فرمان اجرایی 6102 چه بود و چه ارتباطی با ارز‌های دیجیتال دارد؟

فرمان اجرایی 6102 چیست؟

تریدر‌هایی که زمان زیادی را مشغول تحقیق درباره بیت‌کوین و بازارهای خارج از مدیریت دولت (مانند ارز‌های دیجیتال) می‌کنند، حتماً دیر یا زود به فرمان اجرایی 6102 که در سال 1933 توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده صادر شد، مواجه خواهند شد!

فرمان اجرایی 6102 چیست؟

در تاریخ 5 آوریل سال 1933، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، فرانکلین دی روزولت، فرمان اجرایی 6102، برای منع احتکار سکه‌های طلا و گواهی‌های سپرده سکه طلا در ایالات متحده را امضا کرد. 

بیشتر بخوانید: گواهی سپرده سکه؛ سرمایه گذاری در بازار سکه بدون خرید فیزیکی آن!

عناوین مطلب:

یک فرمان اجرایی (Executive Order)، در واقع امتیاز ویژه‌ای برای رئیس جمهور ایالات متحده جهت دور زدن روند آهسته کسب حمایت از قوانین، از سوی هر دو اتاق کنگره و روشی راحت‌تر برای اجرای فوری یک اقدام مهم ملی است.

زمان صدور دستور اجرایی 6102، روزولت می‌خواست طلای خصوصی را از سرمایه‌گذاران با نرخ ثابت 20/67 دلار در هر اونس تروی (واحد اندازه‌گیری فلزات گران‌بها) مصادره کند.

اگرچه این فرمان اجرایی، دارایی‌های کمتر از 100 دلار در سکه‌های طلا، جواهرات و حرفه‌هایی را که در زمینه طلا فعالیت می‌کنند را مستثنا کرد اما تمام سکه‌ها، شمش‌ها و گواهی‌های سپرده سکه طلا با ارزش بالاتر از 100 دلار باید به قیمت تعیین شده به دولت فروخته می‌شدند در غیر این صورت، سرمایه‌گذار موظف بود 10000 دلار (معادل 200000 دلار امروز) جریمه پرداخت کند یا 10 سال حبس شود!

چرا فرمان اجرایی 6102 صادر شد؟

در ادامه به دلایل صدور فرمان اجرایی 6102 توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده خواهیم پرداخت.

پس از پایان جنگ داخلی آمریکا و آغاز جنگ جهانی اول و دوران صنعتی شدن و رونق سریع آمریکا، دورانی است که اغلب از آن به عنوان عصر طلایی یاد می‌شود.

گسترش سریع راه‌آهن و رشد صنایع سنگین مانند معادن زغال‌سنگ و کارخانه‌ها، باعث مهاجرت انبوه از جامعه‌ای روستایی به اقتصادی شهری و همچنین مهاجرین از سایر کشور‌ها به داخل آمریکا شد.

استاندارد طلایی
این دوران تحت عنوان دوران استاندارد طلا نیز شناخته می‌شود که در آن پول ملی توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود.

کتاب استاندارد بیت‌کوین (The Bitcoin Standard)، یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌ها در مورد اهمیت بیت‌کوین است که ارتباط صریحی میان رونق صنعت در آن دوره و محدودیتی که استاندارد طلا برای سیاست‌های پولی اعمال کرد، ایجاد می‌کند.

در دوران طلایی، طلا به مهم‌ترین و آشکارترین نماد ثروت تبدیل شد که بخشی از آن توسط دو تب طلای کالیفرنیا (1848 تا 1855) و کلوندایک (1896 تا 1899) تقویت شد.

بیشتر بخوانید: چطور در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

اگرچه دوره طلایی با رشد سریع اقتصادی همراه بود اما مزایای این دوره به طور مساوی احساس نمی‌شود و منجر به افزایش نابرابری، خودنمایی ثروتمندان شد. از طرفی هم در این دوره تغییر زیادی در رفتار سرمایه‌گذاران نسبت به فعالیت‌های سفته‌ای مانند خرید و فروش در بازار سهام مشاهده می‌شود.

با این حال، با شروع جنگ جهانی اول، این دوره نیز به آرامی پایان یافت. پس از آن نیز، به مدت یک دهه رکود اقتصادی در ایالات متحده شروع شد و در نهایت در سال 1929 وال استریت سقوط کرد.

انگیزه قانون‌گذاران از صدور فرمان اجرایی 6102 چه بود؟

پس از سقوط وال استریت، اثرات آن هنوز تا سال 1933 مشاهده می‌شد و دستور اجرایی 6102 بهترین راه‌حل برای حل این مشکل بود.

دولت تا اینجای کار هیچ راه‌حلی برای کاهش تورم و مشکل اقتصادی ارائه نداده بود و حتی اجازه داد حباب اقتصادی بزرگی رشد کرده و بترکد. در این میان، سرمایه‌گذارانی که محتاطانه عمل کرده و ذخیره مؤثری از طلا را احتکار کرده بودند، باید به اجبار کشور را از این وضع نجات می‌دادند.

به محض اینکه طلای این سرمایه‌گذاران با نرخ ثابت 20/67 دلار مصادره شد، دولت ارزش دلار را در برابر طلا کاهش داد و آن را با نرخ افزایشی 35 دلار در هر اونس تروی ارزش‌گذاری کرد.

فرمان اجرایی 6102
دستور اجرایی 6102، باعث نجات اقتصادی ایالات متحده شد!

موفقیت این رویکرد منجر به ایده تأمین مالی نهادهای گسترده‌تر برای ارتقای ثبات ارز شد. از جمله این نهاد‌های گسترده می‌توان به صندوق بین‌المللی پول (IMF) که پس از جنگ جهانی دوم در برتون وودز (Bretton Woods) ظهور کرد، اشاره کرد.

به این ترتیب ارزش دلاری طلا تا سال 1971 ثابت ماند تا اینکه در نهایت ریچارد نیکسون به آخرین بقایای دوران استاندارد طلا پایان داد و تبدیل شدن ذخایر خارجی دلار آمریکا به طلا را متوقف کرد.

فرمان اجرایی 6102 چه ارتباطی با بیت‌کوین دارد؟

سؤال اصلی این است که دستور اجرایی 6102 چه تأثیری بر بیت‌کوین و به طور کلی بازار ارز‌های دیجیتال دارد و چه ارتباطی میان مصادره طلا در سال 1933 در آمریکا و بیت‌کوین در قرن بیست و یکم وجود دارد؟

پاسخ این سؤال را می‌توانید در پیام جنسیس (genesis) بلاک بیت‌کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو نوشته شده است، پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین، میراث ارزشمند ساتوشی ناکاموتو!

روزنامه تایمز، تاریخ 3 ژانویه 2009: صدراعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است.

احتمالاً ساتوشی ناکاموتو سعی داشت با این پیام نشان دهد که بیت‌کوین جایگزینی برای مشکلات ذاتی پول فیات است که در سال 2008 با سقوط مالی و پس از آن کمک‌های مالی دولت، برجسته‌تر هم شد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بحران‌های مالی اجتناب‌ناپذیر هستند و احتمالاً دفعه بعدی که رخ دهند، دولت‌ها قادر نخواهند بود آن را با کمک‌های مالی حل کنند.

اگرچه ممکن است در صورت بروز بحران‌های مالی، دولت‌ها تلاش کنند این بحران را با دخالت در بازار ارز‌های دیجیتال حل کنند اما با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن این بازار، به احتمال زیاد این تلاش آن‌ها بیهوده خواهد بود.

ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی چگونه می‌توانند در این میان نفع ببرند؟

بانک‌های زیادی در حال حاضر در تلاش برای ایجاد ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. CBDCها توسط بانک‌ها و مشتریان برای تسهیل خدمات استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDCها
ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC، نوعی ارز دیجیتال با ارزش ثابت و مختص بانک‌ها است.

اگرچه تا کنون هیچ بانکی CBDC خود را عرضه نکرده است اما بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط وب‌سایت CBDCtracker.org، از هر 10 بانک مرکزی، 9 بانک در حال حاضر در حال بررسی ایجاد دفتر‌های مجاز برای مدیریت نسخه‌های استیبل‌کوین پول مرکزی خود هستند.

CBDCها مسلماً مزایای خود را دارند و خدمات زیادی مانند ساده کردن مراحل پرداخت و جمع‌آوری مالیات و … دارند اما همچنین هشدار‌هایی نیز در مورد سهولت استفاده از نسخه دیجیتالی پول دولتی وجود دارد.

راه‌های مختلفی برای ارائه و استفاده از CBDCها وجود دارد؛ اما احتمالاً ساده‌ترین نسخه آن به این صورت خواهد بود که مشتریان با دولت و مراکز دولتی در تعامل خواهند بود و نه با مؤسسات مالی خصوصی!

آیا دولت‌ها می‌توانند بازار ارز‌های دیجیتال و بیت‌کوین را محدود کنند؟

بازار ارز‌های دیجیتال و بیت‌کوین بازاری کاملاً غیرمتمرکز است و اجازه کامل مدیرت و کنترل کیف پول‌ها تنها بر عهده خود کاربران است.

در حال حاضر کشور‌های زیادی ارز‌های دیجیتال را به صورت قانونی نپذیرفته‌اند! اگرچه دلایل زیادی برای این امر وجود دارد اما یکی از دلایل آن این است که دولت‌ها توانایی مدیریت آن را ندارند، در نتیجه نمی‌توانند از آن درآمدی هم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

البته دلایل قانونی زیادی هم برای این امر وجود دارد و عدم توانایی کسب درآمد برای دولت‌ها تنها دلیل این امر نیست.

به طور کلی، کنترل بازار ارز‌های دیجیتال کار بسیار دشواری است و اگرچه دولت‌های زیادی تا کنون تلاش کرده‌اند اما هرگز موفق به انجام آن نشده‌اند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران زیادی به بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال روی آورده‌اند و از این نظر خیالشان راحت است.

جمع‌بندی

فرمان اجرایی 6102 توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال 1933 برای مقابله با مشکلات مالی و تورم بالا اجرا شد. طی این فرمان، سرمایه‌گذارانی که هرگونه طلا بالای 100 دلار داشتند موظف بودند طلای خود را با قیمت 20/67 دلار را به دولت بفروشند.

این کار باعث شد قیمت طلا و دلار به مرور ثابت شود و دولت کم‌کم توانست میزان تورم و مشکلات مالی را در کشور خود کاهش دهد.

بازار بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال، بستری غیرمتمرکز است که علی‌رغم تلاش بسیار، دولت‌ها هنوز موفق به کنترل آن نشده‌اند. باید صبر کرد و دید که در دوران بحران مالی دولت‌ها چه می‌کنند و چه سرنوشتی در انتظار بازار کریپتو است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx