تفاوت ارزش و قیمت سهام؛ کدام مبنای خرید است؟

تفاوت ارزش و قیمت سهام

اکثر افرادی که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سعی دارند که بین ارزش و قیمت سهام تفاوت قائل شوند؛ چراکه ارزش سهام و قیمت سهام دو معیار مختلف هستند که با روش‌های متفاوتی به دست می‌آیند.

با سقوط قیمت املاک و مستغلات که در رکود اقتصادی سال 2008 رخ داد، این موضوع اهمیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران پیدا کرد.

در آن زمان، بسیاری از خانه‌ها نسبت به ارزش بالایی که داشتند، با قیمت‌های خیلی پایین به فروش رسیدند؛ زیرا آن زمان چاره‌ای جز این کار نبود.

عناوین مطلب:

ممکن است شما افرادی را ببینید که بین قیمت سهام و ارزش آن تفاوت قائل هستند. به عنوان مثال؛ قطعا ما مواردی که “باارزش ولی کم‌قیمت” هستند و مواردی که “گران‌قیمت ولی بی‌ارزش” هستند را بسیار دیده‌ایم و بارها به آن فکر کرده‌ایم.

برای درک بهتر تفاوت میان ارزش و قیمت سهام، به یک مثال توجه کنید. فرض کنید که شما لیستی از مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کرده و برای خرید آن‌ها به فروشگاه می‌روید.

پیش از رفتن به فروشگاه، هر محصولی در ذهن شما ارزش خاص خود را دارد. مثلا ارزش برنج بیشتر از ارزش تخم مرغ است. بنابراین اگر قیمت برنج 3 هزار تومان و قیمت تخم مرغ 10 هزار تومان باشد، برای شما عجیب است و نسبت به سلامت این اقلام مشکوک خواهید شد.

دلیل ایجاد این شک و شبهه، دانش شما درباره ارزش اقلامی است که قصد خریدشان را داشتید. یعنی اگر یک جنس، بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شود، شما سریعا متوجه خواهید شد.

تفاوت ارزش و قیمت سهام در بازار بورس نیز دقیقا به همین شکل است. در واقع سرمایه‌گذاران موفق سعی می‌کنند که سهم باارزش را با قیمتی مناسب خریداری کنند.

بیشتر بخوانید:4 روش برای ارزش گذاری سهام شرکت‌ها در ایران

تعریف ارزش سهام

سرمایه‌گذاران فعال در بازار سهام می‌توانند ارزش سهام را با توجه به عواملی مانند سود (براساس پیش‌بینی‌های گذشته، حال و آینده) و سهم بازار تعیین کنند.

برای این کار لازم است تا میزان حجم فروش در یک دوره زمانی، رقبای آینده و فعلی و انواع معیارها مانند نسبت P/E (قیمت فعلی سهم تقسیم بر سود جاری هر سهم) را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این؛ بررسی گزارش‌های تحلیلگرانی که وضعیت شرکت را دنبال می‌کنند نیز می‌تواند کمک بسیار خوبی برای شما باشد.

تشخیص این موارد بسیار آسان است؛ زیرا تمام آن‌ها براساس حقایق و ارقامی هستند که توسط شرکت‌ها منتشر شده است؛ البته ممکن است هنوز هم جا برای تفسیر دقیق‌تر اعداد موجود در گزارش‌ها وجود داشته باشد.

ممکن است یک شرکت از نظر مالی موفق باشد یا نباشد؛ مهم نیست که آن شرکت چقدر خوب به نظر می‌رسد، چراکه اگر از طریق اکتساب تجربه‌های جدید وارد حوزه جدیدی از تجارت شود، نتیجه نهایی که حاصل می‌شود، اهمیت دارد.

تحلیلگران بازار سهام
تحلیلگران بازار سهام درآمدهای خوبی دارند و حقایق و ارقام را به همراه شانس موفقیت یا شکست یک شرکت نمایش می‌دهند. آن‌ها به ارزشی می‌رسند که معتقدند سهام مذکور باید با آن  ارزش در بازار معامله شود.

تعریف قیمت سهام

علی‌رغم تغییرات روزانه ناشی از افزایش یا ریزش موجود در بازار، معمولا قیمت سهام، برابر یا نزدیک به ارزش سهام است. اما گاهی ممکن است که قیمت سهام یا قیمتی که در بازار آزاد معامله می‌شود، با ارزش سهام متفاوت باشد.

در بلندمدت، عوامل بنیادی بر قیمت سهام تاثیرگذارند؛ اما در کوتاه‌مدت، قانون عرضه و تقاضا است که بر قیمت سهام تاثیر می‌گذارد. این بدان معنا است که قیمت سهام زمانی افزایش می‌یابد که تعداد خریداران بیشتر از تعداد فروشندگان باشد؛ در حالی که اگر تعداد فروشندگان بیشتر از تعداد خریداران باشد، کاهش قیمت برای سهام مذکور اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: 7 فاکتوری که برای خرید سهام با تحلیل بنیادی باید لحاظ کنید!

تعداد خریداران یا فروشندگان برای یک سهم معین، به عوامل زیادی در روز بستگی دارد. این عوامل می‌تواند اخبار موجود و روند فعلی بازار باشد. توجه داشته باشید که خوب یا بد بودن اخبار مهم نیست؛ بلکه اقتصاد و اعتماد یا عدم اعتماد مصرف‌کنندگان به اقتصاد فعلی، تاثیر بسیار زیادی در این موضوع دارد.

علاوه بر این؛ اخبار مربوط به شرکت مانند درآمدهای شرکت، مسائل مالی یا رسوایی‌های که ممکن است در شرکت به وجود بیاید، همگی در این امر موثرند.

انواع ارزش در بازار بورس

همانطور که گفتیم؛ افرادی که از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند، باید تفاوت قیمت و ارزش سهام را به خوبی درک کنند.

در بازار بورس، مفهوم ارزش تعاریف مختلفی دارد که در ادامه به شرح هریک می‌پردازیم:

1. ارزش ذاتی

ارزش ذاتی یک سهم، در واقع همان ارزش واقعی یک سهم است که روش‌های گوناگونی برای محاسبه آن وجود دارد. ارزش ذاتی با توجه به امکانات، قدرت برند، توانایی سودآوری، مدیریت و پارامترهای دیگر ارزیابی می‌شود. اطلاعاتی که سهامداران برای تحلیل بنیادی و دستیابی به ارزش ذاتی یک سهم نیاز دارند، در سایت کدال موجود است.

شما می‌توانید با استفاده از گزارش‌ها و صورت‌های مالی ارائه شده در سایت کدال، شرکت‌ها را ارزیابی کرده و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: روش محاسبه ارزش ذاتی سهام در بورس

2. ارزش اسمی

ارزش اسمی یک سهم، در اساسنامه آن سهم ذکر شده و از تقسیم مقدار سرمایه شرکت به تعداد سهام آن به دست می‌آید. در حالت عادی، ارزش اسمی یک سهم عددی ثابت است.

ارزش اسمی سهم
نمونه‌ای از ارزش اسمی یک سهم که در گواهینامه اوراق بهادار آن ذکر شده است.

3. ارزش دفتری

ارزش دفتری، ارزشی است که با حسابرسی توسط بخش حسابداری مشخص می‌شود. این ارزش، از اختلاف بین دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت به دست می‌آید.

در ابتدای کار یک شرکت، ارزش دفتری و اسمی با یکدیگر برابرند؛ اما با گذشت زمان و انجام فعالیت‌های مختلف در شرکت، مقدار ارزش اسمی و دفتری تغییر می‌یابد.

4. ارزش خالص دارایی

ارزش خالص دارایی شبیه به ارزش دفتری است؛ با این تفاوت که دارایی‌های مورد محاسبه در ارزش خالص دارایی، به قیمت روز محاسبه می‌شوند.

5. ارزش بازار

ارزش بازار یک سهم، با میزان عرضه و تقاضا برای آن سهم (خرید و فروش) در بازار مشخص می‌شود. هرچه تقاضا بیشتر باشد، ارزش بازار بالاتر است و هرچه عرضه بیشتر شود، ارزش بازار پایین‌تر می‌آید.

اگر به تابلوی یک سهم در بازار بورس نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دقیقا با این مکانیسم کار می‌کند و قیمت سهام در بازار، با این نوع ارزش‌گذاری مشخص شده است.

ارزش بازار یک سهم
مثالی از ارزش بازار یک سهم در وب‌سایت بورس تهران (Tsetmc.com)

6. ارزش جایگزینی

برای محاسبه ارزش جایگزینی سهام یک شرکت، باید تمامی هزینه‌هایی که برای تاسیس و راه‌اندازی یک شرکت لازم است را محاسبه کنیم.

شاخص‌هایی برای تشخیص ارزش و قیمت سهام

برای اینکه ارزش یک سهم در بازار سرمایه را به دست آوریم، فرمول‌های متفاوتی وجود دارد؛ اما در حالت کلی، مشخص کردن ارزش سهام یک شرکت با استفاده از ارزش‌گذاری نسبی و استفاده از نسبت‌های زیر صورت می‌گیرد:

  • نسبت P/S:  نسبت قیمت بازار هر سهم (Price) به فروش هر سهم (Sale)
  • نسبت P/E:  نسبت قیمت سهم (Price) به سود حاصل شده از سهم (EPS)
  • نسبت P/B: نسبت قیمت و ارزش بازاری سهم (Price) به ارزش دفتری آن (Book Value)

سخن پایانی

در بازارهای سرمایه، بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال؛ معامله‌گران با تغییرات قیمت یک سهم در بازار، زندگی خود را می‌گذرانند. در واقع آن‌ها سعی می‌کنند که در موقعیت موجود، معاملات صحیحی انجام دهند و با تشخیص مسیر حرکت قیمت‌ها، سود خوبی به دست آورند.

اما در طرف مقابل، سرمایه‌گذاران قرار دارند که بیشتر نگران ارزش سهم خریداری شده هستند؛ چرا که قضاوت آن‌ها در مورد ارزش یک سهم باعث می‌شود که در بلندمدت دارایی‌های خود را بخرند یا بفروشند.

سرمایه‌گذاران به طور مرتب ارزش سهام خود را ارزیابی می‌کنند. این امر باعث می‌شود که برای خرید یا فروش سهم به شکل هوشمندانه‌ای عمل کنند و میزان ضرر خود را کاهش دهند.

در این مقاله، درباره ارزش و قیمت سهام و تفاوت‌هایی که بین این دو مفهوم وجود دارد صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش سهام

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx