سفارش گروهی چیست؟

سفارش گروهی

سفارش گروهی (batch trading) به مجموعه‌ای از سفارشات گفته می‌شود که به صورت همزمان اجرا می‌شوند. در سفارش گروهی یا سفارش دسته‌ای، چند سفارش خرید و فروش را به عنوان یک تراکنش بزرگ در نظر می‌گیرند و با این کار، در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

مروری بر نکات مهم

  • سفارش دسته‌ای شامل پردازش مجموعه‌ای از سفارشات است که معمولاً در زمان باز شدن بازار انجام می‌شود.
  • در این نوع سفارشات، تعدادی از سفارشات خرید و فروش را به عنوان یک تراکنش بزرگ در نظر می‌گیرند و با این کار در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.
  • با توجه به این که در بازارهای فیوچرز و فارکس، معاملات مستمر (continuous trading) در طول هفته انجام می‌شوند، سفارش گروهی در بورس و بازارهای سهام رایج‌تر است.
  • سفارش گروهی باعث می‌شود که سفارشات موسسات (اشخاص حقوقی) و سفارشات خرد، دست‌کم یک بار در روز به طور بهینه با هم برخورد داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع معاملات در بازار بورس؛ خرد، عمده و بلوکی

سفارش دسته‌ای یا خرید و فروش گروهی چیست؟

سفارش گروهی مفهومی است که در بازار ایالات متحده، تنها یک بار در هر روز برای پردازش سفارشاتی که در ساعات بسته بودن بازار ثبت و جمع شده‌اند، از آن استفاده می‌شود. در طول بقیه ساعات معاملاتی که بازار آمریکا باز است، از معاملات مستمر استفاده می‌شود.

عناوین مطلب:

کارایی سفارش دسته‌ای در زمان باز شدن بازار در هر روز، مشخص و مشهود است. برای مثال، موسساتی که سفارشات سرمایه‌گذاران حقیقی را در حرکات صندوق‌های مختلف تجمیع می‌کنند، ممکن است سفارشات خود را خارج از ساعات بازار ثبت کنند. این سفارشات ممکن است خیلی بزرگ باشند اما می‌توانند با سفارشات برابر و خلاف جهتی که توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حقیقی یا شرکت‌های معاملاتی کوچک‌تر ارسال شده‌اند به تعادل برسند و جبران شوند.

بیشتر بخوانید: سفارش آیسبرگ (Iceberg Order) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر سفارشات خرد در خلاف جهت یک سفارش از سمت حقوقی‌ها (موسسات) باشد، یک سفارش گروهی می‌تواند با آن‌ها جور شود و تطبیق یابد. بدون معاملات و سفارش گروهی، ممکن است که قیمت‌های بازار در آغاز معاملات هر روز نوسان بسیار بیشتری را تجربه کنند.

به طور کلی، سفارش دسته‌ای معمولاً روی سهام با حجم بالا استفاده می‌شود که در ساعات بسته بودن بازار یا ساعات غیرمعاملاتی دارای سفارشات انباشته هستند. برای انجام سفارش گروهی در زمان باز شدن بازار، قیمت سفارش ورقه بهادار مورد نظر باید در زمانی که بازار باز می‌شود، با قیمت مناسبی در طرف مقابل جور شود. این مسئله بسیاری از سفارشات گروهی را به استفاده از سفارش بازار (market order) محدود و ملزم می‌کند.

با این حال سفارش گروهی می‌تواند شامل سفارشات لیمیت و استاپ هم باشد که در قیمت بازار پذیرفته می‌شوند. از آنجا که مارکت اوردرها دارای هیچ قیمت مشخصی نیستند، معمولاً بیشترین درصد سفارشات گروهی در معاملات آغازین بازار را شامل می‌شوند. در صورت جور بودن با قیمت شروع بازار یا همان بازار افتتاحیه، اوردرهای لیمیت خریداران و اوردرهای استاپ فروشندگان که دارای قیمت‌های مشخص هستند هم می‌توانند شامل شوند.

نکته: مارکت اوردر یا سفارش بازار به معنای سفارشی است که با قیمت فعلی بازار ثبت و ارسال می‌شود و در مقابل اوردرهای لیمیت (limit orders) و استاپ (stop orders) قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مفهوم انواع سفارشات در بازارهای مالی: Stop Limit و Limit Orders

سفارش گروهی چیست
بدون سفارش گروهی، قیمت‌ها در آغاز معاملات هر روز، نوسان بیشتری را تجربه می‌کنند.

معاملات مستمر

در ایالات متحده، سفارش گروهی محدود به زمان باز شدن بازار است تا از منصفانه بودن قیمت سهام و عدم نوسان شدید از یک سفارش تا سفارش بعدی اطمینان حاصل شود. در طول ساعات عادی معاملات بازار بورس، از معاملات مستمر استفاده می‌شود.

معاملات مستمر، تابعی از پردازش‌های استاندارد مبادلات است که از طریق بازارسازهایی که خریداران و فروشندگان را با هم مطابقت می‌دهند و سپس بلافاصله معاملات را در قیمت درخواستی اجرا می‌کنند تسهیل می‌شود.

معاملات مستمر از اجزای اصلی بازار است که باعث قیمت‌گذاری کارا و بهینه اوراق بهادار می‌شود. در معاملات مستمر، اوراق بهادار از طریق فرایند پیشنهاد و درخواست (bid/ask) که تسهیل آن توسط بازارگردان انجام می‌گیرد قیمت‌گذاری می‌شود. بازارگردان‌ها مسئول تطبیق و جورسازی خریداران و فروشندگان در معاملات روزانه هستند. بازارگردان‌ها می‌توانند افرادی باشند که برای یک صرافی یا بورس خاص کار می‌کنند یا سیستم‌های فناوری باشند که توسط صرافی ابداع شده‌اند.

در معاملات مستمر، بازارگردان به دنبال این است که خریداران و فروشندگان را با استفاده از قیمت‌های خرید و فروش به هم متصل کند. بازارگردان از اسپرد بین قیمت خرید و فروش که در ازای اجرای معامله دریافت می‌شود سود می‌برد.

در بازار بورس، بازارساز سهام مورد نظر را با قیمتی کمتر از قیمت پیشنهادی خریدار می‌خرد و سپس آن را با قیمت پیشنهادی خریدار به او می‌فروشد و در فرایند وصل کردن خریدار و فروشنده به هم در بازار ثانویه، این تفاوت قیمت را به عنوان سود خود دریافت می‌کند.

سفارش گروهی در بورس ایران

در ایران هم اگر تعداد متقاضیان خرید سهام شرکتی زیاد باشد، برای صرفه‌جویی در وقت، از سفارش گروهی استفاده می‌شود. این نوع سفارشات در ایران به دو صورت «ددد» و «ررر» انجام می‌شود.

در معاملات «ددد»، هر دو طرف معامله افراد معمولی هستند اما در حالت «ررر»، فروشنده سازمان خصوصی‌سازی است. در این صورت، سازمان خصوصی‌سازی در حال فروش سهام شرکت‌های دولتی به کارگران و کارکنان همان واحد است.

در روش سفارش گروهی، فهرست خریداران توسط کارگزاری به شرکت خدمات بورس ارسال می‌شود. این شرکت به تمام خریداران کد معاملاتی اختصاص می‌دهد و سپس این فهرست را با کد معاملاتی برای کارگزار می‌فرستد.

اگر به اندازه تعداد خریداران، فروشنده وجود داشته باشد، پس از اختصاص کد معاملاتی، معامله انجام می‌شود.

اگر کارگزار بخواهد تخصیص سهام را به شرکت خدمات بورس واگذار کند، فهرست خریداران برای کارگزار ارسال نخواهد شد. در این صورت سهام به طور خودکار از کد فرضی «ددد» به نام خریدار تخصیص می‌یابد.

سفارش گروهی در ایران
سفارش گروهی در ایران وقتی تعداد متقاضیان خرید بالا باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران این نوع سفارش به دو صورت «ددد» و «ررر» انجام می‌شود.

سوالات متداول

سفارش گروهی چیست؟

سفارش گروهی به مجموعه‌ای از سفارشات گفته می‌شود که به صورت همزمان اجرا می‌شوند. در این نوع سفارشات، چند سفارش خرید و فروش را به عنوان یک تراکنش بزرگ در نظر می‌گیرند و با این کار، در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

در چه زمانی سفارش گروهی ارسال می‌شود؟

وقتی در ساعات غیرمعاملاتی سفارشاتی ارسال می‌شوند که به علت بسته بودن بازار پردازش نشده و روی هم انباشته می‌شوند، در زمان باز شدن بازار این معاملات به صورت سفارش گروهی ارسال و انجام می‌شوند.

سفارش گروهی در ایران به چه صورت انجام می‌شود؟

در ایران وقتی حجم سفارشات خیلی بالا باشد، برای صرفه‌جویی در وقت از سفارش گروهی استفاده می‌شود. سفارش گروهی در ایران به دو صورت «ددد» و «ررر» انجام می‌شود. در حالت اول دو طرف معامله افراد عادی هستند و در حالت دوم، فروشنده سازمان خصوصی‌سازی است که سهام را به کارکنان همان واحد واگذار می‌کند.

جمع‌بندی

در زمان باز شدن بازار، به خصوص در بازارهایی که در طول هفته به طور مداوم باز نیستند (مثل بازار سهام)، سفارشاتی که روی هم انباشته شده‌اند به صورت سفارش گروهی پردازش می‌شوند و با این کار در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود. با وجود سفارش گروهی، تعادل بازار بیشتر می‌شود و این امکان، از نوسانات شدید آغاز معاملات می‌کاهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اردر یا سفارش در بازارهای مالی (Order)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx