دست خواهند آورد.

جدای از مسئله سرعت بالای ایجاد سفارش (Order) در HFT، مباحث دیگری مانند نرخ گردش مالی بالا و نسبت سفارش منتهی به معامله نیز حائز اهمیت هستند. 

عناوین مطلب:

البته پیاده سازی پلتفرم‌های این روش معامله کار آسانی نیست و شرکت‌های معدودی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

برخی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه HFT عبارت‌اند از: Tower Research ،Citadel LLC و Virtu Financial

درک سیستم معاملات متعدد یا HFT

داستان از آن‌جایی آغاز شد که صرافی‌ها برای افزایش حجم بازار، مشوق‌هایی را برای شرکت‌ها در نظر گرفتند.

استفاده از معاملات متعدد توسط این شرکت‌ها برای فعالیت در بازار محبوبیت زیادی پیدا کرد. برای مثال بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) یک گروه تامین نقدینگی با نام تامین کنندگان نقدینگی مکمل موسوم به SLP دارد. هدف آن‌ها ایجاد و افزایش رقابت و نقدینگی به سهام‌ها و نقل و انتقالات فعلی روی بورس است.

پلتفرم معاملات متعدد
گروه SLP پس از سقوط بانک Lehman Brothers در سال 2008 دقیقا زمانی که نقدینگی یکی از نگرانی‌های اصلی سرمایه‌گذاران بود شکل گرفت.

به عنوان مشوق، NYSE در ازای نقدینگی ارائه شده از سوی بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مقداری کارمزد یا تخفیف به آن‌ها می‌داد. با وجود میلیون‌ها تراکنش در این بازار، کارمزد پاداش داده شده می‌توانست سود زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

پلتفرم HFT چیست؟

پلتفرم معاملات خودکار HFT نوعی نرم افزار بزرگ است که بانک‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های تامینی و معامله‌گران حقوقی از آن بهره می‌برند.

پلتفرم‌های HFT مزایای زیادی را برای مشتریان خود (شرکت‌ها و سازمان‌ها) به همراه دارند که در بازار‌ی مانند بورس و سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری، شکست آن‌ها برای معامله‌گران خرد غیرممکن است. 

این پلتفرم‌ها با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده می‌توانند بازار را به صورت لحظه‌ای رصد و ارزیابی کنند. در اتخاذ تصمیم آن‌ها هیچ احساساتی دخیل نیست و در عین حال از همه آمار و اندیکاتور‌های موجود با خبر هستند.

در این پلتفرم‌ها، صد‌ها سبد به صورت همزمان در بازار معامله و به اصطلاح بازارگردانی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کپی تریدینگ (Copy Trading) و نحوه انجام آن

ویژگی پلتفرم‌های معاملات متعدد یا HFT

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تعریف مشخصی از این پلتفرم‌ها ندارد اما برای تشخیص آن‌ها ویژگی‌های مشخصی را تعریف کرده است:

  1. استفاده از برنامه‌های سرعت بالا و پیچیده برای تولید، مدیریت و اجرای سفارش (Order) در بازار‌ مالی
  2. استفاده از فید‌های داده ارائه شده از سوی سرویس‌ها و سایر اشخاص پیشنهاد شده توسط صرافی‌ها و کارگزاری‌ها برای به حداقل رساندن تاخیر شبکه و دریافت داده‌ها.
  3. استفاده از بازه‌های زمانی بسیار کوتاه برای استقرار و خارج کردن موقعیت‌های نقدینگی در هنگام معامله
  4. ثبت تعداد زیادی سفارش و کنسل کردن آن‌ها پس از مدت کوتاه
  5. بستن همه پوزیشن‌های روزانه به صورت فلت

بیشتر بخوانید: تاخیر زمانی (Latency) چیست؟ + تاثیر آن بر معاملات ارزهای دیجیتال

مزایای HFT

روش معامله HFT توانسته نقدینگی بازار را بهبود دهد. در این روش معامله، اسپرد پیشنهاد و تقاضا (Bid-ask Spread) که قبلا حجم آن‌ها کوچک بوده نیز حذف شده است.

یک آزمایش نشان داده با افزایش کارمزد‌ها روی HFT، اسپرد (فاصله) بین پیشنهاد و تقاضا در دفترچه سفارشات (Order book) افزایش پیدا کرده است. 

در این مطالعه زمانی که دولت کانادا برای معاملات HFT کارمزد معاملاتی در نظر گرفت، اسپرد کلی بازار 13% و اسپرد خرده فروشان 9% افزایش را تجربه کرد. 

معایب HFT

روش معاملات متعدد یا HFT از زمان پیدایش تاکنون به یک مبحث جنجالی تبدیل شده است.

این روش نقد‌های تندی را از سوی بسیاری از کارشناسان در پی داشته است. روش معاملات متعدد جای بسیاری از کارگزاران معاملاتی را با استفاده از مدل‌ها و الگوریتم‌های ریاضی برای اتخاذ تصمیم گرفته است.

جای تعجب ندارد چرا که روش HFT با پردازش لحظه‌ای صد‌ها اندیکاتور و داده، می‌تواند تصمیمات انسانی و تعاملات آن‌ها با بازار را شکست دهد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ساخت یک اندیکاتور اختصاصی برای ترید!

تصمیمات اتخاذ شده توسط HFT در کسری از ثانیه رخ می‌دهند. این مسئله می‌تواند باعث جهش‌های بدون دلیل بازار شود. برای مثال در 6 می سال 2010، سهام Dow Jones (DJIA) با بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود مواجه شد که در آن با 1,000 واحد تغییر، 10 درصد ریزش را در عرض 20 دقیقه تجربه کرد.

البته ریزش این شاخص همان‌گونه که سریع رخ داد، به سرعت نیز رشد کرد و کانال قبل خود بازگشت. پس از این اتفاق، یک بازرسی از سوی دولت، فعال شدن یک موج فروش بزرگ را عامل این سقوط معرفی کرد. 

نقد دیگری وجود دارد که می‌گوید شرکت‌های بزرگ می‌توانند با استفاده از HFT با هزینه خرده فروشان (متضرر شدن‌شان)، سود کسب کنند. قابلیت Ghost Liquidity یا نقدینگی شبح از جمله نقد‌هایی است که از نظر بسیاری نمی‌توان با آن کنار آمد. 

نقدینگی شبح یعنی نقدینگی ارائه شده توسط HFT فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است و پس از چند لحظه یا دقیقه از بازار خارج می‌شود. این مسئله نه تنها مانع معامله نقدینگی وارد شده می‌شود بلکه مانند نوعی تله می‌تواند بسیاری از تریدرها را گرفتار کند.

بیشتر بخوانید: اردر ترس (Fake Order) چیست؟ + راه‌های تشخیص آن

ریسک‌های موجود در معاملات متعدد

شرکت‌هایی که از روش معاملات فرکانس بالا استفاده می‌کنند اغلب با ریسک‌هایی مانند مشکلات و ناهنجاری‌های نرم‌افزاری، شرایط پویای بازار و قوانین دولتی شامل شکایت‌ها مواجه هستند. 

ریسک‌های HFT
یکی از نمونه‌های آن را می‌توان در اوایل آگوست سال 2012 مشاهده کرد که باعث شد گروه Knight Capital تا مرز ورشکستی پیش برود.

شرکت‌هایی که با HFT سر و کار دارند باید حد و مرز مشخصی را در مدیریت ریسک خود تعیین کنند چرا که مشکلات زیادی در زمینه انطباق با قوانین نظارتی و چالش‌های فنی و عملیاتی خواهند داشت.

نتیجه گیری

سازمان‌هایی که از روش معامله و پلتفرم‌های HFT استفاده می‌کنند باعث بدنامی خودشان شده‌اند چرا که انتظار می‌رود بیشتر حرکات بازار توسط آن‌ها دستکاری می‌شود.

با این حال این تصویر اخیرا در حال کم رنگ‌تر شدن است چرا که نکته اصلی استفاده از این سیستم‌ها در ورود جریان‌های نقدینگی عظیم به بازار است. 

در سال 2020 برآورد شده است که حدود 50 درصد معاملات انجام شده در بازار بورس، توسط حساب‌های حقوقی فعال در زمینه HFT‌ بوده است.

همان‌طور که گفته شد، در صنعت HFT، چالش‌های بسیاری از نظر زمان و استراتژی‌هایی مورد استفاده وجود دارد. اما در این زمینه پروپوزال‌های زیادی ارائه شده که می‌تواند بر روی حرکت رو به جلو و بهبود شرایط این پلتفرم‌ها موثر باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx