سرویس نام اتریوم (ENS) چیست و چه کاربردی دارد؟

سرویس نام اتریوم

سرویس نام اتریوم (Ethereum Name Services یا ENS) شباهت زیادی با Domain Name System) DNS) دارد. این سیستم درعین‌حال روشی امن‌تر و غیرمتمرکز‌تر برای مدیریت دامنه‌های وب‌سایت و ارسال توکن‌های اتریوم فراهم می‌‌کند.

واقعیت این است که ENS به‌عنوان جایگزینی برای DNS طراحی نشده، بلکه سرویس مکمل آن است. عملکرد سرویس نام اتریوم شباهت زیادی به دوره تکامل آدرس وب و استفاده از آن دارد.

مردم در روزهای اولیه‌ای که از وب استفاده می‌‌کردند، برای دسترسی به سایت مورد نظرشان باید آدرس IP را که رشته‌ای از اعداد بود به خاطر می‌سپرند و با استفاده از آن به سایت مقصد می‌رفتند. برای مثال به‌جای آدرس bourseiness.com، باید IP  این آدرس یا همان 104.26.3.128 را وارد می‌کردید.

عناوین مطلب:

بعد از مدتی اسامی قابل خواندن و نوشتن توسط انسان جایگزین این اعداد شد تا استفاده از وب آسان‌تر شود. اکنون دیگر به‌جای وارد کردن عدد آی‌پی هر سایت، می‌توانید به راحتی آدرس اسمی آن را در قسمت مرورگر وب وارد کرده و از سایت استفاده کنید.

اینجاست که اهمیت سرویس نام اتریوم دیده می‌شود. در واقع این سرویس می‌خواهد استفاده از کریپتو را به آسانی وب‌گردی کند. یک سرویس بسیار جالب و مفید که شناختن و استفاده از آن چراغی پرنور برای حرکت در این مسیر است.

برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات تکمیلی تا پایان همراه ما باشید. 

سرویس نام اتریوم (ENS) چیست؟

سرویس نام اتریوم یا Ethereum Name Service) ENS) یک پلتفرم ثبت نام توزیع شده، متن‌باز و مقیاس پذیر است.

سیستمی که آی‌پی‌های کریپتو را به یک نام خاص پیوند می‌دهد. این سرویس نام‌گذاری فقط برای اتریوم استفاده نمی‌شود، بلکه روی شبکه اتریوم ساخته شده است.

این سرویس یک روش امن و غیرمتمرکز برای آدرس دادن به منابعی است که با استفاده از نام‌های قابل خواندن می‌توان آنها را در ذهن حفظ و سریع‌تر استفاده کرد.

به‌این‌ترتیب هر کاربری که از این سیستم استفاده می‌کند، می‌تواند به‌جای استفاده از آدرس‌های، طولانی یک نام راحت‌تر و خوانا‌تر که خودش انتخاب کرده را استفاده کند. این نام‌ها معمولا با پسوند اتر (به صورت tony.eth) شناخته می‌شوند و حتی می‌توان این کد‌ها را به ایموجی دلخواه هم تبدیل کرد!

فرض کنید می‌خواهید بعد از معامله‌ای که انجام داده‌اید، مقدار اتر خریداری شده را به کیف پول‌تان وارد کنید. برای این کار باید آدرس عمومی کیف پول را در اختیار فروشنده قرار دهید تا بتواند به آدرس کیف پول شما اتر واریز کند.

آدرس کیف پول‌تان ممکن است چیزی شبیه به رشته اعداد و حروف زیر باشد:

0xDC25EF3F5B8A186998338A2ADA83795FBA2D695E

اینجا ENS به کمک‌تان می‌آید تا این رشته اعداد طولانی را کوتاه کرده و به‌جای آن فقط یک دامنه کوتاه که توسط انسان قابل خواندن است را داشته باشید.

سرویس نام اتریوم بر اساس سلسله حروفی است که با یک نقطه (.) و نام دامنه از هم جدا می‌شوند. مالک دامنه کنترل کاملی روی زیردامنه‌های ایجاد شده دارد و می‌تواند یک زیر دامنه آماده برای خود یا شخص ثالث دیگری آماده کند. 

ENS
این سرویس یک روش امن و غیر متمرکز بوده که روی شبکه اتریوم ساخته شده است.

از این نام‌ها به عنوان شناسه و برای ورود به وب 3 هم استفاده می‌شود. طبق استاندارد erc–1155 علاوه بر دامنه‌هایی که در شبکه اتر ثبت می‌شوند، سایر دامنه‌های DNS فعلی را می‌توان به این پلتفرم اضافه کرد. این در حالی است که دفاتر کل همچنان از بین نمی‌رود و کانون‌های احراز هویت دامنه به DNSSEC ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: احراز هویت مشتری (KYC) چیست؟

Ens پروتکل خود را «سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، باز و توسعه‌پذیر» نامیده است که یک سرویس نام‌گذاری و جست‌وجوی دامنه غیرمتمرکز و ایمن با بلاک‌چین را ارائه می‌کند.

این سیستم ماهیت غیرمتمرکز دارد و علاوه بر اینکه هیچ نهادی امکان کنترل آن را ندارد، بسیار ایمن‌تر و مطمئن‌تر از سیستم‌های نام‌گذاری متمرکز است.

به‌طورکلی این سرویس در شبکه اصلی اتریوم و سه تست نت Rapstein، Rinkby و Gorley فعال است. هزینه ثبت دامنه در این سرویس هم به تعداد کاراکتر‌ها وابسته است:

  • دامنه‌های پنج کاراکتری و بالاتر: 5 دلار
  • چهار کاراکتری: 160 دلار
  • سه کاراکتری: 640 دلار!

چه کسی ENS را اختراع کرد؟

نیک جانسون (Nick Johnson) و الکس ون د ساند (Alex Van de Sande) افرادی بودند که توسعه اولیه ens را آغاز کردند.

هر دوی این‌ها از اعضای بنیاد اتریوم بودند. در نوامبر 2021، این پروژه توکن‌های ENS را به کاربران سرویس خود ارسال کرد و یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO برای مدیریت آن ایجاد کرد.

True Names Limited شخصیت حقوقی متصل به DAO است.

 معرفی توکن‌های ENS مزیت دیگری هم داشت. توکن‌های ENS با دلار آمریکا و سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های رمزنگاری قابل مبادله هستند و یک راه نجات مالی برای توسعه‌دهندگان پروژه فراهم می‌کنند.

«سرویس نام اتریوم» چگونه کار می‌کند؟

ENS بر اساس قراردادهای هوشمند اتریوم (Smart Contracts) ساخته شده است و نسبت به سرویس نام دامنه (DNS) اینترنت ایمن‌تر، خصوصی‌تر و در برابر سانسور مقاوم‌تر است.

تیم سازنده سرویس نام اتریوم در واقع قصد دارند سرویس نام‌گذاری اینترنت را به‌گونه‌ای طراحی کنند که یک مولفه اساسی باشد تا بتواند آزاد، غیرمتمرکز و بدون هدف کسب درآمد فعالیت کند.

ویژگی اصلی ENS چیست؟

ENS، بر خلاف دیگر رقبا، قصد ندارد که جایگزینی برای DNS باشد، بلکه هدف اصلی این است که روی ارائه یک نام توزیع شده و قابل‌اعتماد برای منابع Web3، مثل آدرس‌های بلاک‌چین تمرکز کند.

همچنین در کنار این هدف می‌خواهد مکملی برای DNS باشد. این در حالی است که پروژه‌هایی مانند Namecoin، Blockstack و Handshake قصد دارند جایگزین DNS باشند.

ثبت سرویس نام اتریوم یک قرارداد هوشمند است که لیستی از همه دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها را شامل می‌شود. در این بخش می‌توان اطلاعات زیر را پیدا کرد:

  • صاحب دامنه
  • تحلیل‌گر مشخص شده برای دامنه
  • کش کردن مقدار TTL

همچنین اطلاعاتی که می‌توان در دفتر ثبت تغییر یا مشخص کرد هم شامل موارد زیر است:

  • مشخص‌کردن زمان TTL و تحلیلگر
  • انتقال مالکیت دامنه به آدرس دیگر
  • تغییر مالکیت داده‌ها
اتریوم نیم سرویس
ENS تلاش می‌کند تا مکملی برای سرویس DNS باشد و عملکرد آن را بهبود دهد.

طراحی رجیستری ENS بسیار ساده است و عملا فقط به معنی مرتبط کردن نامه دامنه به تحلیلگر است. تحلیل‌گران نیز در وهله اول مسئول ترجمه نام‌ها به آدرس‌ها هستند.

هر قرارداد هوشمندی که استاندارد‌های لازم را داشته باشد، یک تحلیل‌کننده در سرویس نام اتریوم خواهد بود. تحلیل‌گرهای عمومی برای کاربرانی طراحی شده است که نیاز‌های پیچیده‌ای ندارند. این در حالی است که هر نوع ورودی به روش یا روش‌های خاصی نیاز دارد و اینجاست که اهمیت حضور تحلیل‌گران معنی پیدا می‌کند.

در این مرحله تحلیل‌گران باید قبل از میزبان، نوع داده را ارائه کنند. انواع جدیدی از داده‌ها در طی استانداردسازی EIP پردازش می‌شوند.

نام دامنه در ENS از طریق یک فرآیند دومرحله‌ای تطبیق داده می‌شود. برای این کار ابتدا از ثبت‌کننده در مورد تحلیل‌گر مربوطه پرسیده می‌شود و سپس از تحلیلگر در مورد آدرس (و دیگر اطلاعات) می‌پرسند.

باتوجه‌به محدودیت‌های بلاک‌چین و پیچیدگی کار با انواع کاراکتر‌های Unicode و زبان‌های مختلف، سرویس نام اتریوم برای بهبود این فرآیند، به‌جای کار مستقیم با نام‌ها از هش 256 بیتی آنها استفاده می‌کند.

این هش‌ها مخصوص استفاده در سیستم نام اتریوم هستند و به آنها «نام هش» می‌گویند. با شروع فرآیند هر دامنه می‌تواند نام هش هر زیر دامنه را بدون اطلاع از نام اصلی دامنه به دست آورد. در نتیجه این روش به سیستم ens کمک می‌کند تا سلسه‌مراتبی را بدون پرداختن به رشته‌ها انجام دهند.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

درون ENS چه می‌گذرد؟

ENS اساساً دو قرارداد هوشمند است.

سرویس نام اتریوم روش اجرای مشابه با DNS دارد. این روش اجرا به صورتی است که یک سیستم سلسله‌مراتب به مالک دامنه امکان کنترل کامل هر زیر دامنه را می‌دهد. بنابراین Tony.eth می‌تواند wallet.tony.eth و email.tony.eth را ایجاد کند.

درست مثل روزهای اولیه‌ای که دامنه .dns متولد شد و بعضی افراد توانستند از این جریان‌، سود‌های قابل‌توجهی کسب کنند. سرویس نام اتریوم فقط از  eth. پشتیبانی نمی‌کند، بلکه برای محبوب‌ترین نام‌های DNS از جمله .com ، .org، .io، .app و… هم قابل‌استفاده است.

آیا سرویس نام اتریوم یک سیستم دامنه است؟

برای آشنایی بیشتر با ENS، بد نیست آن را در قالب مفهوم دامنه‌های اینترنتی هم بررسی کنیم.

وقتی این سیستم را در قابل مفهوم دامنه‌های اینترنتی قرار می‌دهید به این نتیجه خواهید رسید که ens یک سیستم دامنه نیست. درحالی‌که می‌توان آن را به روشی مشابه در برنامه‌های که عملکرد مرورگر را تکرار می‌کنند، مثل میست والت یا متا ماسک استفاده کرد، هیچ ادعایی نمی‌تواند دامنه بودن .eth را ثابت کند.

ثبت‌نام ENS فرآیندی کاملا خودکار است و مالکیت هر علامت تجاری، حق چاپ، نام تجاری یا هر نوع مالکیت معنوی دیگری را نشان نمی‌دهد.

ثبت نام ENS
ثبت‌نام ENS فرآیندی کاملا خودکار است و نشان‌دهنده هیچ نوعی از مالکیت معنوی نیست.

برای هر نام ثبت شده باید مقداری اتر به طور مستقیم به قرارداد ثبت‌کننده واریز شود و این مقدار برای حداقل مدت یک سال است. هیچ نهاد مرکزی وجوهی را دریافت نمی‌کند. سپس تمام اترهای سپرده‌شده به اسناد قرارداد تا پایان حراج به طور موقت قفل می‌شوند.

مفهوم ENS در فضای کریپتو چیست؟

ENS یک ابزار عمومی متن‌باز است که به جامعه تعلق دارد.

این ابزار با اجزای غیرمتمرکز و حاکمیت جامعه ساخته شده و ممکن است یکی از مهم‌ترین اجزای اکوسیستم کریپتو و وب 3.0 تبدیل شود.

فضای کریپتوکارنسی بسیار پیچیده و فنی است، تا جایی که همین پیچیدگی باعث می‌شود افراد زیادی از ورود به آن منصرف شوند و تن به کشف و کاوش در این فضا ندهند.

بااین‌حال سرویس نام اتریوم، تلاش می‌کند تا دسترسی به کریپتو را آسان‌تر کند و این محیط را برای همه افراد جذاب‌تر کند. ENS و ابزارهای مشابه آن برای ازبین‌بردن موانع روانی پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال بسیار مفید هستند و قدم بزرگی در این مسیر برمی‌دارند.

کاربردهای نام سرویس اتریوم چیست؟

کاربران با استفاده از ENS می‌توانند آدرس‌های طولانی و سخت کیف پول‌‌های خود را کوتاه کنند و یک آدرس مختصر و شخصی‌سازی‌شده داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آدرس‌ کیف پول‌تان را ساده و قابل خواندن کنید!

توکن ENS چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن ENS توکن حاکمیتی این سرویس و از نوع حاکمیت گیت کوین تهیه شده است.

این توکن به‌جای رأی دادن مستقیم، به کاربران خود امکان استفاده از برچسب‌ها برای تعیین نمایندگان در تصمیم‌گیری در مورد پارامتر‌های مهم خدمات را می‌دهد.

توکن ENS توزیع عادلانه‌ای داشت و از فاز فروش خصوصی استفاده نکرد. نحوه تخصیص توکن‌ها برای پروژه به شرح زیر است:

  • خزانه‌داری پروژه دائو: 50 درصد
  • ایردراپ به دارندگان دامنه‌ها: 25 درصد
  • مشارکت‌کنندگان پروژه: 25 درصد

این توکن اکنون در بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز پذیرفته شده است. این توکن در واقع یک توکن ERC-20 است که در زمان عرضه به عنوان صد و دهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار شناخته شد. در آن زمان نزدیک به 51.08 دلار آمریکا قیمت داشت و ارزش بازار آن 1.1 میلیارد دلار می‌رسید.

این توکن حداکثر عرضه 100 میلیون واحدی و عرضه در گردش 19.6 میلیونی دارد. همچنین در ابتدا، 10% (5 میلیون) از 50 میلیون توکن ENS صادر شده برای ENS DAO در دسترس بود و قرار شد مقدار باقی‌مانده در چهار مرحله و طی چهار سال آینده آزاد شود.

ENS DAO به دارندگان خود اجازه می‌دهد که پول را از خزانه جامعه به مشوق‌های پروژه و بودجه توسعه‌دهندگان منتقل کنند. این پیشنهاد از طرفی شامل درخواست تنظیمات پروتکل مثل قیمت‌گذاری دامنه و ETH است.

برای تصویر هر طرح حداقل 100,000 رای لازم است. کاربرانی که قبلا در سایت خدمات اتریوم ثبت‌نام کرده‌اند، تا 4 می 2022 می‌توانند توکن‌های رایگان دریافت کنند. اگر بعد از این تاریخ هم موفق به مالکیت توکن‌های خود نشده باشند، به طور خودکار برای آنها ENS DAO صادر می‌شود.

توکن ENS
توکن ENS توکن حاکمیتی این سرویس بوده که از نوع حاکمیت گیت کوین تهیه شده است.

چگونه دامنه ENS بخریم؟

با استفاده از کیف پول‌های اتریوم مانند MetaMask، می‌توانید مستقیم به سایت manager.ens.domains بروید و دامنه‌هایی که در سایت برای خرید موجود است را پیدا کنید.

زمانی که دامنه مورد نظر خود را پیدا کردید سیستم به طور خودکار شما را برای ثبت‌نام و خرید دامنه راهنمایی می‌کند و از شما می‌خواهند دو تراکنش را از کیف پول خود تایید کنید.

همچنین باید انتخاب کنید که قصد دارید تا چند سال این دامنه در اختیار شما باشد و به‌ازای زمانی که انتخاب می‌کنید هزینه اجاره آن به اتر را پرداخت کنید.

بعد از انجام این مراحل به‌عنوان مالک دامنه، می‌توانید آدرس‌ها یا اطلاعات مختلفی که می‌خواهید به نام انتخابی شما پیوند داده شود و سایر زیر دامنه‌ها را تنظیم کنید.

اگر برای انجام این مراحل نیاز به کمک دارید، مراحل مورد نیاز را با مراجعه به این لینک می‌توانید به صورت تصویری آموزش ببینید.

با ENS چه کاری می‌توان انجام داد؟

بهترین کاربرد ENS این است که آدرس طولانی و غیر قابل خواندن اتریوم خود را با یک آدرس ENS دوستانه و به‌یادماندنی مانند Toney.eth جایگزین کنید.

این کار دریافت کریپتو و استفاده از آدرس ENS در dapp های اتریوم را بدون نیاز به کپی و پیست کردن آدرس عمومی طولانی کیف پول آسان می‌کند. 

گذشته از این، وب غیرمتمرکز بر اساس مشارکت بین ENS و سیستم ذخیره‌سازی فایل IPFS ساخته می‌شود. اگر قصد ساخت دامنه مورد نظر خود را دارید بهترین سایتی که می‌توانید برای شروع به آن مراجعه کنید almonit.eth است. در این سایت می‌توانید فهرستی از وب‌سایت‌های غیرمتمرکز را ببینید.

شما می‌توانید از طریق کیف پول متاماسک فعال به این سایت دسترسی پیدا کنید و از طریق راهنمایی که در آنها وجود دارد و بعد از ثبت‌نام، دامنه مورد پسندتان را ثبت و اجاره کنید.

مشارکت در ایردراپ توکن ens به چه صورت است؟

ایردراپ توکن ens در اختیار کاربرانی است که قبل از 31 اکتبر 2021 از سایت، آدرس خود را دریافت کرده‌اند، اما هنوز کیف پولی برای استفاده از این سیستم ندارند.

همچنین اگر به عنوان یک کاربر واجد شرایط دریافت ایردراپ توکن هستید، می‌توانید به آدرس claim.ens.domains بروید و از این روش، کیف پول خود را به سایت مرتبط کنید.

بعد از این کار سرویس نام اتریوم به طور خودکار جوایز ایردراپ توکن ens را محاسبه می‌کند. عواملی مثل تعداد نام‌های دامنه ENS، فعال‌سازی آدرس، مدت‌زمان مالکیت نام‌های دامنه ENS و مدت‌زمان باقی‌ماندن مالکیت برای آنها بر مقدار پاداش‌ها هم تأثیر می‌گذارد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که قبل از اهدای ایردراپ توکن رایگان Ens، باید قانون‌نامه اساسی سرویس نام اتریوم را مشاهده و مطالعه کنید تا از جزئیات این شبکه و قوانین مرتبط با آن آگاه باشید.

قانون اساسی ENS حاوی دستور‌العمل‌های مهمی است که توسط جامعه ens ایجاد شده است. برای دریافت توکن‌های Ens، اعضای جامعه ابتدا باید در رأی‌گیری چهار پیشنهاد اساسی که ساختار حاکمیت ens را تشکیل می‌دهد، شرکت کنند.

بعد از مطالعه و تایید این مرحله توسط کاربران، مستقیم به صفحه تایید نهایی خواهند رفت و می‌توانند درخواست نهایی خود برای دریافت جوایز ایردراپ توکن را ens اعلام کنند.

جمع‌بندی

درباره ens و کاربرد‌های سرویس نام اتریوم صحبت کردیم. در سال 2021، این سرویس به سایت‌هایی که هر کدام بیش از 1300 نام دامنه (مانند آن‌هایی که به .com، .org یا .edu ختم می‌شوند) پشتیبانی می‌کردند اجازه داد که مستقیماً با ENS ادغام شوند.

بنابراین، اگر حتی دامنه‌ای که در اختیار دارید با پسوند دیگری است می‌توانید آن را مستقیما به .eth وصل کنید. به‌این‌ترتیب بازدیدکنندگان درست همان‌طور که محتوا را مشاهده می‌کنند، به همان آدرس هم می‌توانند پول ارسال کنند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx