بیت‌کوین، میراث ارزشمند ساتوشی ناکاموتو!

ساتوشی ناکاموتو

تا کنون مطالب زیادی درباره نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، نوشته شده است.

اگرچه بحث بر سر هویت این نام، سرفصل‌های بزرگی را باز می‌کند، اما نباید اهمیت تصمیم ساتوشی و آنچه خلق کرده است زیر سوال برود.

در 31 اکتبر سال 2008، طرح اولیه بیت‌کوین به عنوان یک سیستم مالی همتا به همتا، در وایت پیپر این ارز دیجیتال و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.

عناوین مطلب:

این نام به یک شخص واقعی مرده یا زنده اشاره نمی‌کند و ممکن است هویت واقعی این نام تا ابد به صورت یک راز باقی بماند.

قبل از راه‌اندازی شبکه بیت‌کوین، ساتوشی شروع به برقراری ارتباط از طریق یک سرویس ایمیل مبهم کرد؛ اما بعد از انتشار وایت پیپر بیت‌کوین و راه‌اندازی شبکه آن در سال 2009، ساتوشی در انجمن‌هایی مانند Bitcointalk فعالیت خود را ادامه داد.

آرشیو تمام پیام‌های خالق بیت‌کوین در موسسه ساتوشی ناکاموتو، به ما در فهم انگیزه‌ای که پشت خلقت بیت‌کوین بوده، کمک می‌کند. علاوه بر آن، به همان اندازه این موضوع در درک انگیزه ساتوشی از کناره‌گیری نسبت به بیت‌کوین در دسامبر 2010 و میراثی که برای دیگران برجای گذاشت، جالب است.

یک میلیون بیت‌کوین؛ سلاح ساتوشی ناکاموتو

هنگامی که ساتوشی از پروژه بیت‌کوین فاصله گرفت، بیت‌کوین فقط یک کنجکاوی تکنیکال بود؛ اما تعداد بسیاری از کاربران معتقدند که این اقدام ساتوشی، در تبدیل بیت‌کوین به یک دارایی تریلیون دلاری که امروزه با آن سروکار داریم، بی‌تاثیر نبوده است.

بیشتر ارزش بیت‌کوین، از کیفیت آن به عنوان یک پول غیرمتمرکز و مقاوم دربرابر سانسور ناشی می‌شود. ممکن بود این ویژگی‌ها با یک تلنگر کوچکی به شدت کاهش یابد و یا ساتوشی به راحتی می‌توانست در هر لحظه منجر به افت شدید قیمت بیت‌کوین شود.

ساتوشی حدودا 1 میلیون از بیت‌کوین‌های موجود را استخراج کرده است که این عدد، بیش از 5 درصد از عرضه کل فعلی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، اخیرا میزان استخراج بیت‌کوین به 19 میلیون کوین رسیده که پیش‌بینی شده تا سال 2140 به 21 میلیون کوین (ماکزیمم مقدار تعیین شده) خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی می‌افتد؟

تعداد کل بیت‌کوین‌های موجود
سقف عرضه بیت‌کوین 21  میلیون واحد است، به این معنی که تنها 21 میلیون از این ارز دیجیتال وجود دارد و بعد از آن بیت‌کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت.

یک نفر که چنین بخش قابل توجهی از عرضه را در کنترل خود دارد، قطعا می‌تواند به راحتی سرمایه‌گذاران دیگر را منصرف کند؛ چراکه آن‌ها توانایی ایجاد یک بازار خونین با فروش سنگین سرمایه‌های خود را خواهند داشت.

هنگام خروج ساتوشی از پروژه بیت‌کوین، قیمت بیت‌کوین حدودا 0.20 دلار بود؛ بنابراین، ارزش پاداش‌های استخراج در آن زمان تنها 200 هزار دلار بود.

بیشتر بخوانید: ساتوشی چیست؟ محاسبه بیت‌کوین به ساتوشی و میکرو و میلی

اما این اعداد در طی این سال‌ها به طرز چشمگیری تغییر کرده؛ به طوریکه ارزش کوین‌های استخراج شده در سال 2021 و با توجه به حد سقف تاریخی بیت‌کوین (ATH)، حدودا 68 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

اگرچه احتمال وجود هک در دنیای ارزهای دیجیتال همواره وجود دارد و تهدیدی خطرناک برای آن‌ها به شمار می‌رود؛ اما این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که ارز دیجیتال بیت‌کوین از سطوح ابتدایی خود فراتر رفته و سرمایه‌گذاران بسیاری در بانک‌ها و نهادهای مشهور، در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بازیابی ارز دیجیتال در صورت هک شدن یک صرافی شدنی است؟

آیا بیت‌کوین می‌توانست با حضور ساتوشی، همچنان غیرمتمرکز باقی بماند؟

علاوه بر کسب سود مستقیم و تاثیرگذاری بر قیمت، ساتوشی می‌توانست استقلال بیت‌کوین را نیز به خطر بیندازد؛ زیرا ممکن بود با حضور او گروه‌های خاصی در فضای مجازی شکل بگیرد و نوسانات قیمت بیت‌کوین و مسئله تمرکززدایی را زیر سوال ببرد!

به عنوان مثال، به تاثیر حرف‌ها و رفتار ایلان ماسک بر بازار نگاه کنید؛ ایلان ماسک هیچ ارتباط خاصی با پروژه بیت‌کوین ندارد، تنها با اعلام حمایت‌ها یا مخالفت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، روند بازار را تغییر می‌دهد.

بنابراین اگر خالق بیت‌کوین نیز حضور خود را به صورت علنی نشان می‌داد، با هر واکنش او در شبکه‌های اجتماعی، قیمت بیت‌کوین نیز تغییر می‌کرد.

شاید مهمتر از تاثیر مستقیمی که ساتوشی می‌توانست بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد، بتوان به تاثیر غیرمستقیم او به عنوان یک فرد یا یک گروه آن هم با قدرتی که به شکل مستقیم بر تکنولوژی و فلسفه بیت‌کوین داشته؛ اشاره کرد. بنابراین؛ چگونه با وجود یک بنیان‌گذار در دسترس، بیت‌کوین می‌توانست به قابلیت تمرکززدایی و مقاومت در برابر سانسور دست یابد؟

اگرچه سایر ارزهای دیجیتالی که از بیت‌کوین پیروی می‌کنند، برای چیره شدن بر این چالش (تمرکززدایی و مقاومت در برابر سانسور) تمام تلاش خود را کرده‌اند؛ اما باز هم در این فضا بیت‌کوین اصل ماجرا است.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

نزدیک‌ترین رقیب بیت‌کوین، یعنی اتریوم، با مارکت‌کپی در حدود نیم تریلیون دلار، بنیان‌گذار مشخصی به نام ویتالیک بوترین را دارد. حال این سوال پیش می‌آید که چقدر از پیشرفت اتریوم مدیون این شخص و یا تحت تاثیر او بوده است؟

پاسخ به این پرسش غیرممکن است؛ اما اگر شما به کیفیت تمرکززدایی اهمیت می‌دهید، در این صورت غیبت ساتوشی می‌تواند به یک اتفاق مثبت برای بیت‌کوین تعبیر شود.

اگر پذیرش بیت‌کوین و وضع قوانین برای آن در کشورهای بیشتری علاوه بر السالوادور ادامه یابد، تصمیم ساتوشی مبنی بر قطع ارتباط کامل با بیت‌کوین، می‌تواند به عنوان بهترین تصمیم بشردوستانه در تاریخ ثبت شود.

السالوادور
نجیب ابوکیله، رئیس جمهور السالوادور، نخستین رئیس جمهوری است که بیت‌کوین را به عنوان یک پول قانونی در کشورش پذیرفته است.

سخن پایانی

ممکن است که ناشناس ماندن ساتوشی ناکاموتو تا ابد ادامه داشته باشد و کسی از هویت واقعی این شخص یا این گروه باخبر نشود.

با واگذاری پروژه بیت‌کوین در سال 2011 و مسکوت ماندن آن، پیش‌بینی می‌شود که هرگز خبری از ساتوشی به گوش نمی‌رسد. حتی بعضی از افراد معتقدند که ساتوشی مدت‌ها پیش مرده و دیگر خالق بیت‌کوینی وجود ندارد که درباره آن تحقیق کنیم.

برخی هم معتقدند که او با نام مستعار در یک سیستم اطلاعات مرکزی مشغول به کار است. به هرحال، هیچ سند محکمی مبنی بر این فرضیات وجود ندارد.

تنها این نکته مهم و قابل توجه است که، استفاده از نام مستعار بسیار هوشمندانه بوده و مردم را مجبور کرد تا به جای توجه به شخصیت پنهان پشت تکنولوژی بیت‌کوین، بر روی خود این تکنولوژی تمرکز کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx