21 ایده‌ کسب و کار بلاک‌چینی در سال 2022

ایده‌های کسب و کار بلاکچینی

تکنولوژی بلاک‌چین در حال متحول ساختن کسب و کار‌ها و عملیات‌های درون آن‌ها است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه ایده‌های بیزینسی بلاک‌چینی در دنیای واقعی جواب می‌دهد؟

در این مقاله ما ایده‌های واقع گرایانه قابل اجرای بلاک‌چینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما بهتر است ابتدا کمی به ماهیت بلاک‌چین و نحوه عملکرد آن بپردازیم.

کمی درباره بلاک‌چین

امروزه به نظر می‌رسد تکنولوژی بلاک‌چین در همه جا وجود دارد و کریپتو کارنسی‌های جدید به طور پیوسته در حال تسخیر اینترنت هستند. در حال حاضر احتمالا شما از نزدیکان خود اشخاصی را می‌شناسید که قبلا در دنیای کریپتو سرمایه گذاری کرده‌اند یا حداقل به دنبال روش‌های سرمایه گذاری و یادگیری آن هستند.

عناوین مطلب:

حتی ممکن است برای‌تان سوال باشد تکنولوژی بلاک‌چین چگونه می‌تواند در سایر صنایع و کسب و کار‌ها علاوه‌بر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد؟

بیشتر بخوانید: آیا بلاک‌چین بدون ارزهای دیجیتال، کاربردی دارد؟!

برای پاسخ به این سوال باید به ماهیت خود بلاک‌چین و نه کریپتو بپردازیم. بلاک‌چین یک شبکه غیرمتمرکز تفکیک شده از نود‌ها (سرور‌های ناشناس فعال در سراسر دنیا) است که تراکنش‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. این تراکنش‌ها به یک زنجیره یا کیف‌پول متصل هستند که توسط نود‌های شبکه به صورت خودکار و بدون دخالت انسان‌ها مورد تایید قرار می‌گیرند.

البته فرآیند تایید و اعتبار سنجی تراکنش‌ها پیچیده است و بسته به مکانیزم اجماع هر بلاک‌چین از مکانیزم‌های متفاوتی برای آن استفاده می‌شود که توضیح هر یک از مکانیزم‌های اجماع خارج از حوصله این مقاله است.

در بلاک‌چین، پس از تایید این تراکنش‌، آن‌ها در بین نود‌های سراسر دنیا ذخیره می‌شوند. این فرآیند باعث می‌شود تراکنش‌های بلاک‌چین هیچ گاه جعلی یا دستکاری شده از کار در نیایند. در واقع در نتیجه چنین عملکردی ما یک تکنولوژی غیرمتمرکز با پایه و اساس ایمنی برای ایجاد کسب و کار بر روی آن را داریم.

مثال‌ها و ایده‌هایی که در ادامه این مقاله ذکر شده در واقع نمونه‌های اپلیکیشن‌های بلاک‌چینی دنیای واقعی هستند که در زمینه‌های تجارت الکترونیک، سلامت، مالی و بسیاری صنایع دیگر در حال خدمات رسانی هستند. این ایده‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در ایران و جهان کسب و کار بلاک‌چینی خود را راه اندازی کنید.

ایده‌های تجارت الکترونیک (E-Commerce) کسب و کار بلاک‌چینی

تکنولوژی و تجارت الکترونیک، هر دو از الگو‌هایی برای پیش‌بینی روند‌های آینده و برنامه ریزی برای آن استفاده می‌کنند.

در این میان بلاک‌چین با تکنولوژی تغییر ناپذیری خود، داده‌های دفترهای غیرمتمرکز و تراکنش‌ها را به شکل تغییر ناپذیری ذخیره می‌کند. این امر به ما کمک می‌کند تا نسبت به انسان‌ها پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را انجام دهیم.

در ادامه لیستی از ایده‌های بلاک‌چینی حول محور تجارت الکترونیک و تبلیغات را که امکان اجرایی شدن در ایران و جهان را دارند شرح می‌دهیم:

1. مشاهده و رشد وفاداری مشتری

وفاداری به برند یک بازی رقابتی است. مشتریان امروز نسبت به هر زمان دیگری گزینه‌های زیادی برای دسترسی سریع به چیز‌های مورد نیاز دارند.

برند‌ها در این میان با جمع آوری و تحلیل داده‌های مشتریان، کمپین‌های بازاریابی خود را تقویت می‌کنند. آن‌ها همیشه به دنبال‌ راه‌های نوآورانه‌ای برای صحبت مستقیم با مشتریان وفادار خود هستند.

شرکت‌های وفاداری مشتری بلاک‌چین محور از هوش مصنوعی (AI) برای تحلیل الگوهای مصرف و هدف قرار دادن مشتریان با ارزش بالا و ارائه مشوق‌های خاص، آن‌ها را جذب می‌کنند. خرده فروشی، سرویس‌های غذا و سایر صنایع معمولا مشوق‌هایی را برای استفاده از این شرکت‌ها در جهت کسب منافع رقابتی در دستور کار دارند.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین و هوش مصنوعی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

به عبارت دیگر کسب و کار‌ها از این شرکت‌های بلاک‌چینی برای شناسایی و هدف گرفتن مشتریان بالقوه بهره می‌برند.

بهترین نمونه آن شرکت Momentum.io است که زیر ساخت‌های کافی را برای وفاداری مشتری و شناسایی آن‌ها فراهم می‌کند. اما در ایران نیز می‌توان چنین شرکت‌هایی را برای ارائه خدمات رفتار شناسی و وفاداری مشتری به صورت بلاک‌چین محور ایجاد کرد.

2. تبادل پاداش‌های وفاداری

مشتریان زیرک و باهوش می‌دانند چگونه برنامه‌های وفاداری یک برند را در جهت کسب منافع خود دستکاری کنند. برای مثال آن‌ها با باز کردن یک حساب کاربری و پر کردن اطلاعات کاربری لازم جهت مهیا شدن شرط اهدا پاداش وفاداری، برنامه را فریب می‌دهند و پس از آن حساب کاربری خود را حذف می‌کنند.

این موضوع باعث شده تا کسب و کار‌ها و اغلب فروشگاه‌های اینترنتی در برنامه‌های وفاداری به مشتریان بالقوه دست پیدا نکنند. بلاک‌چین به ما کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه را به شکل دقیق‌تری هدف قرار دهیم.

در این جا نیز شرکت‌هایی وجود دارد که به آن‌ها مدیریت پاداش برنامه وفاداری گفته می‌شود. این شرکت‌ها به برند‌ها کمک می‌کنند تا مشتریان برای دریافت پاداش وفاداری در مرحله اول از برند خرید انجام دهند. با این حال، مشتریان می‌توانند توسط شرکت مدیریت برنامه وفاداری، پاداش‌های به دست آمده را بین خود معامله کنند.

بیشتر بخوانید: روش های شگفت انگیز برای ایجاد وفاداری در مشتری

تا زمانی که بلاک‌چین بتواند اعتبار تراکنش و اجناس را تایید کند، آن معامله موفقیت آمیز خواهد بود. بهترین مثال این ایده شرکت Loyyal.com است که به قول خودشان یک شبکه اینترنت وفاداری ایجاد کرده‌اند.

3. معامله فضاهای تبلیغاتی آنلاین

استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات برای پیش بینی نیاز و ترجیحات مشتریان امری رایج است. در استفاده از ترجیحات مشتری اگر دسترسی به فضای تبلیغاتی لازم برای یک شرکت فراهم نباشد، رسیدن به هدف نهایی و ارتباط با مشتری بسیار مشکل است. در این حالت شرکت نمی‌تواند مشتریان بالقوه خود را براساس ترجیحات‌شان مورد هدف قرار دهد.

یک شرکت بلاک‌چینی که از هوش مصنوعی برای تشخیص بهترین فضای تبلیغاتی استفاده می‌کند، می‌تواند بلافاصله با ایجاد یک تراکنش اقدام به خرید فضای تبلیغات مورد نظر کند. حتی بهتر از آن، هوش مصنوعی می‌تواند در یک محیط بلاک‌چینی اقدام به معامله فضاهای تبلیغاتی در بین مشتریان کند. این هوش مصنوعی باید براساس رویداد‌ها یا عرضه محصولات جدید و یا ارزیابی نیاز‌های پیش‌بینی نشده، به کسب و کار‌ها فضای تبلیغاتی پیشنهاد دهد.

در این زمینه نیز شرکت Thrivelabs.io توانسته این ایده را عملی کند. آن‌ها یک شبکه اختصاصی تبلیغات بلاک‌چینی هستند که از الگوریتم‌های خاصی برای ارزیابی نیاز مشتری و کسب و کار استفاده می‌کنند.

4. تایید کالا‌های لوکس

ماهیت غیرقابل تغییر بلاک‌چین باعث می‌شود بتوان از آن به عنوان یک ابزار عالی برای تایید کالا‌های لوکس و آثار هنری استفاده کرد.

یک کسب و کار احراز آثار هنری و لوکس با همکاری تولید کننده اثر می‌تواند اطلاعاتی مانند تاریخ‌ها، زمان و شماره سریال‌های محصول اصلی را دریافت و آن را با محصول دریافت شده مطابقت دهد.

مشتریان می‌توانند از این کسب و کار برای تایید اصالت کالا‌های خود استفاده کنند. نمونه اجرا شده این ایده Provenance نام دارد که به عنوان راه حل شفاف در زنجیره تامین کالا‌ها شناخته می‌شود.

5. رهگیری حمل و نقل در لحظه

رهگیری دقیق محل کالایی که از یک فروشگاه سفارش داده‌ایم مشکل است. با این حال، با استفاده از شبکه‌ بلاک‌چینی و نود‌ها می‌توان به صورت خودکار به روز رسانی‌هایی از وضعیت و محل دقیق کالای مورد نظر دریافت کنیم. این کار با Ping شدن کالا در هر نقطه امکان پذیر است.

در اینجا نیز شبکه XYO توانسته مثال خوبی از این ایده در اختیار ما قرار دهد.

6. محافظت از اجناس ارزشمند با هویت دیجیتال

هویت دیجیتال کد‌های یکتایی هستند که به یک شی یا کالا داده می‌شود. با هویت دیجیتال می‌توان از مالکیت یک شی اطمینان حاصل کرد. کسب و کار‌های هویت بلاک‌چینی از این روش برای ایجاد و اختصاص دادن هویت دیجیتال به کالا‌های مختلف استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک‌چین در هویت دیجیتال

این مسئله به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مالکان این کالا‌ها بتوانند هویت یکتای دیجیتال خود را به شی مورد نظر اختصاص دهند. در این روش، مالک کالا تا زمانی که به شماره سریال، کد Hash یا VIN یا هر نوع کد دیگر ارائه شده دسترسی داشته باشد، مالکیت آن‌ها بر شی مورد نظر قابل اثبات خواهد بود.

بهترین نمونه این ایده VTT است که چشم اندازی طولانی را در توسعه و پیاده سازی این روش ارائه کرده است.

ایده‌های IT برای کسب و کار بلاک‌چینی

بلاک‌چین، فعالیت‌های دیجیتال را با غیرمتمرکز ساختن از یک سرور مرکزی دور می‌کند. این بدان معناست که اطلاعات شبکه در یک نقطه مشخص ذخیره نمی‌شود. در این روش سرقت اطلاعات یا هک کردن آن‌ها برای یک هکر یا عنصر مخرب شبکه بسیار مشکل است.

این موضوع تکنولوژی بلاک‌چین را برای کاربری‌های IT ایده آل می‌کند. در ادامه لیستی از بهترین‌ ایده‌های IT بلاک‌چینی را مشاهده می‌کنید.

7. فروش فضای ابری غیرمتمرکز

فضای ابری نسبت به روش ذخیره سازی سنتی یک گام بزرگ به شمار می‌رود اما همچنان اطلاعات فضای ابری بر روی سرور‌های متمرکز ذخیره شده‌اند که این مسئله می‌تواند منجر به از بین رفتن یا آفلاین شدن آن‌ها در هر زمانی شود.

فضای ابری غیرمتمرکز از بلاک‌چین برای تایید و محافظت از اطلاعات استفاده می‌کند. در این روش داده‌های ذخیره شده در سراسر جهان پراکنده می‌شوند. این موضوع فشار بر روی سرور‌های جدا از یک دیگر را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر آن، مشتریان این سرویس‌های ابری می‌توانند از امنیت داده‌های خود اطمینان حاصل کنند. البته این داده‌های به صورت عمومی در دسترس همه قرار ندارند.

بیشتر بخوانید: خطرات موجود در داده‌های متمرکز و راهکار بلاک‌چین برای آن

بهترین مثال این ایده Sinovate است که به عنوان یک سرویس بلاک‌چینی ذخیره سازی ابری فعالیت می‌کند.

8. اجاره سرویس ابری P2P

از آن‌جایی که تکنولوژی بلاک‌چین و سرویس‌های ابری بلاک‌چینی با توزیع داده‌ها و به دنبال آن درخواست‌ها در سراسر جهان، فشار را بر روی سرور‌ها کاهش می‌دهند، می‌توان از آن به عنوان یک پایگاه ذخیره اطلاعات قدرتمند بهره برد.

در این روش، هر سرور بلاک‌چین در دنیا فقط بخشی از اطلاعات را در اختیار دارد. یک شرکت اجاره فضای بلاک‌چینی با اتصال کاربران به صورت شبکه P2P، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مقدار مشخصی فضای ابری را اجاره کنند.

این روش به اجاره کننده این امکان را می‌دهد تا قیمت مورد نظر خود را برای اجاره فضا تعیین کند. در طرف دیگر، کسب و کار وسط بین دو کاربر نیز تعاملات بین طرفین را مدیریت خواهد کرد.

بهترین نمونه این روش اجاره را در شرکت Storj.io مشاهده می‌کنیم.

9. برون سپاری کار‌های IT

روش برون سپاری سنتی IT نیازمند مراحل فراوان تهیه و آماده سازی است. علاوه‌بر آن در روش سنتی نیاز زیادی به مدیریت روابط برای اطمینان از برآورده شدن انتظارات وجود دارد.

اما در روش بلاک‌چینی، با استفاده از مشارکت کنندگان تایید شده در شبکه بلاک‌چین، شرکت‌هایی که نیاز به برون سپاری دارند با مراجعه به جزییات گزارش‌های تاریخچه کار می‌توانند آن را بلافاصله تایید کنند.

ترتیب انجام کار در این روش نیز مانند سایر سازمان‌های برون سپاری IT است اما در اینجا شرکت‌ها می‌توانند با مراکز برون سپاری IT به شکل دقیق‌تری همکاری کنند. این موضوع بینش قوی‌تری برای حذف اهداف نادرست و اطمینان از یکسان بودن اهداف طرفین ارائه می‌دهد.

در اینجا شرکت TP&P یکی از بهترین نمونه‌های عملیاتی این ایده است.

10. میزبانی غیرمتمرکز وبسایت‌ها

وبسایت‌هایی که بر روی سرور‌ها میزبانی می‌شوند پتانسیل غیرفعال شدن و یا حتی خراب شدن را دارند. سرور‌های متمرکز همیشه هدف حملات هکر‌ها و بدافزار‌های مخرب هستند. حتی افزایش ترافیک سرور توسط کاربران نیز می‌تواند منجر به از دسترس خارج شدن آن شود. اما با استفاده از عناصر غیرمتمرکز شبکه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد

عناصر غیرمتمرکز بلاک‌چین در اینجا بدان معناست که اطلاعات یک وبسایت یا تراکنش بر روی سرور‌های شبح (سرور‌های غیرقابل ردگیری) مختلف توزیع می‌شوند.

با میزبانی غیرمتمرکز وبسایت، هیچ سرور متمرکزی نمی‌تواند به وبسایت شما آسیب بزند یا سرعت آن را کاهش دهد. بلاک‌چین می‌تواند گزینه سودآوری برای میزبان وبسایت‌ها باشد.

شرکت ZeroNet از جمله سرویس‌هایی است که با استفاده از کریپتو گرافی بیت‌کوین و شبکه BitTorrent، امکان توزیع غیرمتمرکز محتوا را فراهم می‌سازد.

11. ایجاد سیستم‌های بلاک‌چینی برای سایر شرکت‌ها

اگر برنامه نویس هستید یا تیم برنامه نویسی دارید، این ایده می‌تواند برای شما سودآور باشد. توسعه بلاک‌چین برای شرکت‌های جدید تکنولوژی بسیار مشکل است.

یک تیم یا شرکت توسعه بلاک‌چین لزوما شبکه‌ای از توسعه دهندگان است که در زمینه تکنولوژی بلاک‌چین و زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده در آن مهارت دارند. آن‌ها به سایر کسب و کار‌ها کمک می‌کنند تا از بلاک‌چین در بیزینس خود بهره ببرند.

یکی از نمونه‌های فعال این زمینه SettleMint است که یک پلتفرم توسعه بلاک‌چین را فراهم می‌کند.

ایده‌های مالی برای کسب و کار بلاک‌چینی

بلاک‌چین به عنوان یک سیستم ایمن برای انجام تراکنش‌های امن کریپتو کارنسی توسعه یافته است.

کاربردهای بلاک‌چین در بین صنایع مختلف با استفاده از دفتر‌های توزیع شده پیوند یافته با یک دیگر، گواهی بر این موضوع است. اما بلاک‌چین فقط محدود به داده‌های تراکنش‌های مالی نیست و صنایع می‌توانند انواع داده‌های حسابداری را در آن ذخیره و جابه‌جا کنند.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک‌چین در حواله کردن پول

12. پیشنهاد سرمایه‌ گذاری‌های کریپتو

برای کسب درآمد از معاملات کریپتو راه‌های بسیاری وجود دارد. البته همه معاملات کریپتو بر روی بلاک‌چین یا توسط بلاک‌چین انجام می‌شوند. این موضوع بدان معناست که در بلاک‌چین هر ارز همیشه تاریخچه تراکنش‌های آن وجود دارد و با وجود شفافیت بلاک‌چین ما می‌توانیم از آن آگاه شویم.

البته صرافی‌های متمرکز شامل این مسئله نمی‌شوند. آن‌ها داده‌های معاملات را در پایگاه‌های داده خود ذخیره می‌کنند. با این حال برداشت و واریز از آن‌ها کاملا بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شود.

مشاوره معامله کریپتو کارنسی یکی از کسب و کار‌هایی است که براساس علایق سرمایه گذار انجام می‌شود.

13. بهبود پرداخت کریپتو کارنسی برای کسب و کار‌ها

برند‌ها و شرکت‌های مختلف به شکل فزاینده‌ای در حال اتخاذ کریپتو و یا پذیرش آن به عنوان یک روش پرداخت برای ارائه کالا و خدمات خود هستند.

با این حال، ایجاد درگاه پرداخت کریپتو برای هر یک از این کسب و کار‌ها به صورت مستقیم میسر نیست و آن‌ها باید از زیرساخت‌هایی که توسط سایر شرکت‌های فعال در این زمینه ایجاد شده استفاده کنند. این کسب و کار‌های واسط، خدمات ارزشمندی در زمینه پرداخت‌ توسط کریپتو به مشتریان ارائه می‌دهند.

14. ایجاد کیف‌پول دیجیتال

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اغلب ایده‌های این لیست نیاز به یک تیم توسعه دارند. در اینجا نیز شما می‌توانید با توسعه یک کیف پول کریپتو کارنسی با ابزار‌های امنیتی مناسب، دسترسی مردم به دارایی‌های‌شان را سهولت دهید.

این بخش نیازی به مثال ندارد چرا که با یک جستجو مثال‌های زیادی از کیف‌پول‌های مختلف نرم افزاری و فیزیکی مشاهده خواهید کرد.

مدل کسب و کار این کیف‌پول‌ها اغلب فروش حق عضویت به امکانات بیشتر یا دریافت کارمزد جابه‌جایی است.

15. جذب سرمایه جمعی (Crowdfund) توسط کریپتو

جذب سرمایه جمعی برای یک کسب و کار کوچک طرح جدیدی نیست و در دنیا، وبسایت‌ها و شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند. اما در تکنولوژی بلاک‌چین انجام اینکار با امنیت و اطمینان بیشتری همراه خواهد بود.

شما می‌توانید یک پلتفرم جذب سرمایه جمعی برای یک صنعت خاص ایجاد کنید یا در ازای راه اندازی کمپین‌های جذب سرمایه جمعی، میزان مشخصی کمیسیون از مدیران پروژه دریافت کنید.

بهترین نمونه آن FundSurfer است که امکانات ایجاد کمپین جذب سرمایه جمعی را فراهم می‌کند.

مدل‌های بهداشت و درمان برای کسب و کار بلاک‌چینی

در روابط بین دکتر و بیمار، محرمانگی و ایمنی از مهم‌ترین اصول این صنعت به شمار می‌روند. بلاک‌چین نه تنها در هر دو طرف امکان ایمن‌ سازی آن را دارد بلکه می‌تواند فرآیند تولید دارو را امن‌تر و برای همه قابل دسترس کند. در اینجا بهترین‌ ایده‌هایی که در زمینه بهداشت و درمان می‌تواند زمین بازی در این صنعت را تغییر دهد مشاهده می‌کنید.

16. کمک به بیمار برای دسترسی به سوابق پزشکی

تغییر دکتر برای بیماران مسئله‌ جدیدی نیست اما مفقود شدن سوابق بیمار به شکلی که دیگر در دسترس نباشد بسیار رایج است.

بلاک‌چین این توانایی را دارد تا سوابق بیمار را به صورت دیجیتال و غیرمتمرکز بر روی نود‌های شبکه ذخیره کند. برای دسترسی به این سوابق، دکتر‌ها می‌توانند با اجازه بیمار به این سوابق دست پیدا کنند.

از آن‌جایی که بلاک‌چین غیرمتمرکز است، سوابق بیمار بین چندین سرور ناشناس توزیع خواهد شد. این موضوع ریسک از دست رفتن یا افشا شدن سوابق را به حداقل می‌رساند.

یکی از نمونه‌های اولیه این ایده Guardtime است.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک‌چین در پزشکی و بهداشت

17. تایید اعتبار دارو

سازمان بهداشت جهانی برآورد می‌کند در هر 10 داروی تولید شده در کشورهای در حال توسعه، حداقل یکی از آن‌ها استاندارد‌های لازم را ندارد یا حداقل تقلبی است. بلاک‌چین به عنوان روشی برای رصد زنجیره تامین می‌تواند اعتبار داروها را احراز کند.

شرکت‌های تایید دارو با استفاده از نود‌های بلاک‌چین می‌توانند گام‌های برداشته شده در فرآیند تولید را تایید کنند. آن‌ها با اختصاص یک هویت دیجیتال به هر یک از دارو‌ها، از کپی شدن یا تقلب در آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

بهترین نمونه این ایده Blockverify است.

ایده‌های بلاک‌چینی برای کسب و کار‌های فعال در منابع انسانی

ساختار ذاتی بلاک‌چین باعث شده تا بتوان از آن در بخش‌های منابع انسانی استفاده نمود.

ردیابی سوابق کارجویان، رصد میزان پیشرفت کارمندان و استخدام بهینه‌تر کارمندان از جمله دلایلی هستند که سازمان‌های بزرگ به استخدام متخصصان بلاک‌چین روی می‌آورند.

وقتی صحبت از ایده‌های کسب و کار می‌شود، به پیاده سازی این راه حل‌های بلاک‌چینی برای حل مشکلات سخت سازمان‌ها و کسب و کار‌های بزرگ فکر کنید.

18. اعتبارنامه‌های استخدامی را احراز کنید

ماهیت تغییر ناپذیری بلاک‌چین بدان معناست که داده‌ها و سوابق ذخیره شده در زنجیره آن غیرقابل تغییر هستند. برخی از کسب و کار‌های بلاک‌چینی به بخش HR خود اهمیت می‌دهند.

آن‌ها از بلاک‌چین برای تایید اعتبار کارجویان استفاده می‌کنند. در این راه حل، گواهینامه و مدارک کارجویان، تحصیلات، مهارت، پیش زمینه و سوابق کاری آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بهترین نمونه این رویکرد EKO/EchoLink است.

ایده‌های بلاک‌چینی برای کسب و کار‌های فعال در حوزه گردشگری

از آن‌جایی که بلاک‌چین کاربران خود را در لحظه و برای همیشه به روز می‌کند، این تکنولوژی برای صنایع حمل و نقل با سرعت بالا مناسب است.

در ادامه لیستی از ایده‌های بلاک‌چینی در صنعت حمل و نقل مشاهده می‌کنید که با تکیه بر تکنولوژی غیرمتمرکز بلاک‌چین، سهولت و کارآمدی بیشتر را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

19. مدیریت اتاق‌های خالی در هتل‌ها

سرویس‌های ارائه و رزرو اتاق‌های هتل مشتریان خود را با انبوهی از گزینه‌های متفاوت غرق می‌کنند. با این که این موضوع گاهی باعث یافتن اتاق‌های با قیمت پایین می‌شود اما در ثبت سفارش آن اتاق اغلب مغایرت‌های زیادی به وجود می‌آید.

اتاق مورد نظر ممکن است در لحظه برای چندین نفر رزرو شده باشد که این موضوع حس عدم اعتماد و ناخوشایندی را برای مسافر به همراه خواهد داشت.

سرویس‌های بلاک‌چینی رزرو اتاق هتل این امکان را به مسافران می‌دهند تا اطلاعات اتاق را به صورت در لحظه مشاهده و سفارش خود را ثبت کنند. این رویکرد باعث کاهش خطاهای رزرو و لغو سفارش‌ها خواهد شد که رضایت هر دو طرف را به همراه دارد.

بهترین نمونه اجرایی این ایده Rezchain است.

20. اجاره فضاهای پارکینگ

پارکینگ عمومی بدون توجه به این که در کجا هستید اغلب یک عذاب به شمار می‌رود. محل‌های پارک اغلب محدود و با قیمت گزاف به فروش می‌روند. برای حل این مشکل، شبکه بلاک‌چین پارکینگ‌ها، به مردم، کسب و کار‌ها و حتی شهر‌ها اجازه می‌دهد تا فضا‌های پارکینگ‌ خود را برای اجاره لیست کنند.

تکنولوژی بلاک‌چین از ثبت داده‌ها اطمینان حاصل خواهد کرد. در این روش داده‌های ثبت شده دقیق و غیرقابل تغییر هستند به همین دلیل تیکت‌های پارکینگی که امروز مشاهده می‌کنید به آثاری از گذشته تبدیل خواهند شد.

بهترین نمونه آن Parkgene است.

ایده‌های بلاک‌چینی برای کسب و کار‌های فعال در صنعت سرگرمی

صنعت سرگرمی همیشه در حال تغییر و تکامل بوده است. حتی محتوای این صنعت نیز در هر برهه از زمان دچار تغییر و تحول می‌شود. از زمان تلویزیون‌های زنده، می‌توان گفت بلاک‌چین و ورود آن به صنعت سرگرمی یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های وارد شده به این صنعت و فعالان آن بوده است.

شفافیت تکنولوژی بلاک‌چین و بی‌واسطه بودن آن قدرت زیادی به مشتریان ارائه می‌دهد. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد اقدامات خود داشته باشند.

ایده‌های بلاک‌چینی در حوزه سرگرمی که در ادامه مشاهده می‌کنید در واقع مدل‌های کسب و کار رادیکالی هستند که ممکن است در آینده آن‌ها را به شکل کسب و کار واقعی مشاهده کنید. از این ایده‌ها برای خلق ایده‌های بزرگ‌تر بهره ببرید.

21. راه اندازی سرویس‌ ضد حق عضویت

شما قصد دارید برای مشاهده فقط یک بازی فوتبال از یک سرویس استفاده کنید اما باید حق اشتراک کل فصل بازی‌ها را بپردازید. مسلما استفاده از بلاک‌چین برای پرداخت حق دیدن یک دوره از بازی‌ها یا مشاهده یک قسمت از سریال مورد علاق‌تان می‌تواند رضایت بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد.

پرداخت‌های خرد راه حلی است که بازار حق اشتراک‌ را دگرگون خواهد کرد. به همین دلیل ایجاد یک کانال پرداخت‌های خرد برای شبکه‌های فیلم یا بازی می‌تواند موثر واقع شود.

یکی از بهترین مجریان این ایده شرکت uRaiden است.

مهم‌ترین مزیت بلاک‌چین در بیزینس‌ها چیست؟

 ایجاد یک کسب و کار حول بلاک‌چین می‌تواند شما را در صنعت خودتان به بازار‌های فعال‌تری هدایت کند. امنیت و اتکاپذیری بلاک‌چین از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث رشد و استفاده از آن در دنیای واقعی را توجیه می‌کنند.

ملزومات راه اندازی یک کسب و کار بلاک‌چینی چیست؟

داشتن یک تیم برنامه نویسی بلاک‌چین و هدف مشخص از اولین گام‌هایی هستند که باید برای اتخاذ بلاک‌چین بردارید. اما توسعه بلاک‌چین و استفاده از آن در کسب و کار هزینه‌های زیادی در بر دارد که باید بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهید.

مهم‌ترین زمینه‌های کاربرد بلاک‌چین در دنیای واقعی چیست؟

از بلاک‌چین می‌توان در همه بخش‌ها استفاده نمود. با این حال، در حال حاضر نمونه‌هایی از استفاده بلاک‌چین در تجارت الکترونیک، تبلیغات، سرگرمی، بهداشت و درمان، املاک و دارایی، سرمایه گذاری، امور مالی، حمل و نقل و مسافرت وجود دارد.

نتیجه گیری

تکنولوژی بلاک‌چین و اتخاذ آن در کسب و کار‌ها در جهان با رشد بالایی همراه است. به همین دلیل انتظار می‌رود تا 5 سال آینده استفاده کسب و کار‌ها از بلاک‌چین ده برابر بیشتر از امروز شود.

ایجاد یک کسب و کار حول بلاک‌چین می‌تواند شما را در صنعت خودتان به بازار‌های فعال‌تری هدایت کند. امنیت و اتکاپذیری بلاک‌چین از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث رشد و استفاده از آن در دنیای واقعی را توجیه می‌کنند.

بسیاری از ایده‌های این لیست حتی به صورت سنتی در ایران وجود ندارد اما با گسترش بلاک‌چین در ایران و اتخاذ آن، بسیاری از مردم و به خصوص نسل جوان از استفاده از راه حل‌های آسان و جدید حمایت خواهند کرد.

اگر به فکر اجرای ایده‌های مطرح شده در این لیست هستید، به خاطر داشته باشید سهولت استفاده مهم‌ترین عاملی است که در درجه اول باعث استفاده آن توسط مشتریان‌تان خواهد شد.

اما مهم‌ترین سوالاتی که اینجا مطرح می‌شود این است که دولت‌ها چه مقدار در سهولت اجرای این ایده‌ها از کسب و کار‌ها حمایت خواهند کرد؟ مهم‌ترین محدودیت اجرای این ایده‌ها در ایران چیست؟ چه ایده‌های مشابهی را می‌توان با استفاده از تکنولوژی غیرقابل سانسور بلاک‌چین پیاده سازی کرد؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx