چگونه ارز دیجیتال رایگان بدست آوریم؟

ایردراپ ارز دیجیتال

احتمالا اصطلاح ایردراپ یا ارز دیجیتال رایگان را جایی شنیده‌اید یا خوانده‌اید و برایتان سوال پیش آمده که مفهوم ایردراپ چیست؟

اصطلاح ایردراپ (Airdrop) در انگلیسی به بسته‌هایی گفته می‌شود که از طریق هواپیما به مناطق بحران‌زده، جنگ‌زده و مناطقی که دسترسی زمینی به آنها وجود ندارد از آسمان انداخته می‌شود.

این کار در جنگ‌ها وسایر بحران‌ها انجام می‌گیرد تا وسایل و کالاهای ضروری برای افراد آن منطقه از این طریق به دست مردم نیازمند ساکن در آن منطقه برسد. 

عناوین مطلب:

به طور کلی، بسته به صنعتی که ایردراپ در آن استفاده می‌شود، کارکرد کلی آن نیز متفاوت خواهد بود. در دنیای ارزهای دیجیتال، ایردراپ مفهوم دیگری دارد که در این مطلب قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.

ایردراپ یا ارز دیجیتال رایگان چیست؟

به ارسال توکن‌های رایگان (ارز دیجیتال رایگان) از طرف توسعه‌دهندگان یک پروژه کریپتویی یا یک وبسایت بلاک‌چینی، ایردراپ گفته می‌شود. این تعریف ساده ایردراپ است.

ایردراپ‌ها اغلب اوقات توسط استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاک‌چین انجام می‌شود تا میزان کاربران آن ارز افزایش یابد. در واقع ایردراپ‌ها راهی برای تبلیغات، جلب توجه و افزایش جامعه کاربران آن ارز است.

ایردراپ چیست؟
گاهی اوقات پلتفرم‌های معاملاتی و والت‌ها نیز ایردراپ انجام می‌دهند و احتمالا هدف آنها حفظ کاربران قبلی در پلتفرم و جذب کاربران جدید است.

بنابراین ایردراپ‌ها با سایت‌های Faucet (سایت‌های ارائه ارز دیجیتال رایگان مانند freebitco.in) متفاوت هستند.

در ایردراپ‌ها کاربران و مشارکت کنندگان آن برای اطلاع از ارز جدید، در ولت خود‌شان کوین دریافت می‌کنند. البته در ایردراپ‌ها مقدار دریافتی بسیار کم است در بسیاری از حالت‌ها، بسته به وظایفی که کاربر باید انجام دهد می‌تواند متغیر باشند. 

ایردراپ‌ها با هدف تبلیغ وبسایت شرکت یا اپلیکیشن‌ آن‌ها صورت می گیرند. بسیاری از فعالان حوزه کریپتو، آن‌ را ارز دیجیتال رایگان می‌بینند چرا که بسته به نوع آن‌ها، کاربر در قبال آن هیچ پولی پرداخت نمی‌کند. 

در برخی موارد ایردراپ‌ها فقط برای کسانی که هولدر یک کوین خاص هستند ارسال می‌شود، مثلا کاربرانی که از قبل بیت‌کوین یا اتریوم در ولت خود دارند، ایردراپ دریافت خواهند کرد اما همیشه این‌ گونه نیست و ارز‌ دیجیتال رایگان با انجام وظایف مشخص در شبکه‌های اجتماعی تعیین شده صورت می‌گیرد.

انواع ایردراپ و فرآیند توزیع ارز دیجیتال رایگان

در زمان نوشتن این مقاله، ایردراپ‌ها را می‌توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد. البته با پیشرفت تکنولوژی‌های Web3، این روش‌ها ممکن است جای خود را به رویکرد‌های ایمن‌تر و خلاقانه‌تری بدهند که باید دائما در مورد آن‌ها تحقیق نمود.

هر یک از ایردراپ‌های مذکور در اینجا مشخصه‌های یکتایی دارند که در دیگری کمتر به چشم می‌خورد. به خاطر داشته باشید تنها‌ دلیلی که استارت‌آپ‌های بلاک‌چینی اقدام به ارائه ارز دیجیتال رایگان می‌کنند (توکن‌های پروژه استارت‌آپ نه چیز دیگری)، تبلیغ محصول‌شان است نه کسب درآمد! 

بسته به انگیزه پشت هر ایردراپ، پروژه‌های بلاک‌چینی از روش‌های مختلفی برای توزیع ارز دیجیتال رایگان بهره می‌برد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. ایردراپ استاندارد

ایردراپ استاندارد (Standard airdrop) یا می‌توان گفت ساده‌ترین شکل ایردراپ، در این روش شما هیچ‌کاری انجام نمی‌دهید، این ایردراپ‌ها اغلب اوقات توسط شرکت‌هایی که قبلا کار خود را آغاز کرده‌اند انجام می‌شود.

البته شما تنها کاری که برای دریافت ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ استاندارد باید انجام دهید، این است که آدرس کیف‌پول خود را بدون نیاز به هیچ چیز دیگری به آن‌ها بدهید. در این نوع ایردراپ تعداد توکن‌ها بسیار کم است و معمولا کسانی که زودتر اقدام کنند، توکن‌ها را دریافت خواهند کرد. 

این ایردراپ‌ها به شکل قابل توجهی رایج هستند چرا که مشارکت در آن‌ها آسان است و شما به راحتی ارز دیجیتال رایگان دریافت خواهید کرد. البته در برخی موارد برای توزیع عادلانه توکن‌ها ممکن است از یک سیستم قرعه‌کشی استفاده شود که در آن شما احتمال برنده شدن خواهید داشت اما هیچ چیز تضمین شده نیست و ممکن است پس ارسال آدرس کیف‌پول، هیچ توکنی برای شما ارسال نشود.

دلیل استفاده از این ایردراپ چیست؟ مهم‌ترین مزیت این روش ایردراپی برای صاحبان پروژه، علاوه‌بر ایجاد موج اجتماعی در بر سر زبان‌ها انداختن و معرفی پروژه، افزایش تعداد هولدر‌های توکن است. گاهی این ایردراپ فقط در جهت پاداش دادن به کاربران قبلی انجام می‌شود. 

2. ایردراپ جایزه‌ای

ایردراپ‌های جایزه‌ای (Bounty airdrop) دومین نوع رایج ایردراپ‌های کریپتویی است. اما سوال این است در این نوع ایردراپ، چگونه ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم؟

در ایردراپ جایزه‌ای شما باید چند وظیفه ساده را انجام دهید. این وظایف معمولا وقت چندانی از شما نمی‌گیرند و نسبت به توکن‌های رایگان ارزشش را دارد.

البته همیشه‌ این‌گونه نیست، پروژه‌هایی نیز هستند که وظایف سختی برعهده مشارکت کنندگان قرار می‌دهند. مثلا مشارکت کننده باید در نسخه تست پروژه ثبت نام کند یا در آن کاری انجام دهد. به همین دلیل پروژه‌های کریپتویی اغلب به استفاده از این نوع ایردراپ روی می‌آورند. 

وظایف این نوع ایردراپ چیست؟ برخی از مهم‌ترین وظایفی که به شکل رایج در ایردراپ‌های جایزه‌ای در نظر گرفته می‌شود عبارت‌اند از:

  • ثبت نام در خبرنامه پروژه
  • دنبال کردن کانال‌های شبکه‌های اجتماعی (مثلا دیسکورد، توییتر یا تلگرام)
  • اشتراک گذاری، لایک و ریتوییت محتوا
  • حضور فعال در انجمن یا کانال دیسکورد پروژه 

مزیت این ایردراپ برای استارت‌آپ کریپتویی این است که علاوه‌بر افزایش تعداد هولدرهای توکن تازه نفس، در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور فعالی پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: بدون کدنویسی در پروژه‌های ارز دیجیتال مشارکت داشته باشید!

ایردراپ جایزه‌ای
ایردراپ جایزه‌ای، روشی عالی برای سرعت بخشیدن به فرآیند بازاریابی در پروژه‌های کریپتویی است.

3. ایردراپ هولدر‌ها

ایردراپ هولدر‌ (Holder airdrop) نیز سومین روش توزیع ارز دیجیتال رایگان است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، شما با هولد مقدار مشخصی از توکن‌های پروژه یا توکن دیگر، مشمول دریافت این ایردراپ می‌شوید.

snapshot ولت در ایردراپ چیست؟ snapshot به فرآیند عکس برداری فوری گفته می‌شود اما در صنعت کریپتو و ایردراپ‌ها، زمانی که می‌گویند از ولت شما اسنپ‌شات گرفته شده بدان معناست که از موجودی توکن‌های ولت شما یادداشت یا عکس‌برداری شده است.

در ایردراپ نوع هولدر، پروژه کریپتو مورد نظر اعلام می‌کند در یک تاریخ مشخص از ولت‌هایی که توکن مثلا X را هولد کرده‌اند، اسنپ‌شات گرفته می‌شود و براساس اسنپ‌شات و موجودی ولت شما، توکن‌های تخصیص یافته توزیع خواهند شد.

البته روش دیگری نیز در محاسبه میزان پاداش هولدر‌ها وجود دارد و آن گرفتن میانگین است، مثلا پروژه کریپتو مورد نظر در بازه روزانه از ولت شما اسنپ‌شات می‌گیرد و با گرفتن میانگین از موجودی توکن X، پاداش شما تعیین می‌شود.  

دلیل استفاده استارت‌آپ‌ها از این روش ایردراپ چیست؟ اتخاذ این روش دلایل مختلفی دارد، برخی برای معرفی پروژه و برخی دیگر برای پاداش در ازای وفاداری از آن استفاده می‌کنند.

برای مثال، اگر شما در یک بازه زمانی مشخص توکن‌های BTC یا ETH‌ را در ولت خود هولد کنید، توکن‌های X دریافت خواهید کرد. مثال واقعی آن پروژه Stellar Lumens با نماد XLM است که در سال 2016 حدود 3 میلیارد واحد توکن XLM را به هولدر‌های بیت‌کوینی ارسال کرد. این ایردراپ منحصرا فقط برای شبکه بیت‌کوین ارائه شده بود.

در حالتی دیگر، یک پروژه بازی کریپتویی ممکن است در ازای هولد توکن‌های حاکمیتی خود (governance token)، توکن‌های کاربردی (utility token) ارائه دهد. البته گاهی ایردراپ‌ها ترکیبی از توکن‌های مثلی و غیرمثلی NFT هستند.

تبلیغ پروژه کریپتویی
ترویج و تبلیغ ایردراپ‌ها در اینترنت معمولا به این خاطر است که برای معرفی‌کننده دارای منفعت است و از بابت پیوستن هر شخص جدید در ایردراپ، مقدار کمی درآمد نیز به معرف می‌رسد.

از آنجایی که هدف ایردراپ ترویج و تبلیغ پروژه جدید است، بسیاری از این ایردراپ‌ها، افراد را ملزم می‌کنند تا کارهای کوچکی برای دریافت توکن رایگان انجام دهند.

این کارها شامل چیزهایی مانند لایک کردن صفحه فیس‌بوک، فالوکردن در توئیتر، پیوستن به کانال تلگرام، مشارکت در انجمن گفتگو، ارسال پست در سایت‌ها و کارهای ریز و درشت دیگر است که اغلب اوقات باعث می‌شود افراد بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها از این ایردراپ آگاه شوند.

ایردراپ‌ها معمولا چند روز یا چند هفته پس از پایان ICO (عرضه اولیه) به کیف پول افراد شرکت‌کننده ارسال می‌شود.

4. ایردراپ انحصاری

ایردراپ‌های انحصاری (Exclusive airdrop) نیز روش پر کاربرد دیگری است که بیشتر در جهت پاداش دادن به کاربران قبلی پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این حالت، کاربران یک اپلیکیشن غیرمتمرکز یا کیف‌پول، به دلیل حضور فعال خود، ارز دیجیتال رایگان پروژه را دریافت می‌کنند. 

در این روش، فقط ولت‌های کریپتویی مشخصی واجد شرایط دریافت ایردراپ هستند. مثلا سرمایه‌گذاران اولیه پروژه یا کسانی که در انجمن پروژه حضور فعالی دارند در زمره دریافت کنندگان ایردراپ انحصاری قرار خواهند گرفت.

بهترین مثال این ایردراپ را می‌توانیم در سال 2020 در صرافی غیرمتمرکز Uniswap مشاهده می‌کنیم. این صرافی 400 UNI را به ولت‌هایی که تا قبل از یک تاریخ مشخص با صرافی تعامل داشته‌اند واریز کرد.

توکن UNI یک توکن حاکمیتی در صرافی یونی‌سواپ است که هولدر‌های آن امکان رای‌گیری در اتخاذ تصمیمات مرتبط با توسعه پروژه را در آینده دارند. 

چرا پروژه‌ها ارز دیجیتال رایگان می‌دهند؟

دلایل متعددی برای شروع ایردراپ از سمت پروژه‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال جدید وجود دارد.

سه دلیل مهم اینکار را در ادامه می‌خوانید:

1. به عنوان یک پاداش برای مشتریان وفادار

هر از چندگاهی، سرویس‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی، کیف پول‌ها و… تصمیم می‌گیرند مقداری از درآمدی که کسب کرده‌اند را به کاربران برگردانند!

اینکار باعث افزایش انگیزه کاربران آن پلتفرم شده و باعث می‌شود به حامی آن پلتفرم تبدیل شوند یا حداقل، مدت بیشتری از آن پلتفرم یا سرویس استفاده کنند.

یکی از این نمونه ایردراپ‌ها، مربوط به صرافی بایننس است که از اواخر اکتبر تا اواسط نوامبر سال 2017 تصمیم گرفت به والت هر یک از کاربرانی که حداقل 0.003 بیت‌کوین در حساب‌شان دارند و در آن زمان حداقل یک معامله در پلتفرم انجام داده‌اند، 500 توکن ترون ارسال کند.

کسانی که معادل 0.003 بیت‌کوین از سایر ارزها را نیز در این پلتفرم داشتند از این ایردراپ منتفع شدند.

2. برای جمع‌آوری پایگاه داده

در بازاریابی مفهومی با نام lead وجود دارد و معنای آن، افراد بالقوه و دارای پتانسیل مشتری شدن است.

سازمان‌ها توجه زیاد به ایجاد دیتابیس لید (دیتابیس افراد بالقوه) می‌کنند، زیرا می‌توانند از این طریق کمپین‌های تبلیغاتی خود را به پیش ببرند و حامیان بیشتری پیدا کنند.

تیم‌ها در پروژه‌های بلاک‌چین برای جمع‌آوری مشخصات این افرادی که مشتری و کاربر احتمالی هستند از ایردراپ استفاده می‌کنند.

آنها در ازای توکن رایگانی که به کاربر ارسال می‌کنند، مشخصات آنها شامل ایمیل، نام و برخی مشخصات دیگر را از طریق فرم‌های آنلاین دریافت می‌نمایند. از این دیتابیس جمع‌آوری شده بعدا برای تبلیغ سرویس‌ها و خدمات‌ یا ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

3. برای ترویج و تبلیغ ارز جدید

با وجود همهمه و شلوغی بازار ارزهای دیجیتال، اگر برای یک ارز دیجیتال بازاریابی و تبلیغ گسترده صورت نگیرد، هیچ توجهی به آن نخواهد شد و بسیاری از افراد حتی از وجود آن بی‌اطلاع خواهند ماند.

بازاریابی با ایردراپ
همانند سایر جنبه‌های دنیای دیجیتال، شلوغ‌کاری (به اصطلاح hype) و تبلیغات پرسروصدا نقش بزرگی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال بازی می‌کند.

به دلیل وجود افراد زیادی که مشتاق به یافتن پروژه‌های جدید و جذاب هستند، ایردراپ می‌تواند راه خوبی برای جذب این افراد به سمت یک ارز دیجیتال باشد.

کمپین بازاریابی ایردراپ در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند توجه افراد بسیار زیادی را به ارز دیجیتال جلب کند. بازاریابی ویروسی و دهان‌به‌دهان و سایر تعاملات طبیعی مرتبط با یک ایردراپ قریب‌الوقوع، می‌تواند منجر به افزایش مشارکت افراد در آن ارز دیجیتال شود.

این کار می‌تواند رشد بالای یک ارز دیجیتال را به همراه داشته باشد. همانند چیزی که برای بیت‌کوین‌کوش شاهد آن بودیم و توسعه‌دهندگان آن یک ایردراپ راه‌اندازی کردند که همه کاربران از آن بهره‌مند شدند.

نحوه تشخیص ایردراپ واقعی از کلاهبرداری!

متاسفانه در زمینه ایردراپ‌ها نیز اسکم‌های زیادی به چشم می‌خورد.

بسیاری از کاربران با وعده دریافت توکن‌های چند برابری به عنوان ارز دیجیتال رایگان در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند. اما به طور کلی ایردراپ‌ها مفید و ایمن به نظر می‌رسند اما کاربران نباید هوشیاری خود را در هنگام شرکت در آن‌ها (به دلیل سود‌های اغوا کننده) از دست بدهند. 

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

به نظر شما بهترین راه تشخیص ایردراپ واقعی چیست؟ در هنگام مواجهه با ایردراپ‌‌ها باید با احتیاط رفتار کنید مخصوصا اگر مقدار توکن‌های رایگانی که قول می‌دهند بسیار بالا است. به خاطر داشته باشید در هیچ ایردراپی از شما کلید‌های خصوصی ولت (Private key) و عبارت بازیابی خواسته نمی‌شود، همچنین ایردراپ‌ها کاملا رایگان هستند و شما نباید هیچ مبلغی را در ازای دریافت آن‌ها پرداخت کنید. 

برای اطمینان از ایردراپ واقعی و دریافت ارز دیجیتال رایگان، ابتدا در مورد پروژه کریپتو پشتوانه توکن تبلیغ شده تحقیق کنید. تیم توسعه پروژه، شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ آن‌ها و وایت پیپر از مهم‌ترین مواردی هستند که در هنگام تحقیق در مورد ایردراپ‌ها باید به آن‌ها توجه شود.

در برخی موارد حتی بررسی Audit قرارداد‌های هوشمند پروژه کریپتو نیز می‌تواند سرنخ‌هایی برای واقعی بودن ایردراپ به شما بدهد. 

در اینجا یک چک لیست از زنگ خطر‌هایی که هنگام مواجهه با ایردراپ‌های کلاهبرداری باید برای شما به صدا در بیاید را آماده کرده‌ایم:

  • تقاضا برای کلید خصوصی
  • تقاضای عبارت بازیابی 
  • درخواست اتصال به قرارداد هوشمند و نیاز به امضای تراکنش پرداخت دارایی
  • درخواست واریز دارایی به یک ولت خاص 
  • بیش از حد خوب بودن مقدار توکن‌های ایردراپ
  • فرآیند پیچیده دریافت ایردراپ که درک آن نیازمند دانش فنی باشد

بیشتر بخوانید: راهنمای شناسایی ICO های جعلی و کلاهبردار

مهم‌ترین روش‌های کلاهبرداری ایردراپ چیست؟

به خاطر داشته باشید شما همیشه باید تحقیقات خود را در مورد ایردراپ ذکر شده انجام دهید. این مسئله زمانی بیشتر حائز اهمیت خواهد بود که از شما تقاضا می‌شود با کیف‌پول خود به وبسایت پروژه متصل شوید. 

در حالت‌های دیگر، کلاهبرداران با اعلام یک ایردراپ جعلی کاربر را به وبسایت‌های فیشینگ هدایت می‌کنند. آن‌ها شما را فریب می‌دهند تا با اتصال کیف‌پول‌تان به وبسایتی که بسیار شبیه وبسایت اصلی پروژه است.

در ادامه از شما درخواست امضای تراکنشی را دارند که در آن از ولت شما دارایی برداشت می‌رود. این مسئله فقط در مورد سرقت توکن‌های بومی شبکه مثلا ETH نیست و حتی آن‌ها می‌توانند همه توکن‌های موجود در ولت شما را به سرقت ببرند. 

یکی از اساسی‌ترین روش‌های فریب مردم توسط کلاهبرداران ایجاد وبسایت جعلی یا اکانت توییتر و تلگرام مشابه پروژه اصلی است. این مسئله فقط به کریپتو محدود نمی‌شود و قبل از آن‌ نیز در زمینه‌های مختلف وجود داشته است.

در حالتی دیگر در یک ایردراپ جعلی از شما خواسته می‌شود تا برای دریافت ارز دیجیتال مذکور، مقداری توکن خاص مثلا USDT به یک ولت نامشخص واریز کنید.

همان‌طور که قبلا بار‌ها گفته شد، ایردراپ‌های واقعی هیچگاه از شما درخواست کلید‌های بازیابی یا انتقال دارایی به حساب آن‌ها را نخواهند داشت. به همین دلیل به پیام‌های خصوصی که در شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل‌ها مبنی بر ارسال وجه برای دریافت ایردراپ ارسال می‌شود دقت کنید.

ایردراپ اسکم
قبل از مشارکت در ایردراپ، آدرس وبسایت و حساب توییتر آن‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

در هنگام پاداش ایردراپ، چگونه ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم (Claim)؟

مهم‌ترین سوالی که در هنگام شرکت در یک ایردراپ به ذهن‌مان خطور می‌کند این است که چگونه ارز رایگان دریافت کنیم؟ آن‌ها چگونه پاداش ما را واریز خواهند کرد؟

قبل از پاسخ به این سوالات ابتدا باید به خوبی در مورد انواع ایردراپ‌ها آگاهی کسب کنید. مثلا در ایردراپ‌های استاندارد ممکن است هیچ توکنی به ولت شما واریز نشود چرا که توزیع توکن به قید قرعه و به صورت کامل خودکار انجام خواهد شد.

در حالتی دیگر ممکن است پس از اعلام پاداش و این که شما واجد شرایط دریافت پاداش هستید، از شما خواسته شود تا به وبسایت پروژه متصل و در آن‌جا گزینه Claim را بزنید (به عنوان مثال).

در چنین مواردی ما اکیدا توصیه می‌کنیم با کیف‌پولی غیر از کیف‌پول اصلی که فقط به ایردراپ‌ها اختصاص یافته است، به وبسایت مذکور متصل و تراکنش مورد نظر را امضا کنید اما نه چشم بسته. به جزییات تراکنشی که در حال امضای آن هستید دقت کنید. فقط به اندازه پوشش کارمزد امضای تراکنش و تایید آن، توکن بومی شبکه را در ولت ایردراپ واریز کنید نه بیشتر.

برای دریافت پاداش‌های شبکه‌های سازگار با EVM مانند اتریوم، پالیگان، بایننس‌چین و بسیاری دیگر، پیشنهاد می‌شود از کیف‌پول متامسک (MetaMask) بهره ببرید چرا که ایجاد ولت جدید در آن آسان و بررسی جزییات تراکنش راحت‌تر است.

مثال‌هایی از توزیع ارز دیجیتال رایگان

با چند جستجو می‌توان صد‌ها ایردراپی که در گذشته توسط پروژه‌های مختلف کریپتویی انجام شده است را مشاهده نمود. برخی از این پروژه‌ها اکنون در دنیای کریپتو جزء برترین کوین‌های کریپتو محسوب می‌شوند. 

اولین رویداد ایردراپی که رخ داد به سال 2014 باز می‌گردد. در آن زمان، پروژه AUR تا 50% توکن‌های خود را به صورت ایردراپ توزیع کرد.

در آن زمان، نمونه ایردراپی که فقط به یک محدوده جغرافیایی خاص محدود می‌شد Auroracoin نام داشت و توکن این پروژه با نام AUR شناخته می‌شد. پروژه Aurora برنامه داشت تا به عنوان پول کریپتویی ایسلند مورد استفاده قرار گیرد. از این رو همه توکن‌های تخصیص داده شده در ایردراپ آن فقط به شهروندان این کشور ارائه شد. هر شهروند می‌توانست 31.8 AUR دریافت کند.

ایردراپ BCH یا بیت‌کوین کش از دیگر ایردراپ‌های مشهور دنیای کریپتو است که در آن به ازای هر یک واحد 1 بیت‌کوین هولد شده توسط مشارکت کنندگان، 1 واحد کوین BCH دریافت می‌کردند. لازم به ذکر است کوین BCH در اوج قیمتی خود توانست قیمت 4.355 دلاری را به ثبت برساند!

پروژه دیگر در لیست ما Gas DAO نام دارد که توکن‌هایی با نام GAS را بر روی شبکه اتریوم ایجاد کرد. در این ایردراپ، هر ولتی که بیش از 1.559$ در کارمزد‌های اتریوم پرداخت کرده بود، واجد شرایط دریافت توکن‌های GAS در وبسایت آن‌ها می‌شد.

در این رویداد بیش از 57.000 آدرس کریپتو توکن‌های Gas دریافت کردند. این توکن‌ها به صاحبان خود در پروژه Gas DAO حق رای می‌دهند. هدف این پروژه این است تا صدای کاربران فعال شبکه اتریوم باشد.

ارز دیجیتال رایگان
دولت کشور السالوادور نیز به کسانی که کیف‌پول ساخته شده توسط آن‌ها را نصب کند، به ارزش 30$ بیت‌کوین ایردراپ کرد!

بیشتر بخوانید: 365 روز آزادی مالی: داستان‌های پذیرش بیت‌کوین در السالوادور!

و مثال آخر در لیست ما پروژه LOOKS از طرف LooksRare است. پروژه LooksRare یک پلتفرم معاملات توکن‌های NFT است که توکن مخصوص به خود را دارد. هدف این ایردراپ معرفی پروژه و کشاندن کاربران پلتفرم رقیب یعنی OpenSea به سمت LooksRare بود.

در شرایط دریافت این ایردراپ این‌ گونه عنوان شده است که کاربرانی که حجم تراکنش‌های اتریومی آن‌ها در پلتفرم OpenSea در بین تاریخ 16 جوئن سال 2021 تا 16 دسامبر سال 2021 بیش از 3 واحد اتریوم باشد، پس از لیست کردن یک توکن NFT در پلتفرم LookRare واجد شرایط دریافت ایردراپ خواهند بود.  

معرفی بهترین وبسایت‌های ایردراپ

در اینجا بهترین وبسایت‌های ایردراپی که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید از جدید‌ترین ایردراپ‌ها آگاه شوید را نام می‌بریم.

توجه: وبسایت‌های ایردراپی که در اینجا معرفی می‌شوند فقط وظیفه لیست کردن رویداد‌های ایردراپ را دارند و شما باید قبل از مشارکت در این ایردراپ‌ها، به خوبی در مورد پروژه پشت آن تحقیق کنید.

1. AirdropAlert

اولین وبسایت ایردراپ در لیست ما که از سال 2017 تاکنون به فعالیت خود ادامه داده، AirdropAlert است.

این پلتفرم لیست غنی از ایردراپ‌های فعال، گذشته و آینده در بازار کریپتو را در اختیار ما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با کلیک بر روی توکن نمایش داده شده در ایردراپ، همه اطلاعات لازم را از وبسایت دریافت کنید. اطلاعاتی مانند نحوه شرکت در رویداد، میزان پاداش دریافتی و بسیار موارد دیگر در این وبسایت قابل بررسی هستند. 

وبسایت AirdopAlert به صورت اختصاصی فقط به بررسی و لیست کردن ایردراپ‌های کریپتویی می‌پردازد. هر ایردراپ توسط تیم این وبسایت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

شما حتی می‌توانید با دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی این وبسایت ایردراپی از آخرین ایردراپ‌های جدید اطلاع کسب کنید. با این حال رابط کاربری AirdropAlert آسان و صریح است و نیازی به صرف زمان زیادی برای یادگیری آن نخواهد بود.

2. Airdrop King

در حال حاضر ایردراپ‌های جعلی و کلاهبرداری زیادی در بازار کریپتو وجود دارد. بسیار از آن‌ها حتی ارزش مشارکت کردن هم ندارند. برای فیلتر و جستجو ایردراپ‌های ارزشمند و با مشخصه‌های خاص، فیلتر دستی کار زمان‌بر و سختی است.

برای رهایی از این مشکل، وبسایت Airdrop king به عنوان یک پلتفرم کارآمد و قابل اتکا به ما کمک می‌کند تا در یافتن ایردراپ‌ها، سریع‌تر به نتیجه برسیم. در این وبسایت ایردراپ‌های تحقیق و بررسی شده بازار کریپتو به همراه جزییات و مشخصه‌های آن‌ها لیست شده‌اند.

با این که ما همچنان توصیه می‌کنیم تحقیقات خود را قبل از مشارکت در یک ایردراپ انجام دهید اما این وبسایت نیز علاوه‌بر تحقیقات اولیه تیم آن‌ها بر روی هر پروژه‌ای که ایردراپ ارائه می‌دهد، کار شما را آسان‌تر کرده است. 

وبسایت AirdropKing
وبسایت Airdrop king، هر ایردراپ لیست شده در آن‌جا را رتبه‌دهی می‌کند. همچنین با کلیک بر روی هر یک از ایردراپ‌های در دسترس، می‌توانید دستورالعمل نحوه مشارکت و کسب پاداش را مشاهده کنید.

3. Airdrop.io

این پلتفرم یک به عنوان یک تجمیع کننده ایردراپ‌ها عمل می‌کند. در واقع این وبسایت یک پلتفرم ایردراپ بیت‌کوینی است که استارت‌آپ‌های کریپتویی می‌توانند پروژه‌های خود را ارائه دهند تا تقاضا، معامله و بازدید کاربران از آن‌ها افزایش پیدا کند. 

اغلب ایردراپ‌های لیست شده در این پلتفرم نیز از نوع جایزه‌ای (bounty) هستند که در آن کاربر با تکمیل وظایف محول شده در شبکه‌های اجتماعی مانند ارسال یک توییت، پست یا کارهای دیگر در وبسایت‌هایی مانند توییتر، تلگرام و یا اینستاگرام می‌تواند پاداش دریافت کند.

این نوع ایردراپ‌ها برای هر دو طرف برد برد هستند چرا که با دریافت رایگان توکن‌ها، شرکت کریپتویی مورد نظر نیز از بازاریابی رایگان پروژه خود بهره می‌برد.

4. AirdropsMob

یک وبسایت ایردراپ دیگر در ارائه ایردراپ‌های تایید شده و دارای اعتبار کریپتویی.

مانند وبسایت قبلی، در اینجا نیز ایردراپ‌ها از نوع Bounty هستند. این پلتفرم به کاربران خود اجازه می‌دهد تا ایردراپ‌هایی که اطلاعات ناکافی ارائه داده‌اند را گزارش کنید.

حتی ایردراپ‌هایی که به نظر مشکوک هستند یا توسط انجمن‌ها مورد تایید قرار نگرفته‌اند نیز توسط گزارش کاربران حذف خواهند شد. 

در اینجا شما می‌توانید با استفاده از قابلیت نوار جستجوی ارائه شده، به توکن‌های بیشتری دسترسی داشته باشید. در هنگام جستجوی ایردراپ در این بخش، امکان جستجو براساس نیازمندی‌های هر ایردراپ ارائه شده توسط شرکت صاحب پروژه کریپتو وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ارزهای رایگان تراست والت (ایردراپ) را بشناسید!

5. Airdropster

این وبسایت در ساعت 2018 عرضه شده و یکی از پلتفرم‌های بزرگ رقیب با وبسایت‌های مطرح ایردراپ در مقیاس وسیع است. هدف اصلی این وبسایت، ارائه اعلان ایردراپ به کاربران برای کسب ارز دیجیتال رایگان است. 

وبسایت Airdropster
این وبسایت با همکاری وبسایت Airdropalert استارت‌آپ‌های جدید کریپتویی را تبلیغ می‌کنند.

سرویس ایمیل این وبسایت‌ها پروژه‌ها و ایردراپ‌های جدید کریپتویی را به محض عرضه اطلاع می‌دهند. هدف اصلی این مشارکت، کمک به کاربر برای یافتن بهترین ایردراپ‌های با کیفیت کریپتویی موجود در بازار است.

6. 99Airdrop

یکی از آسان‌ترین و بهترین پلتفرم‌های ایردراپ که در سال 2018 عرضه شده است. شما چه حرفه‌ای باشید و چه تازه کار، این پلتفرم به شما در هر صورت برای یافتن ایردراپ‌های جدید براساس سلیقه‌تان کمک می‌کند.

در این وبسایت شما می‌توانید پروژه‌های معتبر کریپتویی را که براساس پلتفرم‌های مختلفی مانند Reddit و Facebook مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید.

پلتفرم 99Airdrops در کنار لیست کردن ایردراپ‌های جدید، پیش‌بینی قیمت خود را از توکن‌های ایردراپی براساس فاکتور‌های مختلف ارائه می‌دهد. در این مسیر پلتفرم 99Airdrop به صورت 24 ساعته روز به کاربران خود خدمت‌رسانی می‌کند. اگر تازه کار هستید، رابط کاربری زیبا و آسان این وبسایت به شما کمک می‌کند تا به سرعت به مقصود خود دست پیدا کنید.

7. Airdropter

یک انجمن رایگان برای کریپتو کارنسی. آن‌ها بهترین و قابل اعتمادترین ایردراپ‌های بازار کریپتو را پیشنهاد می‌دهند.

در این وبسایت یک بخش جداگانه وجود دارد که بهترین ایردراپ‌های کریپتو براساس اعتبار‌ ارزیابی‌شده لیست می‌شوند. وبسایت Airdropter به کاربران خود اجازه می‌دهد تا براساس امتیاز نقد و نیاز‌های ایردراپ آن‌ها را فیلتر و جستجو کنند. 

مانند سایر پلتفرم‌های این لیست، اگر شما صاحب یک استارت‌آپ کریپتویی هستید می‌توانید رویداد ایردراپ خود را در اینجا لیست کنید.

8. Airdroprating.io

یک وبسایت ایردراپ دیگر که به کاربران خود در یافتن و مشارکت در ایردراپ‌های معتبر کمک می‌کند. در این پلتفرم شما باید همه تحقیقات مربوطه را به خوبی انجام دهید.

برای این کار می‌توانید با استفاده از قابلیت جستجوی ارائه شده، ایردراپ‌ها را براساس امتیاز نقد و بررسی و رتبه کسب شده مورد جستجو قرار دهید.

شبکه‌های اجتماعی این وبسایت یکی از مکان‌هایی است که با دنبال کردن آن از جدیدترین به‌روز رسانی آن‌ها در مورد ایردراپ‌ها آگاه خواهید شد.

9. Airdrops.ive

یک وبسایت ایردراپ دیگر برای یافتن ایردراپ‌های معتبر بازار که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

مهم‌ترین ویژگی‌های این وبسایت عبارت‌اند از طراحی ساده و جذاب، دسترسی به ایردراپ‌های جدید به همراه جزییات و اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از آن‌ها.

این پلتفرم ایردراپ‌های بیت‌کوینی و جایزه‌ای را برای کاربران خود دستچین می‌کند به همین دلیل احتمالا ورود ایردراپ‌های جعلی و کلاهبرداری به آن وجود ندارد.

10. Airdrop Land

آخرین وبسایت در لیست ما که ایردراپ‌های فعلی را به همراه جزییاتی از نحوه مشارکت و پاداش‌های هر یک از آن‌ها لیست می‌کند. همه ایردراپ‌های معرفی شده در این وبسایت دارای لینک به پروژه اصلی به همراه جزییات مربوطه هستند.

شما می‌توانید ایردراپ خودتان را در این وبسایت لیست کنید.   

سخن آخر

داشتن یک کیف پول مناسب، یکی از اولین و اساسی‌ترین کارها برای شروع کار با ارزهای دیجیتال و شرکت در ایردراپ است.

به خاطر اینکه اغلب پروژه‌های جدید و ایردراپ‌ها از طریق پلتفرم اتریوم و توکن‌های ERC20 انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم یک کیف پول سازگار با این توکن‌ها بسازید.

البته همیشه این‌گونه نیست و باید ابتدا در لیست وبسایت‌های ایردراپ به خوبی جستجو کنید. قبل از مشارکت در هر ایردراپ، تحقیق و کسب اطلاعات از آن‌ها ضروری است و توصیه می‌شود فقط به ارزیابی و بررسی ارائه شده از سوی این وبسایت‌ها تکیه نکنید.

برآورد می‌شود در هر ایردراپ شما بتوانید بین 0.5$ تا 5$ دلار کسب کنید که البته بسته به مدت زمانی که روی آن‌ها صرف می‌کنید، ممکن است در کل درآمد شما از آن‌ها کمتر یا بیشتر باشد.

در حال حاضر ایردراپ‌ها برای بسیاری از پروژه‌های کریپتو مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کنند چرا که کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این زمینه باعث تغییر نگاه کاربران به ایردراپ شده است. با این حال، شما باید همیشه با بررسی کردن همه ابعاد یک توکن و پروژه آن، از گرفتار شدن در کلاهبرداری‌های فیشینگ و توکن‌های نامعتبر پرهیز کنید. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

28 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
متین

سلام و خداقوت برای گرفتن ایردراپ باید چکار کنم و توچه سایتی برم

محمد باقر

سلام. ایردراپ های رایگان مارکت کپ که نیاز به جوین شدن داره لازمه تو کیف پول اسمارت چین داشته باشیم یا نه فقط ادرس رو بفرستیم کافیه

وحید

سلام ممنون از توضیحات، میشه در مورد ارز سیف مون و اینکه چه نظری در موردش دارید یه کم راهنمایی کنید، سپاس فراوان

mahmoud

وقت بخیر من چند وقته از چند سایت مانند ایردراپ آلرت دارم ایردراپ میگیرم و یه جای کار رو شک دارم اینکه مثلاً میگن آدرس bep20 کیف پول بفرستین توی کیف پول اون ارز وحود نداره و خیلیاشون هنوز لیست نشدن باید آدرس اسمارت چین رو بفرستم ؟ و اگر همین رو بفرستم چندین ایردراپ با همین آدرس دادم و اینجا چی میشه و همینطور ایردراپ هایی هم گفتن آدرس erc۲۰ رو بدین و من آدرس اتریوم رو دادم لطفاً راهنمایی کنین تشکر

مجید

سلام لیست کامل ایردراپ ها رو از کجا میشه در اورد تا بدونیم الان چه ایردراپ هایی هست ممنون میشم پاسخ دهید

سجادخسروی

سلام وقت بخیر برای دریافت ایردراپ داخل کیف پولمون باید مقداری ارز دیجیتال باشه ؟ یا فقط با ایجاد یک کیف میشه ایردراپ و ارز رایگان دریافت کرد؟

Erfan

سلام خسته نباشید
میخواستم ببینم این ایردراپ جدید سهم شیبا که میگه ۱۰ میلیون از سهمش رو رایگان میده واقعی یا ن
ممنون

یوسف

خیر اسکم شد . کلاهبرداری بود

امیر

سلام. در نوبیتکس چرا ارزهایی مثل تزوس یا پولکادات و سایر وجود نداره؟ کلا قصد نداره اضافه کنه؟

ليلا جوادي نارين آباد

سلام من ایردراپ ارژانتس ثبت نام کردم ولی کیف پولی که این ارز رو واریز کنه چیزی دربارش نگفتن کلا نمیدونم این ۳۷۱۶ توکن قراره چجوری و به چه طریقی بهم واریز میشه لطفا راهنمایی کنید

علیرضا

سلام.
من ایردراپ اتریوم تو قسمت بالانس کیف کوینومی ولت ام اومده اما تو حساب اتریومم نَشسته و نمیتونم انتقالش بدم فقط وقتی میزنم رو هدیه اتریومی ک دریافت کردم transaction id معلومه و کلی کد و کلی حروف نمیدونم چجوری بشونم ب حساب اتریومم لطفا کمک کنید ممنونم

شهرزاد

سلام خدا قوت . میخوام به ارزهای رایگان دسترسی داشته باشم و به موقع بتوانم ارز اولیه ثبت نام کنم .لطفا راهنمایی فرمایید .

علی

سایتهایی که میگید ایردرآپ ها رو لیست میکنن چه سایت هایی هستند . از کجا بفهمیم . توضیح میدید؟ ممنون

salar

سلام.خداقوت
کیف پول تراست والت هم erc20 و ایر دراپ داره؟

امین

چگونه بفهمیم کیف پولمان از ERC20 پشتیبانی میکند؟؟ کیف پولم اندرویدیم کوینومی هست

محمد صدرا صراف

سلام
از کجا بفهمم ایدراپ های رایگان کی برگزار میشه؟

مسعود

سلام ازسایت ICOMARKS میخوام AIRDROP تهیه کنم و توی این زمینه شروع به کار کنم . میخواستم ببینم نحوه واریز این ارزها به چه شکلی هستن ؟ با تشکر

زهره

سلام.از کیف پول و آدرس کیف پول اتریوم سایت بایننس هم میشه برای توکن های مبتنی بر erc20 استفاده کرد؟

Hojjat

سلام . در مورد KickToken / iOV / PHX اطلاعاتی دارید ؟ ممنون میشم …….

مرتضی خانمحمدی

سلام وقت بخیر
من یه مدت پیش توسط اقوام مقدار زیادی ارز ای تو سی خریدم این دوستم بنده خدا کرونا گرفت فوت شد همه چیز دست اون بود من فقط پول میدادم بعد خرید حالا نمیتونم قیمت بگیرم وداخل سایت ها میرم سر در نمیارم
امکان راهنمایی هست ممنونم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
28
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx