ممو (Memo) یا «تگ مقصد» در ارزهای دیجیتال چیست؟

ممو چیست

شاید شما هم زمانی که قصد انتقال مقداری ارز دیجیتال BNB از کیف پول خود به صرافی را دارید، با تگ مقصد یا ممو (Memo) مواجه شده باشید. اما ممو چیست و چه کاربردی دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد دیستنیشن تگ یا ممو صحبت کنیم، کاربرد و عملکرد آن را بدانیم و دلیل اینکه چرا برخی از ارزهای دیجیتال از ممو استفاده می‌کنند را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تگ مقصد یا ممو چیست؟

تصور کنید که 100 خانواده مختلف، فرزند 7 ساله خود را برای رفتن به یک اردو، به مربیان آموزشی مدرسه سپرده‌اند.

عناوین مطلب:

مسئولان مدرسه به خانواده بچه‌ها اطلاع می‌دهند که برای برگشت، باید خانواده هر کدام از بچه‌ها، شخصاً به دنبال آن‌ها بیاید.

اگر فرزند شما به این اردو رفته باشد و شما برای برگرداندن او رفته باشید، مشاهده می‌کنید که تمامی بچه‌ها در یک جای شلوغ در کنار یکدیگر منتظرند تا والدینشان به دنبالشان بیاید.

اما چطور فرزند خود را پیدا می‌کنید؟

احتمالاً اسم او را بلند صدا می‌کنید و یا از مسئولین می‌خواهید تا اسم و فامیل فرزندتان را پشت بلندگو اعلام کنند تا به این روش بتوانید فرزند خود را از میان ده‌ها دانش‌آموزی که در آن مکان حضور دارند، پیدا کنید.

ممو یا تگ مقصد (Destination Tag) در دنیای ارز دیجیتال مشابه‌ کاربرد نام و فامیل یا مشخصات دیگر شخص در میان تعداد زیادی از اشخاص را دارد.

تگ یا ممو در زمان شناسایی تراکنش‌ها کاربرد دارد. در واقع ممو تعیین می‌کند که هر تراکنش بر اساس یک مموی خاص، از میان میلیون‌ها تراکنش مربوط به حساب کاربری چه شخصی است.

دلیل استفاده از تگ یا ممو چیست؟

ذکر این نکته حائز اهمیت است که همه ارزهای دیجیتال برای تبادل به کد تگ یا ممو نیاز ندارند و در حال حاضر تعداد کمی از ارزهای دیجیتال در دنیای کریپتو در زمان انتقال، کد ممو را از شما درخواست می‌کنند.

ساختار ارزهای دیجیتالی که از کد ممو یا تگ استفاده می‌کنند به صورتی است که باید میزان دارایی ثابت و مشخصی در حساب آن‌ها موجود باشد تا امکان برداشت و واریز برای کاربر وجود داشته باشد.

کاربرد ممو

به این ترتیب به عنوان مثال، صرافی بایننس باید مقدار مشخصی از حساب هر یک از کاربران خود را شارژ می‌کند تا واریز و برداشت ارز دیجیتالی مانند BNB بدون اختلال انجام پذیرد.

بی‌تردید پرداخت هزینه چند دلاری برای موجودی حساب کیف پول شخصی هزاران کاربر بایننس، هزینه‌ای غیرمنطقی برای این صرافی به دنبال دارد.

به همین علت بایننس در این مواقع فقط نقدینگی اولیه برای یک کیف پول مشترک بین تمامی کاربران خود را تأمین می‌کند و از آن‌ها تقاضا می‌کند تا تمامی واریز و برداشت‌های مربوط به ارز دیجیتال BNB را فقط از طریق آدرس همان کیف پول پردازش کنند.

این امر موجب می‌شود تا دارایی BNB کاربران در یک کیف پول عمومی قرار گیرد.

در این صورت ممکن است ثبت دقیق زمان، مالک تراکنش و حجم آن با اختلال مواجه شود. استفاده از ممو یک راهکار مؤثر برای حل این چالش است.

در واقع تگ یا ممو یک عبارت ترکیبی از اعداد، حروف یکتایی است که مشخص می‌کند که هر کدام از هزاران تراکنش یک کیف پول عمومی دقیقاً مربوط به چه حسابی است.

تگ یا ممو موجب ایجاد تمایز و مدیریت دقیق تراکنش‌ها بر روی یک کیف پول عمومی ‌می‌شود.

فرمت تگ یا ممو چیست

در غالب ارزهای دیجیتال دارای ممو یا تگ، کد ممو به عنوان یک رشته یکتا از اعداد است.

اما این امکان وجود دارد (مانند ممو ارز دیجیتال XLM) که کد ممو ترکیبی از حروف و اعداد باشد.

ممو تگ ارز دیجیتال

چه ارزهای دیجیتالی از تگ یا ممو استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم تعداد انگشت‌شماری از میان هزاران ارز دیجیتال موجود در دنیای کریپتو از تگ یا ممو استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:

ممو در نوبیتکس

فرض کنید که قصد دارید مقداری از ارز دیجیتال ریپل (XRP) را از کیف پول خود به صرافی نوبیتکس خود انتقال دهید. در این صورت باید به مراحل زیر عمل کنیم:

  • به بخش واریز ارز دیجیتال XPR در صرافی نوبیتکس مراجعه کنید و آدرس گیرنده و همچنین ممو را کپی کنید.
  • وارد کیف پول خود شوید و بعد از تعیین میزان ریپلی که قصد انتقال آن به صرافی نوبیتکس را دارید، آدرس گیرنده و کد ممو را وارد کنید.
  • نهایتاً بعد از اطمینان از کپی شدن درست آدرس گیرنده و کد ممو، تراکنش را تائید کنید.

چه صرافی یا کیف پول‌هایی از ممو پشتیبانی می‌کنند؟

تقریبا همه صرافی‌ها و پلتفرم‌هایی که از ارزهای دیجیتال نیازمند ممو پشتیبانی می‌کنند، این قابلیت را در پلتفرم خود قرار داده‌اند.

برخی از آن‌ها عبارتند از:

در صورت فراموشی کد تگ یا ممو چه اتفاقی می‌افتد؟

غالب صرافی‌هایی که به طور کامل قانون‌گذاری شده‌اند (مانند بایننس) از کاربران خود تقاضا می‌کنند که تگ یا ممو را برای انتقال ارزهای دیجیتال وارد کنند و طبیعتاً دارای فیلد ممو به عنوان فیلدهای اجباری هستند.

با این حال اگر کاربری فراموش کند ممو را وارد کند، صرافی قادر است از طریق پشتیبانی به مشتری کمک کند.

فراموشی ممو

سوالات متداول

ممو یا تگ مقصد چیست؟

تگ یا ممو در زمان شناسایی تراکنش‌ها کاربرد دارد. در واقع ممو تعیین می‌کند که هر تراکنش بر اساس یک مموی خاص، از میان میلیون‌ها تراکنش مربوط به حساب کاربری چه شخصی است.

فرمت ممو یا تگ به چه صورت است؟

در غالب ارزهای دیجیتال دارای ممو یا تگ، کد ممو به عنوان یک رشته یکتا از اعداد است؛ اما این امکان وجود دارد (مانند ممو ارز دیجیتال XLM) که کد ممو ترکیبی از حروف و اعداد باشد.

چه ارزهای دیجیتالی که از تگ یا ممو استفاده می‌کنند؟

ارز دیجیتال بایننس (BNB) و تراکنشات زنجیره هوشمند بایننس (BEP-20)، ارز دیجیتال کازموس (Cosmos) با نماد ATOM، ارز دیجیتال استلار (XLM) و سایر ارزهای معرفی شده در این مقاله، از ممو استفاده می‌کنند.

چه صرافی یا کیف پول‌هایی از ممو پشتیبانی می‌کنند؟

تقریبا همه صرافی‌های و پلتفرم‌هایی که از ارزهای دیجیتال نیازمند ممو پشتیبانی می‌کنند، این قابلیت را در پلتفرم خود قرار داده‌اند.

سخن پایانی

تگ یا ممو یک عبارت ترکیبی از اعداد، حروف یکتایی است که مشخص می‌کند که هر کدام از هزاران تراکنش یک کیف پول عمومی دقیقاً مربوط به چه حسابی است. تگ یا ممو موجب ایجاد تمایز و مدیریت دقیق تراکنش‌ها بر روی یک کیف پول عمومی می‌شود.

در این مقاله به کاربرد و عملکرد ممو پرداختیم و دلیل اینکه چرا برخی از ارزهای دیجیتال از ممو استفاده می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم. لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx