دامنه NFT چیست؟ آشنایی بیشتر با NFT domain

دامنه NFT

دامنه NFT یا NFT Domain یکی از جدیدترین نوآوری‌های دنیای بلاک‌چین محسوب می‌شود؛ تکنولوژی‌ای که پتانسیل بسیار بالایی داشته و به احتمال زیاد اینترنتی که امروزه می‌شناسیم را به کلی تغییر می‌دهد!

دامنه های NFT ترکیب دو تکنولوژی از دنیای گذشته و آینده است و می‌توانیم از محصول آن در دنیای امروزی استفاده کنیم.

برای این که با NFT domain بهتر آشنا شویم، باید ابتدا دامنه‌های قدیمی‌تر را بهتر بشناسیم تا بدانیم ترکیب این دو تا چه اندازه می‌تواند مرزهای نوآوری را جا به جا کند.

عناوین مطلب:

در این مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم NFT domain چیست و چه کاربردهایی دارد.

Domain یا دامنه چیست؟

Domain که در زبان فارسی به آن دامنه گفته می‌شود، به زبان ساده یک قسمت از آدرس وب‌سایت‌هایی است که در اینترنت جست و جو می‌کنیم. به عنوان مثال در www.google.com، قسمت «com.» دامنه یا Domain محسوب می‌شود.

دامنه‌ها بسته به کاربردی که وب‌سایت مربوطه داشته باشد و بسته به کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشند. مثلاً وب‌سایت‌های ایرانی با دامنه «ir.» شناخته می‌شوند.

دامنه‌ها در ابتدا که برای تفکیک و سازماندهی وب‌سایت‌ها معرفی شدند، به عنوان یک تکنولوژی با توانایی‌های بسیار بیشتر شناخته می‌شدند؛ توانایی‌هایی مانند امکان توسعه سیستم‌های پرداخت اینترنتی و توانایی ارسال و دریافت ایمیل.

همان‌طور که امروزه می‌بینیم، دامنه‌ها تنها برای نشان دادن وب‌سایت‌های مختلف به کار برده می‌شوند و تراکنش‌های مالی و دسترسی به ایمیل از طریق وب‌سایت‌های دیگر انجام می‌شود. از آن جایی که تکنولوژی دامنه‌ها در محیطی متمرکز بوده و توسط چند شخص خاص کنترل می‌شود، نتوانسته است به حداکثر پتانسیل خود دست یابد.

NFT چیست؟

NFT یا همان توکن‌های غیر مثلی یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های سال 2021 و 2022 محسوب می‌شود؛ شکل جدیدی از دارایی دیجیتال که بسیاری از صنایع مختلف به آن علاقه نشان داده‌اند.

NFT ها غیر قابل تغییر بوده و از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا زمین‌های مجازی دنیای متاورس می‌توانند در هر قالبی خرید و فروش شوند.

امروزه NFT ها وارد دنیای اینترنت شده و با دامنه‌ها عجین شده‌اند و مفهوم دامنه NFT پدید آمده است.

دامنه NFT چیست؟

دامنه های NFT انواعی از دامنه هستند که به کاربران اجازه می‌دهند اطلاعات خود را داخل یک فضای خاص نگهداری کرده و هر زمان که اراده کنند تنها با دسترسی به اینترنت، به این فضا دسترسی داشته باشند.

آنچه که دامنه های NFT را منحصر به ‌فرد می‌کند، قابلیت قراردادهای هوشمند است. با استفاده از قراردادهای هوشمند که در بلاک‌چین‌های عمومی و غیرمتمرکز قابل استفاده است، به جای آن که کنترل اطلاعات شما در دست یک سازمان یا شخص و شرکت به خصوص باشد، نظارت و کنترل آن تمام و کمال در اختیار خود شما خواهد بود.

از آن جایی که دامنه های NFT، مبتنی بر بلاک‌چین و روی یک شبکه غیرمتمرکز هستند، ذخیره و تبادل اطلاعات در کمال امنیت، شفافیت و آزادی عمل انجام می‌شود. در چنین حالتی تنها شما توانایی تغییر اطلاعات ذخیره شده در یک دامنه خاص را خواهید داشت و امکان هک شدن یا سرقت اطلاعات تقریباً به صفر می‌رسد.

مزایای دامنه NFT

تغییراتی که دامنه های NFT در دنیای Web3 ایجاد می‌کنند می‌تواند بسیار گسترده‌تر از آن چه باشد که فکر می‌کنیم که در پایین به صورت خلاصه به مهم‌ترین موارد آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. تسهیل تراکنش ارزهای دیجیتال: چنان چه از دامنه‌های NFT استفاده کنید، در زمان انتقال یا دریافت ارزهای دیجیتال مختلف به جای نوشتن نام‌های طولانی و پیچیده کیف پول‌های دیجیتال کافی است در قسمت Username نام دامنه NFT خود را بنویسید.
  2. استفاده هم‌زمان از بلاک‌چین‌های مختلف: با داشتن یک دامنه مخصوص به خود می‌توانید بیش از 275 توکن و کوین مختلف از بلاک‌چین‌های متفاوت را خرید و فروش کنید.
  3. داشتن Username واحد: با استفاده از دامنه‌های NFT، می‌توانید از نام دامنه خود به عنوان Username برای ورود و ثبت نام در تمامی نرم افزارها استفاده کنید.
  4. کنترل و مالکیت کامل دامنه: برخلاف دامنه‌های سنتی، دامنه‌های NFT در شبکه Web3 به طور کامل در اختیار مالک آن قرار خواهد داشت و پس از خرید یک دامنه، تا ابد مال شما خواهد بود.
  5. تسهیل ساختن وب‌سایت: با داشتن یک دامنه مخصوص به خود به راحتی می‌توانید یک وب‌سایت روی دامنه خود بسازید؛ از وب‌سایت‌های فروشگاهی و تجاری گرفته تا گالری‌ها و کلکسیون‌های NFT.

بیشتر بخوانید: سرویس نام اتریوم (ENS) چیست و چه کاربردی دارد؟

سوالات متداول

NFT یا توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

شکل جدیدی از دارایی دیجیتال که بسیاری از صنایع مختلف به آن علاقه نشان داده‌اند. NFT ها غیر قابل تغییر بوده و از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا زمین‌های مجازی دنیای متاورس می‌توانند در هر قالبی خرید و فروش شوند.

دامنه چیست؟

Domain یا دامنه یک قسمت از آدرس وب‌سایت‌هایی است که در اینترنت جست و جو می‌کنیم. به عنوان مثال در www.google.com، قسمت «com.» دامنه یا Domain محسوب می‌شود.

دامنه NFT چیست؟

دامنه های NFT انواعی از دامنه هستند که به کاربران اجازه می‌دهند اطلاعات خود را داخل یک فضای خاص نگهداری کرده و هر زمان که اراده کنند تنها با دسترسی به اینترنت، به این فضا دسترسی داشته باشند. با توجه به این که دامنه‌های NFT، مبتنی بر بلاک‌چین و روی یک شبکه غیرمتمرکز هستند، ذخیره و تبادل اطلاعات در کمال امنیت، شفافیت و آزادی عمل انجام می‌شود.

جمع بندی

دامنه های NFT نسل جدید دامنه‌های اینترنتی در دنیای Web3 هستند که با پتانسیل بسیار بالای خود، در فضای غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین آزادی عمل بی مانندی به کاربران خود می‌دهند.

به لطف این نسل جدید از دامنه‌ها، کاربران می‌توانند به اینترنتی بدون محدودیت از هر نقطه جهان دسترسی داشته باشند. هرگونه اطلاعات ذخیره شده در دامنه های NFT تنها توسط کاربر دارنده آن قابل تغییر است و کنترل و نظارت روی آن تنها بر عهده شخص مالک است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx