استراتژی استرادل در آپشن چیست؟ به‌طور مداوم سود کنید!

استراتژی استرادل در آپشن

استراتژی استرادل (straddle) یک استراتژی بی‌تفاوت به قیمت در معاملات آپشن است. از این استراتژی برای کسب سود از تغییرات ایجاد شده در نوسانات ضمنی (implied volatility) یا IV یک دارایی استفاده می‌شود.

دو نوع استرادل وجود دارد:

  1. استرادل خرید یا long که وقتی IV افزایش یابد سودآور است.
  2. استرادل فروش یا short که وقتی IV کاهش یابد سودآور است.

برای شروع استرادل خرید، شما حق اختیار خرید یا کال آپشن و حق اختیار فروش یا پوت آپشن را با قیمت اعمال (strike price) و تاریخ سررسید یکسان می‌خرید. برای این که با اجرای این استراتژی در زمان سررسید سود کنید، قیمت دارایی مورد نظر باید از قیمت اعمال (در هر جهتی)، بیش از کل پریمیوم پرداختی منحرف شود.

عناوین مطلب:

برای استرادل فروش، خلاف این موضوع صدق می‌کند. در این حالت شما پوت و کال را با قیمت اعمال و سررسید یکسان می‌فروشید. برای این که در تاریخ سررسید با این رویکرد سود کنید، قیمت دارایی مورد نظر نباید بیش از کل پریمیوم دریافتی از قیمت اعمال منحرف شود.

ستاپ استراتژی استرادل

چه در موقعیت خرید باشید و چه فروش، سه موضوع درباره استفاده از استرادل صدق می‌کند.

  1. دارایی پایه کال آپشن و پوت آپشن باید یکسان باشد.
  2. هر دوی آپشن‌ها باید تاریخ سررسید یکسانی داشته باشند.
  3. برای هر دو آپشن پوت و کال باید از قیمت اعمال یکسان استفاده کنید.

ستاپ استرادل خرید

حالا بیایید ببینیم که چطور می‌توان از استرادل خرید برای کسب سود از نوسان در حال افزایش در دارایی‌های مختلف استفاده کرد.

این سناریوی فرضی را در نظر بگیرید: در دو هفته آینده شرکت اپل قرار است گزارش درآمد فصلی خود را منتشر کند. قیمت سهام این شرکت برای هفته‌های متوالی در یک بازه کوچک جابه‌جا شده و به عبارت دیگر، نوسان کمی را تجربه کرده است. شما پیش‌بینی می‌کنید که انتشار صورت درآمدی این شرکت قرار است این وضع را تغییر دهد و باعث تغییر قیمت سهم شود. اما نمی‌دانید که این تغییر قیمت در چه جهتی قرار است رخ دهد. با در نظر داشتن این مسئله، شما وارد یک استرادل خرید می‌شوید.

قیمت دارایی پایه: 150 دلار به ازای هر سهم

  1. یک قرارداد (100 سهم) پوت آپشن با قیمت 150 دلار می‌خرید که تا زمان سررسید آن 30 روز باقی مانده و پریمیوم آن برابر با 3 دلار است. در اینجا 3 دلار به ازای هر سهم می‌پردازید که وقتی ضرب در 100 سهم می‌شود، برابر با 300 دلار هزینه کل معامله خواهد بود.
  2. یک قرارداد 150 دلاری کال آپشن با 30 روز زمان تا تاریخ سررسید و پریمیوم 3 دلاری می‌خرید. در اینجا هم 3 دلار به ازای هر سهم ضرب در کل 100 سهم برابر با 300 دلار هزینه کل قرارداد خواهد بود.

در این مثال از قیمت اعمال بی‌تفاوت (at-the-money) یا ATM استفاده شده است؛ یعنی قیمت اعمال با قیمت سهم پایه یکسان است. به جای این کار می‌توان از قراردادهای در زیان یا OTM هم استفاده کرد که به معامله یک جهت‌گیری به سمت صعود یا نزول قیمت دهد. مجموع هزینه این استراتژی، به طور خالص برابر با 6 دلار به ازای هر سهم (کلاً 600 دلار) است که در واقع حداکثر زیان بالقوه هم همین میزان است.

برای این که این معامله سودآور باشد، قیمت سهام اپل باید در تاریخ سررسید به بالای 156 دلار (قیمت اعمال اختیار خرید یا کال آپشن به علاوه کل پریمیوم پرداختی) یا زیر 144 دلار (قیمت اعمال اختیار فروش یا پوت آپشن منهای کل پریمیوم پرداختی) برسد.

در نمودار زیر، پروفایل ریسک استرادل خرید در تاریخ سررسید نشان داده شده است. همانطور که می‌بینید حداکثر ضرر در حالتی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام در سررسید برابر با قیمت اعمال خرید باشد.

این استراتژی از پتانسیل کسب سود نامحدود در جهت بالا و پتانسیل کسب سود بسیار زیاد در جهت پایین برخوردار است. علت نامحدود نبودن پتانسیل کسب سود در جهت پایین این است که سهام مورد نظر نمی‌تواند در قیمت زیر صفر دلار معامله شود.

استرادل خرید

مثالی از کریپتو

تصور کنید که تا پنج روز دیگر، کمیته بازار باز فدرال (FOMC) قرار است تصمیم خود درباره تغییر نرخ بهره را اعلام کند. تصمیمات قبلی در رابطه با نرخ بهره باعث افزایش شدیدی در نوسان قیمت بیت‌کوین شده‌اند. بنابراین شما تصمیم می‌گیرید که با استفاده از آپشن هفتگی وارد استرادل خرید شوید تا اگر تغییر بزرگی در قیمت اتفاق افتاد، سود کسب کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت‌های موجود در معاملات آپشن و فیوچرز!

  • قیمت بیت‌کوین پایه برابر با 20,000 دلار
  • یک قرارداد پوت آپشن بیت‌کوین با قیمت 20,000 دلار، با سررسید 7 روزه و 500 دلار پریمیوم می‌خرید.
  • یک قرارداد کال آپشن بیت‌کوین با قیمت 20,000 دلار، با سررسید 7 روزه و 500 دلار پریمیوم می‌خرید.

در اینجا، هزینه خالص (قبل از کارمزد تراکنش) برابر با 1,000 دلار است.

برای این که این معامله بتواند در زمان سررسید سودآور باشد، باید قیمت بیت‌کوین به بالای 21,000 دلار (قیمت اعمال خرید به علاوه کل پریمیوم پرداختی) یا زیر 19,000 دلار (قیمت اعمال فروش منهای کل پریمیوم پرداختی) برسد.

اگر قیمت بیت‌کوین در زمان سررسید قرارداد دقیقاً روی 20,000 دلار (ATM) باقی نماند، یکی از قیمت‌های اعمال در سود (in-the-money) یا ITM و دیگری در ضرر (out-of-the-money) یا OTM خواهد بود. در این صورت ضمانت می‌شود که شما تمام پولی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از دست نخواهید داد.

ستاپ استرادل فروش

دوباره از مثال اپل استفاده می‌کنیم تا ببینیم چطور می‌توان از استرادل فروش سود کسب کرد.

مطابق پیش‌بینی، پس از اعلام صورت درآمدی اپل که کاهش شدید فروش در فصل گذشته را نشان داد، سهام این شرکت نوسان زیادی را تجربه کرد. به دلیل اخبار منفی، قیمت سهام شرکت اپل به‌شدت بین 130 تا 145 دلار نوسان داشت. در نتیجه، IV آن از 30% به 50% جهش پیدا کرد و باعث شد که قیمت آپشن آن افزایش یابد.

با این حال، شما انتظار دارید که تحرکات قیمتی دارایی پایه در هفته‌های آتی کاهش یابد؛ بنابراین تصمیم می‌گیرید که وارد یک موقعیت استرادل خرید شوید تا از این فرصت نوسان بالا استفاده کنید.

قیمت دارایی پایه: 140 دلار به ازای هر سهم

  1. یک قرارداد (100 سهم) اختیار فروش یا پوت آپشن را با قیمت 140 دلار و سررسید 30 روزه و با دریافت 5 دلار پریمیوم به ازای هر سهم بفروشید. در این صورت 5 دلار به ازای هر سهم دریافت می‌کنید. با ضرب آن در تعداد کل 100 سهم، اعتبار دریافتی برابر با 500 دلار خواهد بود.
  2. یک قرارداد (100 سهم) اختیار خرید یا کال آپشن را با قیمت 140 دلار و سررسید 30 روزه و با دریافت 4 دلار پریمیوم به ازای هر سهم بفروشید. در این حالت هم 4 دلار به ازای هر سهم دریافت می‌کنید که با ضرب آن در تعداد 100 سهم، 400 دلار اعتبار دریافت خواهید کرد.

حتماً متوجه شده‌اید که با این که هر دو قیمت اعمال در حالت بی‌تفاوت یا ATM  هستند و تعداد روزهای باقی‌مانده تا سررسید قرارداد با مثال قبلی یکسان است، پریمیوم قرارداد بسیار بالاتر است. علت این مسئله این است که وقتی نوسان افزایش می‌یابد، پریمیوم قرارداد آپشن هم بالا می‌رود و وقتی نوسان کم می‌شود، پریمیوم هم کاهش می‌یابد.

یک تفاوت دیگر هم در این موقعیت وجود دارد و آن این است که اختیار فروش از اختیار خرید ارزشمندتر است. دلیل این موضوع هم این است که در پی اعلام سود و فروش نامساعد اپل در گزارش درآمد، تقاضا برای اختیار فروش آن بیشتر شده است.

مجموع پریمیوم‌های دریافتی برابر با اعتبار خالص 9 دلاری به ازای هر سهم (مجموعاً 900 دلار) خواهد بود. این مبلغ حداکثر سودی است که می‌توان از این معامله کسب کرد.

برای این که این معامله بتواند در زمان سررسید سودآور باشد، قیمت سهم باید بین 131 دلار (قیمت اعمال اختیار فروش منهای پریمیوم دریافتی) و 149 دلار (قیمت اعمال اختیار خرید به علاوه پریمیوم دریافتی) باشد.

برخلاف استرادل خرید که ریسک محدود (پریمیوم پرداختی) داشت، استرادل فروش دارای پتانسیل کسب سود محدود (پریمیوم دریافتی) است و ریسک زیادی دارد.

نمودار زیر یک استرادل فروش را نشان می‌دهد که در آن وقتی هر دو قیمت اعمال به ATM (حالت بی‌تفاوت) می‌رسند، حداکثر سود کسب می‌شود. در جهت بالا پتانسیل زیان نامحدود و در جهت پایین، پتانسیل ضرر بسیار زیادی وجود دارد (قیمت دارایی پایه نمی‌تواند به کمتر از صفر دلار برسد).

استرادل فروش

تفاوت استراتژی استرادل و استرانگل

استراتژی استرادل و استرانگل (strangle) دارای شباهت‌های زیادی هستند. هر دوی آن‌ها نسبت به قیمت بی‌تفاوت هستند و برای کسب سود از تغییرات IV ابداع شده‌اند. با این وجود، این دو تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. استرادل از قیمت‌های اعمال ATM استفاده می‌کند؛ در حالی که استرانگل دو آپشن OTM را با هم ترکیب می‌کند.

در استرانگل خرید، شما یک اختیار فروش OTM و یک اختیار خرید OTM را روی همان دارایی پایه و با همان تاریخ سررسید می‌خرید.

در استرانگل خرید هم درست مثل استرادل خرید، وقتی سود می‌کنید که نوسان افزایش یابد. تفاوت کلیدی بین این دو استراتژی این است که وقتی در استرانگل از قیمت اعمال OTM استفاده می‌کنید، باید در قیمت دارایی پایه حرکت بزرگ‌تری اتفاق بیفتد که به سود برسید. نتیجه این است که وقتی همه شرایط برابر و یکسان باشد، دو آپشن OTM باید در مقایسه با دو آپشن ATM هزینه کمتری داشته باشند.

استرانگل خرید، مثل استرادل خرید ریسک کمی (کل مبلغ پریمیوم) دارد. در این استراتژی هم در سمت صعودی پتانسیل سود نامحدود و در جهت نزولی، پتانسیل سود خیلی زیادی وجود دارد.

در نمودار زیر می‌بینید که در استراتژی استرانگل، در مقایسه با استرادل، معامله برای بازه گسترده‌تری غیر سودآور است. در اینجا معامله وقتی به سود می‌رسد که قیمت دارایی پایه، بیشتر از کل هزینه پریمیوم از یکی از قیمت‌های اعمال فاصله بگیرد.

استرانگل خرید

استرانگل فروش که در تصویر زیر نشان داده شده است، برعکس استراتژی استرانگل خرید است. با این که با فروش آپشن‌های OTM پریمیوم کمتری دریافت می‌کنید، بازه‌ای که معامله شما در سود است، بزرگ‌تر و گسترده‌تر از حالتی است که از استراتژی استرادل فروش استفاده می‌کنید.

استرانگل فروش

استفاده از استراتژی استرادل برای چه کسانی مناسب است؟

از آنجا که استرادل خرید یک استراتژی کم‌ریسک محسوب می‌شود، برای سرمایه‌گذاران با هر سطح تجربه‌ای مناسب است. در مقابل، استرادل فروش بیشتر برای معامله‌گران باتجربه و با تحمل ریسک بالا مناسب است.

چه زمانی از استرادل استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای استفاده از استرادل وقتی است که انتظار دارید نوسان افزایش یابد و قیمت دارایی پایه به میزان زیادی (بیشتر از میزان پریمیوم) تغییر کند.

معامله‌گران آپشن اغلب در زمان وقوع رویدادهایی که پتانسیل ایجاد حرکت در بازار را دارند از استرادل استفاده می‌کنند. این رویداد می‌تواند انتشار داده‌های اقتصادی، گزارشات مربوط به وضع مقررات یا به طور ساده زمانی باشد که طبق تحلیل تکنیکال پیش‌بینی شود که یک شکست یا بریک‌اوت (breakout) در شرف وقوع است.

نقطه سربه‌سر

هر دو استراتژی استرادل خرید و استرادل فروش دارای دو نقطه سربه‌سر در تاریخ سررسید هستند. بازار به هر جهتی که حرکت کند، نقطه سربه‌سر استرادل خرید و فروش برابر با میزان پریمیوم پرداختی یا دریافتی خواهد بود.

مثال 1

یک استرادل خرید بیت‌کوین را در نظر بگیرید که دارای قیمت اعمال 20,000 دلار بوده و مجموع هزینه پریمیوم آن برابر با 1,000 دلار است. این معامله در قیمت‌های 19,000 و 21,000 دلار در تاریخ سررسید، در نقطه سربه‌سر قرار خواهد داشت. در هر دوی این قیمت‌ها، معامله خنثی باقی می‌ماند؛ یعنی نه سودی کسب می‌کند و نه دچار زیان می‌شود. (قیمت اعمال منهای قیمت تسویه به علاوه یا منهای پریمیوم پرداختی).

بیشتر بخوانید: استراتژی Covered Call؛ ابزاری برای دستیابی به سود بیشتر در کریپتو!

مثال 2

این بار استرادل فروشی را در نظر بگیرید که باز هم دارای قیمت اعمال 20,000 دلار است و بابت آن 1,000 دلار پریمیوم دریافت کرده‌ایم. در این حالت هم نقاط سربه‌سر ما برابر با 19,000 و 21,000 دلار خواهند بود (قیمت اعمال منهای قیمت تسویه به علاوه یا منهای پریمیوم دریافتی).

نقطه مطلوب استرادل فروش

نقطه مطلوب (sweet spot) استرادل وقتی است که قیمت دارایی پایه آپشن در زمان سررسید با قیمت اعمال آن برابر می‌شود. اگر بخواهیم از همان مثال بالا استفاده کنیم، می‌توانیم بگوییم که نقطه مطلوب برابر با 20,000 دلار در زمان سررسید است. از آنجا که هر دوی آپشن‌ها ATM هستند، بدون هیچ ارزشی در تاریخ سررسید منقضی می‌شوند و بنابراین می‌توانید تمام مبلغ پریمیوم را برای خودتان نگه دارید.

امکان انجام تغییرات در بازار نزولی با استرادل

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، استرادل برای کسب سود از هر دو بازار صعودی و نزولی طراحی شده است. اما با این حال، اگر در طول فرایند معامله نگاه‌تان به بازار تغییر کرد، می‌توانید استراتژی را تغییر دهید و آن را اصلاح کنید.

در این قسمت دو راه را توضیح می‌دهیم که با آن می‌توانید استراتژی خود را از حالت خنثی نسبت به قیمت (افقی) به حالت جهت‌دار (مورب) تبدیل کنید:

خرید اختیار خرید را بفروشید (نزولی)

حذف خرید اختیار خرید (long call)، استرادل را به خرید اختیار فروش یا لانگ پوت تبدیل می‌کند. با این که ریسک همچنان محدود می‌ماند (پریمیوم پوت به علاوه یا منهای هزینه بستن کال)، حالا معامله دارای جهت‌گیری نزولی شده است. در این صورت اگر دارایی پایه به بالای قیمت سربه‌سر خرید کال برسد، معامله وارد سود نمی‌شود.

خرید اختیار فروش را بفروشید (صعودی)

فروش خرید اختیار فروش (long put)، استرادل را به خرید اختیار خرید یا لانگ کال تبدیل می‌کند. مثل حذف اختیار فروش، ریسک معامله محدود است (پریمیوم کال به علاوه یا منهای هزینه بستن پوت)، اما حالا دیگر اگر بازار به زیر نقطه سربه‌سر خرید اختیار فروش بسته‌شده (closed long put’s breakeven point) ریزش کند، معامله وارد سود نخواهد شد.

حداکثر پتانسیل کسب سود در استراتژی استرادل

در تئوری، استرادل و استرانگل دارای پتانسیل کسب سود نامحدود هستند. با این که این مسئله خیلی خوشایند به نظر می‌رسد، بسیار بعید است که در واقعیت چنین چیزی رخ دهد.

به همین دلیل، تمرین خوبی که می‌توانید انجام دهید این است که سطوح حد سود را از قبل مشخص کنید. تاکتیکی که می‌توانید برای ذخیره سود حاصل از استرادل خرید به کار بگیرید این است که اگر IV افزایش یافت، موقعیت معاملاتی خود را به صورت تدریجی و پله‌ای ببندید (درصد مشخصی از اختیارهای خرید و فروش را بفروشید).

با این کار خیال‌تان آسوده می‌شود که قسمتی از هزینه معامله یا تمام آن را جبران کرده‌اید و در عین حال با قسمتی از موقعیت معاملاتی‌تان که هنوز باز است، می‌توانید سود بیشتری کسب کنید.

حداکثر پتانسیل متحمل شدن ضرر در استراتژی استرادل

می‌دانیم که حداکثر مبلغی که ممکن است در معامله استرادل خرید از دست بدهیم، هزینه از پیش پرداخت‌شده معامله است. با این حال منظور این است که اگر معامله مطابق پیش‌بینی شما پیش نرفت، باید تمام سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهید. بعضی اوقات، بستن موقعیت معاملاتی قبل از تاریخ سررسید، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

قیمتی که شما بابت ریسک ثابت خرید آپشن می‌پردازید، اثر منفی گذر زمان روی ارزش آپشن (تتا) و کاهش IV است.

همه قراردادهای اختیار معامله در گذر زمان ارزش خود را از دست می‌دهند تا این که در نهایت در زمان سررسید، به ارزش زمانی صفر می‌رسند. به همین دلیل لازم است که قسمت IV ارزش استرادل خرید به میزان بیشتری از کاهش ارزش آپشن بر اثر گذر زمان افزایش یابد.

به بیان دیگر، قسمتی از ارزش بر اساس عامل زمان و قسمت دیگری بر پایه IV است. آپشن هر روز بر اثر گذر زمان مقداری از ارزش خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین لازم است که قسمت IV بیشتر از این میزان افزایش یابد که آن را جبران کند.

در نتیجه، کسانی که در معامله استرادل خرید هستند اغلب تصمیم می‌گیرند که موقعیت خود را قبل از این که تتا به بالاترین حد برسد (قبل از موعد سررسید) ببندند و از آن خارج شوند (هر دو آپشن پوت و کال را بفروشند).

معامله استرادل

در این قسمت برای نمونه انجام استرادل را در یکی از صرافی‌ها (بای‌پیت) بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم.

بیاید به نمودار فیوچرز perpetual (بدون سررسید) بیت‌کوین نگاهی بیندازیم و ببینیم که در دنیای واقعی چطور می‌توان از استرادل استفاده کرد.

مثال زیر نشان می‌دهد که بیت‌کوین برای حدود دو ماه در یک روند ساید (نه نزولی و نه صعودی) بوده است. نکته قابل توجه این است که قیمت در حال برخورد با سطح مقاومت 24,000 دلاری است. با توجه به این شرایط، شما به‌زودی انتظار یک حرکت بزرگ در قیمت را دارید و برای همین تصمیم می‌گیرید که در قیمت‌های اعمال 24,000 دلار، وارد موقعیت استرادل خرید شوید.

نحوه انجام استرادل

برای باز کردن معامله باید مراحل و قدم‌های زیر را دنبال کنید:

قدم اول

در بخش Derivatives (ابزار مشتقه)، گزینه «USDC Options» را انتخاب کنید.

قدم اول انجام استرادل

قدم دوم

در صفحه زنجیره (chain) آپشن BTC، تاریخ سررسید مورد نظرتان را انتخاب کنید (یا همه تاریخ‌های سررسید را با هم ببینید). در این نمونه، آپشن‌های در دسترس با تاریخ سررسید 2 سپتامبر 2022 را می‌بینید.

قدم دوم انجام استرادل

قدم سوم

قیمت اعمال مورد نظرتان برای معامله را انتخاب کنید. اختیارهای خرید (کال آپشن) در سمت چپ و اختیارهای فروش (پوت آپشن) در سمت راست قرار دارند.

قدم سوم انجام استرادل

قدم چهارم

پس از این که قیمت اعمال را انتخاب کردید، یک فرم ثبت سفارش برای انجام معامله ظاهر می‌شود که در آن اطلاعات مربوط به قیمت آپشن، گریک‌ها (عوامل موثر بر قیمت‌گذاری آپشن شامل تتا، وگا، دلتا و گاما) و آخرین معاملات انجام‌شده توسط سایر معامله‌گران نمایش داده شده است.

قدم چهارم انجام استرادل

اگر به سمت پایین اسکرول کنید، می‌توانید نمودار نتیجه استراتژی خود را ببینید. در این نمودار P&L (سود و زیان) بالقوه در تاریخ سررسید نمایش داده شده است.

قدم چهارم انجام استرادل 2

پس از این که اندازه سفارش و جهت آن (خرید یا فروش) را انتخاب کردید، مارجین لازم محاسبه شده و در انتهای فرم سفارش نمایش داده می‌شود.

اگر قصد دارید ادامه دهید، روی گزینه «Place Order» کلیک کنید.

قدم پنجم

مطمئن شوید که تمام جزئیات درست هستند و سپس گزینه «Confirm» را انتخاب کنید تا سفارش شما به صرافی ارسال شود.

قدم پنجم انجام استرادل

قدم ششم

وقتی قیمت اعمال اول کامل شد، این فرایند را برای قیمت اعمال دوم تکرار کنید تا تراکنش کامل شود.

توصیه‌هایی درباره استفاده از استراتژی استرادل

در ادامه سه استراتژی آورده شده است که با کمک آن‌ها می‌توانید احتمال سودآور شدن استرادل خرید خود را افزایش دهید:

  1. استراتژی خود را وقتی به کار بگیرید که با رویدادهایی که پتانسیل جابه‌جا کردن بازار را دارند هم‌زمان شود.
  2. اگر بعد از ورود به معامله سریعاً نوسان بالا رفت، معامله را ببندید.
  3. قیمت اعمالی را انتخاب کنید که روی نمودار، نشان‌دهنده یک نقطه برگشت مثل مقاومت بلندمدت یا سطح حمایت باشد.

مارجین مورد نیاز برای استرادل

یکی از مزیت‌های اصلی استرادل این است که مارجین مورد نیاز آن مبلغ کمی است. از آنجا که بیشترین مبلغی که در استرادل می‌توانید از دست بدهید همان هزینه ورود به معامله است، پس از پرداخت مبلغ اولیه نیاز به مارجین بیشتری نخواهید داشت.

در مقابل، مارجین لازم برای استرانگل فروش به طرز قابل توجهی بیشتر است.

اثر گذر زمان بر کاهش ارزش آپشن یا تتا

همان‌طور که توضیح دادیم، پریمیوم‌های آپشن در گذر زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. با این حال، اثر گذر زمان دائمی و ثابت نیست و در مدتی که قرارداد فعال است تغییر می‌کند. تتا مقیاسی است که برای اندازه‌گیری میزان از دست رفتن ارزش پریمیوم به ازای هر روز به کار می‌رود.

تتا حساسیت پریمیوم به زمان را اندازه می‌گیرد. از آنجا که تتا همیشه نشان‌دهنده میزان کاهش ارزش یک آپشن است، همیشه به صورت یک عدد منفی نمایش داده می‌شود. برای نمونه، یک آپشن بیت‌کوین با ارزش 100 دلار و تتای 0.5- را در نظر بگیرید. اگر همه‌چیز ثابت و یکسان باشد، این آپشن در روز بعد 99.50 دلار ارزش دارد. در حالی که اگر تتای آن برابر با 0.9- بود، ارزش روز بعد آن به 99.10 دلار می‌رسید.

منحنی تتای زیر نشان می‌دهد که اثر گذشت زمان بر افت ارزش به صورت خطی نیست. هر چه زمان سررسید نزدیک‌تر می‌شود، آپشن زمان کمتری برای افزایش ارزش دارد؛ به همین دلیل سرعت افت ارزش آن افزایش می‌یابد.

اثر نوسانات ضمنی

تاثیر نوسانات ضمنی عاملی است که تعیین می‌کند یک استرادل خرید سودآور شود یا خیر. IV بالاتر باعث افزایش این احتمال می‌شود که حرکت بزرگی در قیمت دارایی پایه رخ دهد تا معامله در تاریخ سررسید سودآور باشد.

با تغییر IV قیمت آپشن چگونه تغییر می‌کند؟ برای مشخص کردن این موضوع از یکی دیگر از گریک‌ها به نام وگا (vega) استفاده می‌کنیم.

 وگا میزان حساسیت پریمیوم به یک درصد تغییر در IV را اندازه می‌گیرد. به عنوان نمونه، یک آپشن بیت‌کوین با وگای 0.5 را در نظر بگیرید. در این حالت اگر IV یک درصد افزایش یابد، ارزش آپشن 0.50 دلار زیاد می‌شود و اگر IV به اندازه یک درصد کاهش یابد، ارزش آپشن به اندازه 0.5 دلار کم می‌شود.

وگا هم مانند تتا با عامل زمان همبستگی دارد. آپشن‌هایی که تاریخ سررسید طولانی‌تری دارند، در مقایسه با قراردادهای کوتاه‌مدت از وگای بالاتری برخوردارند؛ به بیان دیگر، این آپشن‌ها نسبت به تغییرات IV حساسیت بیشتری دارند.

با در نظر داشتن این نکته، می‌توانیم بفهمیم که اگر پس از شروع معامله استرادل خرید IV به‌سرعت افزایش یافت، بهتر است که موقعیت معاملاتی را نقد کرده و سود خود را از معامله کسب کنیم. این عمل در راستای جلوگیری از اثر منفی گذر زمان بر ارزش آپشن هم مفید و سودمند است. چون به‌مرور آپشن ارزش خود را از دست می‌دهد و وقتی شرایط مناسبی برای حاصل کردن سود از معامله پیش آمد، باید به‌خوبی از آن استفاده کنیم.

مزایا و معایب استراتژی استرادل

در ادامه به برخی از مزایا و معایب استراتژی استرادل اشاره خواهیم کرد. معامله‌گران باید از این نکات آگاه باشند تا به بهترین شکل از این استراتژی استفاده کنند و بیشترین سود را در عین احتیاط کسب نمایند:

مزایای استراتژی استرادل

  • وقتی که در نتیجه اخبار یک رویداد پیش رو، وقوع حرکت بزرگی را در بازار پیش‌بینی می‌کنید اما از جهت آن حرکت اطمینان ندارید، استرادل خرید می‌تواند یک موقعیت فوق‌العاده و ایده‌آل باشد.
  • وجود هزینه معین (set cost) برای این استراتژی به این معناست که شما می‌توانید حداکثر زیانی که ممکن است در معامله متحمل شوید را محاسبه کنید.
  • پتانسیل و امکان کسب سود در جهت صعودی نامحدود و در جهت نزولی، میزان چشمگیر و قابل توجهی است.

معایب استراتژی استرادل

  • گذر زمان اثر منفی بر این استراتژی دارد و هر چه به زمان سررسید نزدیک‌تر می‌شویم، ارزش آپشن کمتر می‌شود.
  • افت و کاهش IV باعث می‌شود که معامله شما سودآور نباشد.

ریسک‌های استراتژی استرادل

  • ممکن است افزایش مورد انتظار ما در IV به وقوع نپیوندد؛ در این صورت هر دو آپشن کال و پوت ارزش خود را از دست می‌دهند.
  • ممکن است قیمت دارایی پایه تغییر کند؛ اما نه به اندازه‌ای که بتواند اثر منفی گذر زمان بر افت ارزش آپشن را جبران نماید.

سوالات متداول

حال به چند سوال اساسی و مهم درباره استراتژی استرادل در آپشن پاسخ می‌دهیم و ضمن این کار، مروری بر مطالب گفته‌شده خواهیم داشت.

استراتژی استرادل چیست؟

استرادل یک استراتژی بی‌تفاوت به قیمت در معاملات آپشن است. از این استراتژی برای کسب سود از تغییرات ایجاد شده در نوسانات ضمنی یا IV یک دارایی استفاده می‌شود. وقتی انتظار داریم که به‌زودی قیمت حرکت و نوسان قابل توجهی داشته باشد اما از جهت این حرکت مطمئن نیستیم، از استرادل خرید استفاده می‌کنیم که دارای پتانسیل کسب سود بسیار زیاد و حداکثر ضرر قابل پیش‌بینی و کنترل‌شده است.

استرادل برای چه کسانی مناسب است؟

استرادل خرید ریسک کمی دارد و معامله‌گران مختلف، حتی با تجربه و ریسک‌پذیری کم می‌توانند از آن استفاده کنند. در حالی که استرادل فروش ریسک بالایی دارد و برای استفاده از آن باید تجربه و ریسک‌پذیری بالایی داشته باشید.

چه عواملی بر موفقیت یا شکست استرادل موثرند؟

دو عامل هستند که موفقیت یا شکست این استراتژی را تعیین می‌کنند: اولی گذر زمان و میزان اثر آن بر افت ارزش آپشن (تتا) است. مورد دوم تغییرات IV و میزان اثر آن بر قیمت آپشن (وگا) است. نکته مهم درباره این استراتژی این است که شما زمانی سود می‌کنید که افزایش ارزش آپشن بر اثر تغییر IV، از کاهش ارزش آپشن بر اثر گذر زمان یا time decay بیشتر باشد.

مزایا و معایب استراتژی استرادل چیست؟

به عنوان مزیت در استرادل خرید می‌توانید حداکثر هزینه یا زیان خود را به‌راحتی محاسبه کنید و در مقابل اگر بازار نوسان زیادی را تجربه کند، می‌توانید سود بسیار زیادی از این استراتژی کسب کنید. در استرادل خرید، گذر زمان و افت IV باعث می‌شوند که معامله شما سودآور نباشد.

جمع‌بندی

استرادل و استرانگل خرید، استراتژی‌های ریسک‌گریز بی‌نظیری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از افزایش و رشد IV سود کنید. با توجه به راحتی و آسان بودن استفاده از استرادل و استرانگل خرید، این روش‌ها می‌توانند توسط معامله‌گران کم‌تجربه‌ای که به دنبال سودهای زیادی هستند به کار گرفته شوند.

در مقابل، استراتژی استرادل و استرانگل فروش برای تریدرهای باسابقه مناسب‌اند و کسانی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که تحمل ریسک بالایی داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx