شبکه و ارز ماسک (MASK): پیوند شبکه‌های اجتماعی Web2 و Web3

ارز ماسک

از زمانی که پلتفرم Myspace در سال 2003 وارد عرصه شد، محبوبیت شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ روز به روز افزایش یافته است.

با این حال، با رشد این شبکه‌های مبتنی بر فناوری وب 2، مخالفت با برخی از رویکردهای آن‌ها نیز افزایش یافته است.

حتی با وجود این‌که ایلان ماسک توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خرید و وعده داد به این مسائل رسیدگی کند، اما هنوز چیزی تغییر نکرده است.

عناوین مطلب:

اما ظهور بازیگران جدید مانند شبکه و ارز ماسک در دنیای کریپتو امیدواری‌های خوبی ایجاد شده است.

پروژه‌هایی که از طریق ترویج «اینترنت باز برای همه» در تلاش برای بهبود شبکه‌های اجتماعی و ایجاد یک انقلاب جدید در رسانه‌های اجتماعی هستند. در این مقاله به‌طور کامل Mask Network و توکن بومی آن را بررسی می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • شبکه ماسک (Mask Network) یک پروتکل غیرمتمرکز چِین اگنوستیک (chain-agnostic) است که هدف آن پر کردن شکاف بین فناوری‌های وب 2 و وب 3 از طریق رسانه‌های اجتماعی است.
  • شبکه ماسک به کاربران خود اجازه می‌دهد تا از ویژگی‌هایی مانند پیام‌رسانی غیرمتمرکز در شبکه‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل در شبکه‌های اجتماعی وب 2 مانند توییتر بهره‌مند شوند.
  • ارز دیجیتال ماسک (MASK) توکن حاکمیت ماسک دائو (MaskDAO)، سازمان خودمختار غیرمتمرکز شبکه ماسک است.

Mask Network چیست؟

شبکه ماسک در سال 2017 توسط سوجی یان راه‌اندازی شد. این پروتکل با هدف ایجاد ارتباط میان وب 2 و فناوری وب 3 و فراهم کردن بستر لازم برای پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین طراحی شده است.

شبکه ماسک برای کاربران شبکه‌های اجتماعی اصلی مانند توییتر و فیسبوک این امکان را فراهم کرده تا در کنار استفاده از این پلتفرم‌ها به قابلیت‌های وب 3 مانند رمزنگاری، بلاک‌چین، توکن‌های غیر مثلی (NFT) و بسیاری دیگر دسترسی داشته باشند تا از این طریق باعث رشد غیرمتمرکزسازی شود.

ارز ماسک
شبکه ماسک؛ پل ارتباطی بین شبکه‌های اجتماعی و دنیای ارزهای دیجیتال

شبکه ماسک چین اگنوستیک یا زنجیره سازگار است.

به این ترتیب می‌توان از آن در شبکه‌های اتریوم، زنجیره BNB (بایننس اسمارت چین سابق)، پالیگان، آربیتروم (Arbitrum)، زنجیره xDAI/Gnosis، فانتوم، سولانا، آوالانچ، آرورا (Aurora) و فلو استفاده کرد.

شبکه و ارز ماسک چگونه کار می‌کند؟

شبکه ماسک یک پروتکل است نه یک پلتفرم مستقل و این‌که این پروتکل بر روی پلتفرم‌های موجود مانند فیسبوک و توییتر کار می‌کند.

شبکه ماسک به عنوان یکی از اولین زیرمجموعه‌های طرح شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Bluesky که مدیر عامل سابق توییتر، جک دورسی، از آن حمایت کرده است، به طور کامل در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ادغام شده است.

شبکه ماسک کاملاً غیرمتمرکز است و توسط یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (دائو) به نام MaskDAO اداره می‌شود.

کاربران برای استفاده از قابلیت‌های ارز ماسک و شبکه آن کافی است به وب سایت رسمی‌ Mask Network رفته و افزونه یا اکستنشن مرورگر این شبکه را به مرورگرشان اضافه کنند.

سپس با ایجاد یک حساب جدید یا ورود به حساب قبلی خود شبکه ماسک را به حساب‌های شبکه اجتماعی خود متصل کنند.

پس از اضافه شدن افزونه مرورگر، کاربران می‌توانند از این ابزار برای رمزگذاری توییت‌های خود، انجام پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال، خرید و فروش NFT، ذخیره و به اشتراک‌گذاری داده‌های غیرمتمرکز و موارد دیگر استفاده کنند.

برخی از ویژگی‌های اصلی شبکه ماسک را در زیر بررسی کرده‌ایم:

عرضه اولیه توییتر (ITO)

ارز ماسک که در زیر بیشتر به آن خواهیم پرداخت، برای اولین بار در فوریه 2021 از طریق یک روش جدید به نام عرضه اولیه توییتر یا ITO توزیع شد.

از طریق ITO کاربران می‌توانند بدون خارج شدن از توییتر به راحتی در عرضه‌های عمومی شرکت کنند. در نتیجه کاربران توییتر می‌توانند ارز ماسک را خریداری کرده و به کیف پول متصل خود اضافه کنند.

پروژه‌های دیگر نیز می‌توانند به راحتی توکن‌ها و NFT‌های خود را به همان شیوه از طریق ITO در میان کاربران توزیع کنند.

پیام‌رسانی سرتاسر رمزگذاری شده

کاربرانی که مایل به ارسال پیام‌های رمزگذاری شده هستند می‌توانند تنها با یک کلیک این کار را انجام دهند.

در این صورت، فقط سایر کاربران شبکه ماسک می‌توانند این پیام‌ها را رمزگشایی کرده و بخوانند. در نتیجه یک لایه دیگر از حریم خصوصی و امنیت به ارتباطات کاربران اضافه می‌شود.

از کلیدهای عمومی دریافت کنندگان پیام و کلید خصوصی ایجاد کننده پست در یک طرح رمزگذاری یکپارچه منحنی بیضوی (ECIES) برای رمزگذاری نامتقارن کلید AES-256 استفاده می‌شود.

سپس کلیدهای رمزگذاری شده AES در سرورهای نودهای غیرمتمرکز GunDB ذخیره می‌شود.

پس از آن، شبکه ماسک کلید AES رمزگذاری شده را از GunDB بازیابی می‌کند و از کلید خصوصی کاربر برای رمزگشایی کلید AES استفاده می‌کند.

پیام رسانی
پیام‌رسانی رمزگذاری شده به صورت سرتاسر در ماسک نتورک

با فعال شدن لایه رمزگذاری، کاربران می‌توانند پیام‌های خود را به صورت خصوصی برای دوستان و خانواده خود ارسال کنند.

ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب شبکه و ارز ماسک امکان ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل‌ها توسط این پروتکل است.

با استفاده از Arweave، کاربران می‌توانند فایل‌های داده خود را به صورت غیرمتمرکز و بدون سانسور به طور دائم ذخیره و با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این غیرمتمرکز شدن باعث می‌شود داده‌های کاربران در سرورهای چند نود ذخیره شود در نتیجه یک شخص یا نهاد واحد نتواند از آن‌ها برای اهداف پلید خود استفاده کند.

بیشتر بخوانید: خطرات موجود در داده‌های متمرکز و راهکار بلاک‌چین برای آن

ارتقاء Mask 2.0

تیم ارز ماسک در تلاش برای کیفیت بخشی بیشتر به شبکه خود پروژه Mask 2.0 را در سال 2021 معرفی کرد.

این پورتال شامل چندین ارتقاء در شبکه است از جمله قابلیت هویت ماسک (Mask Identity) یا MaskID، که حساب‌های کاربری وب 2 را با هویت‌های وب 3 کاربران ترکیب می‌کند.

ماسک 2 همچنین یک بازار پیشرفته برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) به نام Mask Labs را هم برای تولید کنندگان محتوا و هم برای کاربران ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، در ماسک 2 کیف پول ماسک ارتقا یافته است و کاربران می‌توانند کوین‌های مختلف را از چندین بلاک‌چین متفاوت به آن اضافه کنند.

ارز MASK چیست؟

ارز ماسک توکن حاکمیتی ماسک دائو (MaskDAO) است که دارندگان از طریق آن حق رأی دادن پیدا می‌کنند.

ارز ماسک در اصل بر اساس استاندارد ERC-20 ساخته شده است اگرچه می‌توان آن را با استفاده از پل ماسک به استاندارد BEP-20 تبدیل کرد.

حداکثر عرضه ارز ماسک 100 میلیون توکن است که تقریباً 74.16 میلیون آن در حال حاضر در گردش است.

در زمان راه اندازی ارز ماسک، 39.55 درصد از توکن‌ها به خزانه بنیاد، 23 درصد به تیم توسعه، 14.25 درصد به سرمایه گذاران اولیه و 14.2 درصد به Token Round اختصاص یافت.

هفت درصد از توکن‌های باقیمانده به‌صورت عمومی به فروش رفت و به بخش‌های ایردراپ و استخر نقدینگی هر کدام یک درصد استخر نقدینگی اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

توزیع توکن
وضعیت توزیع ارز ماسک در بخش‌های متخلف

پیش بینی قیمت ارز ماسک نتورک

پایین‌ترین قیمت ارز ماسک در 13 اکتبر 2022 بود که به 0.976 دلار رسید. همچنین، سقف تاریخی این ارز 41.45 دلار است که در 24 فوریه 2021 ثبت شد.

کارشناسان Digital Coin Price معتقدند که قیمت ارز ماسک می‌تواند تا پایان سال 2025 به 21.19 دلار و تا پایان سال 2030 به 61.33 دلار برسد.

پیش بینی PricePrediction.net در کوتاه مدت کمی نزولی‌تر است و حداکثر قیمت 19.17 دلار را برای سال 2025 پیش بینی می‌کند.

با این حال، این منبع در بلندمدت نسبت به رشد قیمت ارز ماسک بسیار خوش‌بین است و قیمت هر توکن را 128.24 دلار تا سال 2030 پیش بینی می‌کند.

سرمایه گذاری در شبکه ماسک

چه پیش‌بینی‌های قیمت فوق به‌طور کامل محقق شود یا نه، شبکه ماسک را می‌توان یک سرمایه‌گذاری کریپتویی در نظر گرفت.

علاوه بر این، مجموعه برنامه‌های گذشته و آینده این شبکه نشان می‌دهد که پروتکل ماسک راه طولانی را طی کرده است و هنوز به ظرفیت کامل خود نرسیده است.

صرافی بایننس زمانی که ایلان ماسک در اواخر سال گذشته توییتر را خریداری کرد، 500 میلیون دلار به شبکه ماسک کمک مالی کرد.

مدت کوتاهی پس از آن، بایننس شاخص Bluebird را که شامل توکن شبکه خودش یعنی بایننس کوین، دوج کوین و ارز ماسک بود را راه اندازی کرد.

از آنجا که ایلان ماسک علاقه زیادی به دوج کوین دارد، شایعه شده است که این سه کوین می‌توانند به روش‌های پرداخت در توییتر تبدیل شوند.

شایان ذکر است که DWF Labs اخیراً مبلغ قابل توجهی در حدود 5 میلیون دلار در شبکه ماسک سرمایه‌گذاری کرده است.

این شرکت قبلاً در نوامبر 2022 هم حدود 10 میلیون دلار در اوپن نتورک (TON) سرمایه‌گذاری کرده بود که کمک بسیار بزرگی به این پلتفرم بود.

این سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که شبکه ماسک هم می‌تواند به لطف این کمک‌های مالی رشد مشابهی را تجربه کند.

آینده
شکل‌گیری اینترنت آینده براساس فناوری وب 3 می‌توانند موجب اهمیت روزافزون ماسک نتورک شود

جدای از این سرمایه‌گذاری‌ها، شبکه ماسک نیز سخت در تلاش است تا اکوسیستم خود را بهبود بخشد.

این سیستم هویت دیجیتال خود به نام Next.ID را توسعه داده است و قصد دارد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتری مانند اینستاگرام و ردیت را تحت پوشش قرار دهد.

اگرچه این پیشرفت‌ها می‌تواند نشان دهنده پتانسیل آینده ماسک شبکه باشد، اما نباید آن‌ها را به عنوان توصیه سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

همیشه به یاد داشته باشید که قبل از سرمایه گذاری در هر ارز دیجیتال یا پروژه‌ای، شخصاً در مورد آن تحقیق کنید و از نوسانات قیمتی شدید ارزهای دیجیتال آگاه باشید.

خرید و فروش ارز ماسک نتورک

ارز ماسک را می‌توان در صرافی غیرمتمرکز محبوب پنکیک سواپ خریداری کرد. همچنین می‌توان این ارز را در صرافی‌های متمرکز بزرگ مانند بایننس، بای بیت، کوکوین و … خریداری کرد.

تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی هم ارز ماسک را برای خرید و فروش لیست کرده‌اند. برای مثال، می‌توانید ارز ماسک را در صرافی‌های نوبیتکس، بیت پین، اینانس و غیره خریداری کنید.

سؤالات متداول

ارز ماسک نتورک (MASK) چیست و چه هدفی دارد؟

ارز ماسک نتورک یک پروتکل جدید است که به عنوان رابط بین اینترنت فعلی و وب ۳ عمل می‌کند. هدف ماسک نتورک ایجاد ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و دنیای ارزهای دیجیتال است.

شبکه ماسک چیست چگونه کار می‌کند؟

شبکه ماسک در اصل یک پورتال یا درگاه است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیام‌های رمزنگاری شده، ارزهای دیجیتال و حتی برنامه‌های غیرمتمرکز مانند ابزارهای دیفای، NFTها و دائوها را به‌صورت غیرمتمرکز از طریق شبکه‌های اجتماعی برای یکدیگری ارسال کنند. به بیان ساده، شبکه ماسک می‌خواهد اینترنت جدیدی را بر پایه اینترنت فعلی ایجاد کند.

آینده ارز ماسک نتورک چگونه خواهد بود؟

موفقیت پروتکل ماسک نتورک در آینده تا حدود زیادی به توانایی سازگار شدن این شبکه با بازار هدف، یعنی شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد. سازگاری فنی ماسک نتورک با پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیسبوک و استقبال کاربران از استفاده از آن می‌تواند تاثیر چشمگیری در آینده این شبکه و قیمت ارز ماسک داشته باشد.

سخن پایانی

اگرچه پیش بینی آینده در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین دشوار است، اما دو چیز اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. اول این‌که، فناوری وب 3 در ابتدای راه خود است و اینترنت آینده در این فناوری خلاصه می‌شود.

دوم این‌که، در آینده بر میزان محبوبیت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک اضافه خواهد شد.

وقتی این دو قطعه از پازل را کنار هم قرار دهیم به یک نتیجه واضح می‌رسیم و آن این است که شبکه ماسک آینده فناوری‌های وب 2 و وب 3 را متحول خواهد کرد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx