بازیگر سهم کیست و چه نقشی دارد؟ + ترفندهای بازیگران سهام

بازیگر سهم

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در بازار بورس فعالیت دارید، احتمالا اصطلاح “بازیگر سهم” را شنیده‌اید. شناخت بازیگران سهام و یافتن رد پای آن‌ها در معاملات کار آسانی نیست؛ اما معامله‌گران باتجربه، تاحدودی می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند.

در این مقاله قصد داریم تا نقش بازیگر سهم را بیشتر بشناسیم و نحوه فعالیت آن‌ها در بازار بورس را مورد بررسی قرار دهیم.

شناخت سهامداران حقیقی و حقوقی

قبل از اینکه به تعریف بازیگر سهام بپردازیم، لازم است تا با سهامداران حقیقی و حقوقی بازار بورس آشنا شویم. در واقع سهامداران حقیقی، افراد معمولی هستند که بعد از ثبت نام در بازار بورس و دریافت کد بورسی، وارد بازار بورس شده و در جهت منافع شخصی خود، خرید و فروش سهام را آغاز می‌کنند.

عناوین مطلب:

 این نوع سهامداران، دیدگاه کوتاه‌مدت یا بلندمدت در سرمایه‌گذاری‌های خود دارند و ممکن است اخبار سیاسی و اقتصادی، بر روی عملکرد آن‌ها تاثیر زیادی بگذارد و تصمیمات هیجانی در معاملات خود بگیرند.

از طرفی؛ سهامداران حقوقی گروهی از افراد حقیقی مستقر در یک شرکت یا سازمان هستند که شماره ثبت، نام تجاری، تاریخ ثبت، کد اقتصادی، و کد شناسایی دارند که این مجموعه زیر نظر هیئت مدیره و مدیرعامل فعالیت دارد.

دیدگاه سهامداران حقوقی نسبت به سهامداران حقیقی متفاوت است؛ چراکه معمولا این افراد برای یک شرکت یا موسسه خاص، خرید و فروش می‌کنند و باید متناسب با استراتژی هیئت مدیره دست به خرید یا فروش سهام بزنند.

به عبارت دیگر؛ دیدگاه سهامداران حقوقی بلندمدت است و معمولا سهام شرکت‌ها را در حجم‌های بالا خریداری می‌کنند. لازم به ذکر است که اقدامات سهامداران حقوقی، مستقیم یا غیرمستقیم، بر روی روند قیمتی سهام خریداری شده تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: حمایت حقوقی از سهم به چه معناست و با چه روش‌هایی انجام می‌گیرد؟

حال که با سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار بورس آشنا شدید، نوبت به تعریف بازیگر سهام می‌رسد.

بازیگر سهم کیست؟

معمولا در بازار سهام، هر سهم بازیگران خاص خودش را دارد که این بازیگران ممکن است سهامداران حقیقی یا سهامداران حقوقی باشند. این بازیگران، سرمایه زیادی در دست دارند که می‌توانند در عرضه و تقاضای هر سهم نقش به سزایی داشته باشند.

این افراد غالبا شرایط حاکم بر بازار را می‌سنجند و با سرمایه بسیار زیادی وارد بازار می‌شوند؛ متقابلا سرمایه‌گذاران معمولی با مشاهده این وضعیت فکر می‌کنند که پول هوشمند وارد سهم شده و تقاضا برای آن سهم افزایش یافته است. بعد از آن، قیمت سهم مذکور بالا رفته و بعد از مدتی بازیگر سهم با سود هنگفتی از آن سهم خارج می‌شوند.

چگونه ورود بازیگر به یک سهم را تشخیص دهیم؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی ورود یا خروج بازیگر به یک سهم، ارتباط داشتن با این اشخاص یا به عبارتی “رانت” است؛ اما اکثر سهامداران چنین امکانی را ندارند.

بیشتر بخوانید: رانت در بورس چیست؟ + نحوه شناسایی سهام رانتی

سهامداران حقیقی و معمولی، امکان شناسایی صد در صد یک بازیگر در سهم را ندارند و تنها با استفاده از روش‌هایی می توانند احتمال دهند که بازیگران وارد یک سهم شده‌اند. این روش‌ها عبارتند از: زیر نظر گرفتن رفتار سهامداران عمده، تابلوخوانی و توجه به تابلوی معاملاتی سهم و بررسی فهرست سهامداران عمده سهم مذکور در سایت بورس در هر روز معاملاتی.

علاوه بر این موارد؛ با توجه به نکات زیر، می‌توان به حضور بازیگران سهام در یک سهم خاص مشکوک شد:

در اکثر مواقع؛ سهامی که سهامداران عمده آن، سهامداران حقیقی هستند، یک سهام بازیگر محور است. به عنوان مثال؛ فرض کنید که بیش از 50 درصد از سهام یک شرکت در اختیار یک شخص حقیقی باشد. در این صورت؛ احتمالا قیمت این سهم، با توجه به فعالیت‌های آن شخص حقیقی تغییر می‌کند.

بازیگران بورس با توجه به میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، سهام‌های بزرگ را انتخاب نمی‌کنند و معمولا سهم‌هایی را انتخاب می‌کنند که ارزش بازار آن‌ها کم است. در این حالت؛ سرمایه آن‌ها در سهم مورد نظر تاثیر خوبی خواهد داشت.

توجه داشته باشید که بازیگر سهم، جهت کنترل و هدایت قیمت، نمی‌توانند قیمت را دستکاری کنند و فقط عرضه و تقاضا انجام می‌دهند.

اگر یک بازیگر تصمیم به خرید سهم داشته باشد، زمان زیادی را صرف می‌کند تا با استفاده از ترفندهای متنوع، با ارزان‌ترین قیمت سهم را خریداری کند. در این حالت؛ بازیگر سهم با کلافه کردن سهامداران خرد سعی دارد که سهام آن‌ها را به ارزان‌ترین قیمت ممکن از دست آن‌ها بیرون بکشد.

با این کار، نماد مورد نظر چند هفته درجا می‌زند یا حتی کاهش موقتی قیمت را تجربه می‌کند تا خرید بازیگر کامل شود. بنابراین؛ اگر سهم شما مدتی بر خلاف شرایط حاکم بر بازار و تحلیل‌های موجود، درحال درجا زدن است و رشدی نمی‌کند، می‌توانید به حضور بازیگر سهم مشکوک شوید.

بیشتر بخوانید: 3 روش برای تشخیص ورود و خروج پول هوشمند در بورس

اردر ترس؛ ترفندی برای بازیگر سهام

یکی دیگر از راه‌های شناسایی بازیگر سهم، توجه به اردر ترس است که البته فهمیدن آن از عهده سهامداران خرد خارج است.

اردر ترس، یکی از ابزارهای معروفی است که تعداد زیادی از بازیگران سهام به منظور ترساندن سهامداران خرد و ترغیب آن‌ها برای فروش سهامشان از آن استفاده می‌کنند؛ در این روش به صورت معمول بازیگر سهم با سفارش‌های سنگین فروش در سمت عرضه حضور دارد و از آن جا که سهامداران خرد قدرت خرید آن تعداد از سهم را ندارند، به این وسیله جلوی افزایش قیمت سهم را خواهد گرفت و در ادامه در سمت دیگر با کدهای گوناگون حقیقی یا حقوقی به انتظار طعمه‌هایی می‌نشیند که از روند فرسایشی سهم خسته شده و به طور هیجانی سهم ارزشمند خود را به فروش می‌رسانند. بنابراین؛ به این شکل درصدد جمع‌آوری سهم از دست سهامداران خرد برمی‌آید.

بیشتر بخوانید: رنج کشیدن در بورس چیست؟ + تشخیص رنج مثبت و منفی

بازیگر سهم و بازارگردان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بازارگردان‌ها افراد حقوقی هستند و از طرف سازمان بورس اوراق بهادار مجوز دارند که با هدف جلوگیری از نوسانات زیاد و کنترل قیمت، وارد بازار شوند.

به عنوان مثال؛ در روزهایی که بازار بورس ریزشی است، بازارگردان‌ها از ایجاد صف فروش و کاهش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کنند تا نقدشوندگی سهم مورد نظر حفظ شود. یا برعکس؛ در روزهایی که بازار حالت صعودی دارد، مانع از حبابی شدن قیمت می‌شوند تا خریداران واقعی در صف خرید معطل نمانند.

اما هدف بازیگر سهم در بازار بورس کاملا متفاوت از هدف بازارگردان است. همانطور که گفتیم؛ بازیگران سهم با شناسایی فرصت‌ها، با سرمایه بسیار زیاد وارد یک سهم شده و قیمت آن را بالا می‌برند. سپس بعد از یک مدت کوتاه، با سود هنگفتی از آن سهم خارج می‌شوند.

سوالات متداول

بازیگر سهم کیست؟

بازیگران هر سهم افراد حقوقی یا حقیقی هستند که با سرمایه زیاد خود وارد یک سهم شده و نقش به‌سزایی در میزان عرضه و تقاضای هر سهم خواهند داشت.

ورود پول توسط بازیگر سهم در چه مدت زمانی انجام می‌شود؟

معمولا این روند در مدت زمان یک الی دو هفته‌ای رخ می‌دهد. بازیگران سهم افراد صبوری هستند و سعی می‌کنند با کلافه کردن سهامداران خرد، به مرور پول خود را وارد سهم مذکور کنند.

متداول‌ترین ترفند بازیگران سهم چیست؟

اردر ترس، یکی از ابزارهای معروفی است که تعداد زیادی از بازیگران سهام به منظور ترساندن سهامداران خرد و ترغیب آن‌ها برای فروش سهامشان از آن استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم؛ صبر بازیگران سهم بسیار زیاد است و شناسایی آن‌ها کار بسیار دشواری است. بازیگر سهم با سرمایه زیادی وارد یک سهام شده و با استفاده از ترفندهای مختلفی که فهمیدن آن کار آسانی نیست، قیمت سهم را به جهت دلخواه خود هدایت می‌کند.

در این مقاله از بورسینس، درباره بازیگر سهم و نحوه شناسایی آن در معاملات صحبت کردیم. شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای ارائه شده، تا حدودی به حضور بازیگران در یک سهم مشکوک شوید و در معاملات خود با دقت بیشتری عمل کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
فرهاد قاسمی

بسیار عالی و مفید ، آیا همیشه بازیگر سهم ها به فکر سود کم هستند ؟ یا سود بالا تری را هم طلب میکنند؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx