آشنایی با مفهوم تحلیل زمانی در بازارهای مالی

تحلیل زمانی

برای کسب نتیجه بهتر در بازارهای مالی و افزایش سود معاملات، فعالان بازار از تحلیل‌ها و ابزارهای گوناگونی کمک می‌گیرند. از آن‌جا که مقوله زمان و وضعیت بازار در دوره‌های زمانی مختلف، برای برآورد جهت بازار در آینده بسیار حائز اهمیت است، استفاده از تحلیل زمانی نیز به عنوان یکی از روش‌های مهم برای پیش‌بینی بازار به کار می‌رود.

در این مقاله به چیستی این تحلیل و ابزارهای مربوط به آن و اطلاعاتی درباره اهمیت دوره‌های زمانی در شکل‌گیری روند بازار پرداخته شده است.

تحلیل زمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که از نام این تحلیل پیداست منظور از تحلیل زمانی، بررسی و تجزیه تحلیل وضعیت یک سهم، یک ارز دیجیتال و… در بازه‌های زمانی مختلف است. طی این بررسی، الگوهایی طی زمان مشخص می‌شوند که تعمیم دادن آن‌ها به آینده، به پیش‌بینی وضعیت بازار کمک می‌کند.

عناوین مطلب:

در این نوع تحلیل از ابزارهای گوناگونی نیز استفاده می‌شود تا آنالیز در هر دوره زمانی با دقت بیشتری صورت بگیرد. از جمله این ابزارها می توان به اندیکاتورهای ایچیموکو و فیبوناچی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت دوره‌های زمانی (تایم فریم‌ها) در تحلیل تکنیکال

درواقع این نوع تحلیل، زیرمجموعه تحلیل تکنیکال است، چرا که روی داده‌های موجود از وضعیت بازار از گذشته تا کنون بازار کار می‌کند و به دنبال پیش‌بینی وضعیت آن در آینده است. این نوع تحلیل روی بازه‌های کوچک مانند چند هفته تا بازه‌های طولانی‌تر قابل انجام است.

الگوهایی که در نتیجه تحلیل زمانی به دست می‌آید قابل ادغام با سایر اطلاعات مربوط به بازار است و این موضوع سبب می‌شود برآوردی که از وضعیت بازار در آینده انجام می‌گیرد مطمئن‌تر باشد.

به طور مثال اگر داد‌ه‌های مربوط به تغییر قیمت یک سهم در دسترس باشد و تحلیل زمانی براساس قیمت آن در دوره‌های مختلف صورت گرفته باشد و در عین حال اطلاعاتی درباره رفتار قیمتی آن سهم در اثر رویدادهای منطقه‌ای یا جهانی نیز در نظر گرفته شود، بهتر می‌توان قیمت آن را در صورت وقوع رویدادهای مشابه در آینده پیش‌بینی کرد.

به طور کلی می‌توان گفت این تحلیل کمک می‌کند رفتار بازار در دوره‌های زمانی مختلف مشخص شود و زمان تغییر جهت قیمت و فرصت‌های معاملاتی آینده بهتر شناسایی شود.

درواقع تحلیل زمانی به تعیین استراتژی معامله‎‌گران کمک می‌کند تا با توجه به سبقه بازاری که در نظر دارند، زمان ورود به معامله و خروج از آن، چیدن پرتفو و.. را با آگاهی و ضریب اطمینان بالاتری صورت دهند.

انواع ابزارهای تحلیل زمانی

انجام تحلیل‌های زمانی معمولا مشابه تحلیل‌هایی است که براساس قیمت صورت می‌گیرد، تنها با این تفاوت که در نمودارها برای به کار بردن ابزارها و اندیکاتورها، روی بازه‌های زمانی مختلف تمرکز می‌شود.

از جمله اندیکاتورها در این نوع تحلیل، می توان به اندیکاتور ایچیموکو اشاره کرد و از جمله ابزارهایی که برای این کار استفاده می شود نیز می توان ابزار گن و فیبوناچی را نام برد.

در ادامه به استفاده از این ابزارها در به طور مختصر پرداخته خواهد شد. با این حال برای تسلط بر این روش‌ها و استفاده از هر یک به شکل موثر نیاز به آموزش تحلیل زمانی پیشرفته دارید.

تحلیل زمانی گن

تحلیل به کمک ابزار GANN روی زوایای خطوط رسم شده روی نقاط سقف و کفی که انتخاب می‌شوند تمرکز دارد. درواقع در تحلیل زمانی گن، خطوط حمایت و مقاومت، نقاط محوری و زاویه‌ای که بر مبنای هریک ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا این تحلیل روی نمودارهای خطی که سقف و کف قیمت را بهتر مشخص می‌کند انجام می‌شود. به کمک ابزار گن، خطوطی با زوایای مشخص روی نمودار رسم شده و تقاطع این خطوط با نمودار در نقاط مشخصی قابل توجه خواهد بود. چرا که بنا بر اصل وجود تکرار و الگو در بازار، این نقاط همان نقاطی هستند که در آینده تغییرات قیمت در آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اندیکاتور Gann Fans و زوایای مهم آن

تحلیل زمانی فیبوناچی

استفاده از ابزار یا اندیکاتور فیبوناچی نیز یکی از روش‌های تحلیل بر اساس زمان است که نقاط پیوت یا بازگشت در نمودارها را در نظر می‌گیرد. به کمک این ابزار خطوط عمودی که محل قرارگیری هر یک براساس اعداد فیبوناچی مشخص می‌شود، روی نمودار رسم می‌شوند تا محدوده نقاط بازگشت بالقوه در آینده مشخص شود.

لازم به ذکر است تحلیل زمانی الیوت نیز به ابزار فیبوناچی مرتبط است و نسبت‌های فیبوناچی در تحلیل‌های زمانی که براساس امواج الیوت صورت می‌گیرند دخیل است.

بیشتر بخوانید: تحلیل زمانی ایچیموکو چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

تحلیل زمانی و دوره‌های مختلف گردش بازار

آگاهی از چرخه‌های زمانی در تحلیل تکنیکال، می‌تواند به عملکرد بهتر در بازارهای مالی بیانجامد. درواقع می‌توان گفت رفتار بازار یک چرخه را طی می‌کند که این گردش در دوره‌های زمانی مختلفی رخ می‌دهد و توجه به آن، تکلیف بازار در دوره‌های بعدی را تا حدودی مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بورس و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

این چرخه شامل چهار مرحله است که هر یک ممکن است به مدت نامشخص طول بکشد، هرچند این مدت نامعلوم، پایدار نیست و بازار پس از مدتی به مرحله بعد وارد می شود. این چهار مرحله به شرح زیر است:

  1. فاز انباشتگی: مرحله جمع‌آوری یا انباشت، بلافاصله پس از رسیدن بازار به کف قیمت صورت می‌گیرد. پس از تشخیص این که بدترین حالت قیمت بازار به پایان رسیده است، سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که تجربه کافی در بازار دارند، شروع به خرید سهم، ارز دیجیتال و… می‌کنند و قیمت‌گذاری‌ها نیز در این مرحله بسیار مهم جلوه می‌کند. طی این دوره زمانی، احساسات بازار از منفی بودن به خنثی تغییر می‌کند ولی هم‌چنان روند بازار حالت نزولی دارد.
  2. فاز افزایش قیمت: در این دوره زمانی قیمت سهم یا ارز و… روند صعودی پیش می‌گیرد و افزایش قابل توجهی در حجم معاملات نیز مشاهده می‌شود. در این مرحله حتی ممکن است قیمت سقف مقاومت را نیز بشکند و در بالاترین نرخ ممکن قرار بگیرد. جو حاکم بر بازار نیز پیرو این روند صعودی از حالت خنثی خارج می‌شود. تحلیل بر اساس زمان در این فاز بسیار اهمیت دارد تا زمان اوج‌گیری قیمت پیش‌بینی و بیشترین سود ممکن در این مرحله حاصل شود.
  3. فاز توزیع: در این مرحله زمانی، سهامدارن و معامله‌گران اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند و این همان دوره‌ای است که در پایان آن، بازار تغییر جهت می‌دهد. خروج از این مرحله و انتقال به مرحله بعد تدریجی است و ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد به طوری که قیمت‌ها طی چند ماه، کمابیش ثابت باقی می‌ماند. احساسات بازار نیز در این مرحله از اشتیاق و ترغیب به ترکیبی از ترس و طمع تبدیل می‌شود.
  4. فاز کاهش قیمت: مرحله کاهش قیمت آخرین مرحله چرخه بازار است و قیمت اوراق بهادار، سهام، ارز و.. به مقداری بسیار کمتر از قیمتی که سرمایه‌گذاران  برای خرید آن پرداخت کرده‌ بودند، می‌رسد. این دوره زمانی به عنوان آخرین مرحله، شروع فاز انباشت بعدی را نیز نشان می‌دهد که در آن سرمایه‌گذاران جدید، با مبلغ پایین دارایی مربوطه را خریداری می‌کنند.

تحلیل تایم در بازارهای مالی مختلف

این نوع تحلیل در انواع بازارهای مالی کاربرد دارد و موجب انتخاب‌های بهتر برای خرید، هولد، فروش و… خواهد بود. تحلیل زمانی در فارکس نیز بسیار به کار می‌رود وکسانی که به طور حرفه‌ای در این بازار مشغول به فعالیت هستند، در کنار سایر تحلیل‌ها از این تحلیل نیز بهره می‌برند.

هم‌چنین تحلیل زمانی در تریدینگ ویو به عنوان یکی از ابزارهای مهم آنالیز در بازارهای مالی، به کرات انجام می‌شود. در مجموع باید گفت برای استفاده از این نوع تحلیل در هر یک از این بازارها و با هر ابزاری به آموزش و کسب دانش نیاز دارید.

سوالات متداول

منظور از تحلیل زمانی چیست؟

تحلیل بر مبنای زمان برای تجزیه‌وتحلیل وضعیت بازار در دوره‌های مختلف زمانی و پیش‌بینی وضعیت آن در آینده به کار می‌رود.

در این تحلیل از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در این تحلیل از انواع اندیکاتورها مانند فیبوناچی و ایچیموکو استفاده می‌شود.

تحلیل زمانی در کدام یک از بازارهای مالی کاربرد دارد؟

این نوع تحلیل در فارکس، بازار ارزهای دیجیتال و… کاربرد دارد و برای انجام آن به کسب دانش و تجربه لازم نیاز است.

جمع‌بندی

تحلیل زمانی در تحلیل تکنیکال مطرح بوده و یکی از روش‌های آنالیز بازارهای مالی است. به کمک این تحلیل وضعیت بازار در دوره‌های زمانی مختلف به کمک ابزارهایی مانند انواع اندیکاتور، مورد بررسی قرار می‌گیرد و تغییر جهت و چگونگی روند بازار در آینده را می توانید پیش‌بینی کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx