بررسی سازوکار شبکه هدرا (Hedera) و توکن بومی آن (HBAR)

شبکه هدرا هش گراف

شبکه هدرا (Hedera) یکی از پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین شبکه‌های بلاک‌چینی است که سه ویژگی مهم امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری را برای کاربران فراهم کرده است.

این شبکه بلاک‌چینی، از روش هش گراف (Hash Graph) برای ارائه این ویژگی‌ها، استفاده می‌کند.

در واقع شبکه هدرا، با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، کاربران را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به وجود شرکت‌ها، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا شما را با شبکه هدرا، اهداف، نحوه عملکرد، ویژگی‌ها و توکن HBAR که توکن بومی این شبکه است، آشنا کنیم.

شبکه هدرا (Hedera) چیست؟

هدرا یک شبکه بلاک‌چینی است که در سال 2018 و به وسیله برگزاری ICO، خود را به جامعه کریپتو معرفی کرد و در اواسط سال 2019، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

هش گراف یک الگوریتم اجماع است که در ابتدا قرار بود این الگوریتم فقط به صورت خصوصی استفاده شود؛ اما با استفاده از شبکه هدرا از این الگوریتم، در یک شبکه عمومی استفاده شد. این الگوریتم اجماع به گونه‌ای است که در آن، نودهای شبکه با یکدیگر در ارتباط هستند و به طور مداوم اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

نکته مهم در شبکه هدرا، طراحی منحصر به‌فرد این شبکه است. هدرا، در کنار بهره‌گیری از مکانیزم اجماع هش گراف؛ ساختاری مبتنی بر الگوریتم گراف جهت‌دار مدور (DAG) نیز دارد.

با وجود این دو الگوریتم مهم در ساختار شبکه هدرا، عملکرد و امنیت آن نسبت به سایر شبکه‌های بلاک‌چینی بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، وجود این ویژگی‌ها در شبکه، باعث می‌شوند که تراکنش‌ها در بلاک‌چین هدرا بسیار سریع‌تر از شبکه‌هایی که از مکانیزم گواه اثبات کار (POW) و گواه اثبات سهام (POS) استفاده می‌کنند، پردازش شوند.

توسعه‌دهندگان بلاک‌چین می‌توانند با استفاده از ویژگی‌ها و قابلیت‌های شبکه هدرا، نسبت به ایجاد و توسعه قراردادهای هوشمند، اقدام کنند. همچنین، امکان ساخت و اجرای برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApp) در این شبکه نیز وجود دارد.

طراحی شبکه هدرا به گونه‌ای است که کاربران و توسعه‌دهندگان جهت اجرای اهداف خود، با یک سیستم کاملا منصفانه و کارآمد مواجه هستند.

شبکه هدرا چه اهدافی دارد؟

با معرفی شبکه بیت‌کوین، زیرساخت‌های غیرمتمرکز جهت راه‌اندازی DAppها فراهم شد؛ از طرفی شبکه اتریوم نیز، بستری برای برنامه‌نویسی برنامه‌ها در بلاک‌چین فراهم کرد.

اگرچه این دو بلاک‌چین، مبنای بسیاری از ویژگی‌ها در این حوزه هستند؛ اما همچنان مشکلاتی از قبیل مصرف بالای انرژی، سرعت کم در اجرای تراکنش‌ها و قیمت بالای کارمزد تراکنش در آن‌ها وجود دارد.

شبکه هدرا از مکانیزم گواه اثبات سهام و مکانیزم اجماع هش گراف به طور همزمان استفاده می‌کند تا سرعت و امنیت تراکنش‌ها را بالا ببرد.

در این روش کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن بومی این شبکه به نام HBAR، به یکی از نودهای شبکه هدرا تبدیل شوند و با استفاده از مکانیزم اجماع هش گراف، به پردازش تراکنش‌ها در این شبکه بپردازند.

علاوه بر این، کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه نسبت به شبکه‌های بلاک‌چینی بسیار پایین‌تر است. در جدول زیر، سرعت، کارمزد تراکنش‌ها و میزان انرژی مورد نیاز برای انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های اتریوم و بیت‌کوین در مقایسه با شبکه هدرا، قابل مشاهده است.

مقایسه شبکه هدرا با شبکه‌های دیگر
مقایسه شبکه هدرا با شبکه‌های بیت‌کوین و اتریوم

استفاده از مکانیزم هش گراف در ساختار شبکه هدرا باعث شده تا در این شبکه، زمان تایید تراکنش‌ها به شدت کاهش یابد و مقیاس‌پذیری بسیار بالایی نسبت به شبکه‌های دیگر داشته باشد.

نحوه عملکرد شبکه هدرا چگونه است؟

از نظر فنی، شبکه هدرا یک بلاک‌چین نیست و شکل دیگری از فناوری دفتر کل توزیع شده به نام هش گراف است. بنابراین، برای درک چگونگی عملکرد هدرا، بایستی بیشتر درباره هش گراف بدانیم.

همانند یک بلاک‌چین، هش گراف نیز یک الگوریتم اجماع است که به وسیله آن جامعه‌ای از کاربران در مورد ترتیب تراکنش‌های تکمیل شده توافق می‌کنند؛ اما طرز کار آن با بلاک‌چین متفاوت است.

یک بلاک‌چین، مانند درختی در حال رشد، مدام هرس می‌شود. این هرس کردن به‌منظور جلوگیری از رشد خارج از کنترل بلاک‌ها و اطمینان از اینکه دفتر کل فقط در یک زنجیره بلاک وجود دارد، ضروری است.

تراکنش‌ها در بلاک‌چین، زنجیره‌ای از بلاک‌ها را تشکیل می‌دهند. زمانی که دو بلاک به طور همزمان در یک بلاک‌چین تشکیل می‌شوند، شبکه باید تصمیم بگیرد که کدام را به زنجیره اصلی متصل کرده و کدام یک را حذف کند.

اگر شبکه نتواند در اضافه کردن یکی از بلاک‌ها تصمیم‌گیری کند، ممکن است بلاک‌چین به انشعابی از دو زنجیره جدا تقسیم شود. اما در هش گراف این‌گونه نیست؛ با الگوریتم اجماع هش گراف هر بخشی از اطلاعات حفظ می‌شود. در این سیستم، هر یک از شاخه‌های دفتر کل بدون حذف هیچ تراکنشی، به مسیر خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل اینکه هش گراف هیچ تراکنشی را دور نمی‌ریزد، بسیار موثرتر از اجماع بلاک‌چین است.

در هش گراف، تمام شاخه‌های تراکنش در یک واحد کلی به هم متصل می‌شوند که این کار، چرخه‌های تلف شده کمتری برای نودهای شبکه ایجاد می‌کند. در تصویر زیر، بهتر می‌توان تفاوت بین بلاک‌چین و هش‌ گراف را مشاهده کرد:

مقایسه هش گراف با بلاک‌چین
تفاوت هش گراف با بلاک‌چین

هش گراف، با استفاده از الگوریتم گراف جهت‌دار، الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس (Asynchronous Byzantine Fault Tolerant) را نیز تشکیل می‌دهد که به اختصار به آن aBFT می‌گویند.

در واقع شبکه هدرا برای رسیدن به اجماع، از مکانیسم اجماع aBFT استفاده می‌کند. aBFT به شبکه Hedera اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها در آن بسیار سریع‌تر از بلاک‌چین و تنها ظرف مدت چند ثانیه تایید شوند.

بر خلاف ساختار بلاک‌چین که شبیه به یک درخت است و زنجیره اصلی آن ریشه درخت و نودها شاخه‌های آن هستند، هش‌ گراف به منظور جلوگیری از هرس شدن شاخه‌ها با ایجاد هر بلاک، شاخه جدیدی تشکیل داده و آن را به زنجیره اصلی برمی‌گرداند.

مکانیزم به کار برده شده در شبکه هدرا، باعث می‌شود که هر نود خودش تعیین کند که چه اطلاعاتی ذخیره شود و به اجماع برسد. نودهای این شبکه با دریافت اطلاعات تراکنش‌هایی که انجام می‌شوند، آن‌ها را با سایر نودهای شبکه به اشتراک می‌گذارند.

در این پروتکل، هر نود شبکه پس از دریافت اطلاعات یک تراکنش، اطلاعات خود را به صورت تصادفی با یک نود دیگر به اشتراک می‌گذارد و سابقه انجام تراکنش و مبادلات را در اختیار یک نود دیگر قرار می‌دهد.

این فرآیند در سراسر شبکه پخش می‌شود و بعد از اینکه اطلاعات تراکنش در میان تمام نودهای شبکه به اشتراک گذاشته شد، نودها الگوریتم اجماع هش ‌گراف را اجرا می‌کنند و با یکدیگر در زمان‌بندی تراکنش‌ها به توافق می‌رسند. بعد از آن، تراکنش‌ها بر اساس ترتیب زمانی مرتب شده و تراکنش انجام می‌شود. در نهایت، تمامی نودها وضعیت هش‌گراف خود را به‌روز‌رسانی می‌کنند.

در مکانیزم اجماع aBFT، هیچ‌یک از نودها نمی‌توانند از رسیدن سایر نودها به اجماع جلوگیری کنند. همچنین پس از رسیدن به اجماع، هیچ‌یک از نودها نمی‌توانند نتیجه را تغییر دهند.

در این مکانیسم اجماع فرض بر این است که بیش از دو سوم از نودها درست‌کار باشند و هنگامی که یک تراکنش به تایید این تعداد از نودها می‌رسد، تراکنش انجام و تایید می‌شود.

درباره دفتر کل عمومی شبکه هدرا باید بگوییم که این دفتر کل عمومی، به صورت غیرمتمرکز و توسط شورای هدرا هش‌ گراف (Hedera Hashgraph Council) اداره می‌شود. این شورا وظیفه اجرای نودهای اجماع تعیین کننده ترتیب تراکنش‌ها را برعهده دارد.

علاوه بر این، نقش اصلی شورا در مدیریت نرم‌افزار، حصول اطمینان از تخصیص صحیح بودجه، رای‌گیری در مورد تغییرات شبکه و حفظ وضعیت قانونی شبکه است.

نکته مهمی که درباره شورا وجود دارد این است که هر عضو می‌تواند حداکثر تا دو دوره سه ساله در شورا حضور داشته باشد. در حالی که اعضای شورای حاضر در شبکه هدرا، نودهای شبکه اصلی را اجرا می‌کنند، تیم هدرا تصمیم دارد تا در آینده‌ای نزدیک، هر فردی بتواند به یکی از نودهای این شبکه تبدیل شود.

شبکه هدرا چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خدماتی که شبکه هدرا برای کاربران خود فراهم کرده است، مجموعه‌ای از APIهایی هستند که امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه به شرح خدمات ارائه شده توسط این شبکه می‌پردازیم:

استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه هدرا 

توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این سرویس، برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز خود را با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) و براساس قراردادهای هوشمند، در شبکه هدرا ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:‌نحوه یادگیری زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)

امکان نوشتن قراردادهای هوشمند در شبکه هدرا برای توسعه‌دهندگان فراهم است، بنابراین توسعه‌دهندگان بلاک‌چین می‌توانند با کمک این شبکه برنامه‌های مستقل خود را ایجاد کرده و در اختیار کاربران قرار دهند.

حوزه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بستری را جهت ساخت و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند: 

  • ساخت پلتفرم‌های امور مالی غیر‌متمرکز (Defi)
  • ساخت پل‌های بلاک‌چینی (Blockchain Bridge)
  • امکان ایجاد قراردادهای هوشمند قابل تغییر به منظور به‌روز‌رسانی و برطرف کردن مشکلات موجود
  • امکان برقراری ارتباط با اوراکل‌ها 

استفاده از File Service جهت ذخیره‌سازی داده‌ها

شبکه هدرا، با استفاده از سیستم غیرمتمرکز خود، ذخیره‌سازی داده‌ها را نیز انجام می‌دهد.

این سرویس به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که داده‌ها، فایل‌ها و اطلاعات شبکه‌های خود را ذخیره‌سازی کنند.

ساخت توکن در شبکه هدرا

Hedera، سرویسی تحت عنوان Hedera Token دارد که کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این سرویس ،توکن‌های بومی برنامه‌های خود را ایجاد و آن‌ها را مدیریت کنند.

سرویس توکن‌سازی شبکه هدرا، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود را با امکاناتی همچون مقیاس‌پذیری بالا، کارمزد تراکنش‌های پایین و قابلیت پیاده‌سازی انواع تغییرات ایجاد کنند.

سرویس توکن‌سازی شبکه هدرا، امکانات زیر را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است:

  • اثبات و بررسی اعتبار توکن‌های NFT در زنجیره‌های مختلف این شبکه
  • توکنیزه کردن داده‌های مختلف و تعریف مالکیت برای آن‌ها؛ این قابلیت برای ساخت NFTها کاربرد دارد.
  • استفاده از دفتر کل توزیع شده شبکه هدرا؛ این قابلیت جهت فراهم کردن شیوه‌های پرداخت سریع، ایمن و با کارمزد کم برای استیبل‌کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال به کار می‌رود.
  • استفاده از جامعه کاربری شبکه هدرا؛ این ویژگی منجر به کاهش هزینه‌ها، ساخت توکن‌هایی با کارایی بالا و بدون نیاز به صرف انرژی بالا می‌شود. 

سرویس اجماع شبکه هدرا

سرویس اجماع هدرا (Hedera Consensus Service) از مزایایی مانند حفظ حریم خصوصی، کارمزد پایین و مقیاس‌پذیری بالا بهره‌مند است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن در برنامه‌های خود استفاده کنند.

سرویس اجماع هدرا (HCS) به عنوان یک لایه قابل اعتماد برای هر برنامه کاربردی یا شبکه‌های مختلف عمل کرده و امکان ایجاد یک گزارش غیرقابل تغییر و تایید تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

پیام‌هایی از برنامه‌های ساخته شده بر لایه اجماع شبکه هدرا، برای اجماع به این شبکه ارسال می‌شوند و پس از دریافت مهر زمانی (Time Stamp) قابل اعتماد، به شکل منصفانه‌ای مرتب خواهند شد.

از قابلیت‌های HCS می‌توان به ردیابی ارزهای دیجیتال در یک زنجیره تامین، ایجاد گزارش‌های قابل حسابرسی از رویدادها در یک پلتفرم تبلیغاتی و حتی استفاده از آن به عنوان یک سرویس سفارش غیرمتمرکز، اشاره کرد.

سرویس اجماع شبکه هدرا، مزایای بسیاری برای کاربران و توسعه‌دهندگان دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • تایید تراکنش‌ها و ارسال پیام با استفاده از HCS، در شبکه‌ها و پلتفرم‌هایی که از لایه اجماع شبکه هدرا استفاده می‌کنند، تنها 0.0001 دلار هزینه دارد؛ این هزینه کم، بستری برای ساخت پلتفرم‌های سریع و ارزان را فراهم می‌کند.
  • ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز با امکان سرعت پردازش و امنیت بالا و مهر زمانی قابل تایید.
  • ایجاد یک شبکه قابل اطمینان با حفظ حریم خصوصی جهت ایجاد برنامه‌هایی که در ساختار خود از داده‌های حساس استفاده می‌کنند.
  • امکان استفاده از سرویس اجماع شبکه هدرا برای اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های مختلف که از زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوت استفاده می‌کنند.
خدمات شبکه هدرا
خدمات ارائه شده توسط شبکه هدرا در یک نگاه

توکن بومی شبکه هدرا (HBAR) چیست؟

توکن HBAR، توکن بومی شبکه هدرا است که عرضه آن ثابت است و در مجموع 50 میلیارد واحد از آن وجود دارد.

توکن HBAR در حساب خزانه این شبکه نگهداری شده و توسط این خزانه مدیریت می‌شود. مدیریت خزانه شبکه هدرا بر عهده گروهی از افراد است که می‌توانند مجوز انتشار توکن‌های HBAR را صادر کنند.

شبکه هدرا، از توکن HBAR جهت تامین هزینه‌های موجود در شبکه مبتنی بر هش گراف خود استفاده می‌کند؛ یعنی کاربران باید این توکن را، جهت انجام تراکنش‌ها و اجرای برنامه‌های خود خریداری کنند.

بخشی از کوین‌های HBAR، از طریق فرآیندی به نام پروکسی استیکینگ (Proxy Staking) توزیع می‌شوند که در آن دارندگان توکن HBAR می‌توانند توکن خود را در قراردادهای هوشمند قفل کرده و نمایندگی آن‌ها را به یکی از نودهای تأیید شده در شبکه، اختصاص دهند.

با استیک کردن کوین HBAR در قراردادهای هوشمند، بخشی از پاداش‌ها و هزینه‌هایی که از طریق پردازش تراکنش‌ها در شبکه هدرا هش گراف ایجاد می‌شود، به استیک‌کنندگان این کوین، تعلق می‌گیرد. علاوه بر این، توکن HBAR جهت پرداخت هزینه‌های تراکنش در این شبکه نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: بیشترین سود استیکینگ مربوط به کدام ارزهای دیجیتال است؟

بنابراین، کاربردهای توکن بومی HBAR، به شرح زیر است:

  • پرداخت کارمزد شبکه هدرا که برای انجام هر تراکنش حدودا 0.00001 دلار است.
  • استفاده از خدمات این شبکه مانند خدمات پرداخت، ساخت توکن، ساخت برنامه‌های کاربردی بر بستر شبکه هدرا، استیبل‌کوین‌ها، ساخت NFTها و هویت‌های دیجیتال، مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از زنجیره تامین این شبکه.
  •  پرداخت پاداش به نودهای شبکه و کاربرانی که کوین‌های خود را در سیستم پروکسی استیکینگ، سپرده‌گذاری کرده‌اند.
  • حفظ امنیت شبکه از طریق استیکینگ.
  • استفاده از امکاناتی که DAppهای ساخته شده بر بستر شبکه هدرا، مانند Tune.fm برای کاربران فراهم کرده‌اند؛ Tune.fm در حوزه NFTها فعالیت دارد.

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، تعداد کل توکن‌های HBAR، ثابت و به مقدار 50 میلیارد است که نحوه توزیع این توکن‌ها، به شکل زیر و توسط خزانه‌داری شبکه هدرا، اعلام شده است:

توزیع توکن HBAR
نحوه توزیع توکن‌های HBAR در شبکه هدرا
  • 32.4 درصد از توکن‌های HBAR به خزانه شبکه هدرا اختصاص دارد.
  • 24 درصد از توکن‌های HBAR به رشد اکوسیستم اختصاص یافته است.
  • 17.4 درصد از توکن‌های HBAR به قراردادهای خرید و پیش فروش‌ اختصاص دارد.
  • 13.8 درصد از توکن‌های HBAR به بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران این شبکه تعلق دارد.
  • 8 درصد از توکن‌های HBAR به صورت متغیر به کارکنان، سرمایه‌گذاران و دریافت مجوزهای مختلف اختصاص دارد.
  • 4.4 درصد از توکن‌های HBAR بین کارکنان و توسعه‌دهندگان شبکه توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

بنیان‌گذاران شبکه هدرا چه کسانی هستند؟

تیم سازنده و افراد اصلی شبکه هدرا، از 13 متخصص بلاک‌چین، مدیر و اقتصاددان تشکیل شده است که در ادامه مهم‌ترین افراد این شبکه را معرفی می‌کنیم:

منس هارمون (Mance Harmon): بنیانگذار و مدیرعامل شبکه هدرا است. هارمون یک مدیر اجرایی و کارآفرین فناوری است که بیش از 20 سال سابقه رهبری استراتژیک در شرکت‌های چند ملیتی، سازمان‌های دولتی و استارت‌آپ‌های حوزه فناوری پیشرفته را دارد.

قبلا او به عنوان رئیس معماری و آزمایشگاه در Ping Identity، مدیرعامل دو استارت‌آپ فناوری، مدیر اجرایی ارشد برای امنیت محصول در یک سازمان و مدیر برنامه برای یک برنامه نرم‌افزاری در زمینه ساخت موشک فعالیت داشته است.

هارمون، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه ماساچوست (University of Massachusetts) و مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی (Mississippi State University) دریافت کرده است.

برت مک داول(Brett McDowell): رئیس شورای هدرا است. او با بیش از 20 سال تجربه کاری در حوزه فناوری اطلاعات، به عنوان رئیس شورای حاکم هدرا مشغول به کار است. همچنین، مک داول عضو سابق گروه صنعت پرداخت موبایلی فدرال رزرو ایالات متحده، عضو پیشین مرکز مدیریت دیجیتال UMASS و دریافت کننده جایزه 50 رهبر برتر در حوزه فناوری در سال 2019 از شرکت InterCon است.

دکتر لیمون برد (Leemon Baird): بنیانگذار و دانشمند ارشد شبکه هدرا است. در واقع دکتر لیمون، از اعضای مهم این تیم به شمار می‌آید؛ چراکه مخترع الگوریتم اجماع توزیع شده هش گراف است و بیش از 20 سال تجربه کاری در زمینه فناوری و استارت‌آپ‌ها را دارد.

او به عنوان استاد علوم کامپیوتر در آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده و به عنوان دانشمند ارشد در آزمایشگاه‌های بسیاری فعالیت داشته است. علاوه بر این، دکتر لیمون بنیانگذار چندین استارت‌آپ از جمله دو استارت‌آپ مرتبط با هویت است که بعدها هر دوی آن‌ها خریداری شدند.

او دکترای خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) دریافت کرده و دارای چندین اختراع و مقالات منتشر شده در مجلات و کنفرانس های معتبر در زمینه یادگیری ماشین، امنیت کامپیوتر و ریاضیات است.

"بنیان‌گذاران

نقشه راه شبکه هدرا چگونه است؟

شبکه هدرا از همان ابتدا، برنامه مشخصی داشته و برای سال 2022، نقش راهی را ارائه داده است. لازم به ذکر است که تاکنون این شبکه، برنامه‌هایی که در نقشه راه خود نام برده، به انجام رسانده است.

سه ماهه اول سال 2022

  • پشتیبانی از مدل رمزنگاری ECDSA
  • ایجاد حساب خودکار با استفاده از کلید عمومی
  • نمایش اطلاعات اعشاری در انتقال ارزهای دیجیتال
  • ایجاد فیلد شناسه و امکان جستجو در شبکه هدرا برای تمامی سازمان‌ها
  • کاهش کارمزد ساخت قراردادهای هوشمند
  •  امکان ایجاد قراردادهای هوشمند با مقیاس‌پذیری بالا و اضافه کردن سرویس قراردادهای هوشمند سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)
  • امکان ادغام توکن‌های ساخته شده در شبکه هدرا برای انتقال به قراردادهای هوشمند مبتنی بر  EVM
  • امکان امضای تراکنش‌ها با استفاده از برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف

سه ماهه دوم سال 2022

  • ایجاد یک فایل ذخیره‌سازی برای تعامل کامل با EVM و اکوسیستم آن در شبکه هدرا
  • انتقال مالکیت توکن‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض توسط یک قرارداد هوشمند
  • قابلیت تمدید قراردادهای هوشمند و تعریف تاریخ انقضا برای آن‌ها
  • امکان انتقال توکن‌های قابل تعویض و NFTها به صورت کمک هزینه
  • ایجاد مقیاس‌پذیری بیشتر در نودهای شبکه هدرا
  • افزایش پاداش استیکینگ
  • برقراری ارتباط بین قراردادهای هوشمند شبکه هدرا با توکن‌های مبتنی بر ERC20 و ERC721
  • توسعه ابزارهای شبکه برای ایجاد قراردادهای هوشمند مبتنی بر شبکه هدرا

همکاران شبکه هدرا، چه کسانی هستند؟

از زمانی که شبکه هدرا معرفی شده، با شرکت‌های بزرگ و معروفی در زمینه‌های مختلف همکاری داشته است.

همانطور که اشاره کردیم، این شبکه توسط شورای هدرا هش گراف اداره می‌شود که این شورا 39 عضو دارد و معروف‌ترین اعضای آن که به طور مستقیم با شبکه هدرا در ارتباط هستند، عبارتند از:

  • شرکت IBM: این شرکت، یک شرکت آمریکایی بسیار معروف و فعال در زمینه فناوری‌های کامپیوتر است. در واقع IBM تولیدکننده نرم‌افزار و سخت‌افزار و ارائه‌دهنده خدماتی مانند زیرساخت‌های وب، میزبانی وب، فناوری نانو و ابر رایانه‌ها است.
  • شرکت گوگل: این شرکت به عنوان یکی از غول‌های تکنولوژی است که همه ما با آن آشنایی داریم.
  • شرکت  LG: این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان در زمینه تکنولوژی است.
  • شرکت بوئینگ: این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در حوزه هوافضا است که در ساخت هواپیما و قطعات آن شهرت دارد.
همکاران شبکه هدرا
همکاران شبکه هدرا در یک نگاه

توکن HBAR را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

شما می‌توانید توکن HBAR را از صرافی‌های متمرکزی همچون بایننس، کوینکس، کوکوین، بیترکس، Huobi ،Gate.io ،Crypto.com HitBTC و BKEX خریداری کنید.

علاوه بر این، توکن HBAR را می‌توان در کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند متامسک، تراست والت، اتمیک والت، Mathwallet و کیف پول MyHbar Wallet که کیف پول رسمی این شبکه است، و کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر و ترزور نگهداری کرد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، با مشکلاتی از قبیل هزینه کارمزد بالا، مقیاس‌پذیری پایین، و سرعت کم در انجام تراکنش‌ها مواجه هستند که این امر باعث شده تا شبکه‌های جدیدی برای حل این مشکلات دست به کار شوند.

هدرا یکی از این شبکه‌ها است که با استفاده از روشی به نام هش‌ گراف، توانسته شبکه‌ای مقیاس‌پذیر و با امنیت بسیار بالا ایجاد کند. این شبکه یک دفتر کل توزیع شده دارد و توسط یک شورای مرکزی با 39 عضو، اداره می‌شود.

در این مقاله از مجله بورسینس، به بررسی کامل شبکه هدرا، کاربردهای آن و توکن بومی این شبکه یعنی HBAR پرداختیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این شبکه یا توکن آن را دارید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx