رنج کشیدن در بورس چیست؟ + تشخیص رنج مثبت و منفی

رنج کشیدن در بورس

اگر یکی فعالان بازار بورس باشید، احتمالا بارها اصطلاح رنج کشیدن در بورس به گوش‌تان خورده است.

رنج کشیدن در بورس یکی از مفاهیم مربوط به تابلوخوانی است. رنج کشیدن یعنی قیمت سهام توسط افرادی به یکباره کاهش یا افزایش چشمگیری تجربه می‌کند و موجب ایجاد صف خرید یا فروش در سهام می‌شود.

سهام‌داران بزرگ و بازیگران یک سهم معمولا برای رسیدن به اهداف خاصی روی سهم‌های موردنظرشان رنج می‌کشند تا بتوانند قیمت یک سهم در بازار سرمایه را جابه‌جا کنند.

عناوین مطلب:

گاهی اوقات وقتی رنج کشیدن در بورس برای یک سهم اتفاق می‌افتد، ممکن است موقعیت‌های مناسبی برای خرید و حتی نوسان‌گیری از آن سهم برای دیگر سرمایه‌گذاران هم به وجود بیاید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود همه سرمایه‌گذاران با این اصطلاح و عملکردش در بازار آشنا باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوسان گیری در بورس؛ هر آنچه باید درباره نوسانگیری بدانید

شما اطلاعاتی درباره این مفهوم می‌دانید؟ اگر پاسختان منفی است، خواندن این مطلب از بورسینس کمک می‌کند تا تمام اطلاعات لازم درباره اینکه رنج کشیدن چیست و انواع رنج کشیدن در بورس چند مورد است را کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، تا پایان همراه ما بمانید.

مفهوم رنج کشیدن در بورس چیست؟

بازار معاملات بورس گاهی اوقات به سمت شرایطی می‌رود که خریداران قدرتمند هر سهم، بعد از خریداری مقدار سهم موردنیاز خود در قیمت از پیش تعیین شده، اقدام به رنج کشیدن مثبت در سهم می‌کنند.

با رنج کشیدن مثبت در سهم، قیمت آن به یکباره افزایش پیدا می‌کند. افزایش قیمت یک سهم به این معنی است که می‌تواند موقعیت جذابی برای دیگر سرمایه‌گذاران محسوب شود و آنها هم برای خرید سهم ترغیب شوند.

در نتیجه چنین اتفاقی، قیمت سهم افزایش و صف خرید تشکیل می‌شود. رنج کشیدن سهام در بازار بورس به معنی حرکت‌دادن قیمت یک سهم به سمت قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از قیمت فعلی آن است. ممکن است این کار در نهایت به صف خرید یا صف فروش هم برسد. یعنی، در مواقعی که رنج کشیدن منفی برای سهم اتفاق می‌افتد، احتمال تشکیل صف فروش هم وجود دارد.

معمولا بازیگران سهم، عاملان اصلی رنج کشیدن در بورس هستند. این بازیگران به‌خاطرداشتن قدرت خرید یا فروش بالا، جزء سهام‌داران کلان سهم محسوب می‌شوند. همچنین آنها می‌توانند به‌راحتی قیمت سهام را به سمت اهداف خود هدایت کنند. ممکن است در چنین شرایطی، قصد یا هدفی برای فریب‌دادن معامله‌گران خرد و جذب یا خروج سرمایه آنها در بازار وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: رانت در بورس چیست؟ + نحوه شناسایی سهام رانتی

بازیگر سهم در بعضی موارد افراد حقیقی با سرمایه کلان یا شرکت‌های حقوقی در بازار هستند. رنج کشیدن در بورس هم فقط مخصوص سهام‌ بزرگ نیست. بلکه بازیگران سهام کوچک هم ممکن است برای رنج کشیدن منفی یا مثبت در سهام، برنامه‌ریزی داشته باشند. به‌طوری‌که در کسری از زمان، یک سهم از منفی به مثبت یا برعکس حرکت می‌کند!

هدف رنج کشیدن در بورس چیست
مهم‌ترین هدف رنج کشیدن در بورس، افزایش یا کاهش چشمگیر قیمت یک سهم است.

هدف از رنج کشیدن در بورس

برای درک بهتر هدف رنج کشیدن در سهام، حالتی را تصور کنید که شخص یا شرکتی، به‌مرورزمان حجم زیادی از سهام یک شرکت را خریده است.

بعد از خرید این حجم بالا و گذشت زمان، به دنبال این است که بتواند از خرید و سرمایه‌گذاری خود سود بالایی کسب کند. عملا با رنج مثبت کشیدن، می‌تواند قیمت سهام را بالا ببرد و برای سهم، صف خرید تشکیل دهد.

بعد از تثبیت قیمت و ایجاد صف خرید، سفارش‌های خرید خود را حذف کرده و سفارش فروش ثبت می‌کند. در نتیجه، سهام او با تقاضای خرید در بازار روبه‌رو می‌شود و می‌توان سهم خود را با قیمت بسیار بالایی که خود شخص عامل به‌وجودآمدن آن قیمت است، دارایی‌هایش را بفروشد. با این کار، سود زیادی از سرمایه‌گذاری خود به دست خواهد آورد.

نقاط مناسب برای رنج کشیدن

اگر تا اینجای مطلب همراه ما باشید، شاید این سوال برایتان پیش‌آمده باشد که چه نقاطی از نمودار برای رنج کشیدن مناسب است؟ آیا می‌توان نقاط رنج کشیدن سهم را تشخیص داد؟

واقعیت این است که رفتارهای بازیگران همیشه قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است در شرایطی، شما با سهم یا بازیگر سهمی مواجه شوید که در غیرقابل‌انتظارترین نقطه نمودار رنج‌کشی در سهم را آغاز می‌کند.

قیمت‌های قبل از حدود مقاومت به این دلیل برای بازیگر مناسب است که در قیمت‌های بالاتر ممکن است برای خرید سهم‌ها به مشکل بربخورد. همچنین گاهی بازیگر تمایلی برای شکستن قیمت ندارد. درنتیجه یک نقطه حمایتی از سهم را برای ورود خود انتخاب می‌کند.

به این روش، پیامی به دیگر معامله‌گران هم می‌فرستد تا هم سهام‌داران و هم افرادی که از سهم حمایت کرده‌اند را مطمئن کند که قیمت خط حمایت شکسته نخواهد شد.

نحوه تشخیص رنج مثبت

در رنج کشیدن مثبت، بازیگر سهم از قدرت خرید بالایی برخوردار است.

بنا بر استدلال خود، انتخاب می‌کند که سهام را در قیمت‌های پایین خریداری کند. بعد از مدت کوتاهی و با ارائه سفارش‌های خرید، قیمت سهام را به سمت مثبت می‌برد. تعداد سفارش‌های بالای خرید و رنج مثبت در سهم دو عامل مهم برای افزایش تقاضا سهم محسوب می‌شوند.

با افزایش تقاضا سهم در بازار ممکن است این رنج مثبت تا صف خرید شدن سهم هم پیش برود. سپس بازیگر، سفارش‌های خرید خود را لغو کرده و سفارش فروش ثبت می‌کند.

به‌این‌ترتیب و با وجود تقاضای زیادی که برای خرید سهم از طرف سرمایه‌گذاران دیگر در بازار شکل‌گرفته است، بازیگر سهم خود را با قیمت بالاتری نسبت به خرید خود می‌فروشد و سود بسیار بالایی کسب می‌کند.

نحوه تشخیص رنج منفی

رنج کشیدن منفی در بورس هم زمانی اتفاق می‌افتد که بازیگر سهم قصد دارد تا قیمت سهم را از قیمت‌های مثبت به سمت قیمت‌های منفی و کاهش پیش ببرد.

هدف از این کارافزایش و خرید حجم بیشتر سهم است تا بتواند در قیمت‌های پایین‌تر دارایی خود را بیشتر کند و دوباره قیمت سهم افزایش پیدا کند. رنج منفی در سهم می‌تواند صف فروش را هم به وجود آورد.

نکته مهم درباره رنج کشیدن منفی و صف فروش سهم این است که معمولا این صف فروش چندان پایدار نیست. زیرا بازیگر سهم می‌خواهد تمام سهام را در صف فروش جمع‌آوری کند.

رنج کشیدن مثبت و منفی در سهام
انواع رنج کشیدن در بورس دو نوع مثبت و منفی است.

فیلتر رنج کشیدن (Range)

افزایش حجم ناگهانی معاملات یا همان حجم مشکوک، می‌تواند یکی از راهنماهای بسیار خوب برای تعیین رنج‌کشی در سهم باشد.

وقتی بتوانید متوجه حجم مشکوک در سهام شوید، احتمال شناسایی رنج کشیدن در بورس بسیار زیاد است و می‌تواند نقطه خوبی برای تغییر یا حتی تعیین استراتژی باشد.

یکی دیگر از فیلتر‌هایی که برای تشخیص این موضوع کاربرد دارد، فیلتر قیمت‌های جامانده از قیمت پایانی است. قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله لزوما همیشه یکسان نیست. آخرین قیمت معامله شده، می‌تواند گاهی بیشتر، کمتر یا حتی برابر با قیمت پایانی باشد.

درواقع، آخرین قیمتی که سهم برای آخرین بار طی روز معاملاتی در‌ آن قیمت معامله می‌شود. قیمت پایانی میانگین وزنی هم شامل تمام معاملاتی است که در یک روز معاملاتی برای سهم مشخصی انجام می‌شود.

بررسی این فیلتر هم می‌تواند راه خوبی برای تشخیص رنج کشیدن در بورس باشد. البته، این نکته را هم در نظر داشته باشید که این میانگین وزنی به شرطی اعمال می‌شود که معاملات سهم، حجم مبنا را پرکرده باشد. اگر چنین اتفاقی برای سهم نیفتد، قیمت پایانی به نسبتی که کمتر از حجم مبنا بوده است، کسر خواهد شد.

علاوه بر این دو فیلتر، فیلترهای دیگری هم می‌توانند برای رنج کشیدن در بورس به کار برده شوند. این فیلترها شامل مواردی چون:

  • فیلتر رنج مثبت
  • فیلتر سهم در کف
  • فیلتر صف خرید و صف فروش

مثالی از رنج کشیدن در سهام

درباره رنج کشیدن در سهم و اهداف و شرایطی که باعث می‌شود این اتفاق در بازار بیفتد با شما صحبت کردیم. درک بهتر این موضوع می‌توان با بررسی یک مثال، انجام شود.

تابلو معاملاتی سهمی را در نظر بگیرید که آستانه قیمتی آن بین اعداد 4750 5250 تومان و حداکثر حجم سفارش آن، 50 هزار سهم است. در حالت عادی و بدون درنظرگرفتن سفارش‌های مخفی، انواع سفارشات در این بازه معاملاتی روی تابلو وجود دارد و فروشندگان به ترتیب در قیمت‌های مختلف ثبت سفارش کرده‌اند.

مثلا؛ ممکن است در قیمت 5000 تومان فروشنده‌ای وجود داشته باشد، از طرفی، در لیست قیمت خریداران، بالاترین رقم ثبت شده 4950 تومان است. در همین زمان و با دیدن ارقامی که روی تابلو ثبت شده، متوجه می‌شوید که یک خریدار، سفارشی به میزان 50 هزار سهم در قیمت 5250 تومان را ثبت می‌کند.

در نتیجه، تمام فروشندگانی که در قیمت‌هایی پایین تابلو جمع شده بودند، توسط این سفارش خریداری می‌شوند. اگر همین شخص خریدار، حجم خرید را تا حدی بالا ببرد که تمام سفارش‌های فروش جمع شده و دیگر هیچ فروشنده‌ای در صف فروشندگان نباشد، سهم به‌یک‌باره صف خرید تشکیل داده است.

یعنی رنج مثبت در سهم اتفاق افتاده و رشد قیمت قابل‌توجهی به‌خاطر بازی بازیگر سهم و سفارش‌های خرید او به وجود آمده است. عکس این عمل هم می‌تواند درباره یک سهم اتفاق بیفتد و رنج منفی در سهام به وجود بیاید.

فیلتر تشخیص رنج کشیدن
فیلترهای زیادی برای تشخیص رنج کشیدن در بورس وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره رنج کشیدن در بورس صحبت کردیم. رنج کشیدن در سهام کوچک و بزرگ توسط سرمایه‌گذاران قدرتمند حقیقی و حقوق اتفاق می‌افتد. رنج منفی و رنج مثبت در سهام اغلب با استراتژی معاملاتی و هدف خاصی اتفاق می‌افتد.

نکته مهمی که درباره رنج کشیدن وجود دارد، قانونی‌بودن یا نبودن این عمل است. اگر این رنج‌کشیدن‌ها با هدف دستکاری قیمتی انجام شود، می‌تواند باعث اخطار از طرف سازمان بورس باشد. این کار از نظر قوانینی بورسی مشکل‌ساز است و پیگیری قانونی خواهد داشت. اگر به‌قصد چنین اتفاقی به وجود نیاید، منع قانونی درباره آن وجود ندارد.

شما درباره رنج کشیدن در بورس چه اطلاعات دیگری دارید؟ اطلاعات، تجربیات و سوال‌های خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش تابلوخوانی در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx