آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

بیت کوین در برابر مقررات دولتی

بسیاری از مردم اغلب باور‌های مختلفی در مورد دولت و بیت‌کوین دارند.

برخی می‌گویند که همه چیز توسط دولت قابل کنترل است و از طرفی هم برخی هستند که معتقدند بیت‌کوین خیلی وقت است که خود را از دولت جدا کرده است.

در ادامه این مطلب خواهیم پرداخت به مقررات و قوانین دولت‌ها در برابر بیت‌کوین و اینکه کدام یک از این قوانین توانایی محدود سازی بیت‌کوین را دارند.

عناوین مطلب:

دولت‌ها چگونه می‌توانند بیت‌کوین را محدود کنند؟

در این مطلب، مقررات بیشتر به عنوان محدودیت‌هایی قانونی از سوی دولت‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما قانون تنها نیرو و عامل مدیریت کننده و شکل دهنده جامعه نیست.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

پروفسور لارنس لسیگ (Lawrence Lessig) در نظریه‌ای به نام «pathetic dot theory»، سه نیروی دیگر جز قانون را شناسایی کرده است که رفتار یک فرد را کنترل می‌کنند.

pathetic dot theory
نظریه pathetic dot theory
  1. اقتصاد و بازار‌ها از طریق ابزار قیمت و هزینه فرصت (cost-opportunity) تنظیم می‌شوند.
  2. هنجار‌های اجتماعی نشان‌دهنده مجموعه پیچیده‌ای از استاندارد‌های رفتاری هستند که به طور گسترده در یک جامعه پذیرفته شده‌اند.
  3. معماری (Architecture) شامل موانع جغرافیایی، فناوری و بیولوژیکی برای رفتار انسان‌ها است، مانند قوانین فیزیک که ما را از شناور شدن در فضا باز می‌دارد یا یک برنامه وب که مانع دسترسی ما به یک سرویس آنلاین می‌شود.

هر نیرو، به صورت عمد یا غیر عمد بر نیروهای دیگر تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، قوانین سفت و سخت می‌توانند جنگل‌زدایی (معماری) را محدود کنند، هنجار‌های اجتماعی می‌توانند اقتصاد را شکل دهند و آب‌وهوا نیز بر تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه قیمت مواد غذایی تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اقتصاد چگونه شکل می‌گیرد و چطور رشد می‌کند؟

 

تاثیر نیرو ها بر هم
در این نظریه نیرو‌ها می‌توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند

هنگامی که دولت نمی‌تواند از طریق قانون مستقیماً افراد را مورد هدف قرار دهد، به دنبال تنظیم سایر نیرو‌ها می‌افتد.

به عنوان مثال، دولت برای کاهش استعمال دخانیات، قیمت سیگار را افزایش می‌دهد، از جملات و حتی افراد خاصی برای تأثیرگذاری بر مخاطبین استفاده می‌کند یا حتی از موانعی بتنی برای جلوگیری از ورود افراد به منطقه‌ای خاص استفاده می‌کند.

 قانون بر اقتصاد، معماری و هنجار‌های
قانون بر اقتصاد، معماری جامعه و هنجار‌ها تأثیر می‌گذارد

اما آیا قانون همیشه می‌تواند بر معماری جامعه تأثیر بگذارد؟ آیا می‌تواند ویروس‌ها و بیماری‌های کشنده را ریشه‌کن کند؟

در دنیای امروزی، بسیاری از بیماری‌های مسری را به دلیل ترکیبی از دلایل بیولوژیکی (معماری)، محدودیت‌های مالی (اقتصاد) و خصومت افراد با محدودیت‌ها (هنجار‌های اجتماعی) نمی‌توان ریشه‌کن کرد.

مانند ویروسی واگیردار، بیت‌کوین در سطح جهانی گسترش یافته، در صورت لزوم جهش نیز می‌یابد و نوسان‌های آن به اقتصاد، بازار یا حرکت‌های سیاسی-اجتماعی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: چه انتقادهایی علیه بیت‌کوین و اکوسیستم آن وجود دارد؟

اجرای مستقیم قانون از طریق افراد جامعه

تاثیر قانون بر افراد
قانون می‌تواند تأثیر مستقیمی بر افراد داشته باشد.

تا زمانی که افراد به کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند و همچنین اینترنت دسترسی داشته باشند، می‌توانند از بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال بهره ببرند؛ بنابراین میزان اثربخشی مقررات به اجرای مستقیم حوزه قضای منطقه بستگی دارد.

با این حال، محدودیت‌های نامتناسب با آزادی‌های فردی نیز، تنها می‌توانند پذیرش بیت‌کوین را برای مدت کوتاهی محدود کنند و به مرور ممکن است بازار‌های همتا به همتای زیرزمینی ظاهر شوند.

علاوه بر این، هنگامی که محدودیت‌ها به امور مالی و پول مرتبط باشند، افراد تمایل بیشتری به نقض قوانین خواهند داشت. به عنوان مثال، در دهه اخیر موارد زیادی مشاهده شده است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها، فعالان سیاسی و مجرمان از تکنیک‌های پیچیده برای فرار از نظارت دولت بر بیت‌کوین و دارایی‌های کریپتو خود استفاده کرده‌اند.

اجرای مقررات از طریق معماری اینترنت

 

تاثیر قانون بر امعماری جامعه
قانون می‌تواند بر معماری جامعه تأثیر مستقیم بگذارد

به طور کلی می‌توان گفت که دولت‌ها تا حدی بر معماری اینترنت کنترل دارند. در واقع، داده‌هایی که از طریق دستگاه‌ها جریان می‌یابند، از تنگناهای متمرکز عبور می‌کنند که به مقامات دولتی امکان می‌دهند تا وب سایت‌ها را ببندند، کاربران ناشناس را شناسایی کرده و همچنین داده‌های آنلاین را کنترل کنند.

به لطف شبکه‌ای قوی از نود‌ها (nodes) و ریگ‌های ماینینگ (mining rigs)، تغییر بلاک‌چین‌ها برای هر دولتی کار غیرممکنی خواهد بود.

با این وجود، بیت‌کوین به زیرساخت اینترنت برای ارتباط گره‌ها متکی است که به صورت فرضی می‌تواند به قانون‌گذاران نقطه‌ای برای دسترسی و نظارت بر زیرساخت‌های فنی ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: تنها توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، اطلاعات تخصصی در این باره دارند!

به عنوان مثال، از آنجایی که تراکنش‌های بیت‌کوین رمزنگاری نشده‌اند، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی می‌توانند از تکنیک‌های خاصی برای شناسایی آن‌ها استفاده کنند و حتی نسبت به عدم پردازش و تأیید آن‌ها اقدام کنند.

با این حال، حتی با سخت‌ترین اقدامات انجام شده نیز، کاربران ماهر و باتجربه همیشه راهی برای پردازش تراکنش‌ها، مانند پیام‌های کوتاه و کد مورس (Morse code) خواهند داشت.

راه دیگری که قانون‌گذاران می‌توانند از آن برای محدود کردن بیت‌کوین استفاده کنند، مورد هدف قرار دادن توسعه‌دهندگان خواهند بود؛ با این وجود، اجرای این امر هم به دو دلیل ممکن است دشوار باشد.

یکی اینکه در صورت تهدید، توسعه‌دهندگان به راحتی ناپدید می‌شوند و به طور ناشناس به کار خود ادامه می‌دهند، دوم اینکه با توجه به این امر که جامعه بیت‌کوین بر اجماع گسترده‌ای متکی است، حتی بانفوذترین توسعه‌دهندگان نیز نمی‌توانند تغییرات تحمیلی دولت‌ها را در کد شبکه اعمال کنند.

اجرای مقررات از طریق مشوق‌های مالی

تاثیر قانون بر اقتصاد
قانون بر اقتصاد و بازار تأثیر مستقیمی دارد.

دولت‌ها می‌توانند به شهروندان خود مشوق‌های مالی مختلفی برای کاهش پذیرش بیت‌کوین یا حفظ کنترل بر جریان پول ارائه دهند.

به عنوان مثال، دولت السالوادور (El Salvador) 30 دلار به هر شهروندی که کیف پول Chivo را دانلود کند، پیشنهاد می‌داد که راه‌حل ایده‌آلی برای کنترل کامل دولت بر وجوه است.

این واسطه‌ها با رعایت قوانین احراز هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) می‌توانند قیمت‌های مناسبی را ارائه دهند و به راحتی حتی بی‌تجربه‌ترین کاربران را نیز جذب کنند.

این امر ممکن است پیامد‌های زیادی برای بیت‌کوین به دنبال داشته باشد و احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌ها برای حاکمیت بیت‌کوین در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت‌ها ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را به اقتصاد خود معرفی خواهند کرد یا نه اما در صورت ارائه CBDCها، دولت‌ها به راحتی می‌توانند از مشوق‌های مالی برای جذب مشتریان و جلوگیری از فعالیت بیت‌کوین استفاده کنند.

به عنوان نمونه، دولت‌ها می‌توانند از طریق این بانک‌ها هزینه‌های دسترسی به خدمات عمومی یا مالیات‌های محلی را هنگام استفاده از ارز دیجیتال صادر شده توسط دولت کاهش دهند؛ در حالی که استفاده از بیت‌کوین برای معاملات یا خرید کالا و خدمات بسیار گران‌تر خواهد بود.

این امر اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما تأثیرات بسیار برجسته‌ای بر بیت‌کوین خواهد گذاشت و به مرور می‌تواند پذیرش بیت‌کوین را کاهش دهد.

اجرای مقررات از طریق هنجار‌های اجتماعی

تاثیر قانون بر هنجار های اجتماعی
قانون می‌تواند بر هنجار‌های اجتماعی تأثیر بگذارد.

بسیاری از شک و تردید‌های سازمانی، درک عمومی از بیت‌کوین را به صورت منفی تغییر داده‌اند.

در واقع، قوانین می‌توانند به طرق مختلف سعی در شکل دادن درک عمومی داشته باشند. به عنوان نمونه، دولت‌ها با سانسور کلمات و جملات مرتبط با بیت‌کوین در تلویزیون یا ارائه برنامه‌ها مدرسه‌ای برای انتشار خطرات استفاده از بیت‌کوین، می‌توانند باور عموم درباره این ارز دیجیتال را تغییر دهند.

جمع‌بندی

دولت‌های سراسر جهان به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند به کلی یک ویروس را ریشه‌کن کنند، همین دولت‌ها دیر یا زود خواهند فهمید که همین مسئله در مورد بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال صدق می‌کند.

در واقع بهترین راه‌حل آن‌ها برای محدودیت بیت‌کوین این است که سعی کنند طرق مختلف انتشار آن را محدود کنند.

دولت‌ها اغلب به جای اینکه ریسک کاهش تدریجی قدرت پولی خود را بپذیرند، احتمالاً از ترکیب‌های مختلفی از ابزارهایی که در بالا اشاره کردیم، برای کند کردن فرایند رشد بیت‌کوین، استفاده خواهند کرد.

با این حال بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که سیستمی امن و غیرمتمرکز باشد اما باید به خاطر داشت که مهم‌ترین اجزای این شبکه را انسان‌هایی مانند من و شما تشکیل می‌دهند که در برخی شرایط می‌توانند غیرقابل اعتماد و حتی غیرقابل پیش‌بینی باشند.

اگرچه دولت‌ها درک کاملی از فناوری‌ها ندارند اما سابقه موفقیت آمیزی در هدایت رفتار انسانی دارند!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx