نحوه معامله کردن یک دارایی در سقف‌ها و کف‌های تاریخی جدید!

معامله در سقف جدید

در تحلیل تکنیکال رفتار قیمت در سطوح تاریخی بسیار تعیین کننده است. اما اگر قیمت به سطوحی برسد که هرگز آنجا نبوده است چگونه می‌توان حمایت‌ها و مقاومت‌های پیش رو را شناسایی کرد؟

هر مرحله از روند صعودی دارای عوامل منحصر به‌فردی است که نیازمند ایجاد تغییرهای استراتژیک در مدیریت ریسک و اهداف سود توسط سرمایه‌گذار است.

این امر به ویژه زمانی صادق است که قیمت یک دارایی سطوح جدیدی را تجربه می‌کند که در گذشته بی‌سابقه بوده است. در این شرایط می‌توان به سرعت سودهای بزرگ کسب کرد اما برای این کار باید از قوانین تکنیکال خاصی پیروی کرد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • هر مرحله از یک روند صعودی دارای عوامل منحصر به‌فردی است که نیازمند تغییر در مدیریت ریسک و اهداف سود است.
  • آمادگی برای تغییر استراتژی هنگامی که قیمت یک دارایی به سقف‌های تاریخی می‌رسد، بسیار مهم است.
  • سقف‌های جدید فرصت‌های ایده‌آلی برای خرید است که در آن از سوی سهامدارانی که می‌خواهند سربه‌سر شده یا دارایی‌هایشان را به ضرر بفروشند عرضه بی‌رویه وجود ندارند.
  • برخی از قوانینی که باید در هنگام معامله کردن دارایی‌ها در سقف‌های تاریخی در نظر داشته باشید عبارت‌اند از شناسایی نوع پیشرفت شکست قیمت در مراحل مختلف، بررسی ساختارهای الگو در شکست، شناسایی سطوح مقاومت پنهان، یافتن سطوح قیمتی محافظت از سود و توجه به ریسک‌های احتمالی بیشتر.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

بررسی یک نمونه معامله در سقف جدید

به طور معمول، هنگامی که می‌خواهیم سطوح مقاومت یا حمایت را مشخص کنیم، به دنبال پیدا کردن سقف‌ها یا کف‌های قبلی می‌گردیم.

به عنوان مثال، در نمودار چهار ساعته زیر که مربوط به جفت ارز GBP/USD است، قیمت برای مدتی طولانی در اطراف سطح 1.33 می‌چرخد، بنابراین انتخاب این سطح به عنوان یک حمایت مهم منطقی است. تا اینجای کار خیلی راحت به نظر می‌رسد. در واقع، شما بر اساس عملکرد گذشته دارایی وارد معامله می‌شوید.

سطوح حمایت
تشکیل حمایت معتبر در نمودار قیمت جفت ارزGBP/USD

اما اگر نرخ جفت ارز به ناحیه‌ای در چارت برسد که قبلاً هرگز در آن نبوده است و یک منطقه ناشناخته است چه؟ این همان اتفاقی است که برای جفت USD/TRY در نمودار روزانه زیر اتفاق افتاده است.

اگرچه حمایت 7.50 و مقاومت 8.50 را می‌توان به راحتی مشخص کرد، اما این سطوح ممکن است فقط برای معاملات کوتاه مدت و بین روزی، و تنها زمانی که جفت ارز زیر مقاومت 8.50 باقی بماند جواب بدهد.

اما وقتی که قیمت به بالای سطح 8.50 نفوذ کرده و این مقاومت را به درستی بشکند چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا مقاومت‌های پیش رو را در چه سطوحی قرار می‌دهید؟

حمایت و مقاومت
شکسته شدن مقاومت و نفوذ قیمت به بالای آن در نمودار جفت ارز USD/TRY

اولین چیزی که باید بررسی کنید تایم فریم بالاتر است. گاهی اوقات، نمی‌توان عملکرد قیمت را به اندازه کافی در گذشته مشاهده کرد: مثلا، یک سقف یا کف چند ساله را شاید نتوان به راحتی در نمودار چهار ساعته یا روزانه مشاهده کرد.

بنابراین، باید تایم فریم را به هفتگی یا ماهانه تغییر دهید. اما در مورد USD/TRY، نمودار ماهانه زیر نشان می‌دهد که در بیست سال گذشته قیمت هرگز به این سطح نرسیده است! پس حالا چه باید کرد، و چگونه سطوح مقاومت پیش رو را تعیین کنیم؟

تایم فریم بالاتر
توجه به نمودار در تایم فریم‌های بالاتر برای شناسایی سقف‌ها و کف‌های بلندمدت‌تر

زمانی که قیمت یک دارایی سقف‌ها یا کف‌های تاریخی را شکسته و وارد نواحی جدید می‌شود و هیچ نقطه مرجعی در عملکرد قبلی دارایی برای تعیین سطوح حمایت یا مقاومت پیش رو وجود ندارد، می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

  1. وضعیت بنیادی دارایی را بررسی کنید. اگر قرار است وضعیت بنیادی دارایی در آینده ثابت بماند، می‌توان فرض کرد که مسیر حرکت فعلی دارایی ممکن است فعلاً ادامه داشته باشد.
  2. الگو و سرعت حرکت دارایی را بررسی کنید. ببینید شیب روند چگونه است و اصلاح‌های قیمت چه تاثیری بر شکل روند دارد. این یافته‌ها را می‌توانید به آینده میان‌مدت تعمیم دهید.
  3. بر اساس این پیش بینی می‌توانید سطوح یا نواحی مقاومت/حمایت را تعیین کنید. حالا، می‌توانید با توجه به نواحی مورد انتظار اقدام به معامله کنید.

هنگامی که قیمت یک دارایی وارد سطوح تاریخی جدید می‌شود، رفتار مومنتوم (شتاب حرکت قیمت) تغییر می‌کند. رسیدن قیمت به سطوح جدید شرایط بسیار مطلوبی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند که در آن سهامداران و سرمایه‌گذاران نیازی به فروش در ضرر یا فروش با رسیدن به قیمت سربه‌سر ندارند، در نتیجه انتظار نمی‌رود عرضه زیادی وجود داشته باشد.

این عدم توازن عرضه و تقاضا -تقاضای بیشتر نسبت به عرضه- می‌تواند به معنای سودهای سریعی باشد که اغلب از اهداف قیمتی منطقی سرمایه‌گذاران بالاتر است. اما این شرایط همچنین می‌تواند موجب رفتار غیرمنتظره‌ای از سوی قیمت شود که سرمایه‌‌گذاران را وادار به تصمیم‌گیری احساسی می‌کند.

قوانین تفسیر و معامله قیمت در سقف‌های تاریخی جدید

هنگامی که قیمت یک دارایی به یک سقف تاریخی جدید برسد، مقاومت قبلی از بین می‌رود، اما موانع مقاومتی پنهان همچنان در سر راه قیمت باقی می‌مانند و با تغییر روند و ریزش ناگهانی آماده غافلگیر کردن افراد بی‌احتیاط است.

در حالی که شکست قیمت یا برِیک آوت (breakout) هضم عرضه قبلی را کامل می‌کند، قیمت دارایی ممکن است چندین بار سطوح مختلف را تست کند که این می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

در این فرآیند امکان تجربه کردن ضررهای قابل توجهی وجود دارد که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

قانون شماره 1: شناسایی پیشرفت شکست قیمت

شکست‌های قیمت به قله‌های جدید در سه مرحله متمایز خود را نشان می‌دهد.

در مرحله اول، سطح مقاومت را شکسته و به بالای آن می‌رود؛ در این مرحله حجم معاملات بالاتر از حد متوسط است. این مرحله «کنش» (action) نام دارد. مومنتوم رالی صعودی در نهایت از بین می‌رود و معامله‌گران بدون تحلیل (Weak Hands) در نزدیکی قله رالی صعودی وارد معامله می‌شوند.

این عدم توازن موجب شروع فاز دوم یا «واکنش» (reaction) می‌شود که در آن دوام شکستگ قیمت آزمایش می‌شود. سطح حمایت یا پابرجا می‌ماند و موجب شروع یک رالی صعودی دیگر به بالاتر از قله قبلی و در نتیجه تأیید شکست می‌شود، یا با تشکیل یک سویینگ (تغییر جهت)، به پایین حرکت می‌کند. هر دو نتیجه، مرحله سوم یا «نتیجه» (resolution) را کامل می‌کنند.

مراحل پیشرفت شکست
سه مرحله پیشرفت شکست قیمت

قیمت سهام Ambarella Inc. با نماد (AMBA) در سپتامبر توانست مقاومت 36 دلاری را بشکند و به سقف تاریخی در حدود 45 دلار رسید. این مرحله «کنش» جای خود را به مرحله مخالف خود یعنی «واکنش» داد که در نتیجه آن قیمت به حمایت جدید ایجاد شده بازگشت.

قیمت برای دو جلسه معاملاتی در زیر این سطح معامله شد و همین موجب خروج معامله‌گران بدون تحلیل از بازار شد. سپس قیمت این سهم تمام ضررهای اخیر را جبران کرد و با ثبت سقف‌های جدیدتر مرحله «نتیجه» را تکمیل کرد.

مراحل انباشت/توزیع که با اندیکاتور حجم تعادلی (OBV) اندازه‌گیری می‌شود، مسیر دارای کمترین مقاومت را نشان می‌دهد. در واقع، هنگامی که در اندیکاتور قله‌های جدید ثبت می‌شود، به معنای حرکت صعودی سریع است و زمانی که رفتار اندیکاتور از پرایس اکشن جا می‌ماند نشانه در جا زدن قیمت است.

این اتفاقات کاملاً منطقی است زیرا رسیدن قیمت یک دارایی به سقف‌های تاریخی جدید قاعدتاً باید توجه خریداران را به دارایی جلب کند و منجر به ایجاد فشار خرید هیجانی شود. در غیر این صورت، روند متوقف می‌شود تا اینکه با استقبال جدید خریداران حمایت شود، وگرنه فشار فروش بیشتر شده و شکست قیمت را را بی‌اعتبار می‌کند.

فعالان بازار که در حاشیه به انتظار نشسته‌اند باید از وارد شدن به معاملات خرید در طول این مرحله از آزمایش سطوح قیمت پرهیز کنند، مگر اینکه بخواهند در کف ناحیه رنج وارد معامله شوند که نسبت ریسک به ریوارد بهتری دارد.

این فرصت‌ها معمولاً خود را به شکل پولبک به سطوح حمایت جدید نشان می‌دهند. معامله‌گرانی که از قبل معاملات باز دارند، چاره‌ای ندارند جز اینکه حد ضرر خود را ثبت کرده و منتظر بمانند تا بازار درباره سرنوشت آن‌ها تصمیم بگیرد.

قانون شماره 2: بررسی ساختار الگو در مرحله شکست

حالا ساختار قیمتی را که منجر به شکست می‌شود دسته‌بندی کنید. اقدامات دفاعی انجام دهید در صورتی که الف) شکست سومین موج رالی را از یک کف عمیق در محدوده قبلی تشکیل می‌دهد یا ب) قیمت مستقیماً از یک کف عمیق به سطح شکست می‌رود و بدون ایجاد الگوی تثبیت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

هر دو سناریو این احتمال را افزایش می‌دهند که موج رالی بالاتر از سطح شکست منجر به تضعیف روند صعودی شده و اصلاح قیمت قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

یک ساختار قیمت صعودی‌تر، از یک الگوی بِیس در زیر سطح شکست – اما نه خیلی عمیق در محدوده معاملاتی قبلی- تشکیل می‌شود. به دنبال شناسایی کندل‌های قیمتی باشید که یک الگوی ته گرد یا مربعی را تشکیل داده‌اند.

این الگوها نشانه چند تلاش ناموفق فروشندگان برای شکستن حمایت و کاهش قیمت دارایی هستند. این پرایس اکشن محکم، باعث ایجاد یک سطح حمایت قوی می‌شود که بعید است در مرحله اجتناب ناپذیر واکنش شکسته شود.

قانون شماره 3: مشخص کردن سطوح مقاومت پنهان در سقف‌های جدید

شناسایی مقاومت با فیبوناچی
مشخص کردن سطوح مقاومت در سقف‌های جدید به کمک ابزار فیبوناچی

سپس، ابزار شبکه فیبوناچی را از پایین‌ترین نقطه شروع روند تا سطح شکست بکشید و سطوح هارمونیک را در نقاط 1.270، 1.618، 2.000 و 2.618 مشخص کنید -همان‌طور که در نمودار Mylan N.V. (MYL) نشان داده شده است.

حالا، به دنبال شناسایی اولین قله اصلی پس از شکست باشید که از 27 درصد فاصله بین قیمت پایین و قیمت شکست یا‌ سطح هارمونیک 1.270 فراتر رود. صعود یک قله به بالاتر از این سطح، شانس موفقیت شکست را افزایش می‌دهد، در حالی که نرسیدن قله به آن سطح، احتمال ناموفق بودن شکست را افزایش می‌دهد.

سطوح هارمونیک بالاتر، مقاومت‌های پنهان سر راه را نشان می‌دهد و با رسیدن روند صعودی به این سطوح می‌توان از آن‌ها برای ذخیره سود استفاده کرد، مگر اینکه سرمایه‌گذار بر اساس استراتژی خرید و نگه داشتن خود قصد داشته باشد معامله را همچنان باز نگه دارد.

حالا قله‌های قبلی را که در سه یا چند نقطه پشت سر هم قرار می‌گیرند، به هم وصل کنید. خط حاصل از وصل کردن این نقاط یک خط روند افزایشی خواهد بود که مقاومت‌های ساختاری پنهان پیش رو را مشخص می‌کند.

اگر خطوط روندی را پیدا کردید که در 6 تا 12 ماه گذشته روند صعودی را بین خود محصور کرده‌اند، مراقب باشید، زیرا این اتفاق نشان دهنده ضعیف بودن مومنتوم و امکان به خطر افتادن روند صعودی فعلی است. از طرف دیگر، هنگامی که روند صعودی به بالای یکی از این خطوط نفوذ می‌کند، می‌تواند نشان دهنده افزایش مومنتوم و سرعت گرفتن رشد قیمت باشد.

قانون شماره 4: تعیین قیمت سیو سود

فرض کنید که دارایی شکست را تأیید کرده و همه موانع (مقاومت‌ها) پنهان را از سر راه برداشته است؛ حالا باید قوانین ویژه‌ای برای حفظ سود و افزایش سود در نظر گرفت.

این کار را با تعیین حداقل سود شروع کنید؛ در صورت تغییر جهت روند صعودی، باید حداقل مشخصی از سود را ذخیره کنید. می‌توانید این مقدار را با استفاده از درصدهای سود ساده مانند 10، 20، یا 50 درصد یا سطوح روانی مانند 500، 1000، یا 2000 دلار تعیین کنید.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تکنیکال می‌توانند حد سودهای ذهنی برای معاملات‌شان در نظر بگیرند که مطابق این اهداف است یا صرفاً یک قیمت واقعی را به عنوان هدف سود انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: سیو سود (Take Profit) در بازار ارز دیجیتال چیست؟

قانون شماره 5: اضافه کردن به حجم خرید

با خرید بیشتر یک دارایی در سقف‌های جدید می‌توانید به سرعت سودهای بزرگتری به دست بیاورید، اما خرید در زمان نامناسب اثر معکوس خواهد داشت و سودی که قبلاً ایجاد شده است را از بین می‌برد.

مثلاً، پس از فروش سراسری و بازگشت قیمت به میانگین متحرک هفتگی یا ماهانه، یا زمانی که قیمت مانع جدیدی مانند خط روند افزایشی یا هارمونیک فیبوناچی را از سر راه بر می‌دارد.

این سناریوها به ندرت اتفاق می‌افتند و اغلب تنها یک یا دو نقطه ورودی مطلوب را در طول یک سال به سرمایه‌گذاران می‌دهند.

لازم به ذکر است که استفاده از موارد اشاره شده در این مطلب می‌تواند برای ترید در کف‌های تاریخی جدید کاربردی باشد.

سخن پایانی

قیمت یک دارایی در یک سقف تاریخی جدید می‌تواند پس از رها شدن از سطح شکست قبلی، از اهداف قیمتی منطقی فراتر رود. در چنین شرایطی از قوانین مدیریت ریسک و سرمایه پیروی کنید و در عین ذخیره سود و به حداکثر رساندن آن، مراقب تله‌ها و مقاومت‌های پنهان در سر راه قیمت باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx