نسبت ریسک به ریوارد در معاملات سهام

نسبت ریسک به ریوارد

یکی از روش‌های مرسوم برای ارزیابی پتانسیل سود یک معامله استفاده از نسبت ریسک به ریوارد (Reward/Risk) است.

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالا برای یافتن سوال «نسبت ریسک به پاداش چیست؟» اینجا هستید. در این مقاله به بررسی نسبت ریسک به پاداش و ذکر چند مثال برای درک بهتر آن میپردازیم.

نسبت ریسک به پاداش چیست؟

معامله‌گران بازارهای مالی از نسبت ریسک/پاداش (Reward/Risk) برای ارزیابی پتانسیل سود یک معامله نسبت به پتانسیل ضرر آن استفاده می‌کنند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: مفهوم ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد

برای دستیابی به نسبت ریسک به پاداش یک معامله، پتانسیل ریسک و سود یک معامله باید توسط معامله‌گر تعریف شود.

  • ریسک با استفاده از یک حد ضرر (stop loss) تعیین می‌شود. مقدار ریسک معامله، قیمت بین نقطه ورود معامله و دستور حد ضرر آن است.
  • حد سود (profit target) برای تعیین نقطه خروج به کار گرفته می‌شود. در صورتیکه معامله در جهت مطلوب حرکت کند، سود بالقوه برای معامله، فاصله بین قیمت ورود و حد سود است.

چگونگی محاسبه نسبت ریسک به پاداش

اگر یک معامله‌گر یک سهام را در قیمت 260 تومان بخرد و حد ضرر 230 تومان و حد سود 340 تومان برای آن قرار دهد، ریسک این معامله به ازای هر سهم 30 تومان و پتانسیل سود آن 80 تومان است.

سپس ریسک با سود مقایسه می‌شود تا نسبت ریسک به ریوارد به دست آید:

2.67 = 30 / 80 = Reward/Risk

در واقع این نسبت با تقسیم ریسک معامله بر پتانسیل سود آن به دست می‌آید:

نسبت ریسک به پاداش = میزان ریسک معامله / پتانسیل سود معامله

اگر این نسبت بزرگ‌تر از 1.0 باشد، ریسک معامله کمتر از پتانسیل کسب سود در معامله خواهد بود و معامله منطقی است. اگر نسبت کوچک‌تر از 1.0 باشد، پتانسیل ضرر در این معامله، بیشتر از سود خواهد بود و یک معامله نامناسب تلقی می‌شود.

نگاهی دقیق‌تر به نسبت ریسک به پاداش در معاملات

به نظر می‌رسد معاملاتی که نسبت‌هایی با ریسک پایین (r/r 1 یا بالاتر) دارند بهتر هستند. با این حال، همیشه این‌طور نیست.

همچنین معامله گران باید احتمال رسیدن قیمت به حد سود (قبل از اینکه قیمت به حد ضرر برسد) را مدنظر بگیرند.

شما می‌توانید با قرار دادن حد سود خود در نقطه‌ای دورتر از نقطه ورود، هر معامله‌ای را جذاب‌تر جلوه دهید؛ اما چقدر امکان دارد بازار، پیش از رسیدن به سطح حد ضرر، آن هدف قیمتی خوب را لمس کند؟

بنابراین، بین نسبت ریسک به سود معاملات و احتمال رسیدن قیمت به حد سود باید تعادل برقرار شود. به عبارتی دیگر ممکن است نسبت ریسک به سود یک معامله مناسب باشد؛ ولی وقتی به‌طور منطقی بررسی کنید، متوجه شوید احتمال اینکه قیمت به حد سود شما برسد پایین است.

بیشتر معامله‌گران کوتاه‌مدت، نسبت‌های ریسک/پاداش مناسب را معمولاً بین 1.0 و 4 قرار می‌دهند، با این حال استثنائاتی نیز وجود دارد. معامله گران کوتاه‌مدت و بلندمدت و سرمایه‌گذاران باید از معاملاتی که پتانسیل سود کمتر از میزان ریسک است دوری کنند. به عنوان مثال R/R بزرگ‌تر از 1.0 مناسب است.

نسبت ریسک به پاداش 1.0 به این معناست که در برابر پتانسیل سودآوری 10 درصدی، احتمال زیان 10 درصدی را به جان خریده‌اید. در بازارهای مالی همیشه فرصت مطلوب برای معامله یافت می‌شود و دلیلی برای ریسک‌پذیری بیشتر به جهت سود کمتر وجود ندارد.

به هنگام محاسبه نسبت ریسک به پاداش برای یک معامله، حد ضرر را طبق استراتژی خود در مکانی منطقی روی نمودار قرار دهید، سپس حد سود را به طور منطقی بر اساس استراتژی/تحلیل خود تعیین کنید. در واقع سطوح حد ضرر و حد سود نباید به صورت تصادفی و شانسی انتخاب شوند.

تنها هنگامی‌که نقاط حد ضرر و سود هدف تعیین شدند، می‌توانید ریسک/پاداش معامله خود را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرید که آیا معامله شما ارزش ریسک کردن دارد یا خیر.

یک اشتباه رایج این است که معامله‌گران نسبت ریسک/پاداش مشخصی در ذهن خود دارند.

به عنوان مثال، آن‌ها فقط ممکن است بخواهند 5 درصد ریسک کنند تا 20 درصد سود به دست آورند، بنابراین در هر نقطه‌ای که وارد معامله می‌شوند حد ضرر 5 درصدی برای آن تعیین می‌کنند و حد سود را 20 درصد بالاتر قرار می‌دهند بدون اینکه تحلیلی انجام داده باشند.

اگرچه این نوع معاملات ممکن است به‌طور شانسی موفقیت‌آمیز باشند اما راهی حرفه‌ای و ایدئال برای انجام معامله نیستند.

برای معامله مؤثر، یک برنامه معاملاتی داشته باشید که به شما بگوید دقیقاً چه موقع و کجا می‌توانید وارد یک معامله شوید و هدف‌ها و سطوح حد ضرر خود را باید کجا و تحت چه شرایطی قرار دهید.

سپس قانونی تنظیم کنید مبنی بر اینکه شما تنها باید معاملاتی را انجام دهید که نسبت ریسک/پاداش یک عدد خاص یا کمتر را ایجاد می‌کنند.

مثلاً می‌توانید تعیین کنید فقط وارد معاملاتی می‌شوید که درصد احتمالی سود (به طور واقع‌بینانه) دو برابر درصد احتمالی زیان باشد (ریسک به ریوارد 2).

بیشتر بخوانید: فعال کردن نسبت ریسک به ریوارد در متاتریدر

ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو یک پلتفرم قوی برای ترسیم انواع نمودارها در بازارهای فارکس، سهام، ارز دیجیتال و غیره است که ابزارهای متنوع آن امکانات قدرمتندی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

یکی از این امکانات محاسبه نسبت ریسک به پاداش است. شما می‌توانید با ابزار «Position Tool» و قراردهی آن در نقطه دلخواه از نمودار نسبت ریسک به پاداش معامله خود را به‌صورت مقداری و درصدی مشاهده کنید.

این ابزار مقدار RR را کاملا خودکار محاسبه می‌کند؛ اما شما می‌توانید با دوبار کلیک روی آن در پنجره بازشده اطلاعات مربوط به میزان ریسک و قیمت هدف را به‌صورت دستی وارد کنید و نسبت ریسک به ریوارد را مشاهده کنید.

نسبت ریسک به ریوارد تریدینگ ویو

یک مثال کاربردی از معامله با ریسک و بازه مناسب

قصد داریم نماد ثشاهد را در نقطه کنونی بررسی کنیم که آیا بر اساس ریسک و ریوارد، نقطه مناسبی برای ورود به معامله است یا نه.

نمودار ثشاهد

افت احتمالی از محدوده 272 تومان تا 235 تومان (حمایت مهم سهم) معادل حدوداً 16 درصد ضرر است. رشد احتمالی از محدوده 272 تومان تا 290 تومان (مقاومت سهم) معادل حدوداً 6 درصد سود است.

رشد و افت احتمالی بر اساس حمایت‌‌ها و مقاومت‌های سهم مشخص می‌شود. برخی اندیکاتورها و ابزارهای دیگر مانند فیبوناچی نیز می‌توانند برای تشخیص نقاط برگشتی احتمالی کمک کنند.

بنابراین در نقطه کنونی به خاطر اینکه پتانسیل زیان از سود بیشتر است، ورود به معامله یک تصمیم مناسب نیست.

مثال دوم در مورد نسبت ریسک به پاداش

رشد احتمالی از محدوده 610 تومان تا 660 تومان (مقاومت سهم) معادل حدود 8 درصد سود است. افت احتمالی از محدوده 610 تومان تا 560 تومان (حمایت سهم) معادل حدوداً 8 درصد ضرر است.

نمودار شتران

در این معامله نسبت ریسک به ریوارد تقریباً 1.0 می‌شود، به این معنی که پتانسیل سود و زیان تقریباً به یک مقدار است.
برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند وارد این معاملات نشوند ولی علاوه بر ریسک و ریوارد، باید احتمال رسیدن قیمت به حد سود بیشتر از احتمال رسیدن قیمت به حد ضرر باشد.

برای تشخیص این موضوع می‌توان روند شاخص صنعت موردنظر را بررسی کرد که در چه نقطه‌ای قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع صنایع بورسی در ایران + بررسی مهم‌ترین صنایع

سوالات متداول

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

معامله‌گران بازارهای مالی از نسبت ریسک/پاداش (Reward/Risk) برای ارزیابی پتانسیل سود یک معامله نسبت به پتانسیل ضرر آن استفاده می‌کنند.

چگونه نسبت ریسک به پاداش را محاسبه کنیم؟

این نسبت با تقسیم ریسک معامله بر پتانسیل سود آن به دست می‌آید:
نسبت ریسک به پاداش = میزان ریسک معامله / پتانسیل سود معامله

نسبت ریسک به ریوارد مناسب چند است؟

اگر این نسبت بزرگ‌تر از 1.0 باشد، ریسک معامله کمتر از پتانسیل کسب سود در معامله خواهد بود. اگر نسبت کوچک‌تر از 1.0 باشد، پتانسیل ضرر در این معامله، بیشتر از سود خواهد بود. بنابراین حداقل R/R 1 باید باشد. با این حال این موضوع بسته به شرایط ترید شما دارد.

سخن پایانی

به‌طورکلی بهتر است وارد معاملاتی شوید که نسبت‌های ریسک به ریوارد بیشتری دارند، زیرا به این معنی است که پتانسیل سود بر ریسک برتری دارد.

با این حال، نیازی نیست نسبت Reward/Risk رقم‌های بالایی باشد تا یک معامله را مناسب بدانید. هر نسبتی بالاتر از 1.0 احتمالاً نتایج بهتری نسبت به انجام معامله با نسبت ریسک/پاداش پایین‌تر از 1.0 ایجاد می‌کند.

نسبت ریسک/پاداش اغلب در ترکیب با سایر نسبت‌های مدیریت ریسک، مانند نسبت برد/باخت (win/loss ratio) که تعداد معاملات برنده را با تعداد معاملات بازنده مقایسه می‌کند و همچنین با درصد سر به سر (break-even percentage) که تعداد معاملات برنده‌ای که برای سر به سر شدن لازم است را ارائه می‌دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله به بررسی نسبت ریسک به پاداش و ذکر چند مثال برای درک بهتر آن پرداختیم. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ریسک در سرمایه گذاری و ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

23 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکتر قره ویسکی

حد ضرر و نسبت ریسک به ریوارد مهمترین و اساسی ترین موضوع در مدیریت پرتفوی هست . حدود سه سال نسبت ریسک به ریواردم را ۱۰ تا ۱۵ درصد قرار داده بودم و دچار ضرر شدید نشدم . اما از تیرماه ۹۹ بازار تلرانسهای زیاد و البته عجیبی داشت به همین دلیل نسبت را به ۲۵ تا ۳۵ تغییر دادم در این بازار‌نمی شود با نسبت پایین کار کرد

رسول

سلام میشه منوراهنمایی کنیدکه کلاسهای حضوری ازمبتدی روکجاثبت نام کنم ممنون میشم

وحید

با سلام عرض ادب و احترام خدمت شما برای خرید فروش سهام آیا نیاز به کامپوتر داریم یا با گوشی هوشمند میشه انجام داد و اینکه برای شروع با یک میلیون تومان میشه آغاز کرد

فرهاد

سلام استاد تو سهام هایی که از سایت tse میبینیم مثلا نوشته بازار اول فرابورس یا بازار دوم فرابورس چه فرق اساسی با هم دارند ممنون

فرهاد

سلام استاد ببخشید
استاد 2 سوال داشتم اینکه اگر اولین قیمت openو پایانیaverage و آخرینclose یکی باشه مثلا یک عدد مثل 4220 باشه الگوی تیک چطوری هست الگوی تیک چطور میشه اینجا ممنون راهنمایی کنید استاد یک سوال دیگه هم اینکه سهام شناور درصد برای ما مهم هست یا ضرب در یک عددی میکردیم میشه اینم بگید ممنون و متشکر از شما

فرهاد

سلام منظور از الگوی تیک صعودی منظورم هست از لحاظ تابلوخوانی ممنون

دنیا

سلام اینجا دیگه الگوی تیک شکل نمیگیره
الگوی تیک وقتی قیمتها در سه نقطه متفاوت باشندصورت میگیره

نادر

الگوی تیک وقتی به وجود میاد که قیمت ابتدایی کمتر باز بشه و رفته رفته کمتر بشه و یهویی حمایت بشه و قیمت پایانی از قیمت ابتدایی رد بشه و بشکنه بره به اوج اون روز خودش برسه و معنیش در بیشتر مواقع اینه که روز بعد به اختمال زیاد سهم روز مثبتی را پیش رو خواهد داشت/.

امید

با سلام جناب جهاندیده؛
«خرید پلکانی» چیست؟ آیا مطلبی درباره «خرید پلکانی» هست؟ اصلاً «خرید پلکانی» استراتژی محسوب می‌شود یا نه.
ممنون.

امید

ممنون. پیدا کردم: «مفهوم خرید پله ای سهام در بورس»

امید

البته که مقاله مفیدی‌ست و با اطلاع از پیش‌نیازهای آن؛ قابل فهم است. در کل اگر مقاله‌ای با عنوان واگرایی‌ به «واژه‌نامه» وبگاه افزوده شود؛ نیکوست.
با تشکر مجدد

امید

سلام، ضمن سپاس از زحمات بی‌ذریغ جناب شجاع‌الدین جهاندیده؛ دقت کردم که در مقالات و واژه‌نامه، هیچ مطلبی درباره واگرایی‌ها وجود ندارد. تعجب کردم. پیشنهاد می‌کنم این موضوع نیز پوشش داده شود. با امتنان

امید

با سلام و ضمن تشکر بسیار بابت راهنمایی؛ مظلب مفید و حرفه‌ای هست اما من به عنوان مبتدی به دنبال یکی دیگر از همان مقالات شیوا و روانی، که خط سیر اکثر مقالات بورسینه دنبال می‌کنند، هستم . با اطمینان می‌گویم که هیچ مشابهی برای صفت روان بودن کلام و سادگی آن به همراه کامل بودن مقالات این وبگاه سراغ ندارم.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
23
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx