تغییر ماهیت یا Choch در تحلیل تکنیکال چیست؟

choch چیست

به زبان ساده، ChoCh در تحلیل تکنیکال به معنای تغییر ماهیت بازار است.

برای مثال، اگر اما یک روند صعودی را در قیمت شناسایی کردیم که در آن‌ها سقف‌ها و کف‌های بالاتر تشکیل می‌شوند، به این معنی است که روند کلی هنوز صعودی است.

اما اگر قیمت پس از تشکیل یک سقف بالاتر با قدرت به پایین ریزش کند و کف قبلی را بشکند می‌تواند نشانه این باشد که روند صعودی احتمالاً به پایان رسیده و ممکن است بازار تغییر ماهیت دهد و ChoCh رخ دهد.

عناوین مطلب:

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که ChoCh چیست و چگونه می‌توان از آن در معاملات استفاده کرد. اگر شما هم نمی‌دانید ChoCh چیست و چه کاربردی دارد با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • در بازارهای مالی، ChoCh به معنای تغییر ماهیت بازار بوده و به این معنی است که روند کلی قبلی به اتمام رسیده است.
  • BOS یا شکست ساختار یک استراتژی معاملاتی است که در آن معامله‌گر منتظر شکسته شدن یک سطح کلیدی مانند حمایت یا مقاومت می‌ماند سپس در جهت شکست وارد معامله می‌شود.
  • در بسیاری از موارد حتی پس از تشکیل الگوی ChoCh، قیمت به روند اصلی خودش باز می‌گردد. به همین دلیل توجه به عوامل تلاقی دیگر مانند سطوح حمایت و مقاومت و نقدینگی در کنار ساختار ChoCh برای ورود به معاملات کاملاً ضروری است.

منظور از ChoCh چیست؟

الگوی ChoCh در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی یک تغییر اولیه در جریان سفارش‌ها (اوردر بلاک) است که گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده تغییر جهت کوتاه‌مدت یا حتی بلندمدت قیمت یک دارایی، سهام یا جفت‌ارز باشد.

الگوهای ChoCh به طور کلی یک الگوی بازگشتی محسوب می‌شوند که معامله‌گران سبک اسمارت مانی از آن در تایم فریم‌های بزرگ‌تر برای شناسایی جهت بازار و در تایم فریم‌های کوچک‌تر برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنند.

«ChoCh» مخفف عبارت انگلیسی «Change of Character» بوده و در واقع به این معنی است که ما شاهد شکسته شدن ساختار داخلی قیمت‌ها هستیم.

در واقع، در محل تشکیل ChoCh یک سطح یا منطقه عرضه یا تقاضا شکسته می‌شود.

بیشتر معامله‌گران اسمارت مانی دوست دارند از ChoCh در تمام تایم فریم‌ها استفاده کنند تا تصویر واضحی از جهت بازار پیدا کنند و شروع به شناسایی تغییر روندها یا واکنش‌های قیمت به نقاط عطف یا POIهای 15 دقیقه کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل چند زمانی یا مولتی تایم فریم چیست؟

BOS یعنی چه و تفاوت با آن ChoCh چیست؟

BOS در واقع مخفف عبارت انگلیسی «Break of Structure» به معنای «شکست ساختار» است. اما شاید از خودتان بپرسید شکست چه ساختاری؟

برای این‌که یک روند صعودی یا نزولی شکل بگیرد باید سقف‌ها یا کف‌های قبلی شکسته شوند. طبق تعریف کلاسیک، روند صعودی روندی است که در آن سقف‌ها و کف‌ها به صورت بالاتر از سقف و کف قبلی تشکیل شوند.

طبق همین تعریف، در روند نزولی باید سقف‌ها و کف‌های جدید پایین‌تر از سقف و کف قبلی تشکیل شوند.

بنابراین، هر وقت در روند صعودی شاهد شکسته شدن یک سقف یا در روند نزولی شاهد شکسته شدن یک کف باشیم اصطلاحاً می‌گوییم یک BOS شکل گرفته است.

ساختار ChoCh شباهت بسیار زیادی به ساختار BOS دارد.

تفاوت اساسی این دو در این است که در BOS، شکست ساختار قیمتی در جهت تغییرات قیمتی انجام می‌شود. اما در ChoCh، این شکست در خلاف جهت قیمتی و به صورت بازگشت قیمت ظاهر می‌شود.

در واقع، در روند صعودی اگر ساختار در جهت صعود شکسته شود، BOS رخ داده است. اما اگر این شکست در روند نزولی رخ دهد، می‌گوییم ChoCh رخ داده است.

ChoCh چیست
تشکیل ساختارهای ChoCh و BOS در نمودار واقعی

نحوه استفاده از ChoCh در فارکس و سایر بازارها

برای استفاده از ChoCh، فقط باید به دنبال تغییرهای ایجاد شده در جریان سفارش (آخرین سطح تقاضا یا عرضه شکسته شده) در تایم فریم‌هایی باشید که معامله می‌کنید.

لازم به ذکر است که از ChoCh فقط باید به عنوان یک عامل تلاقی استفاده کنید و نباید برای شناسایی جهت بازار یا گرفتن سیگنال‌های تأییدی در تایم فریم‌های کوچک‌تر به آن متکی باشید.

تغییر ماهیت
ساختار ChoCh در نمودار قیمت

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید، می‌توانید به راحتی تغییر ماهیت بازار را شناسایی کنید.

برای این کار باید آن تغییر اولیه در جریان سفارش‌ها یا شکست در ساختار داخلی که در آن روند (در تایم فریمی که در آن هستید) شروع به تغییر می‌کند را پیدا کنید.

استفاده از ChoCh در تایم فریم 15 دقیقهای

ChoCh می‌تواند ابزار بسیار مفیدی باشد، هم برای شناسایی POI‌های با احتمال بالا در تایم فریم 15 دقیقه‌ای و ورود مستقیم به معامله (ورود در تایم فریم 15 دقیقه‌ای)، و هم برای انتخاب POI‌ها برای پیدا کردن نقاط ورود و تأییدیه در تایم فریم 1 دقیقه‌ای.

اوردر فلو در 15 دقیقه
شناسایی جریان سفارش در تایم فریم 15 دقیقه‌ای

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، ما ساختار صعودی و جریان سفارش‌ها را در تایم 15 دقیقه‌ای داریم که پس از شکسته شدن آخرین نقطه تقاضا، به جریان سفارش نزولی (تغییر ماهیت به نزولی) تغییر می‌کند.

در اینجا می‌گوییم اگر قرار بود قیمت همچنان صعودی باشد، احتمالاً به آن منطقه تقاضا واکنش نشان می‌داد (آن را نمی‌شکست) و سطح عرضه‌ای که در مسیر صعودی آن ایجاد شده بود را می‌شکست و یک سقف بالاتر ایجاد می‌کرد.

این سطح عرضه در نمودار قیمت به صورت پولبک یا اصلاح دیده می‌شود.

تنها مشکل اعتماد به ChoCh‌ها این است که علی‌رغم شکسته شدن آخرین نقطه عرضه یا تقاضا (همان‌طور که در نمودار نشان داده شده است)، قیمت ممکن است ابتدا منطقه عرضه یا تقاضا را بشکند سپس به مسیر روند از قبل موجود خود برگردد.

استفاده از ساختار ChoCh برای کسانی که به عوامل تلاقی دیگر توجه نمی‌کنند و نواحی با احتمال بالا را به خوبی شناسایی نمی‌کنند یک زنگ خطر جدی است.

چرا که ChoCh‌ها می‌توانند «سیگنال‌های نادرست» زیادی در مورد بازگشت قیمت تولید کنند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

استفاده از ChoCh در تایم فریم 1 دقیقهای برای ورود به معامله

معامله‌گران سبک اسمارت مانی اگر در تایم فریم 1 دقیقه‌ای معامله کنند معمولاً یک گام فراتر می‌روند و با تلاش برای شناسایی نقاط تلاقی به دنبال پیدا کردن نواحی با احتمال بالای سود در تایم فریم 15 دقیقه‌ای هستند.

این نقاط تلاقی می‌تواند شامل سطوح عرضه و تقاضا، ساختارهای ChoCh (یا تغییرات در ساختار داخلی نمودار) که در آن آخرین نقطه عرضه یا تقاضا شکسته است (همان‌طور که در نمودار 15 دقیقه‌ای بالا می‌بینید) و شناسایی نواحی نقدینگی باشد.

تایم فریم 1 دقیقه
شناسایی نقاط تلاقی در تایم فریم 15 دقیقه‌ای

پس از آن‌که یک POI خوب در نمودار 15 دقیقه‌ای برای معامله شناسایی کردید و در آن انتظار واکنش قیمت را دارید، می‌توانید به تایم فریم 1 دقیقه‌ای بروید و با گشتن به دنبال ChoCh (تغییر ماهیت بازار)، درست مثل زمانی که در تایم فریم‌های بلندتر این کار را می‌کنید، به دنبال پیدا کردن نقاط ورود به معامله باشید.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات پیدا کردن ChoCh در نمودار 1 دقیقه‌ای به تنهایی برای توجیه ورود به معامله کافی نیست.

این دیدگاه هم ساده‌انگارانه و کاملاً غلط برای بهره بردن از ساختار ChoCh در بازار است، زیرا معامله‌گر عوامل کلیدی دیگر مانند نقدینگی شکست‌های نواحی عرضه و تقاضا را نادیده گرفته تا فرصت‌های معاملاتی بیشتری پیدا کند.

با این حال متأسفانه بیشتر این فرصت‌ها کیفیت لازم را نداشته و شکست می‌خورند.

مثال تصویری از نحوه معامله با ChoCh

در شکل زیر، نمودار نزولی را می‌بینید که یک سقف بالاتر (HH) ایجاد می‌کند، سپس کف بالاتر (HL) قیمت شکسته می‌شود و یک منطقه عرضه ایجاد می‌کند. در مثال صعودی، همه این اتفاقات برعکس است.

در شکل زیر می‌بینید که قبل از تغییر ماهیت بازار آخرین HH در نمودار نزولی و آخرین LL در نمودار صعودی شکل می‌گیرد؛ همچنین شکست ساختار را به عنوان ChoCh مشخص کرده‌ایم.

در واقع، شکست ساختار برای معتبر بودن ChoCh بسیار مهم است.

مثال تصویری
نمایش نحوه شکل‌گیری ساختار ChoCh

اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است قیمت وارد مرحله رنج یا تثبیت شود یا در جمع‌آوری نقدینگی گیر کنیم.

اما، اگر شکست ساختار اتفاق بیفتد، می‌تواند نشان دهنده یک تغییر مهم در بازار باشد و فرصتی برای کسب سود فراهم کند.

مثال واقعی

اما تشکیل ChoCh در نمودار واقعی چگونه به نظر می‌رسد؟

معامله‌گری در بازارهای مالی می‌تواند برای کسانی که تازه وارد بازار شده‌اند بسیار پیچیده و سخت باشد.

اتفاقات واقعی بازار به ندرت شبیه نمودارهای تمیزی است که در آموزش‌ها می‌بینیم. به همین دلیل، تلاش برای تشخیص الگوهایی مانند ChoCh در نمودار قیمت در ابتدا ممکن است کمی مشکل باشد.

یکی از نکات کلیدی که معامله‌گران موفق را از معامله‌گران ناموفق متمایز می‌کند، توانایی تشخیص درست تغییرات در شرایط بازار است. در مثال زیر نمونه‌ای از تغییر ماهیت بازار به نزولی را در نمودار قیمت می‌بینید.

قیمت بعد از آنکه آخرین HH را تشکیل می‌دهد، در پولبک به کف قبلی نمی‌تواند از این سطح تقاضا به روند صعودی اصلی برگردد و این کف را به پایین می‌شکند.

مثال واقعی
تغییر ماهیت بازار در بازار واقعی

هنگامی که این HL شکسته می‌شود، سطح شکسته شده را ChoCh می‌نامیم.

این سطح HL که شکسته شده است، ناحیه‌ای است که ما در آن به دنبال پیدا کردن نقطه ورود به معامله خود هستیم، البته به شرط آن‌که این ناحیه سایر شروط و قوانین نواحی عرضه و تقاضا را داشته باشد.

با شناسایی صحیح این تغییرات در شرایط بازار، می‌توانیم نواحی با احتمال موفقیت بهتری برای انجام معاملات در بازارهای مالی شناسایی کنیم.

مشکل استفاده از ChoCh چیست؟

حقیقت موضوع این است که استفاده از ChoCh به تنهایی، مانند بسیاری از مفاهیم اسمارت مانی، چندان قابل اعتماد نیست.

در انجام معاملات بر اساس ساختار ChoCh باید بسیار احتیاط کرد زیرا اغلب این ساختارها مطابق انتظار معامله‌گر از آب در نمی‌آیند.

برای اینکه از ChoCh به شیوه‌ای مؤثر در معاملات استفاده کنید، حتماً باید از چند عامل تأییدکننده دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید که یک POI خوب انتخاب کرده‌اید و جهت بازار را به درستی شناسایی کرده‌اید.

اغلب اوقات معامله‌گرانی که سعی می‌کنند از تمام ChoCh‌های نمودار برای باز کردن معامله استفاده کنند نرخ موفقیت بسیار پایینی دارند و حتی ممکن است پس از مدتی اعتماد به نفسشان در شناسایی فرصت‌های سودآور به شدت کاهش پیدا کند.

مطمئن شوید که از ChoCh یا «شکست‌های داخلی ساختار» فقط در شرایط و موقعیت‌های بسیار خاصی استفاده می‌کنید که حداقل چند نشانه دیگر از احتمال تغییر جهت روند پیدا کرده‌اید.

شکست choch
شکست خوردن الگوی ChoCh

همان‌طور که در مثال بالا می‌بینید، ChoCh‌ها همیشه درست از آب در نمی‌آیند. بنابراین، کاملاً مراقب باشید و قبل از استفاده از این مفهوم در معاملات خود حتماً تأییدیه‌های بیشتری از بازار بگیرید.

نحوه استفاده از ChoCh به عنوان تلاقی

بهترین کاربرد ChoChها استفاده از آن‌ها به عنوان یک عامل تلاقی است.

برای این کار باید پس از شناسایی یک POI خوب و تحلیل از بالا به پایین بازار و بررسی عوامل تلاقی زیر، از ساختار ChoCh به عنوان آخرین عامل تلاقی استفاده کنید:

  1. آیا این ناحیه از نمودار که می‌خواهم در آن وارد معامله شوم، آیا خلاف روند است یا خلاف جریان سفارش‌ها؟
  2. آیا این ناحیه بخشی از زنجیره عرضه یا تقاضا است؟
  3. آیا این ناحیه نقدینگی را جمع کرده است؟
  4. آیا نقدینگی واضحی بین ناحیه و جایی که قیمت در حال پولبک مجدد به آن است وجود دارد؟
  5. آیا تغییر مشخصی در ماهیت بازار وجود دارد، و آیا می‌توانم از الان شروع به جستجوی نقاط ورود به معامله کنم؟

سؤالات متداول

در نمودار قیمت منظور از ChoCh چیست؟

این واژه به معنای تغییر ماهیت در ترید است و منظور از آن تغییر روند قیمت قبلی در نتیجه شکسته شدن سقف قبلی (در روند نزولی) و کف قبلی (در روند صعودی) است.

آیا استراتژی ChoCh می‌تواند به تنهایی سودآور باشد؟

در بسیاری از مواقع حتی پس از تشکیل الگوی ChoCh، قیمت به روند اصلی خودش باز می‌گردد، در نتیجه باز کردن معامله صرفاً بر اساس این ساختار بسیار پر ریسک است. به همین دلیل توجه به عوامل تلاقی دیگر مانند سطوح حمایت و مقاومت و نقدینگی در کنار ساختار ChoCh برای ورود به معاملات کاملاً ضروری است.

در استراتژی معاملاتی ChoCh حد ضرر را کجا قرار دهم؟

در معاملات لانگ باید حد ضرر را کمی پایین‌تر از ناحیه تقاضا و در معاملات شورت باید آن را در فاصله نزدیکی از بالای ناحیه عرضه قرار دهید.

سخن پایانی

در پایان آموزش ChoCh چیست، می‌توان گفت که استفاده از ChoCh (تغییر ماهیت بازار) یک استراتژی عالی برای شناسایی شکست‌های ساختار داخلی بازار و تغییر در جریان سفارش است، اما باید در کنار آن از عوامل دیگری تأیید ورود گرفت تا در معاملات ضررده گرفتار نشوید.

در این آموزش به این موضوع پرداختیم که «ChoCh چیست». همچنین با بررسی شکست‌های نواحی عرضه و تقاضا و نحوه رفتار قیمت در این مناطق، با نحوه استفاده از ChoCh در فارکس و سایر بازارها آشنا شدیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

5 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سلام

سلام
وقت بخير ممنون از مطالب خوب.ولي چرا کيفيت عکس اينقدر بعد . حيف

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx