آموزش نمودار خوانی ارز دیجیتال و بورس

آموزش نمودار خوانی

احتمالا شما هم بارها به نمودار قیمت یک ارز دیجیتال یا سهام نگاه کرده‌اید اما چیزی از آن متوجه نشده‌اید. اگر این‌طور بوده پس آموزش نمودار خوانی ارز دیجیتال و یادگیری هر نمودار قیمت دیگری را به شما توصیه می‌کنیم.

در این راهنمای بورسینس نحوه خواندن نمودارهای تحلیل تکنیکال برای ورود بازار و خروج به موقع از آن را به شما نشان می‌دهیم.

آموزش نمودار خوانی و ساختار آن

نمودارها یا چارت‌های قیمت یکی از اجزای حیاتی معاملات بازارهای مالی هستند. در بازار ارزهای دیجیتال، فارکس و بورس معامله‌گران با نگاه کردن به نمودارهای قیمت متوجه وضعیت قیمت در زمان گذشته و حال شده و سعی می‌کنند مسیر آن در آینده را پیش‌بینی کنند.

عناوین مطلب:

از این رو، آموزش نمودار خوانی یک گام بسیار مهم در مسیر معامله‌گر شدن است.

اولین نکته‌ای که در مورد نمودارها باید دانست این است که نمودار، رفتار قیمت نسبت به زمان را نشان می‌دهد.

زمان: محور X (از چپ به راست)

مؤلفه زمان نمودار قیمت در محور x (از چپ به راست) ثبت می‌شود. هر چه بیشتر به سمت چپ برگردیم، گذشته دورتر را مشاهده می‌کنیم. آخرین کندل/میله قیمت (توضیحات بیشتر در ادامه) نشان‌دهنده بازه زمانی فعلی است. هر کندل یا میله نشان‌دهنده یک واحد زمان مشخص است.

در بالای نمودارهای قیمت امکان تغییر و انتخاب واحدهای زمانی مختلف وجود دارد. اگر بازه زمانی (تایم فریم) را روی روزانه قرار دهیم، به این معنی است که هر کندل یا میله نشان‌دهنده تغییرات قیمت در روز کامل است. به همین ترتیب، اگر تایم فریم 5 دقیقه‌ای را انتخاب کنیم، به این معنی است که هر کندل یا میله نشان‌دهنده 5 دقیقه از نوسان قیمت است.

قیمت: محور Y (از بالا به پایین)

قیمت دارایی (ارز دیجیتال، سهام، جفت ارز و…) در محور عمودی نمودار ثبت می‌شود. هر چه کندل یا میله در نواحی بالاتر نمودار باشد، در آن بازه زمانی دارایی قیمت بالاتری داشته است. برعکس، شکل گرفتن کندل یا میله نزدیک به پایین نمودار قیمت به معنی پایین بودن قیمت دارایی است.

انواع نمودار خوانی قیمت

نمودارهای قیمت سه نوع اصلی دارند: نمودار خطی، نمودار میله‌ای و نمودار شمعی یا کندل استیک. هرکدام از انواع نمودار ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارد که در ادامه به‌صورت مختصر با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

نمودارهای خطی

نمودارهای خطی (Line Charts) قیمت بازار را با استفاده از یک خط نشان می‌دهد که معمولاً از وصل کردن قیمت‌های بسته شدن دارایی در تایم فریم‌های متوالی ترسیم می‌شود. در زیر نمودار خطی طلای جهانی را مشاهده می‌کنید:

مزیت اصلی نمودار خطی این است که به تحلیلگر دیدی سریع از روند کلی بازار و سطوح حمایت و مقاومت می‌دهد. از نمودار خطی نمی‌توان برای شناسایی زمان ورود به معامله یا خروج از آن استفاده کرد چرا که تایم فریم‌ها را به‌صورت جداگانه نشان نمی‌دهند.

بااین‌حال، همان‌طور که گفتیم، اگر می‌خواهید دید سریعی از روند بازار و سطوح کلیدی قیمت به دست بیاورید، در بیشتر مواقع می‌توانید از نمودار خطی استفاده کنید.

نمودار میلهای

نمودار میله‌ای (Bar Charts) «میله‌های قیمت استاندارد» مربوط به هر تایم فریم را به‌صورت جداگانه نشان می‌دهد. برای مثال، در نمودار 1 ساعته، میله‌های قیمت استاندارد را برای هر بازه زمانی 1 ساعته مشاهده می‌کنید، در نمودار میله‌ای روزانه هر میله نشان‌دهنده میله قیمت استاندارد برای یک روز است و… .

هر میله قیمت به‌طور جداگانه چهار نکته در مورد قیمت را به ما می‌دهد که می‌توانیم از آن‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد معاملات خود استفاده کنیم. این اطلاعات عبارت‌اند از قیمت باز شدن، بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و قیمت پایانی.

گاهی اوقات به نمودارهای میله‌ای نمودارهای OHLC (حروف مخفف چهار اطلاعات مربوط به قیمت هستند) می‌گویند. در زیر مثالی از یک میله قیمت را مشاهده می‌کنید:

میله
نمودار میله‌ای

هر میله قیمت باز شدن، بسته شدن و بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌هایی که دارایی در آن تایم فریم به آن رسیده است را نشان می‌دهد.

نمودار میله‌ای هر تایم فریم را به‌عنوان یک میله قیمت استاندارد OHLC نمایش می‌دهد. در زیر نمودار طلای جهانی در مثال بالا را این بار به‌صورت میله‌ای مشاهده می‌کنید:

نمودار میلهای طلای جهانی

نمودارهای کندل استیک

نمودارهای کندل استیک (Candlestick Charts) یا شمعی، نمودارهای قیمتی هستند که به جای میله‌های قیمت سنتی، از کندل یا شمع تشکیل شده است. درست مانند میله‌ها در نمودار میله‌ای، هر کندل قیمت‌های باز شدن، پایانی و بالاترین و پایین‌ترین قیمت را در تایم فریم کندل نشان می‌دهد.

اما نمایش این اطلاعات در کندل‌ها دارای تغییرات جزئی است و همین باعث شده درک و استفاده از این اطلاعات بسیار آسان‌تر شود.

نمودارهای کندل استیک، بالاترین و پایین‌ترین قیمت هر تایم فریم را، درست مانند نمودارهای میله‌ای، با یک خط عمودی نشان می‌دهند. خط عمودی بالا را سایه بالایی و خط عمودی پایین را سایه پایینی می‌نامند. تفاوت اصلی بین نمودارهای میله‌ای و نمودارهای کندل استیک در نحوه نمایش قیمت باز شدن و پایانی در نمودارهای کندل استیک است.

بخش میانی کندل محدوده حرکت قیمت بین قیمت باز شدن و قیمت میانی را نشان می‌دهد. این قسمت از کندل «بدنه اصلی» نامیده می‌شود. در زیر تصویر یک کندل را می‌بینید.

به‌طور معمول، اگر بدنه اصلی پر شده باشد یا با رنگ قرمز نمایش داده شود به این معنی است قیمت پایانی کمتر از قیمت باز شدن بوده و به اصطلاح کندل نزولی است (قیمت کاهش پیدا کرده است).

در مقابل، اگر بدنه واقعی پر نشده باشد، یا معمولاً به رنگ سبز باشد، قیمت پایانی از قیمت باز شدن بالاتر بوده و شاهد یک کندل صعودی هستیم (قیمت افزایش پیدا کرده است).

دقت کنید که رنگ‌های سبز و قرمز که ذکر کردیم قراردادی بوده و در تنظیمات نرم‌افزار می‌توانید برای هرکدام از کندل‌های صعودی و نزولی رنگ‌های دلخواهتان را انتخاب کنید.

در زیر همان نمودار طلا که در بالا به‌صورت خطی و میله‌ای نشان دادیم را این بار به‌صورت کندل استیک آورده‌ایم:

نمودار کندل استیک طلای جهانی

اجزای قیمت در آموزش نمودار خوانی

همان‌طور که گفتیم، در نمودار شمعی یا میله‌ای، هر واحد در نمودار از چهار عنصر تشکیل‌شده است:

  • OPEN: قیمت باز شدن، قیمتی که تایم فریم جدید در آن شروع می‌شود. در نمودار میله‌ای، قیمت باز شدن با یک خط افقی کوچک در سمت چپ نشان داده می‌شود. در کندل‌های صعودی، کف بدنه اصلی و در کندل‌های نزولی، سقف بدنه اصلی نشان‌دهنده قیمت باز شدن است.
  • HIGH: بالاترین قیمتی که دارایی در طول آن تایم فریم به آن رسیده است. انتهای سایه بالایی در بیشتر کندل‌ها نشان‌دهنده بالاترین قیمت است.
  • LOW: کمترین قیمتی که دارایی در طول آن تایم فریم در آن معامله شده است. انتهای سایه پایینی نشان‌دهنده پایین‌ترین قیمت است.
  • CLOSE: قیمت پایانی، قیمتی که دارایی در پایان تایم فریم به آن رسیده و معاملات بر روی آن تمام شده است. در نمودار کندل استیک، به ویژه در بازارهای فارکس و ارزش دیجیتال، قیمت باز شدن هر کندل معمولاً با قیمت پایانی کندل قبلی یکسان است.

آموزش نمودار خوانی؛ بخش‌های مختلف نمودار یک دارایی

صرافی‌های ارزهای دیجیتال معمولاً نمودار قیمتی همیشه به‌روز هر جفت معاملاتی خاص را ارائه می‌کنند. اغلب، جفت معاملاتی به‌طور پیش‌فرض به‌صورت «USDT/ارز دیجیتال» نشان داده می‌شود. اما شما می‌توانید نمودار هر ارزی را که می‌خواهید باز کنید. برای مثال نمودار بین کوین به‌صورت BTC/USDT است.

در سمت چپ نماد بیت‌کوین و در سمت راست نماد استیبل کوین تتر که معادل یک دلار آمریکا است را مشاهده می‌کنید.

اطلاعات ارائه شده در این نمودار داده‌های کلیدی را نشان می‌دهد که کدام کاربرد خاص خود را دارد:

  • جفت معاملاتی: نشان می‌دهد که در این بازار خاص ارز پایه بیت‌کوین (BTC) و ارز مظنه تتر (USDT) است.
  • قیمت فعلی: این بخش که به‌صورت یک نوار عمودی در سمت راست نمودار است قیمت رایج ارز پایه (BTC) را به‌صورت ارز مظنه (USDT) نشان می‌دهد.
  • O/H/L/C: به ترتیب نشان‌دهنده قیمت باز شدن، بالاترین قیمت، کمترین قیمت و قیمت پایانی بیت‌کوین در تایم فریم جاری است.
  • 24H Vol: نشان می‌دهد که چه مقدار از یک دارایی خاص (در این مثال بیت‌کوین) در 24 ساعت گذشته معامله شده است. این حجم در قالب ارز مظنه (USDT) بیان می‌شود.
  • واحد زمان: یا تایم فریم که نشان‌دهنده نوسان قیمت در یک بازه زمانی مشخص است. در نوار بالای نمودار می‌توانید تایم فریم‌های از یک دقیقه تا یک ماهه و حتی یک ساله را انتخاب کنید.
  • حجم معاملات: در زیر نمودار اصلی که در آن رفتار قیمت نشان را مشاهده می‌کنید، نمودار کوچک‌تری برای نمایش حجم معاملات وجود دارد. در این نمودار هر میله مربوط به مقدار معامله شده از دارایی در کندل متناظر با آن است. هر چه اندازه میله‌ها بلندتر باشد، نشان‌دهنده حجم معاملات بیشتر در مقایسه با سایر تایم فریم‌ها است. معمولاً میله سبز نشان‌دهنده افزایش قیمت است، در حالی که میله‌های قرمز نشان‌دهنده کاهش قیمت است. این رنگ‌ها را می‌توان شخصی‌سازی کرد.

اما شاید مهم‌ترین قسمت این نمودار، مجموعه کندل‌هایی باشد که نمودار قیمت را تشکیل می‌دهند.

در بیشتر نمودارهای قیمت، کندل سبز نشان‌دهنده حرکت صعودی یا افزایش قیمت است، در حالی که کندل قرمز حرکت نزولی یا کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های قیمت و حجمی که بازار روز به روز تولید می‌کند، تحلیلگران تکنیکال چندین شاخص مبتنی بر نمودار ایجاد کرده‌اند تا به کمک آن‌ها قیمت بالقوه دارایی‌ها در آینده را پیش‌بینی کنند.

برخی از این شاخص‌ها شامل شناسایی الگوهای کندل استیک‌ها است، در حالی که برخی دیگر مجموعه ابزارهایی مانند خطوط روند و معیارهای پیچیده‌تری هستند که بر اساس حرکات قیمت تشکیل می‌شوند.

ابتدا برخی از الگوهای اولیه را بررسی می‌کنیم:

الگوهای رایج کندل استیک در آموزش نمودار خوانی

الگوهای کندل استیک به‌طورکلی به الگوهای صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند. الگوی صعودی اغلب نشان‌دهنده حرکت مثبت قیمت دارایی در آینده است و به معامله‌گر سیگنال خرید می‌دهد. در مقابل، تشکیل الگوی نزولی در نمودار نشانه‌ای از کاهش قیمت در آینده نزدیک و سیگنالی برای فروش دارایی است.

(البته، برخی از معامله‌گران ممکن است خلاف جهت روند اقدام کنند و اگر معتقدند که قیمت در آینده نزدیک صعودی خواهد شد، با کاهش قیمت خرید بیشتری انجام دهند. به این نوع سرمایه‌گذاری «خرید در کف» یا «خرید پله‌ای» گفته می‌شود. خرید بیشتر در پله‌های پایین‌تر یا دوری کردن از بازار تا صعودی شدن قیمت به استراتژی معاملاتی افراد بستگی دارد.)

بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

در زیر سه ​​مثال از نحوه استفاده از کندل‌ها و سایر الگوهای نمودار برای پیش‌بینی حرکت قیمت را مشاهده می‌کنید:

الگوی کندل استیک ستاره دنباله‌دار

کندل ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) یک الگوی نزولی است که معمولاً در پایان روند صعودی قیمت تشکیل می‌شود. این کندل دارای بدنه اصلی کوتاهی است که در نزدیکی قسمت پایینی قرار دارد و سایه بالایی بلندی دارد.

این کندل نشان می‌دهد که قیمت با وجود اینکه در طول دوره معاملاتی به سطوح بالایی رسیده بود، در نهایت پایین‌تر از قیمت ابتدایی بسته شد که رنگ قرمز نشانه نزولی بودن این کندل است.

تحلیلگران تشکیل این کندل را به‌عنوان نشانه‌ای از وجود مقاومت در برابر افزایش بیشتر قیمت و احتمال فروش سراسری دارایی از سوی معامله‌گران تفسیر می‌کنند. به عبارت دیگر، بسیاری از معامله‌گران تصمیم می‌گیرند قبل از کاهش بیشتر قیمت، در لحظه دارایی خود را بفروشند و همین باعث ایجاد موج فروش و کاهش بیشتر قیمت می‌شود.

الگوی کندلی چکش معکوس

کندل چکش معکوس (Inverted Hammer) شبیه کندل استیک ستاره دنباله‌دار است، اما همان‌طور که از رنگ سبز آن مشخص است، یک کندل صعودی محسوب می‌شود. این بار، این کندل نشان می‌دهد که قیمت پس از رسیدن به قیمت‌های بالاتر در طول مسیر، تا پایان دوره معاملاتی افزایش یافته و اندکی بالاتر از قیمت ابتدایی بسته شده است.

به اعتقاد تحلیلگران، دیدن این کندل در انتهای روند نزولی نشانه خوبی از احتمال بازگشت قریب‌الوقوع قیمت است. ساختار چکش معکوس نشان می‌دهد که تقاضای برای خرید در آن لحظه خاص افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تشکیل کندل چکش معکوس در نواحی کلیدی نمودار می‌تواند سیگنال خرید باشد.

الگوی نموداری سر و شانه

وقتی که نمودار قیمت را از حالت بزرگنمایی خارج می‌کنید تا تصویر کلی‌تری از قیمت ارزهای دیجیتال به دست آورید می‌توانید الگوهای بیشتری را شناسایی کنید که از کنار هم قرار گرفتن چندین کندل استیک تشکیل‌شده‌اند. یکی از این الگوها که به الگوی «سر و شانه» (Head and Shoulders) معروف است، از سه قله یا دره تشکیل می‌شود که به دنبال یکدیگر ظاهر می‌شوند.

در این الگو، قله یا دره دوم مانند یک «سر» به نظر می‌رسد که ارتفاع بیشتری نسبت به دو قله یا دره دیگر -«شانه‌ها»- دارد.

  • الگوی صعودی «سر و شانه» که معمولاً در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که قیمت در شرف صعودی شدن است.
  • در همین حال، الگوی نزولی «سر و شانه» که معمولاً در انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد می‌تواند نشانه نزولی شدن قیمت در آینده نزدیک باشد.
  • در هر دو الگو، نفوذ کامل و پرقدرت قیمت به داخل خط گردن به همراه حجم بالای معاملات در لحظه شکست اعتبار الگوها را تأیید می‌کند.

الگوی نموداری کنج یا گُوِه

«گوه‌ها» یا «کنج‌ها» (Wedges) یکی دیگر از الگوهای پرتکرار در نمودارهای قیمت است که از کنار هم قرار گرفتن چندین کندل تشکیل می‌شوند.

با کشیدن خطی که نقاط پایینی رفتار قیمت را در یک بازه زمانی معین به هم متصل می‌کند و خط دیگری که اوج‌های قیمت را به هم متصل می‌کند، می‌توان کنج را در نمودار ترسیم کنید. اگر این دو خط از چپ به راست به یکدیگر نزدیک شوند، می‌توان گفت که الگوی کنج شکل گرفته است.

در کنج صعودی، که در سمت راست نشان داده شده است، کندل‌ها بین دو خط با شیب رو به پایین محصور شده‌اند. این الگو تقریباً مانند یک مثلث رو به سمت پایین است. الگوی کنج می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که پس از تثبیت قیمت در انتهای الگو، احتمال خروج قیمت از خط بالایی و رشد قیمت وجود دارد.

در سوی دیگر، در کنج نزولی کندل‌ها بین دو خط با شیب رو به بالا و همگرا قرار گرفته‌اند. تفسیر کنج نزولی به این صورت است که ممکن است قیمت از زیر الگو خارج شده و روند نزولی شود.

الگوها در نقش احتمالات، نه پیش‌بینی!

در تحلیل تکنیکال هیچ اندیکاتور، تکنیک یا روشی وجود ندارد که بتوانید به کمک آن جهت بازار را پیش‌بینی کنید، بلکه تمام این ابزارها به ارزیابی احتمال حرکت قیمت در یک جهت مشخص کمک می‌کنند.

آموزش نمودار خوانی ارزهای دیجیتال و سایر بازارها به‌عنوان بخشی اساسی از تحلیل تکنیکال را باید به‌عنوان مقدمه‌ای برای درک بهتر بازارها فرا بگیرید. خواندن کندل‌ها و نمودارها نمی‌تواند به تنهایی مبنای پیش‌بینی بازار و ورود به معاملات باشد.

در ادامه به سه مبحث مهم دیگر در آموزش نمودار خوانی خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از: «روندها»، «سطوح حمایت و مقاومت» و «میانگین‌های متحرک».

خطوط روند در آموزش نمودار خوانی

خطوط روند به ما کمک می‌کند تا روندهای مختلف بازار را شناسایی و تأیید کنیم. خط روند یک خط مستقیم رو به بالا یا نزولی است که حداقل در دو نقطه با قیمت تماس پیدا می‌کند.

هر خط روند قوی در حالت ایده‌آل باید از چندین نقطه قیمت مختلف عبور کند. به‌عنوان یک قاعده کلی، یک خط روند باید حداقل در دو نقطه قیمت را قطع کند و برای تأیید اعتبار حداقل در یک نقطه سوم با قیمت برخورد کند.

فاصله این نقاط قیمت نیز مهم است. اگر نقاطی که قیمت در آن به خط روند برخورد کرده‌اند خیلی به هم نزدیک باشند، فاصله زمانی بین آن‌ها کمتر از آن خواهد بود که بتوان اعتبار خط روند را تأیید کنید. برعکس، اگر نقاط خیلی از هم فاصله داشته باشند، به سختی می‌توان میان آن‌ها ارتباط معناداری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از خطوط روند در معاملات (آموزش تصویری)

در نهایت، باید به زاویه خطوطی که می‌کشید دقت کنید. خطی که دارای شیب بسیار تندی (چه در جهت نزولی چه صعودی) است بعید است که یک روند معتبر باشد. در چنین شرایطی بسیار بعید که قیمت یک دارایی بتواند برای مدت طولانی هر روز درصد بسیار زیادی افزایش یا کاهش مداوم داشته باشد.

از طرف دیگر، خطی که زاویه بسیار کمی دارد و متمایل به افق است، اساساً یک خط حمایت یا مقاومت است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

کاربرد خطوط روند چیست؟

خطوط روند در بهترین حالت می‌توانند به شما کمک کنند تا مسیر حرکت قیمت یک دارایی را مشاهده کنید و حدس بزنید ممکن است به کدام سو حرکت کند.

بزرگترین نقطه ضعف خطوط روند این است که به راحتی می‌توان در هر نموداری خطوط روند را رسم کرد. این بستگی به مهارت شما دارد که بتوانید از کشیدن خطوط روند اشتباهی که در بالا توضیح دادیم خودداری کنید.

همچنین، هنگام ترسیم خطوط روند هشیار باشید چرا که این خطوط فقط ابزاری ابتدایی برای درک مسیر حرکت قیمت است و برای تأیید سیگنال‌های آن‌ها باید از ابزارهای دیگری استفاده کنید.

سطوح حمایت و مقاومت

«حمایت و مقاومت» (Support and Resistance) یکی از پرکاربردترین مفاهیم در آموزش نمودار خوانی ارز دیجیتال، فارکس و بورس است.

برای آشنایی با این دو مفهوم بهتر است ابتدا نگاهی به اصول اولیه حمایت و مقاومت بیاندازیم:

همان‌طور که در شکل بالا می‌بینید، قیمت با تشکیل این الگوی زیگزاگ در حال صعود است (بازار صعودی).

هنگامی که قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و سپس تا حدودی عقب‌نشینی می‌کند، بالاترین نقطه‌ای که قبل از عقب‌نشینی یا پولبک به آن رسیده است مقاومت نام دارد.

سطوح مقاومت نشان می‌دهد که در چه قیمت‌هایی فروشندگان زیادی از قبل آماده فروش دارایی‌های خود را داشته‌اند و همین باعث کاهش قیمت شده است.

وقتی قیمت دوباره حرکتش به سمت بالا را ادامه می‌دهد، پایین‌ترین نقطه‌ای که قبل از شروع دوباره حرکت صعودی به آن رسیده بود حالا حمایت نامیده می‌شود.

سطوح حمایت نشان می‌دهد که خریداران در چه قیمت‌هایی وارد بازار شده و موجب افزایش قیمت شده‌اند.

به این ترتیب، سطوح مقاومت و حمایت به‌طور مداوم با بالا و پایین رفتن قیمت به مرور زمان شکل می‌گیرد. برعکس این اتفاق در روند نزولی رخ می‌دهد.

در ابتدایی‌ترین روش، معمولاً معامله کردن در نواحی حمایت و مقاومت به این صورت است:

ورود به معامله در زمان «بازگشت از سطح»

  • زمانی که قیمت به سمت سطح حمایت کاهش پیدا می‌کند به دنبال فرصت خرید باشید.
  • زمانی که قیمت به سمت سطح مقاومت افزایش پیدا می‌کند به فکر خروج از بازار باشید.

ورود به معامله در زمان «شکست سطح»

  • زمانی که قیمت سطح مقاومت را می‌شکند اقدام به ورود به معامله کنید.
  • زمانی که قیمت سطح حمایت را به پایین می‌شکند به فکر خروج از معامله باشید.

ترسیم سطوح حمایت و مقاومت

نکته‌ای که در رسم این نواحی باید به خاطر داشته باشید این است که سطوح حمایت و مقاومت اعداد (قیمت‌های) دقیقی نیستند بلکه باید به‌صورت ناحیه رسم شوند.

اغلب اوقات، ممکن است سطح حمایت یا مقاومتی را ببینید که شکسته می‌شود، اما کمی بعد متوجه می‌شوید که بازار فقط در حال تست کردن آن بوده است.

در نمودارهای کندل استیک، این «تست شدن‌های» سطوح حمایت و مقاومت معمولاً با سایه‌های کندل‌ها مشخص می‌شود.

توجه کنید که چگونه سایه‌های کندل‌ها سطح حمایت 1.4700 را تست کردند. ابتدا شاید به نظر برسد که قیمت در حال شکستن این سطح حمایت است اما بعداً مشخص می‌شود که کندل‌ها به اصطلاح سایه ایجاد کرده و قیمت پایانی بالاتر از حمایت بسته می‌شود.

در این صورت می‌گوییم که قیمت آن سطح را تست کرده است و شکستی اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (MA) یکی از رایج‌ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است و اساساً با ایجاد یک قیمت متوسط ​​برای ارز دیجیتال یا دارایی‌های دیگر، نویز چارت را کاهش می‌دهد. با اضافه کردن میانگین‌های متحرک به نمودار قیمت راحت‌تر می‌توان روند کلی بازار را شناسایی کرد.

میانگین‌های متحرک را می‌توان بر اساس دوره‌های زمانی مختلف شخصی‌سازی کرد. متداول‌ترین دوره‌های به کار رفته دوره‌های 10، 20، 50، 100 یا حتی 200 دوره‌ای هستند. این میانگین‌ها روندهای بازار را قابل مشاهده‌تر می‌کنند، به‌طوری که میانگین متحرک 200 روزه به‌عنوان سطح حمایت در طول یک روند صعودی و سطح مقاومت در طول یک روند نزولی عمل می‌کند.

نکاتی طلایی در آموزش نمودار خوانی برای انجام معاملات موفق

نمودارها و نحوه نمودار خوانی یکی از ابتدایی‌ترین ابزارها و مهارت‌ها در معامله‌گری هستند. با آشنایی با نحوه خواندن نمودارها، می‌توانید نوسانات قیمت را بهتر پیش‌بینی کنید و معاملات آگاهانه‌تری انجام دهید.

در زیر با چند نکته مهم در آموزش نمودار خوانی برای انجام معاملات هوشمندانه در هر بازاری آشنا می‌شوید:

  1. روند کلی بازار را شناسایی کنید. هنگام تفسیر نمودار اول اقدام شما باید شناسایی روند کلی قیمت باشد. با این کار متوجه خواهید شد که قیمت در کدام جهت حرکت می‌کند. اگر روند کلی صعودی باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که قیمت همچنان افزایش یابد. در مقابل در روند کلی نزولی، می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت را داشت.
  2. به سطوح حمایت و مقاومت نگاه کنید. نکته مهم دیگری که باید در هنگام خواندن نمودارهای ارز دیجیتال به آن توجه کنید، سطوح کلیدی حمایت و مقاومت است. این سطوح نشان می‌دهد که قیمت احتمالاً در کجا حمایت یا مقاومت پیدا می‌کند. اگر قیمت از سطح حمایت عبور کند، احتمالاً به کاهش خود ادامه خواهد داد. اگر قیمت از سطح مقاومت عبور کند، احتمالاً در ادامه بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.
  3. به دنبال پیدا کردن الگوها باشید. در صورت وجود، الگوهای نموداری را شناسایی کنید. برخی از الگوها می‌توانند به شما تصویر مفیدی از مسیر حرکت قیمت بدهند. به‌عنوان مثال، الگوی سر و شانه نزولی معمولاً نشان‌دهنده سقوط احتمالی قیمت است.
  4. از اندیکاتورها استفاده کنید. استفاده از اندیکاتورها نیز برای پیش‌بینی مسیر حرکت قیمت می‌توان مفید باشد. برخی از اندیکاتورهای محبوب عبارت‌اند از میانگین متحرک، باندهای بولینگر و مکدی.
  5. زیاد درگیر جزئیات نشوید. فراموش نکنید که هنگام نمودار خوانی نیازی نیست خیلی درگیر جزئیات شوید. گاهی اوقات، تصویر بزرگ مهم‌تر از جزئیات کوچک است.
  6. برنامه معاملاتی داشته باشید. در نهایت، داشتن یک برنامه برای انجام معاملات بسیار مهم است. این برنامه باید شامل نقاط ورود و خروج و همچنین سطوح حد ضرر و حد سود معاملات باشد. با داشتن برنامه، احتمال ورود هیجانی به معاملات و ضرر کردن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

سؤالات متداول

نمودار خوانی ارز دیجیتال یا سایر بازارها به چه معناست؟

به‌طورکلی، نمودار خوانی به معنای تفسیر و تحلیل وضعیت قیمت و تلاش برای پیش‌بینی مسیر آتی آن است.

مهم‌ترین نکته در آموزش نمودار خوانی چیست؟

یکی از اولین گام‌ها در آموزش نمودار خوانی، شناسایی روند کلی قیمت و تعیین سطوح حمایت و مقاومت است.

انواع نمودار قیمت چیست؟

رایج‌ترین انواع نمودار قیمت شامل نمودارهای خطی، میله‌ای و کندل استیک ژاپنی است.

مهم‌ترین الگوهای نموداری کدام هستند؟

از پرتکرارترین الگوهایی که قیمت در نمودار تشکیل می‌دهد می‌توان به الگوهای «سر و شانه»، «کُنج»، و «سقف‌ها و کف‌های دوقلو» اشاره کرد.

سخن پایانی

آموزش نمودار خوانی ارز دیجیتال، فارکس و بورس یکی از مهارت‌های ضروری در انجام معاملات در این بازارها است. نمودار خوانی به معنای تفسیر مسیر گذشته حرکت قیمت و پیش‌بینی مسیر احتمالی آن در آینده است.

در این مقاله از بورسینس به آموزش نمودار خوانی در بازارهای مالی پرداختیم و همچنین توضیحات لازم در مورد ساختار نمودار قیمت را به شما ارائه کردیم.

تسلط بر مهارت نمودار خوانی بورس و سایر بازارها تنها با مطالعه و تمرین کافی به دست می‌آید. در نهایت نظرات یا سؤالات خود در مورد آموزش نمودار خوانی را در قسمت دیدگاه مطرح کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

1 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
RAD

با ارادت ؛ در توضیح گوه موضوع مبهم است کاش توضیح می‌دادید که در گوه نزولی دارای خروجی صعودی. و گوه صعودی دارای خروجی نزولی است و مهم نیست که روند ورودی صعودی یا نزولی باشد،

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. ممنون از نکته ای که بهش اشاره کردید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx