ارز دیجیتال نانو (Nano) چیست؟ بررسی توکن XNO

ارز نانو

با اطمینان می‌توان گفت که به ازای هریک از محدودیت‌های بیت‌کوین، یک آلت کوین توسعه داده شده است. ارز نانو یکی از این آلت کوین‌هاست.

ارز دیجیتال نانو یکی از پروژه‌های مهم کریپتو است که با تراکنش‌های فوری، آسان و بدون کارمزد به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کرده است. این پروژه دارای خصوصیاتی است که هرکدام می‌توانند یک امتیاز برای توجیه سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال باشند.

در ادامه به بررسی این خصوصیات می‌پردازیم و به زبان ساده، به شما می‌‎گوییم ارز دیجیتال نانو چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

ارز دیجیتال نانو چیست؟

ارز دیجیتالی که با نام «NANO» شناخته می‌شود، قبل از تغییر نام، RaiBlocks نام داشت.

با آغاز سال 2018 میلادی، مدیران کمپانی تصمیم گرفتند پروژه و توکن آن را به «نانو» تغییر نام دهند. این تصمیم، آغاز دوران جدیدی برای این ارز بود.

شبکه نانو که XNO توکن بومی آن است، تصمیم دارد جایگزین ارزهای فیات شود و کریپتوها را به زندگی روزمره مردم سراسر جهان وارد کند.

اهداف و چشم‌انداز ارز دیجیتال نانو تقریباً با اهداف بیت‌کوین مشابه است؛ اما نانو برخلاف بیت‌کوین می‌خواهد وظایف بلاک‌چین خودش و تراکنش‌هایش را با سرعتی بالاتر و منعطف‌تر پردازش کند.

ارز دیجیتال NANO ترکیبی از الگوریتم‌های اثبات سهام (Proof of Stake) و اثبات کار (Proof of Work) را مورد استفاده قرار می‌دهد. نام این ترکیب، اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof-of-Stake) یا DPoS است.

نحوه کار این الگوریتم به این صورت است که در زمان بروز مشکل برای یک تراکنش در سیستم نانو، نمایندگانی (Delegate) وجود دارند که به تراکنش قانونی رأی داده و تراکنش تقلبی را تائید نمی‌کنند.

برای تبدیل شدن به یک نماینده یا Delegate باید کمی ارز دیجیتال XNO (توکن XRB سابق) را در کیف پول خود داشته باشید. این روش افراد را به مشارکت در رشد و پیشرفت جامعه نانو ترغیب می‌کند.

تاریخچه ارز نانو

داستان پروژه NANO از سال 2014 آغاز شد؛ زمانیکه یک مهندس نرم‌افزار به نام کالین لماهو (Colin LeMahieu) مصمم شد تا برای حل مشکلات بلاک‌چین‌های دیگر مثل مقیاس‎‌پذیری کم، هزینه بالای کارمزد و سرعت تائید تراکنش، یک پروژه مطلوب ایجاد کند.

همان‌طور که گفتیم این پروژه کریپتوکارنسی در ابتدا RaiBlocks و ارز آن، توکن XRB نام داشت؛ اما چند سال بعد، نام پروژه به نانو و توکن بومی آن به XNO تغییر نام داد.

تاریخچه ارز نانو

این تغییر نام بسیار هوشمندانه بود چون نام قبلی برای مخاطبان این پروژه اصلاً جذاب نبود. البته این کار نتایج خوبی در پی داشت و بعد از تغییر نام، قیمت ارز دیجیتال نانو در عرض 24 ساعت 240 درصد افزایش پیدا کرد!

کالین لماهو برای پروژه نانو یک هدف اساسی داشت: «افزایش مقیاس‌پذیری تراکنش‌‎های ارزهای دیجیتال همتا به همتا».

ارز دیجیتال نانو تنها آلت کوینی نبود که تصمیم داشت این مشکل بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال شده را رفع کند؛ اما پروژه نانو از همان ابتدا چند امتیاز مهم داشت.

لماهو در وهله اول به جای الگوریتم‌های اجماع PoW (اثبات کار) و PoS (اثبات سهام)، الگوریتم DPoS را برای پروژه تعیین کرد چون این سیستم مقیاس‌پذیری بهتر (نسبت به PoW) و تمرکز زدایی بیشتری (نسبت به PoS) داشت.

همچنین به جای فناوری بلاک‌چین از فناوری DAG (مخفف Directed Acyclic Graphs) تحت عنوان دفتر کل توزیع‎‌شده استفاده کرد تا بتواند یک سیستم‌عامل کاملاً متفاوت برای دفتر کل ارز نانو ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: مفهوم DAG (گراف جهت‌دار غیرمدور!) در کریپتو چیست؟

نانو در حقیقت ترکیبی از دو سیستم DAG و بلاک‌چین سنتی است. کالین لماهو از تلفیق این دو سیستم، یک ساختار کنترل اکانت و تراکنش جدید به نام Block Lattice ساخته که امنیت Blockchain و مقیاس‌پذیری DAG را ارائه می‌کند.

پس از پایان فرایند تحقیق و توسعه، وایت پیپر نانو در سال 2015 منتشر شد و در 4 اکتبر 2015 شبکه نانو به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

نحوه کار شبکه نانو

طرز کار ارز دیجیتال XNO و شبکه آن بسیار ساده است.

در ادامه ویژگی‌ها و مشخصات فنی پروژه نانو را بررسی می‌کنیم اما در این بخش، نحوه انجام تراکنش‌های ارز نانو را به زبانی ساده شرح خواهیم داد.

شبکه نانو داده‌های تراکنش‌های ورودی و خروجی را در بلاک‌های مشخص و تکی بلاک‌چین شخصی شما ذخیره می‌کند.

در واقع در شبکه ارز دیجیتال Nano هر کاربر، بلاک‌چین اختصاصی خودش را دارد؛ بنابراین، موجودی کیف پول شما همیشه به‌روز و ایمن می‌ماند و بلاک‌چین هم به‌خوبی کار خواهد کرد.

ایده و مفهوم کلی نانو، هدف اصلی این فرآیند متفاوت است. نانو بر یک هدف مشخص تمرکز دارد: مقیاس‌پذیری. نانو چندان نگران امنیت نیست چون فناوری بلاک‌چین وظیفه تامین امنیت را به‌خوبی ایفا می‌کند.

تیم توسعه نانو بر ارائه سریع‌ترین تراکنش ممکن در حوزه کریپتوکارنسی تمرکز کرده است.

تراکنش‌های سریع همیشه با کارمزد همراه هستند اما با استفاده از توکن XNO هیچ کارمزدی نمی‌پردازید! بله؛ کارمزد تراکنش با نانو «صفر» است.

هدف ارز دیجیتال نانو

مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال نانو

در تاریخچه ارز نانو به برخی از ویژگی‌های این شبکه اشاره کردیم.

در این بخش قصد داریم این ویژگی‌ها و نقش هریک از آنها در شبکه Nano را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم:

DPoS؛ پروتکل اجماع شبکه نانو

ارز دیجیتال XNO در شبکه‌ای با پروتکل اجماع DPoS یا اثبات سهام نمایندگی شده فعالیت می‌کند.

انتخاب پروتکل DPoS با سه هدف انجام شده است:

  • ارائه مقیاس‌پذیری بهینه‌تر در مقایسه با پروتکل‌هایی مثل اثبات کار (PoW) در بیت‌کوین و سایر شبکه‌ها
  • کاهش زمان تائید تراکنش‌ها
  • کاهش مصرف برق

انتخاب پروتکل DPoS در همه این زمینه‌ها مؤثر بوده چون شبکه NANO با الگوریتم اجماع؛ سرعت بسیار بالا و ظرفیت پردازش تعداد بسیار زیادی تراکنش را داراست و مصرف برق آن هم صدها برابر کمتر از شبکه‌هایی مثل Bitcoin و Ethereum است.

هواداران شبکه NANO معتقدند که این شبکه در مقایسه با شبکه‎ بیت‌کوین برای پردازش یک تعداد تراکنش مشابه، 8000 درصد برق کمتری مصرف می‌کند!

الگوریتم DPoS باعث تمرکز بسیار بالا در شبکه شده که انتقاد بسیاری از چهره‌های شاخص جامعه کریپتو از این مدل را به همراه داشته است.

در حال حاضر، فقط 380 نماینده در تمام شبکه نانو وجود دارد که اکثر آنها همیشه فعال نیستند. این شرایط تمرکز شبکه را به شدت بالا می‌برد و خطر حملات امنیتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

حمله محروم‌سازی از سرویس (Denial of Services) یا DoS در شبکه ارز دیجیتال XNO بسیار مرسوم است و توسعه‌دهندگان باید اقداماتی را برای پیشگیری از تأثیرگذاری آنها روی عملکرد شبکه انجام دهند.

بیشتر بخوانید: حمله DDos چیست؟ (انواع حملات DDos Attack و روش‌های مقابله)

با این حال تیم توسعه نانو در حفظ امنیت شبکه در برابر خطرات و سایر حملات عملکرد خوبی داشته‌‎اند.

DAG؛ بلاک‌چین اختصاصی شبکه نانو

یکی دیگر از قسمت‌های مهم شبکه XNO، ساختار دگ (DAG) آن است.

فناوری DAG یا گراف جهت‌دار غیرمدور، ساختاری شبیه به بلاک‌چین دارد اما عملکرد نسبتاً منعطف‌تری نسبت به بلاک‌چین از خود نشان می‌دهد.

نودهایی که از این فناوری استفاده می‌کنند قادر به صدور و تائید تراکنش‌های خودشان هستند که سپس توسط بقیه شبکه تحلیل و تائید می‌شود.

اگر کاربری در شبکه یک نود را اجرا کند، هنگام صدور تراکنش می‌تواند به‌طور هم‌زمان تائید اولیه همان تراکنش را هم انجام دهد. سپس سایر نودها با بررسی وضعیت شبکه در زمان صدور تراکنش و وضعیت آن، تائید اولیه را راست آزمایی می‌کنند.

در یک شبکه DAG، کاربران به تأیید کنندگان تراکنش‌های خود تبدیل می‌شوند و سایر کاربران شبکه DAG فقط یک اجماع کلی بر صحت عملیات را انجام می‌دهند. اگر شبکه به اجماع برسد، تراکنش معتبر قلمداد می‌شود اما اگر مشکلی وجود داشته باشد، تراکنش رد شده و در دفتر کل شبکه ثبت نخواهد شد.

تاریخچه پروژه رمز ارز نانو

Block-lattice؛ مدیریت اکانت‌ها در شبکه نانو

Block Lattice یک راهکار بی‌همتا در شبکه NANO برای ارائه زمان تأخیر کم، سرعت بالا و هزینه ناچیز برای تراکنش‌های کاربران است.

شبکه بلاک‌چین مخصوص توکن XNO با استفاده از فناوری DAG به نودها اجازه می‌دهد که هرکدام دفتر کار خود و یک اکانت مرتبط با این عناصر را داشته باشند.

بنابراین هر نود قادر است دفتر کل توزیع‌شده خودش را ذخیره کند و بر اکانت خود کنترل کاملی داشته باشد. سپس این داده‌ها در یک ساختار DAG کلی تجمیع می‌شوند که باعث ایجاد اجماع توزیع‎ شده درباره اکانت‌های فردی کاربران در شبکه می‌شود.

مزایای بلاک‌چین شبکه Nano

Block Lattice موجب می‌شود اندازه دفتر کل شبکه بسیار کوچک‎تر از زمانی باشد که همه عملیات‌ها در آن ثبت می‌شدند.

در حال حاضر، دفتر کل شبکه نانو فقط 70 گیگابایت حجم دارد (حجم دفتر کل بیت‌کوین 300 گیگابایت است).

دفاتر کاربران شبکه توسط یک سیستم امضای دیجیتال قابل تائید به‌صورت منفرد تشخیص داده می‌شوند. پس می‌توان صاحب هر دفتر که فقط فرد مجاز به تغییر دفتر مذکور است را تشخیص داد.

به‌روزرسانی دفاتر کاربران ناهمگام است. این خصوصیت به کاربران شبکه اجازه می‌دهد یک تراکنش را صادر کرده و آن را در دفتر کل خودشان تائید کنند و سپس این داده‌ها را به دفتر کل شبکه ارسال کنند تا راستی آزمایی شود.

این امر موجب افزایش سرعت تائید و راست آزمایی کلی می‌شود؛ چون دارای سیستمی از امضاها و شواهد رمزنگاری شده است که با سرعتی بالا قابل بررسی هستند. در حقیقت الگوریتم امضای مورد استفاده در شبکه Block Lattice نانو یکی از امن‌ترین الگوریتم‌های حال حاضر است.

بیشتر بخوانید: 10 ارز دیجیتال برتر با سرعت تراکنش بالا

در این سیستم دو طرفه، پردازش داده‌های حساب‌های طرفین مبادله راحت است. در ابتدا صادرکننده، موجودی حساب شما را کسر کرده و تأییدیه را در دفتر کل خودش درج می‌کند، سپس زمان انجام مبادله و بلاک شبکه مربوط به آن را تشخیص داده و این داده‌ها را توسط امضای دیجیتال تائید می‌کند.

در همان زمان، گیرنده، دریافت ارز را در دفتر خودش (توسط سیستم امضای) تائید می‌کند. بهره‌گیری از امضای دیجیتال، از هر نوع تقلب کاربران در این شبکه جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از موارد مهم درباره شبکه Block Lattice این است که موجودی دفتر شبکه ثابت است. این سه معنی دارد:

  • ارز نانو یک حداکثر عرضه دارد که برابر با 133.247.751 توکن است.
  • رمز ارز Nano قابل استخراج نیست.
  • کل موجودی ارز نانو درون دفاتر کل شخصی، هیچ‌وقت نمی‌تواند از موجودی نانو درون دفتر کل شبکه بیشتر باشد.

در واقع بلاک‌چین اختصاصی ارز دیجیتال نانو به نام Block Lattice، پاسخ مشکلات مختلف درون شبکه Nano است.

این خصوصیت علاوه بر منعطف‌تر کردن صدور و پذیرش کوین‌ها، آن را سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند. مزیتی که علاوه بر محافظت از شبکه در برابر حملات، امکان استفاده بهتر از منابع شبکه را به کاربران ارائه می‌کند.

انجام تراکنش بدون کارمزد با ارز دیجیتال نانو!

ویژگی مهم ارز دیجیتال XNO این است که تراکنش‌هایش کارمزد یا کمیسیون ندارد.

همان‌طور که گفتیم رمز ارز نانو قابل استخراج نیست؛ شاید برای شما سؤال پیش بیاید که درآمد نودهای اصلی شبکه از کجا به دست می‌آید؟ باید گفت این درآمد در آغاز شروع به کار ارز نانو و در حین توزیع توکن‌ها به دست آمده است.

توکن XNO

با شروع به فعالیت شبکه نانو، تعداد مشخصی کوین در دفتر کل اولیه وجود داشت. از این دفتر کل برای کسب توکن‌هایی استفاده می‌شد که قادر بودند به اکانت‌های دیگر ارسال شوند تا بعداً در پرداخت‌ها یا برای هودل کردن (HODL) استفاده شوند.

اکثر توکن‌های XNO از طریق فاست‌هایی (Faucet) بین کاربران توزیع شدند (فاست‌ها امکان دریافت توکن مجانی را به افراد می‌دهند). زمانی که سیستم توزیع فاست نانو در سال 2017 بسته شد، اکثر توکن‌های ارز نانو بین کاربران توزیع شده بودند. از آن زمان به بعد هم سیستم توانسته کارش را بدون کارمزد در شبکه ادامه بدهد.

بیشتر بخوانید: چگونه ارز دیجیتال رایگان بدست آوریم؟

این رویه شامل نودهای اصلی شبکه نانو هم می‌شود که تمام خدماتشان را رایگان ارائه می‌کنند. تنها پاداش آنها این است که سیستم پایدار بماند، استفاده از نانو افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت ارز دیجیتال نانو افزایش پیدا کند تا نودها از این وسیله به درآمد مطلوبی برسند.

اینکه ارز دیجیتال نانو کارمزد ندارد، معمولاً به عنوان مهم‌ترین نقطه قوت این ارز دیجیتال شناخته می‌شود اما این مورد نقاط ضعفی نیز دارد.

اولاً راه‌اندازی یک نود نیازمند هزینه‌های برق و اینترنت است که نبودن کارمزد به معنای جبران نشدن این هزینه‌هاست. همچنین باید این نکته را نیز گوشزد کرد که افزایش قیمت نانو زیاد چشم‌گیر نبوده است.

نکاتی مهم درباره پروژه نانو

تاکنون فهمیدیم شبکه نانو چطور کار می‌کند و چه ویژگی‌هایی دارد.

در این بخش به برخی از سؤالاتی پاسخ می‌دهیم که ممکن است پاسخشان را در توضیحات بالا پیدا نکرده باشید:

چطور می‌توانم نماینده شبکه نانو شوم؟

برای این کار باید نود خود را نصب کنید و به چیز دیگری نیاز نخواهید داشت.

اگر قصد دارید در این شبکه یک نماینده باشید، باید مقداری ارز نانو را استیک (Staking) کنید. با توجه به مقدار توکن استیک شده، وزن و قدرت رأی‌دهی شما در شبکه معین می‌شد.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

آیا امکان انجام تراکنش آنی با ارز نانو وجود دارد؟

تراکنش‌های نانو در زمان تائید اولیه، آنی هستند چون در این مرحله فقط در دفاتر گیرنده و فرستنده درج می‌شوند؛ اما پردازش، تائید و راست آزمایی در سطح شبکه کمی بیشتر طول می‌کشد.

تائید کلی یک تراکنش در شبکه اختصاصی نانو به‌طور میانگین 18 ثانیه به طول می‌انجامد.

مشکلات امنیتی شبکه نانو تا چه اندازه جدی است؟

تمرکز بالای نودهای شبکه موجب ایجاد برخی مشکلات امنیتی در شبکه شده است.

در ماه مارس 2021 شبکه نانو، هدف یک سری حملات دیداس (DDoS) قرار گرفت که عملکرد شبکه را دچار اختلال کرد. مشکل برطرف شد؛ اما این شبکه باید تغییرات جدیدی را در کدهایش ایجاد کند تا از بروز دوباره خطرات در آینده پیشگیری شود.

بقیه مشکلات امنیتی تشخیص داده شده در شبکه مربوط به پروتکل داده UDP است که می‌تواند در شرایطی به هکر اجازه دهد کل شبکه را با حملات کسوف (Eclipse Attack) از کار بیاندازد.

خطر حمله سیبیل (Sybil Attack) نیز همچنان پابرجاست؛ تمرکز زدایی کم و قیمت پایین توکن XNO به حمله‌کننده اجازه می‌دهد یک سری نود مخرب ایجاد و از آنها بر علیه شبکه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره حمله سیبل (Sybil Attack) + راهکارهای جلوگیری از آن

کنترل اسپم در شبکه نانو چگونه انجام می‌پذیرد؟

از جمله مشکلات عدم وجود کارمزد و کمیسیون در تراکنش‌های نانو، اسپم است.

اسپم به معنای فعالیت مخرب یک کاربر است که میلیون‌ها تراکنش را به‌یک‌باره به شبکه ارسال می‌کند تا آن را مختل کند.

نانو برای جلوگیری از این مشکل یک سیستم اثبات کار کوچک را طراحی کرده که از یک تابع هش Blake2 استفاده می‌کند. این سیستم PoW هیچ وزنی در اجماع ندارد و فقط برای ساخت یک اثبات کار کوچک با هزینه محاسباتی پایین استفاده می‌شود.

این کارها قبل از ایجاد موفقیت‌آمیز یک تراکنش انجام می‌شود و سپس تراکنش برای پردازش به شبکه ارسال می‌شود.

تیم توسعه نانو اعتقاد دارد که این آزمایش، یک سپر دفاعی در مقابل اجرای این نوع حملات را به شبکه نانو ایجاد می‌کند. به این دلیل که اگر هکر بخواهد این آزمایش را برای میلیون‌ها تراکنش انجام دهد، هزینه برق و منابع محاسباتی مورد نیاز به شدت افزایش پیدا می‌یابد.

کیف پول‌های ارز نانو

اگر با مطالعه این مقاله به سرمایه گذاری روی ارز نانو علاقه‌مند شده‌اید، قبل از هر چیز باید کیف پول این ارز را برای خود تهیه کنید.

با این حال بسیاری از صرافی‌ها به شما اجازه می‌دهند تا ارزهای خود را در حساب کاربری‌تان نگه دارید اما ما به شما توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از خرید ارزهای دیجیتال، آنها را به یک کیف پول (سخت افزاری یا نرم افزاری) انتقال دهید.

بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، کیف پول مخصوص خودشان را هم دارند. ارز XNO نیز دارای کیف پول مختص به خودش است. NATRIUM یک کیف پول نرم‌افزاری متن‌باز و ایمن است که شما قادرید در هرجای دنیا از آن بهره‌مند شوید.

والت‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) و کیف پول‌های نرم‎‌افزاری تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic wallet) والت‌های معتبری هستند که از توکن XNO پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کیف پول چندمنظوره ارزهای دیجیتال: اتمیک والت (Atomic Wallet)

نانو NANO

خرید و فروش ارز دیجیتال NANO

در صرافی‌های خارجی امکان خرید ارز XNO با ارزهای فیات وجود ندارد.

پس اگر قصد خرید رمز ارز نانو از این صرافی‌ها را دارید، باید ابتدا یک ارز دیجیتال معتبر مثل BTC یا ETH خریداری و سپس آنها را با توکن XNO مبادله (Swap) کنید.

با توجه به تحریم‌های کاربران ایرانی در صرافی‌های بین‌المللی، حتماً قبل از شروع فعالیت در صرافی‌های معتبر از عدم نیاز احراز هویت و همچنین ثابت بودن آی پی خارجی خود اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: 9 صرافی ایرانی و خارجی برای خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

صرافی‌های بایننس (Binance)، اوککس (OKEx)، هوبی (Huobi) و کوکوین (KuCoin) از صرافی‌های معتبری هستند که از خرید و فروش نانو پشتیبانی می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های خرید ارز دیجیتال نانو استفاده از صرافی‌های داخلی است. با استفاده از خدمات این صرافی‌ها می‌توانید ارز نانو را مستقیماً با واحد تومان خریداری کنید و دیگر نگران احراز هویت در صرافی‌های خارجی نباشید.

سوالات متداول

ارز دیجیتال نانو چیست؟

شبکه نانو که XNO توکن بومی آن است، تصمیم دارد جایگزین ارزهای فیات شود و کریپتوها را به زندگی روزمره مردم سراسر جهان وارد کند. اهداف ارز دیجیتال نانو تقریباً با اهداف بیت‌کوین مشابه است؛ اما نانو قصد دارد تراکنش‌هایش را با سرعتی بالاتر و منعطف‌تر پردازش کند.

ارز دیجیتال NANO از چه الگوریتمی استفاده می‌کند؟

ارز دیجیتال NANO ترکیبی از الگوریتم‌های اثبات سهام (Proof of Stake) و اثبات کار (Proof of Work) را مورد استفاده قرار می‌دهد. نام این ترکیب، اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof-of-Stake) یا DPoS است.

کارمزد تراکنش توکن XNO چقدر است؟

هم‌اکنون کارمزد تراکنش ارز دیجیتال نانو 0 است و از این حیث آن را تبدیل به یک ارز دیجیتال برجسته می‌کند.

چه کیف پول‌هایی ارز دیجیتال نانو را ساپورت می‌کنند؟

NATRIUM یک کیف پول نرم‌افزاری متن‌باز و ایمن مخصوص شبکه نانو است. همچنین والت‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) و کیف پول‌های نرم‎‌افزاری تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic wallet) والت‌های معتبری هستند که از ارز XNO پشتیبانی می‌کنند.

کدام صرافی‌ها از ارز دیجیتال NANO پشیبانی می‌کنند؟

صرافی‌های بایننس (Binance)، اوککس (OKEx)، هوبی (Huobi) و کوکوین (KuCoin) از صرافی‌های معتبر خارجی هستند که از نانو پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

ارزی که با نام «NANO» شناخته می‌شود، قبل از تغییر نام، RaiBlocks نام داشت. با آغاز سال 2018 میلادی، مدیران کمپانی تصمیم گرفتند پروژه و ارز آن را به «نانو» تغییر نام دهند.

XNO کوین این پروژه است و تصمیم دارد جایگزین ارزهای فیات شود و ارزها را به زندگی روزمره مردم سرتاسر جهان وارد کند. اهداف و چشم‌انداز ارز دیجیتال نانو تقریباً با اهداف بیت‌کوین مشابه است؛ اما نانو برخلاف بیت‌کوین می‌خواهد وظایف بلاک‌چین خودش و تراکنش‌هایش را با سرعتی بالاتر و منعطف‌تر پردازش کند.

در این مقاله به بررسی ارز دیجیتال نانو و تاریخچه آن پرداختیم، همچنین نحوه عملکرد و کاربردش را تشریح کردیم و مزیت‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx