بلاک‌چین چگونه توسعه پیدا می‌کند؟ 8 گام برای توسعه بلاک‌چین

توسعه بلاکچین

چندین مرحله مهم در چرخه حیات توسعه بلاک‌چین وجود دارد که توسعه‌دهندگان موظف به کنترل و انجام آن‌ها هستند.

بلاک‌چین و فناوری‌های متعلق به آن در سال‌های اخیر در صدر اخبار و اتفاقات قرار داشته‌اند، اما هنوز این موضوع رازهای پنهان و نهان زیادی دارد.

راز‌هایی که افراد زیادی مشتاق کشف و شناخت آن هستند و تلاش می‌کنند تا چرخه حیات و توسعه بلاک‌چین را بیاموزند.

عناوین مطلب:

نکته اینجاست که توسعه بلاک‌چین با روش سنتی توسعه برنامه‌های کاربردی متفاوت است و جزئیات و ویژگی‌هایی دارد که این چرخه را ویژه می‌کند. برای آشنایی با این مفهوم و روش‌هایی که برای بهبود اپلیکیشن آن استفاده می‌شود، تا پایان همراه ما باشید.

منظور از توسعه بلاک‌چین چیست؟

توسعه بلاک‌چین به فرآیند ایجاد یک اپلیکیشن بومی بلاک‌چین اشاره می‌کند. چندین جنبه مهم در این فرآیند وجود دارد. این جنبه‌ها اصلی‌ترین نقطه تمایز توسعه بلاک‌چین با روش سنتی توسعه دیگر برنامه‌های کاربردی هستند.

توسعه‌دهندگان از همان ابتدا ملاحظات ویژه‌ای برای بلاک‌چین در نظر می‌گیرند که این ملاحظات شامل انتخاب بهترین طرح انگیزشی، شفافیت مورد نظر، مجوزهای گروهی و … است که برای توسعه Blockchain ضروری است.

توسعه‌دهندگان اصلی بلاک‌چین مسئول کنترل و بهبود کل چرخه عمر توسعه بلاک‌چین هستند. چرخه عمر شامل تحقیق در مورد معماری آن و شناسایی کاربردهای بلاک‌چین و استفاده از این کاربردها است.

همچنین توسعه‌دهندگان پایگاه‌داده بلاک‌چین را برای سیستم‌ها و برنامه‌های مختلف بهینه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تعامل‌پذیری بلاک‌چین و اهمیت آن برای توسعه Dappها

بلاک‌چین چگونه توسعه پیدا می‌کند؟

ازآنجایی‌که هک یا دست‌کاری پایگاه‌های داده‌ای که با بلاک‌چین توسعه پیدا کرده‌اند بسیار دشوار است، آنها را فضایی عالی برای ذخیره داده‌های حساس تبدیل می‌کند.

توسعه نرم‌افزار بلاک‌چین نیازمند درک نحوه عملکرد فناوری بلاک‌چین است.

بیشتر بخوانید: نحوه یادگیری زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)

بخش قابل‌توجهی از توسعه Blockchain روی معماری اطلاعات متمرکز است. معماری اطلاعات به معنی بررسی ساختار پایگاه‌داده و دسترسی به داده‌هایی مجوز‌دار و توزیع شده است.

برای مثال آشنایی با فناوری دفتر کل توزیع‌شده یکی از همین اطلاعات مهم است. این تصمیم، به نوبه خود، روی مواردی مثل اینکه گروه‌ها به چه داده‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند، نحوه به اشتراک گذاشتن داده‌ها بین گروه‌های مختلف، اینکه آیا رأی اکثریت تغییر داده‌ها را تضمین می‌کند و … تاثیر خواهد گذاشت.

تکنولوژی بلاک‌چین
پروژه توسعه بلاک‌چین از طریق مبادلاتی که بلاک‌چین‌ها از آنها پشتیبانی می‌کنند انجام می‌شود. 

چگونه یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین شویم؟

در حال حاضر مهارت‌های زیادی جهت یادگیری توسعه دهندگان بلاک‌چین وجود دارد.

اگر قصد فعالیت در یک شرکت فعال در حوزه بلاک‌چین را دارید، در وهله اول لازم است سراغ یادگیری جامع مفاهیم موجود در بلاک‌چین بروید. پروژه توسعه بلاک‌چین با درک معاوضه‌ها و مبادله‌هایی که بلاک‌چین‌ها می‌توانند در مقایسه با زیرساخت‌های سیستم‌های سنتی ارائه دهند، آغاز می‌شود.

این مبادلات شامل شفافیت کامل، رأی‌گیری حکومتی، طرح‌های تشویقی قابل تنظیم و … است.

قبل از شروع یک پروژه، مهم است که چرخه عمر توسعه پروژه بلاک‌چین را در نظر بگیرید. همچنین تجزیه‌وتحلیل چگونگی استفاده از فناوری بلاک‌چین به فهم بهتر مراحل توسعه کمک قابل‌توجهی می‌کند.

مراحل توسعه بلاک‌چین

فرآیند توسعه بلاک‌چین یک روش اثبات شده و آزمایش شده برای توسعه دهندگان حاضر در این صنعت است.

سازماندهی فرآیند به این روش کارآمدترین و ایده‌آل‌ترین نتایج را به همراه دارد. معمولا اصلی‌ترین مراحل توسعه را در هشت بخش زیر خلاصه می‌کنند:

1. عملکردی که می‌خواهید بهبود دهید را مشخص کنید

 اولین مرحله این فرآیند شامل شناسایی مشکل یا عملکردی است که می‌خواهید در بلاک‌چین بهبود دهید.

استفاده از بلاک‌چین در مواقعی که نیازی به آن نیست، می‌تواند پرهزینه و غیرضروری باشد. بنابراین، شناسایی یک مشکل در دنیای واقعی که یک بلاک‌چین می‌تواند آن را حل کند بسیار مهم است.

2. بهترین مکانیسم اجماع را انتخاب کنید

هر پروژه بلاک‌چین از مکانیسم اجماع خاص خود استفاده می‌کند.

رایج‌ترین آنها اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) هستند. مکانیسم‌های اجماع دیگری مانند تحمل خطای بیزانسی، اثبات سوختن، اثبات فعالیت و اثبات ظرفیت تنها در صورتی قابل‌استفاده هستند که برای پروژه مناسب‌تر باشند.

3. در مورد زبان برنامه‌نویسی و بلاک‌چین تصمیم بگیرید

در این مرحله، روی طراحی رابط کاربری اپلیکیشن تمرکز کنید. بلاک‌چین انتخابی که برای توسعه انتخاب می‌شود، روی زبان برنامه‌نویسی استفاده شده تأثیر می‌گذارد.

این موضوع به نوبه خود بر نحوه تعامل کاربران با زنجیره بسیار اثرگذار است. علاوه بر این، هنگام کنترل و انتخاب زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک‌چین به قابلیت همکاری آن هم فکر کنید.

پلتفرم توسعه بلاک‌چین
برای توسعه و بهبود چرخه حیات بلاک‌چین باید پلتفرم و زبان برنامه‌نویسی مناسبی انتخاب کنید

4. یک پلتفرم توسعه بلاک‌چین را انتخاب کنید

در این مرحله، توسعه دهندگان باید تشخیص دهند که موارد توسعه داده شده و بهبود یافته را روی کدام بلاک‌چین پیاده‌سازی کنند.

این امکان توسعه فوری را بدون نیاز به ایجاد یک بلاک‌چین جدید فراهم می‌کند. فرآیند انتخاب پلتفرم بلاک‌چین به مکانیسم اجماع مورد نیاز بستگی دارد. پس آنها باید به مشکلات حل شده توسط هر مکانیزم اجماع توجه کنند.

توسعه بلاک‌چین اغلب به پلتفرم‌های محبوبی که برای تسهیل فرآیند طراحی شده‌اند متکی است. این پلتفرم‌ها هم توسط شرکت‌های فعال در این حوزه و هم توسعه دهندگان مستقل استفاده می‌شوند.

برخی از رایج‌ترین پلتفرم‌ها، پلتفرم‌های بلاک‌چین متن‌باز هستند. بهتر است به قابلیت‌ها و معایب هر پلتفرم توجه کنید تا بتوانید تعیین کنید که آیا پلتفرم انتخاب شده برای بهبود پروژه و استفاده مناسب است یا کارایی لازم را ندارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه 5 بلاک‌چین برتر برای ایجاد ارز دیجیتال

5. یک استراتژی برای باقیمانده فرآیند توسعه ایجاد کنید

در این مرحله از فرآیند توسعه بلاک‌چین، تمام مراحل انجام شده از ابتدا تا این مرحله را ارزیابی کنید.

هدف از این ارزیابی تنظیم یک استراتژی و برنامه کلی است که برای مشخص‌کردن فرآیند جامع‌تر به کمک شما می‌آید. برای این استراتژی هم باید ویژگی‌های پلتفرم انتخابی را در نظر بگیرید.

6. شروع به طراحی معماری بلاک‌چین کنید

برای این مرحله باید تعیین کنید که آیا بلاک‌چین موردنظرتان مجوزهای خاصی برای گروه‌های کاربر هدف دارد یا اینکه یک شبکه بدون مجوز است.

پس از آن، تعیین کنید که آیا برنامه برای بهبود و توسعه معماری خود به کدام یک از شبکه‌های بلاک‌چین خصوصی یا عمومی نیاز دارد.

در نهایت باید سراغ معماری مناسبی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با اهداف و استراتژی تعیین شده شما هم‌پوشانی دارد و می‌تواند انتخاب مناسبی برای توسعه حیات بلاک‌چین باشد.  

7. اپلیکیشن بلاک‌چین را توسعه دهید

جنبه‌های کلیدی برنامه را پیکربندی کنید .مطمئن شوید که از همان ابتدا مجوزها، امضاهای بلوک، قالب‌های آدرس و مدیریت کلیدها را در بلاک‌چین بررسی کرده‌اید و موارد لازم را بهبود داده‌اید.

این عناصر پس از پیاده‌سازی قابل تغییر نیستند، بنابراین بهتر است از همان ابتدا به آنها توجه کنید. پس از این مرحله، کار روی رابط برنامه‌نویسی برنامه بلاک‌چین (API) را شروع کنید.

مراحل توسعه بلاک‌چین
تمام مراحلی که در توسعه بلاک‌چین انجام می‌شوند بسیار مهم است و باید با دقت کنترل شوند.

API ها برای انجام عملکردهای حسابرسی، تولید جفت کلید و ذخیره یا بازیابی داده‌های ضروری استفاده می‌شوند. انتخاب API های بلاک‌چین به هدف برنامه بستگی دارد. این API ها بیشترین ارزش را برای همه کاربران فراهم می‌کنند.

توسعه‌دهنده هم باید میان‌افزار را راه‌اندازی کند. میان‌افزار درواقع نرم‌افزاری است که سیستم‌های خارجی را به بلاک‌چین متصل می‌کند و در نتیجه امکان ارتباط بین اجزای بلاک‌چین و برنامه‌های در حال اجرا روی آن را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: نحوه انتقال داده‌های ارز دیجیتال از API وب‌سایت کوین گکو به اکسل

برخی از APIهایی که تقریباً برای همه بلاک‌چین‌ها موردنیاز هستند: 

  • مدیریت کلیدی
  • مدیریت چرخه عمر دارایی هوشمند
  • مدیریت قرارداد هوشمند
  • تولید کلید و آدرس

API برای امضای دیجیتال و تولید اعداد هش برای احراز هویت داده‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا توسعه‌دهندگان ممکن است از API های ازپیش‌ساخته‌شده برای برنامه‌های بلاک‌چین استفاده کرده یا اینکه برنامه‌های جدید را از ابتدا ایجاد کنند.

استفاده از API های آماده، روند توسعه را بیشتر می‌کند. درحالی‌که ساختن دوباره API ها، انعطاف بیشتری را برای بلاک‌چین به دنبال خواهد داشت.

8. نسخه آلفای برنامه را تست و منتشر کنید

مرحله آخر زمانی است که باید تک‌تک مراحلی که پیش از این انجام داده‌اید را عملی کرده و در نهایت نسخه اولیه پروژه را برای انجام آزمایشی منتشر کنید.

مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید هدف اصلی و عملکرد‌هایی است که برای اضافه‌کردن آنها، بلاک‌چین را توسعه داده‌اید. توسعه دهندگان باید سعی کنند در مرحله آزمایشی تمام مشکلات احتمالی را در صورت بروز پیدا کرده و برای بهبود و برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی کنند.

بهتر است با حداقل‌ها شروع کنید. حداقل محصول قابل دوام (MVP) تمام چیزی است که برای اثبات دوام مدل بلاک‌چین لازم است. هنگامی که برنامه به پایداری اولیه برسد، توسعه‌دهنده می‌تواند ویژگی‌های ترکیبی و پیچیده‌تری را به بلاک‌چین اضافه کند.

جمع‌بندی

مرحله توسعه برنامه‌های بلاک‌چین می‌تواند چند ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد و استراتژیک بودن و ترسیم رودمپ توسعه از همان ابتدا مهم است.

توسعه دهندگان باید قبل از پیشروی به مراحل بعدی متوجه شوند که هر مرحله چقدر اهمیت و چقدر زمان لازم دارد.

اینجاست که با مطرح‌کردن سوال‌هایی مثل استفاده بلاک‌چین موردنظر در دنیای واقعی، زمان دستیابی نسخه‌های اولیه به MVP و تعامل آن با سیستم‌های خارج از زنجیره می‌توانند مسیر راه مشخص‌تری برای بهبود و توسعه بلاک‌چین فراهم کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx