سفارش آیسبرگ (Iceberg Order) چیست و چه کاربردی دارد؟

سفارش آیسبرگ

سفارش آیسبرگ (Iceberg) در واقع یک سفارش (Order) بزرگ است که به قسمت‌های مختلف کوچک‌تر (لزوما غیر یکسان) تقسیم شده است.

روش آیس‌برگ راهی برای خرید و فروش با حجم زیاد در بازار کریپتوکارنسی است. 

در بخش دفترچه سفارشات (Orderbook)، یک سفارش بزرگ مثلا 50,000 بیت‌کوین می‌تواند روال عادی بازار را دگرگون کند.

عناوین مطلب:

بسیاری از معامله‌‌گران با مشاهده سفارش‌های بزرگ در order book اقدامات مختلفی را نسبت به آن اتخاذ می‌کنند که مطلوب تریدرهای بزرگ نیست.

جدای از آن، فروش یا خرید یکباره حجم زیاد یک کریپتو کارنسی می‌تواند باعث ترند‌های کوتاه مدتی شود که کاملا برخلاف میل ما حرکت می‌کنند.

زمانی که یک سرمایه‌گذار یا بهتر است بگوییم نهنگ، بخواهد تراکنش‌های با حجم بالا را در بازار اجرا کند، ابتدا سفارش خود را به حجم‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند. او در بین روال عادی بازار، هر یک از این سفارش‌های کوچک را اجرا خواهد کرد که در این میان سایر معامله‌گران متوجه این سری تراکنش‌های مرتبط با یک‌دیگر نخواهند شد. 

سفارشات آیسبرگ
در واقع معامله‌گران زمانی از این رخ داد با خبر می‌شوند که نهنگ از قبل همه تراکنش‌های خود را اجرا کرده است.

چرا روش سفارش آیسبرگ کاربرد دارد؟

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، در این روش، در هنگام خرید یا فروش یک کوین، تغییرات ناگهانی یا عمده صورت نخواهد گرفت. 

در این روش، براساس یک برنامه ریزی منطقی، تراکنش‌ها به صورت ساختار یافته اجرا می‌شوند. با این رفتار، تعادل بین عرضه و تقاضا از حالت عادی خارج نمی‌شود. 

این معاملات معمولا توسط بروکر‌ها (یا صرافی‌های ارز دیجیتال) تا آن‌جایی ادامه پیدا می‌کند که همه سفارشات کوچک تقسیم شده طبق زمان‌بندی اجرا شوند. 

در اینجا یک مثال از نوع سفارش Iceberg بیان می‌کنیم:

فرض کنید شما قصد فروش 1000 بیت‌کوین را دارید. در ابتدا شما باید حجم معامله را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. شما کارتان را با فروش 300 بیت‌کوین آغاز می‌کنید و در ادامه در هر گام، 200 تا 250 بیت‌کوین باقیمانده را نیز به فروش می‌رسانید.

این روش فروش سهام و کوین ممکن است ذهن شما را به سمت سفارشات مخفی (Hidden orders) سوق دهد. اما سفارش مخفی چیست؟ آیا آن‌ها با روش آیسبرگ یکسان هستند؟ 

سفارش مخفی
اساسا سفارشاتی که در آیسبرگ چیده می‌شوند نیز به نوعی مخفی به شمار می‌روند.

یک تفاوت عمده بین این دو روش وجود دارد. در حالت سفارش مخفی، بخش پنهان یک سفارش پس از به نمایش در آمدن در Order Book اجرا می‌شود اما در آیسبرگ، سفارشات به صورت مستقیم ایجاد و اجرا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دارک پول (Dark Pool) یا استخر سیاه؛ دالان‌های خصوصی معاملات!

چه کسانی از روش سفارش آیسبرگ استفاده می‌کنند؟

البته همه مردم نهنگ نیستند اما کاربران اصلی این روش سازمان‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری هستند که ما آن‌ها را با نام تریدر‌های حقوقی می‌شناسیم. 

سفارشات آیسبرگ با نام دیگر سفارشات معکوس (Reverse order) نیز شناخته می‌شوند که اغلب توسط بازار‌ ساز‌ها برای تعادل بازار برعلیه برهم زنندگان آن به کار می‌رود. بازار ساز‌ها نیز سازمان یا شرکت‌هایی هستند که در بازار مالی پیشنهادات قیمتی ارائه می‌دهند. 

اما وقتی حرف از کریپتو و معاملات آن می‌شود، منظور ما اغلب سازمان‌های سرمایه‌گذاری کریپتویی است. معاملات آن‌ها اغلب با حجم‌های بسیار بالا انجام می‌شود که تاثیر زیادی در روند و رفتار بازار خواهد داشت.

شما به عنوان یک ناظر بازار ممکن است به سراغ مشاهده Order book نمایش داده شده در صرافی‌های بزرگ مانند بایننس بروید. در آن‌جا شما فقط بخش‌های کوچک یک سفارش آیسبرگ را که در دفترچه سفارشات سطح 2 قرار دارند مشاهده می‌کنید. 

دفترچه سفارشات سطح 2 (Level 2 order book) در دنیای کریپتو شامل همه سفارشات عرضه و تقاضا هستند که در هر سفارش اطلاعاتی مانند قیمت، حجم و برچسب زمانی آن قابل مشاهده است.

کارشناسان و معامله‌گران اولین سفارشات آیسبرگ را نوک آیسبرگ نام گذاری کرده‌اند که دلیل آن مخفی بودن بقیه سفارشات آیسبرگ در زیر سطح آب برای معامله‌گران کوچک‌تر است.

برای سرمایه‌گذاران خرد و خصوصی، قراردادن یک سفارش آیسبرگ یک رفتار غیرمعمول است و باید پس از مشکوک شدن به وجود آن در دفترچه سفارشات، اقدامات احتیاطی را لحاظ کنند.

سفارشات آیسبرگ چگونه کار می‌کنند؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، سرمایه‌گذاران بزرگ یک سفارش بزرگ را به قطعات کوچک‌تری تقسیم و آن را روی بازار اجرا می‌کنند.

این روش برای حجم‌های بالا کاربردی است چرا که تراکنش‌های آن‌ها از چشم بازار در امان خواهند بود. این مسئله محدود به فروش یک دارایی یا کوین نیست و خرید حجم زیاد آن نیز به یک باره می‌تواند مشکل آفرین باشد. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سیستم معاملات متعدد (High Frequency Trading)

برای مثال زمانی که شما در حال خرید یا فروش مقدار زیادی بیت‌کوین هستید، آخرین چیزی که شما به عنوان یک تریدر می‌خواهید متورم شدن قیمت یک کریپتو است چرا که فشار خرید از سایر سرمایه‌گذاران می‌تواند نقشه‌های شما را نقش بر آب کند.

اما شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، چگونه می‌توانید یک سفارش آیسبرگ را در دفترچه سفارشات یک صرافی شناسایی کنید؟ برای آغاز، شما باید وارد دفترچه سفارشات سطح 2 شوید چرا که دفترچه‌های سطح یک اطلاعات با جزییات کمی در مورد قیمت در اختیار شما قرار می‌دهند.

در دفترچه‌ سفارشات سطح 2 شما می‌توانید عمق بازار را براساس 10 سفارش برتر قیمتی ارزیابی کنید. 

وقتی شما به دنبال سفارشات آیسبرگی هستید، استفاده از دفترچه سفارشات سطح 2 ضروری است چرا که در حالت آیسبرگ، وقتی اولین سفارش به خط شده اجرا شود، قسمت‌های بعدی نیز به ترتیب در لیست قرار می‌گیرند و بلافاصله در قیمت مورد نظر اجرا خواهند شد.

شناسایی سفارش آیسبرگ
سفارشات آیسبرگ از الگو‌های خرید و فروش استفاده می‌کنند، بنابراین یافتن این الگو‌ها در دفترچه سفارشات می‌تواند تنها راه شناسایی آن‌ها باشد.

چگونه یک سفارش آیسبرگ ایجاد کنیم؟

مسلما انجام این نوع سفارش به صورت دستی مشکل است مخصوصا برای حجم‌های بالا.

از این رو، استفاده از پلتفرم‌هایی که دسترسی مستقیمی به دفترچه سفارشات و پشتیبانی از این نوع معامله را داشته باشد حائز اهمیت است.

نمودار‌های معاملاتی آیسبرگ را نمی‌توان در پلتفرم‌های معاملاتی رایج یافت. ایجاد این سفارش‌ها به صورت خودکار فقط در پلتفرم‌هایی که دسترسی مستقیم بازار (DMA) را فراهم می‌کنند امکان پذیر است.

پلتفرم‌هایی که از DMA پشتیبانی می‌کنند نیازمند زیرساخت‌های فنی قدرتمندی هستند که بتوان به دفتر سفارشات پیشرفته و معاملات زمان‌بندی شده الگوریتمی آن‌ها دسترسی داشت. پلتفرم‌هایی مانند BitMex یا BitFinex این دسترسی‌ها را برای شما فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی معاملات الگوریتمی (Algorithmic Trading) و انواع آن

تقریبا این نوع پلتفرم‌ها عملکرد مشابهی دارند و با یاد گرفتن نحوه عملکرد یکی از آن‌ها می‌توانید با مشابه آن نیز کار کنید.

برای ایجاد یک سفارش آیسبرگ ابتدا باید نوع سفارش خود را مشخص کنید، از بین حالت‌های سفارش مانند limit order، stop order و یا Iceberg order. پس از انتخاب حالت سفارش آیسبرگ، فیلد‌های مختلفی برای پر کردن برای شما ظاهر می‌شوند. 

در این مثال فرض شده است کاربر در حال خرید 1,000 واحد بیت‌کوین است که در این حالت پلتفرم برای او براساس الگو‌های از پیش تعیین شده، این کار را انجام می‌دهد. 

فیلدهای سفارش آیسبرگ
در این تصویر، فیلد Price variance مربوط به میزان مجاز تفاوت قیمت در خرید است و فیلد‌های بعد مربوط به میزان خرید کلی، میانگین تعداد هر سفارش خرید و محدوده قیمت مجاز برای هر واحد بیت‌کوین هستند.

نتیجه گیری

حالت سفارش آیسبرگ یکی از آسان‌ترین رویکرد‌های معامله حجم بالا در بازار است که توسط سازمان‌ها و نهنگ‌های بزرگ اتخاذ می‌شود. این روش در کریپتو برای معامله ارز‌های دیجیتال بیشتر به چشم می‌خورد. 

از دیدگاه تریدر‌های خرد، کشف این سفارشات می‌تواند سرنخ‌هایی برای ورود یا خروج آن‌ها داشته باشد اما لزوما همیشه این‌گونه نیست و باید به اخبار بنیادی بازار نیز توجه شود.

با یافتن سفارش‌های آیسبرگ، می‌توانید به جزییات بیشتری از رفتار معامله‌گران بزرگ و حقوقی دست پیدا کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اردر یا سفارش در بازارهای مالی (Order)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx