کاربرد بلاک‌چین در حواله کردن پول

کاربرد بلاکچین در انتقال پول

به طور خلاصه حواله کردن پول (به انگلیسی remittance) همان انتقال پول به یک مکان دور است و معمولا توسط مهاجرانی که در یک کشور دیگر زندگی می‌‌کنند استفاده می‌شود تا برای خانواده‌های خود در کشور مادری‌شان پول بفرستند.

امروزه حواله کردن پول بزرگترین جریان پول در دنیای رو به توسعه است.

با توجه به آمار گروه بانک جهانی، صنعت حواله کردن پول رشد بسیار زیادی را تجربه کرده و از 8.8 درصد در سال 2017 به 9.6 درصد در سال 2018 رسیده است.

عناوین مطلب:

بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه شدیدا به سرمایه و پولی که از خارج کشور به آن‌ها می‌رسد وابسته هستند و در واقع پول‌های حواله شده بخش اصلی تجارت آن‌ها است.

در حال حاضر پول‌های فرستاده شده توسط کارگران مهاجر، یکی از منابع درآمد بزرگ بسیاری از کشورهاست؛ برای مثال 29 درصد تولید ناخالصی داخلی کشور هاییتی در سال 2017 مربوط به همین حواله کردن پول کارگران مهاجر به دیگر کشورها به داخل هاییتی است، البته این مقدار در سال 2018 به 30.7 درصد نیز رسید.

مشکل کجاست؟

طبق محاسبات و تخمین‌های بانک جهانی، نرخ یک حواله 200 دلاری به طور میانگین 7 درصد مبلغ آن است.

با در نظر گرفتن اینکه سالیانه تقریبا 689 میلیارد دلار پول به جاهای مختلف حواله می‌شود، چیزی حدود 48 میلیارد دلار آن صرف هزینه‌های اجرایی می‌گردد!

علاوه بر هزینه‌های زیاد، بسیاری از حواله‌ها نیازمند موسسات مالی، بانک‌ها و چندین و چند واسطه دیگر هستند که همه این موارد، این فرآیند و سیستم را بسیار غیر موثر می‌کند.

دلیل موثر نبودن این سیستم هم گران بودن هزینه این سرویس‌ها است و همچنین با وجود این همه واسطه، انتقال پول ممکن است که روزها و یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

در این بحث بلاک‌چین می‌تواند جایگزین‌های متفاوت و شدیدا موثرتری را برای صنعت حواله کردن پول ارائه بدهد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد برخی از امکانات، راه‌حل‌های موجود و کمپانی‌هایی که از این فضا استفاده می‌کنند، صحبت کنیم.

آیا بلاک‌چین راه‌حل این مشکلات است؟

هدف اصلی کمپانی‌های انتقال پول با استفاده از بلاک‌چین این است که تمام فرآیند را ساده کنند. بر عکس سیستم‌های قدیمی، شبکه بلاک‌چین با یک پروسه بسیار کند تایید تراکنش‌ها توسط واسطه‌ها و کاغذ‌بازی‌های بسیار زیاد کار نمی‌کند.

به جای این موضوع، یک سیستم بلاک‌چین با تعداد زیادی کامپیوتر در سراسر جهان یک شبکه توزیع تشکیل می‌دهد و کامپیوترهای مختلف (nodeها) به تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها می‌پردازند.

چنین سیستم و شبکه‌ای کار تایید انتقال پول را غیرمتمرکز و امن می‌کند. در مقایسه با سیستم بانکداری قدیمی، بلاک‌چین می‌تواند یک روش پرداخت امن‌تر، سریع‌تر و با هزینه بسیار کمتر برای ما فراهم کند.

به بیان دیگر، بلاک‌چین می‌تواند بسیاری از مشکلات بزرگ؛ همچون کند بودن تراکنش‌ها و هزینه‌های زیاد که در صنعت حواله کردن و انتقال پول وجود دارند را حل کند. هزینه‌های اجرایی نیز خیلی ساده با کم کردن تعداد واسطه‌ها در بلاک‌چین، به طرز قابل توجهی پایین می‌آید.

نمونه‌ها

اپلیکیشن‌های موبایلی

بسیاری از کمپانی‌ها در حال آزمایش و تست شبکه‌های بلاک‌چین برای انجام پرداخت‌ها می‌باشند.

برخی از کیف‌ پول‌های ارزهای دیجیتال موبایلی به کاربرانشان اجازه می‌دهند که دارایی‌های دیجیتال خود را به سراسر جهان فرستاده و یا از کسی دریافت کنند و حتی برخی از آن‌ها دارای صرافی‌های داخلی هستند که مساله تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات را حل می‌کند.

Coins.ph یکی از کیف‌ پول‌های موبایلی رمزارزهاست که ویژگی‌های مختلف و متنوعی دارد. با استفاده از این کیف پول کاربران می‌توانند به صورت بین‌المللی پول انتقال بدهند، قبض‌های خودشان را پرداخت، اعتبار درون بازی خریداری و خیلی ساده به معامله و خرید و فروش بیت‌کوین و دیگر کریپتوکارنسی‌ها بپردازند. برخی از این ویژگی‌ها حتی نیازی به داشتن یک حساب بانکی نیز ندارد.

پلتفرم‌های دیجیتال

برخی از کمپانی‌ها از زیرساخت‌هایی استفاده می‌کنند که به طور مستقیم با سیستم‌های مالی سنتی سر و کار دارند؛ برای مثال BitPesa یک پلتفرم آنلاین است که تکنولوژی بلاک‌چین را در آفریقا گسترش می‌دهد.

این کمپانی در سال 2013 تاسیس شد و راه‌حل‌های خوبی برای پرداخت‌های سریعتر و کم‌هزینه‌تر ارائه می‌دهد.

استلار یکی دیگر از مثال‌هایی است که از تکنولوژی بلاک‌چین برای حواله کردن و انتقال پول استفاده می‌کند.

استلار در سال 2014 تاسیس شد و هدف اصلی خودش را بهتر کردن دسترسی‌های مالی و وصل کردن مردم به موسسات مالی جهانی اعلام کرده است.

شبکه استلار از بلاک‌چینی استفاده می‌کند و رمزارز مخصوص خودش با نام Stellar lumens را دارد.

توکن این کمپانی به عنوان یک پل عمل می‌کند و تجارت ارزهای فیات و رمزارزها‌را امکان‌پذیر می‌نماید.

درست مانند BitPesa، کاربران می‌توانند با استفاده از استلار اقدام به ارسال و یا دریافت پول با سرعت بیشتر و هزینه کمتر بکنند.

خودپردازها

به جز اپلیکشین‌های موبایل و پلتفرم‌های آنلاین، خودپردازها نیز یک وسیله‌ عالی برای ارسال و دریافت پول به صورت جهانی هستند.

استفاده از این دستگاه‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته که از اینترنت و بانکداری خوبی بهره‌مند نیستند، می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

کمپانی‌هایی همچون Bit2Me و یا MoneyFi در حال توسعه سیستم‌های جدیدی هستند که بلاک‌چین را با دستگاه‌های خودپرداز برای حواله کردن پول ترکیب می‌کنند.

هدف آن‌ها تولید کارت‌های اعتباری مخصوص ارزهای دیجیتال با کاربردهای مختلف است. ترکیب کردن پتانسیل بالای بلاک‌چین و دستگاه‌های خودپرداز می‌تواند نیاز به واسطه‌ها را تا حد بسیار زیادی کم کند.

کاربران با این روش نیازی به حساب بانکی نداشته و شرکت‌های ساخت خودپرداز نیز احتمالا هزینه کمی برای پرداخت‌ها خواهند گرفت.

چالش‌‌ها و محدودیت‌های موجود

پر واضح است که تکنولوژی بلاک‌چین منافع و مزایای بسیار زیادی برای صنعت حواله کردن و انتقال پول دارد؛ اما هنوز راه درازی در پیش است.

در ادامه برخی از نقاط ضعف و معایب و محدودیت‌های موجود را به همراه راه‌حل‌های احتمالی با همدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تبدیل ارز دیجیتال به فیات

اقتصاد جهانی هنوز هم بر پایه ارز فیات کار می‌کند و تبدیل کردن کریپتوهای مختلف به ارز فیات همیشه یک کار آسان نیست. با وجود اینکه پرداخت همتا به همتا نیاز به حساب بانکی را از بین می‌برد؛ اما تبدیل کردن آن ارز دیجیتال به ارز فیات برای استفاده روزمره، نیازمند یک حساب بانکی است.

وابستگی به موبایل و اینترنت

میلیون‌ها نفر از مردم در کشورهای توسعه نیافته زندگی می‌کنند و دسترسی به اینترنت و اسمارتفون ندارند؛ اما همانطور که گفته شد خودپردازهای بلاک‌چینی می‌تواند تا حدودی این مشکل را رفع کند.

نظارت

نظارت و قوانین حاکم بر ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین در سطح پایینی قرار دارد. قوانین مربوط به رمزارزها در بسیاری از کشورها وجود نداشته و یا مبهم است.

این موضوع به خصوص در مورد ورود ارزهای کشورهای دیگر بیشتر مشکل زا می‌شود؛ اما با همه‌گیر شدن بلاک‌چین در آینده، قطعا قوانین خوبی در این مورد وضع خواهد شد.

پیچیدگی

استفاده از بلاک‌چین و رمزارزها نیازمند یک سطح پایه از دانش فنی است. بسیاری از کاربران هنوز هم به شرکت‌های واسطه وابسته هستند؛ زیرا اجرا و استفاده از بلاک‌چین کار آسانی نیست.
علاوه بر این مورد، بسیاری از کیف پول‌ها و سرویس‌های بلاک‌چین راهنمایی و آموزش‌های خوبی به کاربران ارائه نمی‌دهند.

نوسانات

بازار ارزهای دیجیتال هنوز به بلوغ نرسیده و در معرض نوسان‌های بسیار زیادی است، به همین دلیل استفاده از آن‌ها می‌تواند برای همه مناسب نباشد؛ زیرا ارزش و قیمت آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند.
به جز این موضوع، ارزهایی که نوسان بسیار زیادی دارند، برای انتقال پول مناسب نیستند؛ اما این مشکل زیاد نگران‌کننده نیست و وجود استیبل‌کوین‌ها می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

سخن پایانی

صنعت پرداخت و انتقال پول یک رشد بسیار خوب را در دهه گذشته تجربه کرد و احتمالا در سال‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

بالا رفتن نرخ مهاجرت مردمی که به دنبال فرصت‌های شغلی و آموزشی مناسب هستند، احتمالا یکی از دلایل اصلی این موضوع است.

با توجه به گزارش جهانی مهاجرت در سال 2018، به طور تقریبی 244 میلیون مهاجر در سال 2015 وجود دارد که این مقدار 57 درصد بیشتر از 155 میلیون سال 2000 است.

بهرحال فضای انتقال پول با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو است و به همین دلیل کمپانی‌های بیشتری به دنبال استفاده از بلاک‌چین برای ارائه دادن خدمات انتقال پول هستند.

به احتمال بسیار زیاد در آینده مهاجران زیادی به سمت استفاده از بلاک‌چین برای انتقال پول کشیده خواهند شد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx