پوزیشن ساز (Position Builder) چیست؟

پوزیشن ساز

مدیریت یک سبد سرمایه‌گذاری یا پورتفوی متنوع می‌تواند هم برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار و هم با تجربه یک کار پراسترس و پیچیده باشد.

پیگیری موقعیت‌های معاملاتی، رعایت سطح متعادلی از ریسک و اطلاع داشتن از جدیدترین تغییرات بازار از جمله چالش‌هایی است که کاربران در مدیریت پورتفو با آن‌ها مواجه‌اند.

در این میان، اگر کاربران دید واضحی از میزان سود و ضرر (P&L) معاملات خود نداشته باشند، ممکن است متحمل هزینه‌هایی شوند یا تصمیم‌های نه چندان درستی در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود بگیرند.

عناوین مطلب:

در این مقاله آموزشی به معرفی «پوزیشن ساز» پرداخته‌ایم، که ابزاری نوآورانه برای مدیریت بهتر پورتفو است.

در این مقاله، با ویژگی‌ها و مزایای مهم پوزیشن ساز و نحوه استفاده از آن برای ایجاد یک استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب و کامل آشنا خواهید شد.

نکات کلیدی

  • به کمک پوزیشن ساز می‌توانید از بین دارایی‌های مختلف یک یا چند مورد را انتخاب کرده و پارامترهایی مانند اهرم، مارجین و ریسک را با توجه به استراتژی معاملاتی خودتان تنظیم کنید. همچنین می‌توانید عملکرد پورتفو و وضعیت سود و ضرر خود را در زمان واقعی مشاهده کنید و تمام قراردادهای خود را به صورت یک‌جا مدیریت کنید.
  • مزیت اصلی ابزار پوزیشن ساز صرفه‌جویی در زمان و زحمت در مدیریت پورتفو است. شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن سبد متنوعی از محصولات مشتقه از بازارهای مختلف تهیه کنید. با استفاده از امکانات و قابلیت تحلیلی این ابزار می‌توانید عملکرد پورتفو و مدیریت ریسک خود را بهینه کنید.
  • ابزار پوزیشن ساز مناسب تمام کسانی است که می‌خواهند مشتقات را بهتر و کارآمدتر معامله کنند. هم افراد مبتدی و هم معامله‌گران باتجربه می‌توانند از این ابزار برای ایجاد و مدیریت پورتفوی خود با توجه به اهداف و ترجیحات معاملاتی خود استفاده کنند.

پوزیشن ساز چیست؟

پوزیشن ساز (Position Builder) ابزاری با کاربری آسان است که به شما کمک می‌کند تا به سرعت پورتفوهایی شامل محصولات مشتقه مختلف از جمله قراردادهای دائمی یا پرپچوال (Perpetuals)، آتی یا فیوچرز (Futures) و اختیار معامله یا آپشن (Options) را ایجاد و مدیریت کنید.

پوزیشن ساز
ابزار پوزیشن ساز به مدیریت پورتفوی ارزهای دیجیتال شما کمک می‌کند.

پوزیشن ساز یا پوزیشن بیلدر با ارائه یک نمودار که وضعیت سود و زیان پورتفوی سفارشی شما را نشان می‌دهد به شما این امکان را می‌دهد که حواستان به قراردادهای بازتان باشد و همه آن‌ها را در یک مکان مدیریت کنید.

شما می‌توانید پوزیشن‌های جدید را به قراردادهای مختلف اضافه کنید و از استراتژی‌های آماده برای بهبود معاملات خود استفاده کنید.

علاوه بر این، می‌توانید تعداد زیادی سفارش را به طور هم‌زمان ثبت کنید و در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید: 6 برنامه مدیریت پورتفوی ارز دیجیتال که باید بشناسید‍!

پوزیشن ساز چگونه کار می‌کند؟

پوزیشن بیلدر فرآیند ایجاد، تنظیم و نظارت بر پرتفوها را ساده می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا وقت ارزشمندشان را روی اجرای استراتژی‌های خود و تنظیم کردن آن‌ها با شرایط همیشه در حال تغییر بازار متمرکز کنند.

چند صرافی شناخته‌شده ابزار پوزیشن ساز را برای استفاده کاربران خود فراهم کرده‌اند. یکی از آن‌ها صرافی بای بیت (Bybit) است که در این مقاله بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

توجه: استفاده از ابزار پوزیشن بیلدر بای بیت در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی دارد و به معنای تأیید یا توصیه آن توسط بورسینس نیست!

بیشتر بخوانید: معرفی صرافی بای بیت (Bybit) برای ایرانیان

برای شروع استفاده از پوزیشن ساز، ابتدا به صفحه ابزار پوزیشن ساز در پلتفرم معاملاتی Bybit، که معمولاً در صفحه‌های معاملاتی Perpetuals یا Options قرار دارد، مراجعه کنید.

از آنجا می‌توانید با افزودن انواع قرارداد، انتخاب کوین مورد نظر، انتخاب قراردادها، تعیین نوع و جهت و تعیین اندازه موقعیت و قیمت، پورتفوی خود را سفارشی کنید.

در پوزیشن ساز می‌توانید استراتژی‌ها و اهرم متناسب با موقعیت‌های خودتان را پیاده کنید و پرتفوی خودتان را بر اساس اهداف معاملاتی خاص و تحمل ریسک شخصی‌تان تنظیم کنید.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این ابزار امکان ثبت چندین سفارش به طور هم‌زمان است که این یک مزیت رقابتی برای کاربران در بازارهای سریع ایجاد می‌کند.

به کمک پوزیشن ساز می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی خودتان را به راحتی تنظیم و مدیریت کنید؛ شما می‌توانید اهرم پوزیشن‌ها را تنظیم کنید، قیمت‌ها و اندازه موقعیت‌ها را ویرایش کنید و وضعیت دفتر سفارش را مشاهده کنید.

همچنین، پوزیشن ساز پوشش ریسک معاملات را کاهش می‌دهد، در نتیجه شما می‌توانید ریسک تغییرات قیمت دارایی‌های قراردادهای اختیار را پوشش دهید.

پوزیشن ساز یک نمای کلی از وضعیت سود و ضرر یا P&L، مارجین اشغال شده و مقادیر گریک (Greeks) ارائه می‌دهد و به شما اطلاعات لازم برای ردیابی و تحلیل عملکرد پورتفوی شخصی‌تان را می‌دهد.

همچنین می‌توانید نمودار P&L خود را با انتخاب محدوده قیمت اعمال، کشیدن دامنه نوسانات ضمنی (IV) و تغییر تاریخ انقضا قراردادها سفارشی کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا عملکرد سبد خود را در شرایط مختلف بازار تجسم کنید، در نتیجه تصمیم‌های معاملاتی بهتری اتخاذ کنید.

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

5 دلیل استفاده از پوزیشن ساز

پوزیشن ساز قابلیت‌ها و امکانات متنوعی را به کاربر ارائه می‌دهد که هدف نهایی همه آن‌ها بهبود تجربه معاملاتی کاربر و ارتقاء نتایج او طراحی شده است.

برای مثال، در زیر با پنج دلیلی که باید از یک پوزیشن ساز مانند پوزیشن ساز بای بیت استفاده کنید آشنا می‌شوید.

  • امکان ثبت سفارش انبوه: پوزیشن ساز به کاربر این امکان را می‌دهد تا چند سفارش را به طور هم‌زمان ثبت کند.

این ویژگی موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه لازم برای ثبت سفارش‌ها به صورت تکی می‌شود و به کاربر کمک می‌کند تا معاملات را، به خصوص در بازارهای پرنوسان و سریع، با کیفیت بیشتری انجام دهند.

  • الگوسازی استراتژی‌های معاملاتی برای دسترسی سریع: شما می‌توانید استراتژی‌های معاملاتی شخصی‌سازی‌شده‌ای را که با اهداف خاص و تحمل ریسک شما هماهنگ باشد ایجاد و ذخیره کنید.

به کمک این قابلیت پوزیشن ساز می‌توانید به راحتی و به سرعت به تاکتیک‌های ترجیحی خودتان دسترسی پیدا کرده و در زمان و انرژی‌تان در شرایطی که بازارها به سرعت در حال تغییر هستند، صرفه‌جویی کنید.

  • نظارت بر وضعیت P&L در همه حساب‌های معاملاتی: پوزیشن ساز نمای جامعی از سود و زیان در تمام حساب‌های معاملاتی به کاربر ارائه می‌کند.

با در دست داشتن جزئیات مربوط به P&L می‌توانید عملکرد پوزیشن‌های مختلفتان را به دقت زیر نظر داشته باشید، روندهای بازار را شناسایی کنید و بر اساس داده‌های موجود تصمیم‌های بهتری برای پورتفوهای خود بگیرید.

سود و زبان
مشاهده وضعیت سود و زیان در پوزیشن ساز
  • دسترسی به اهرم‌های بیشتر در مدل چند مارجینی: پوزیشن سازها معمولا یک مدل چند مارجینی دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا میزان اهرم‌های متفاوتی را بسته به ریسک پذیری و اهداف معاملاتی‌تان انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید تغییرات حاصل را مشاهده کرده و میزان استفاده از مارجین را قبل و بعد از ایجاد موقعیت مقایسه کنید تا در حین مدیریت ریسک، از فرصت‌های معاملاتی بیشترین استفاده را ببرید.

  • دسترسی انحصاری به حالت پوشش ریسک دلتا: پوزیشن ساز بای بیت قابلیت پوشش ریسک دلتا (Delta Hedging) را به کاربران ارائه می‌دهد.

این ویژگی معاملاتی پیشرفته به کاربران این امکان را می‌دهد که با باز کردن یک موقعیت آفست کننده بر روی یک دارایی دارای حساسیت قیمتی (دلتا) موقعیت را خنثی کرده و به این ترتیب از موقعیت‌های فعلی خود در برابر نوسانات بازار محافظت کنند.

این ابزار مدیریت ریسک می‌تواند برای معامله‌گرانی که به دنبال به حداقل رساندن ریسک خود هستند بسیار ارزشمند باشد.

نحوه استفاده از پوزیشن ساز در صرافی بای بیت

در این بخش از مقاله، راهنمای گام به گام ایجاد سریع پورتفوی معاملاتی به کمک پوزیشن ساز بای بیت را ارائه کرده‌ایم.

قبل از شروع به استفاده از این ابزار، باید حساب خود را به حالت Unified Trading Account ارتقا دهید تا بتوانید چند سفارش را به صورت هم‌زمان ثبت کنید.

همچنین توجه داشته باشید که در حال حاضر پوزیشن ساز بای بیت فقط از سفارش‌های بازار و محدود پشتیبانی می‌کند.

توجه: مجدداً یادآور می‌شویم که آموزش نحوه استفاده از پوزیشن ساز بای بیت به هیچ وجه به معنای تأیید یا توصیه آن نیست و صرفاً جنبه آموزشی جهت یادگیری نحوه کار با یک ابزار پوزیشن ساز است.

مرحله 1: دسترسی به صفحه پوزیشن ساز به یکی از دو روش موجود

الف) در صفحه معاملات USDT Perpetual، روی Strategy در قسمت سفارش‌ها کلیک کنید. استراتژی‌های Perpetual Protection و Perpetual Income Growth Strategies را بررسی کنید.

با کلیک روی گزینه Purchase، مقدار مورد معامله و سایر اطلاعات را وارد کنید، سپس برای بازدید از صفحه اصلی پوزیشن ساز، بر روی Customize کلیک کنید.

ب) در صفحه معاملاتی USDC Options، روی Position Builder، واقع در سمت راست بالای Options Chain کلیک کنید.

مرحله 2: استفاده از پوزیشن ساز برای ثبت سفارش

پوزیشن ساز تا 200 سفارش را با انواع قراردادها و استراتژی‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

  • کوین مدنظرتان را انتخاب کنید
  • قراردادهای مدنظرتان را انتخاب کنید
  • نوع و جهت موقعیت را تعیین کنید
  • موقعیت‌های شبیه سازی شده را اضافه کنید
  • اهرم موقعیت را تعیین کنید
  • قیمت و اندازه موقعیت را وارد کنید
  • وضعیت دفتر سفارش را مشاهده کنید
  • بین انواع سفارش Market یا Limit یکی را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید سفارشی سازی بیشتری در پورتفو انجام دهید، از پوشش ریسک دلتا برای دلتا خنثی کردن موقعیت استفاده کنید.

توجه: معامله‌گران می‌توانند سفارشات خود را بدون محدودیت موقعیت سفارشی کنند. با این حال، در یک زمان فقط از 20 گزینه سفارشی کردن می‌توانید استفاده کنید.

مرحله 3: تنظیم کردن نمودار P&L

نمودار P&L خود را با انتخاب محدوده قیمت اعمال، کشیدن دامنه نوسانات ضمنی (IV) و اصلاح تاریخ انقضا شخصی سازی کنید.

مرحله 4: مشاهده سود و ضرر کل، مارجین و گریک

در سمت راست صفحه، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند P&L کلی، مارجین اشغال شده و مقادیر گریک را ببینید.

روی Portfolio یا در قسمت Margin Info روی Cross کلیک کنید تا به صورت کامل با Portfolio Margin و Cross Margin آشنا شوید.

برای مدیریت سفارش‌هایی که شامل رابطه پوششی لانگ-شورت هستند، بهتر است از حالت Portfolio Margin Mode استفاده کنید.

سؤالات متداول

آیا استفاده از ابزار پوزیشن ساز بای بیت برای همه کاربران رایگان است؟

بله، همه کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه از این ابزار استفاده کنند. البته، صرافی بای بیت به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کند. بنابراین یا باید راه دیگری برای دسترسی به این صرافی پیدا کنید یا از پوزیشن ساز پلتفرم‌های دیگر استفاده کنید.

آیا می‌توان از پوزیشن ساز برای معاملات اسپات استفاده کرد؟

خیر، ابزار پوزیشن ساز (در بای بیت) در حال حاضر فقط برای محصولات مشتقه در دسترس است.

آیا سودهای برآورد شده توسط پوزیشن ساز تضمین شده است؟

خیر، این سودها قطعی نیستند.

سخن پایانی

پوزیشن ساز (Position Builder) یک ابزار قدرتمند برای معامله‌گران است که به آن‌ها امکان ایجاد پورتفوهای پیچیده با استفاده از محصولات مشتقه را می‌دهد.

پوزیشن سازها با ارائه طیف وسیعی از قراردادها و استراتژی‌های سفارشی شده و امکان ثبت صدها سفارش در یک مرحله، به معامله‌گران کمک می‌کنند تا سبد متنوعی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف ایجاد کرده و آن را به راحتی مدیریت کنند.

در این آموزش نحوه کار پوزیشن سازها را به شما توضیح دادیم و به عنوان مثال نحوه استفاده از پوزیشن ساز صرافی بای بیت را برای ایجاد و مدیریت یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع آموزش دادیم.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx