آموزش کار با اندیکاتور Gann Fans و زوایای مهم آن

اندیکاتور Gann

اندیکاتور Gann Fans نوعی اندیکاتور جهت تحلیل بازار‌های معاملاتی است. این اندیکاتور بازار را از دید اشکال هندسی نگاه می‌کند.

Gann Fans از یک سری خطوط به نام زوایای Gann تشکیل شده است. این زوایا روی نمودار قیمت قرار می‌گیرند تا سطوح حمایت و مقاومت بالقوه را به ما نشان دهند.

در نهایت تصویر به دست آمده به تحلیلگران فنی کمک می‌کند تغییرات قیمت آینده را بهتر پیش‌بینی کنند. 

عناوین مطلب:

اندیکاتور Gann Fan توسط W.D Gann ساخته شده که از یک سری خطوط تشکیل می‌شود. در این ابزار، معامله‌گر نقطه شروع را انتخاب می‌کند و با رسم آن، خطوط رسم شده به قیمت احتمالی آینده ادامه پیدا می‌کنند. 

Gann معتقد بود زاویه 45 درجه بسیار مهم است اما این اندیکاتور فقط به آن محدود نمی‌شود و زوایای 82.5، 75، 71.25، 63.75، 26.25، 18.75، 15 و 7.5 را نیز ترسیم می‌کند. 

تعیین سطوح حمایت و مقاومت
Gann Fan از یک نقطه از پایین یا بالا روی نمودار قیمت آغاز می‌شود. خطوط به دست آمده مناطقی از سطوح حمایت و مقاومت بالقوه در آینده را نشان می‌دهد. 

درک اندیکاتور Gann Fan

اندیکاتور گن بر پایه یک ایده ساخته شده است که به ما می‌گوید «قیمت بازار نسبت به زمان در میان زوایای مختلف در گردش است».

با وجود تغییرات قابل توجهی که در طی دهه‌ها در بازار سهام و بازار‌های آتی به وجود آمده است، با این حال اندیکاتور Gann همچنان توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اندیکاتور یکی از روش‌های محبوب بررسی بازار به روش تکنیکال است. 

در بازار‌های مالی جدید مانند فارکس و ETF‌ها، بازبینی برخی از قوانین ساختاری و کاربری این اندیکاتور ضرورت پیدا کرد، با این که قوانین ساختاری پایه زوایای Gann ثابت ماند اما وجود برخی تغییرات در سطوح قیمتی آن به نظر اجتناب ناپذیر بود.

اندیکاتور Gann Fan برای بررسی عناصر کلیدی مانند الگو‌ها، قیمت و زمان استفاده می‌شود. نقطه قوت این اندیکاتور این است که زمان گذشته، حال و آینده را هم ‌زمان در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: چگونه از اندیکاتورها برای ایجاد استراتژی معاملاتی استفاده کنیم؟

نحوه محاسبه اندیکاتور Gann 

اندیکاتور Gann برای محاسبه و بررسی وضعیت بازار نیازی به فرمول ندارد اما لازم است زوایای شیب خطوط آن را درک کنید. 

برای آشنایی با عملکرد زاویه‌های این اندیکاتور، یک صفحه کاغذ گراف و مربع‌های روی آن را تصور کنید. اگر در یک بازه زمانی، قیمت از ارتفاع مربع بالا رود، می‌توان یک خط از سمت پایین چپ به بالا سمت راست مربع رسم کرد. درجه شیب خط ترسیم شده 45 خواهد بود.  

اگر برای صعود به ارتفاع یک جعبه (2:1) دو مربع زمانی طول بکشد، زاویه‌ی صعود کم‌تر از 45 خواهد بود. و در حالتی دیگر اگر قیمت در بازه زمانی یک مربع به اندازه دو مربع صعود کند (1:2)، زاویه تشکیل شده بیشتر از 45 درجه است.

 اندیکاتور گان، زوایا را برپایه قیمت به زمان محاسبه می‌کند که مهم‌ترین نسبت‌های آن عبارت‌اند از: 1:8، 1:4، 1:3، 1:2، 1:1، 2:1، 3:1، 4:1 و 8:1. 

خالق اندیکاتور Gann
W.D Gann، خالق Gann Fans براساس تئوری‌های خود در مورد تعادل زمان و قیمت، زاویه 45 درجه را بهترین زاویه برای ترسیم نمودار بیان می‌کند. 

اندیکاتور Gann چطور کار می‌کند؟

خطوط زاویه‌دار در بالا و پایین یک خط مرکزی 45 درجه رسم می‌شوند تا به تعیین جهت و قدرت روند کمک کنند.

اندیکاتور گان از یک خط مرکزی 45 درجه رسم می‌شوند که از یک سطح ترند معکوس ادامه پیدا می‌کند. برای رسم این اندیکاتور، تریدر‌ها نقطه صفر اندیکاتور را در نقطه‌ی Reversal ترند رسم می‌کنند تا سطوح حمایت و مقاومتی که در آینده قیمت نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد را ارزیابی و مشخص کنند. 

ابزار Gann Fans
در این تصویر، با استفاده از ابزار گان مشخص شده در جعبه ابزار، از نقطه بازگشت ترند، زوایای اندیکاتور مشخص شده است.

خط مرکزی با زاویه 45 درجه به عنوان خط 1:1 شناخته می‌شود زیرا زمانی که قیمت در یک واحد زمانی یک واحد افزایش یا کاهش را تجربه کند، قیمت با زاویه 45 درجه به سمت بالا یا پایین حرکت خواهد کرد. سایر خطوط اندیکاتور گان با نسبت‌های مشخص در بالا و زیر خط 45 درجه رسم می‌شود. 

معامله‌گران می‌توانند به تعداد مورد نیازشان در بالا و پایین خط 45 درجه روی نمودار قیمتی، خطوط زاویه‌دار رسم کنند. زوایای پیش‌فرضی که با حرکت قیمت نسبت به زمان نمایش داده می‌شود به این شکل است: 1:8، 1:4، 1:3، 1:2، 2:1،3:1، 4:1 و 8:1 . 

همان‌طور که گفته شد، خط 1:1 خط مرکزی و شاخص اصلی اندیکاتور است. با این حال چارتیست‌ها می‌توانند با صلاح ‌دید خود خطوط دیگری نیز اضافه کنند. در هر دو روند صعودی و نزولی خط 1:1 می‌تواند به تشخیص معکوس کمک کند. 

بیشتر بخوانید: با ذهن معکوس در معامله گری آشنا شویم

در یک روند نزولی، تا زمانی که قیمت زیر خط 1:1 باقی بماند، روند سهام نزولی در نظر گرفته می‌شود و برعکس، در یک روند صعودی، تا زمانی که قیمت بالای خط 1:1 باقی بماند، روند سهام مورد نظر صعودی خواهد بود.

خطوط اضافی ترسیم شده در نمودار Gann Fan نیز به عنوان خطوط مقاومت و حمایت عمل می‌کنند. گان معتقد بود اگر قیمت از یک زاویه حرکت کند احتمالا به زاویه بعدی خواهد رفت.

به عنوان مثال اگر قیمت به زیر زاویه 45 درجه کاهش یابد تا زاویه 26.25 درجه سقوط خواهد کرد. 

اگر روند قیمتی به زیر خط 1:1 کاهش یابد، لزوما به معنی پایان روند صعودی کلی بازار نیست. ممکن است قیمت روی خط 2:1 حمایت شود و از آن‌جا افزایش پیدا کند.

با این حال سقوط قیمت به زیر خط 1:1 می‌تواند ضعف کوتاه مدت قیمت به ما نشان دهد که در صورت ادامه آن، قیمت سهام به خط 2:1 نیز کاهش پیدا می‌کند. در روند صعودی نیز چنین است و نباید جانب احتیاط را از دست داد.

بیشتر بخوانید: معایب تحلیل تکنیکال در پیش بینی روند قیمت‌ها!

مقایسه اندیکاتور Gann و خط روند 

شاید بتوان گفت در بازار‌های مالی رسم خطوط زاویه‌دار برای معامله و پیش‌بینی قیمت یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های تحلیل قیمت توسط تکنیک‌های معامله‌گری گان باشد.

بسیاری از تریدر‌ها همچنان این خطوط را به صورت دستی روی نمودار رسم می‌کند و برخی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال کامپیوتری آن بهره می‌برند. 

شاید جالب باشد بدانید که با وجود ابزار‌های آسان تحلیل تکنیکال امروزی مانند زوایای گان بر روی پلتفرم‌های نموداری مانند متاتریدر و Trading view، بسیاری از تریدر‌ها هیچ نیازی برای یادگیری نحوه و زمان استفاده از آن را احساس نمی‌کنند.

گان یک خط مورب است که با سرعت یکنواخت حرکت می‌کند. اما خط روند با اتصال دو کف قیمت در روند صعودی یا دو سقف قیمت در روند نزولی رسم می‌شود. و همان‌طور که گفته شد، مزیت زاویه‌ی Gann نسبت به خط روند این است که زوایای گان با سرعت یکنواخت حرکت می‌کند به همین دلیل تحلیل‌گر اجازه می‌تواند قیمت را در یک تاریخ خاص در آینده پیش‌بینی کند. 

البته این گفته بدان معنا نیست که زاویه‌ی Gann همیشه دقیق و درست خواهد بود.

زوایای Gann
به طور کلی، تحلیل‌گر می‌داند که زاویه گان چه نقاطی را به ما نشان می‌دهد که در نهایت به اندازه گیری قدرت و جهت روند کمک می‌کند. 

از طرف دیگر، خط روند نیز دارای قدرت پیش‌بینی بازار است. با این حال، به دلیل اصلاح‌هایی که معمولا در بازار رخ می‌دهد، برای پیش‌بینی‌های بلند مدت چندان قابل اعتماد نیست. 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

نکات ویژه گان

Gann این دیدگاه را در نظر دارد که گذشته، حال و آینده، همه با تاثیر یکسان در امتداد یک زاویه مشخص به هم مرتبط هستند.

همانطور که گفته شد، زاویه Gann را می‌توان برای پیش‌بینی حمایت و مقاومت، قدرت روند و زمان بندی حرکت بازار به کار برد که در ادامه به شرح نحوه استفاده هر کدام می‌پردازیم.

حمایت و مقاومت 

استفاده از اندیکاتور Gann برای پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت به یک رو‌ش‌ محبوب برای بسیاری از معامله‌گران تبدیل شده است.

با تنظیم بازه زمانی معاملات (ماهانه، هفتگی یا روزانه) و تنظیم مقیاس نمودار، معامله‌گر می‌تواند به سادگی سه زاویه اصلی Gann را ترسیم کند که از 1:1، 1:2 و 2:1 از بالا و پایین خط اصلی رسم می‌شوند.

زوایای خط روند صعودی، نقاط حمایت بازار را نشان می‌دهند و زوایای خط روند نزولی، نقاط مقاومت را تعیین می‌کنند. از آنجایی که تحلیل‌گر می‌داند زاویه‌ی نمودار در کجا قرار دارند، می‌تواند نسبت به شرایط بازار تصمیم به خرید یا فروش یک دارایی بگیرد. 

راه دیگر برای تعیین حمایت‌ و مقاومت، ترکیب زوایا و خطوط افقی است. برای مثال، اغلب یک زاویه‌ی Gann با روند نزولی از سطح اصلاحی 50 درصد فیبوناچی عبور می‌کند. این ترکیب یک نقطه مقاومت کلیدی به همراه دارد. 

همین امر را می‌توان برای زوایای روند صعودی که از سطح 50 درصد عبور می‌کنند نیز تشبیه کرد. این منطقه به یک نقطه حمایت کلیدی تبدیل می‌شود. اگر نمودار بلند مدت داشته باشید، گاهی اوقات زوایای زیادی با قیمت یکسان و یا نزدیک به هم مشاهده می‌کنید.

محدوده‌های قیمت در Gann
به محدود‌های قیمتی نزدیک به هم، دسته خوشه‌های قیمت (price cluster) گفته می‌شود. هرچه زوایا‌ی بیشتری در یک منطقه جمع شوند، حمایت یا مقاومت آن منطقه مهم‌تر و قدرتمند‌تر خواهد بود. 

بیشتر بخوانید: چگونه براساس محدوده حمایت و مقاومت در بورس معامله کنیم؟

قدرت و ضعف روند

زوایای اصلی اندیکاتور گان 1:2، 1:1، 2:1 و 2:1 هستند.

1:2 یعنی زاویه به ازای هر دو واحد زمانی، یک واحد قیمتی حرکت می‌کند. نسبت 1:1 یعنی به ازای هر واحد زمانی، یک واحد قیمت حرکت می‌کند و در آخر، 2:1 یعنی به ازای هر واحد زمانی، دو واحد قیمت تغییر می‌کند. با استفاده از همین فرمول، نسبت‌های 1:8، 1:4، 4:1 و 8:1 نیز قابل شرح هستند.

تنظیم مقیاس در Gann
در هنگام استفاده از این اندیکاتور، تنظیم مقیاس مناسب نمودار اهمیت زیادی دارد. گان می‌خواهد بازار یک نسبت مربعی داشته باشد.

داشتن مقیاس صحیح روی نمودار برای تکنیک‌های پیش‌بینی بازار اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نمودار به صورت مربع نمایش داده شده از این رو زاویه 1:1 اغلب به عنوان 45 درجه تعیین می‌شود. 

زمانی که همه چیز به خوبی تنظیم شده باشند، اندیکاتور گان نه تنها حمایت و مقاومت را به شما نشان می‌دهد بلکه قدرت روند بازار نیز قابل ارزیابی خواهد بود. معامله روی خط 1:1 یا بالای آن نشان از بازار متعادل دارد.

زمانی که قیمت سهام بالاتر از 2:1 در نوسان باشد، ما با یک روند قدرتمند مواجه هستیم و برعکس زمانی که قیمت در محدود 1:2 حرکت کند، روند بازار چندان قدرتمند نیست و نمی‌توان به آن اتکا کرد. وقتی از بالا به پایین نگاه کنید قدرت بازار نیز معکوس خواهد بود، در این حالت هر چیزی که زیر 1:1 باشد، ضعیف است.

زمان بندی 

در نهایت، Gann Fan برای پیش‌بینی صعود یا نزول قیمت و تغیرات روند نیز استفاده می‌شود.

برای این کار، یک تکنیک ریاضی به عنوان «مربع» (squaring) به کار می‌رود. این تکنیک به ما برای تعیین مناطق زمانی نمودار و زمان احتمال تغییر جهت بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفهوم اصلی پشت این تکنیک آن است که وقتی بازار به واحد زمان برابر و قیمت بالا یا پایین رسیده باشد، باید انتظار تغییر جهت را داشته باشیم. 

زمان‌بندی در Gann
این حالت زمان‌بندی در نمودار‌های بلند مدت مانند بازه زمانی ماهانه یا هفتگی بهتر عمل می‌کند.

دلیل دقت بازه‌های زمانی بلند مدت در این است که نمودار‌های روزانه اغلب دارای قیمت انواع سقف، کف و حالت‌های بدون جهت (رنج) زیادی برای تحلیل هستند که با توجه به افت و خیز‌های فراوان، در این حالت تحلیل بازار چندان کاربردی نخواهند بود.

این روش مانند Price action، وقتی با سایر اندیکاتور‌های زمانی ترکیب شود، نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

محدودیت‌های استفاده از اندیکاتور Gann 

با اینکه برخی پلتفرم‌های تحلیل نمودار ابزار‌های Gann Fan را ارائه می‌کنند، ممکن است ابزار‌های تنظیم زاویه آن‌ها دقیق نباشد و 45 درجه واقعی را نشان ندهد.

از آن‌جایی که دارایی‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند، ممکن است در مقیاس‌ 1:1 (مثلا 1 دلار برای یک روز) قرار نگیرند و شما باید آن‌ها را به شکل متفاوتی مقیاس‌بندی کنید. 

با قرار دادن Gann Fan در نمودار‌های مختلف، واضح است که گان همیشه مفید نیست به طوری که قیمت ممکن است بین سطوح باقی بماند و هرگز به زاویه‌های تعیین شده نرسد.

در حالتی دیگر ممکن است قیمت به صعود خود ادامه دهد حتی اگر زیر خط 1:1 باشد. در هنگام تعیین سطوح حمایت و مقاومت نیز باید به این مورد دقت کنید که با مقیاس‌ اشتباه، خطوط ممکن است سطوح قیمتی مهم را مشخص نکنند و قیمت برروی نمودار سطوح Gann را نادیده بگیرد. 

همان‌طور که اشاره کردیم، خطوط گان بی انتها هستند، وقتی خطوط به طور پیوسته در طول زمان پخش می‌شوند، فاصله‌ی بین خطوط به قدری زیاد می‌شود که اندیکاتور دیگر برای اهداف معاملاتی قابل استفاده نیست زیرا قیمت باید فاصله قابل توجهی را قبل از رسیدن به سطح / سیگنال معاملاتی بعدی حرکت کند. 

نتیجه‌ گیری 

زوایای گان اگر به درستی استفاده شود می‌تواند ابزار ارزشمندی برای تحلیلگر یا معامله گر باشد. داشتن ذهنی باز و درک این مفهوم کلیدی که گذشته، حال و آینده به طور هم‌زمان در زاویه Gann وجود دارند، می‌تواند به شما کمک کند بازار را با دقت بیشتری تحلیل کنید.

یادگیری ویژگی‌های بازار‌های مختلف در مورد نوسانات، مقیاس قیمت و نحوه حرکت بازار‌ها در چارچوب زاویه Gann به بهبود مهارت‌های تحلیلی شما کمک می‌کند. 

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که این اندیکاتور برای بازه‌های زمانی هفتگی و ماهانه بهتر عمل می‌کند بنابراین در استفاده از آن روی بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و مقیاس نمودار دقت کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx