سهامدار کیست؟ چگونه سهامدار شرکت شویم؟

سرمایه گذاری امن

در این مقاله قصد داریم شما را با پاسخ این سوال که سهامدار کیست و شرایط دریافت سهام یک شرکت و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال آن بیشتر آشنا کنیم.

نکات کلیدی

  • سهامدار به اندازه سهمی که از شرکت دارد دارای اختیار و حق نظر است.
  • نخستین اقدام برای ورود به بازار سهام مراجعه به یک کارگزاری و دریافت کدسهامداری است.
  • امکان فروش یا انتقال سهام و دریافت سودهای تقسیمی سال‌های قبل برای سهامداری که فوت شده وجود دارد.

سهامدار کیست؟

سهامدار یا shareholder مالک کسری از کل شرکت بوده که در ریسک سود یا زیان پیش روی شرکت سهیم است.

او در تمامی درآمدها و دارایی‌های شرکت سهیم است، اما سود سهام او تنها پس از پرداخت سایر بدهی‌ها پرداخت می‌شود و در صورت انحلال شرکت نیز سهم او از محل باقیمانده دارایی شرکت پرداخت خواهد شد.

عناوین مطلب:

مسئولیت سهامداران محدود است و تنها به اندازه میزان سهامی است که در اختیار دارند.

برخلاف مالکان یک کسب و کار خانوادگی یا یک شرکت تضامنی، سهامداران شرکت به‌صورت شخصی مسئول بدهی‌ها و سایر تعهدات شرکت نیستند.

همچنین، سهامدران شرکت نقش اساسی در اداره آن ایفا نمی‌کنند. هیئت مدیره و مدیریت عامل شرکت این کار را انجام می‌دهند. بااین‌حال سهامداران قادرند تا در مسائل شرکت نظر دهند و در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند.

یکی از مهم‌ترین این مشارکت‌ها، تصمیم‌گیری در مورد این موضوع است که چه کسانی بر صندلی هیئت مدیره شرکت بنشینند.

در نتیجه سهامداران در انواع مجامع شرکت دارای حق رای هستند و به این ترتیب می‌توانند در اداره شرکت دخیل باشند. اگر شرکت در فعالیت اقتصادی خود به موفقیت برسد در واقع سهامداران شرکت به موفقیت رسیده‌اند.

چگونه سهام بخریم؟

برای ورود به بازار سهام شما نیازمند یک کد سهامداری هستید. برای این کار نیز شما باید از طریق یک کارگزار عمل کنید.

برای مطالعه راهنمای دریافت کد بورسی کلیک کنید.

از طریق سایت‌ سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانید به لیست کارگزارن فعال در بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و به نزدیک ترین کارگزار مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوطه شما نخستین قدم را برای ورود به بازار سرمایه برداشته‌اید. 

برای انتخاب سهام مناسب نیز باید در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید تا از این طریق با مفاهیم ابتدایی بازار سرمایه آشنا شوید؛ واژه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری تخصصی شما مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بنابراین با مطالعه کتاب‌های مختلف و گذراندن این دوره‌ها شما می‌توانید راحت‌تر اطلاعات تخصصی این بازار را درک کنید. از سوی دیگر می‌توانید با ریسک‌ها و مواردی که می‌تواند در این مسیر به شما زیان وارد کند آشنا شوید.

حقوق من به عنوان سرمایه‌گذار و سهامدار چیست؟

شما حق دارید درمورد شرکتی که سهامدار آن هستید اطلاعات صحیح دریافت کنید.

نباید اهمیت اطلاعات را در نحوه‌ی تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت نادیده بگیرید. همچنین شما به عنوان سهامدار حق دارید درباره‌ وضعیت شرکت اظهارنظر کرده و شکایت‌های خود را مطرح کنید.

با مالکیت سهام، حقوقی به سهامداران اعطا می‌شود که به دو دسته حقوق مالی و غیرمالی تقسیم می‌شوند.

حقوق مالی ناشی از مالکیت سهام به طور کلی بر دو نوع است: حق سهیم‌شدن در سود و حق سهیم‌شدن در دارایی شرکت.

حقوق غیرمالی به طور کلی بر چهار نوع است: حق اطلاع، حق عضویت در شرکت، حق رأی و حق انتقال سهام.

blank

انواع سهام

بر اساس لایحه اصلاحی قانون تجارت و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سهام شرکت‌ها به دو نوع تقسیم می‌شود؛ سهام بانام و سهام بی‌نام.

ولی انواع دیگری از سهام نیز می‌تواند وجود داشته باشد مانند:

  • سهام ممتاز
  • سهام وثیقه
  • سهام مدیریتی
  • سهام کنترلی

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع سهام در بازار بورس ایران

چگونه سهامدار شرکت شویم؟

طبق ماده 40 لایحه اصلاحی قانون تجارت، اگر سهام بانام باشد، نقل و انتقال باید در دفتر شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضاء کند.

این انتقال باید به تایید اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده و در روزنامه رسمی چاپ شود تا اعتبار قانونی داشته باشد.

در صورتی که نقل و انتقال سهام با نام مطابق با تشریفات فوق الذکر انجام نشود، علی الخصوص آنکه در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت نشود، چنین نقل و انتقالی در مقابل شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست.

اما این غیر قابل استناد بودن به معنای باطل بودن معامله نقل و انتقال سهام نیست بلکه بین طرفین کاملاً معتبر است و خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی، الزام فروشنده را جهت انجام تشریفات رسمی نقل و انتقال سهام شرکت، از دادگاه درخواست نماید.

همچنین در مواردی که تمامی مبلغ سهم مورد نقل و انتقال، پرداخت نشده باشد، باید آدرس کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید شود و به امضاء انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او برسد.

مدارک لازم برای نقل و انتقال سهام

  • اصل گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (صادره از اداره مالیات)
  • کپی روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود تغییرات در شرکت باید تغییرات انجام شده را در روزنامه رسمی آگهی کنید)
  • اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و یا اصل صورتجلسه هیات مدیره شرکت (بسته به مورد)
  • اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (چنانچه مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها و انجام امور مربوط به ثبت تغییرات شرکت را به وکیل دادگستری سپرده‌اید)
  • مستندات مربوط به رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره شرکت (چنانچه جلسه مذکور با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد و نه تمامی شرکاء)

راهنمای شروع سرمایه گذاری در بورس را از دست ندهید!

سوالات متداول

سهامدار کیست؟

سهامدار یا shareholder مالک کسری از کل شرکت است که در ریسک سود یا زیان پیش روی شرکت سهیم است؛ اما به‌صورت شخصی مسئول بدهی‌ها و سایر تعهدات شرکت نیست.

سهامدار چه نقش در اداره یک شرکت دارد؟

سهامدار نقش اساسی در اداره یک شرکت ندارد و مسئول اصلی شرکت مدیرعامل است؛ اما این اختیار را دارد که در مسائل شرکت نظر داده و مشارکت کند. یکی از مهم‌ترین این مشارکت‌ها، تصمیم‌گیری در مورد این موضوع است که چه کسانی بر صندلی هیئت مدیره شرکت بنشینند. در نتیجه سهامدار در نشست‌های مجمع عمومی شرکت دارای حق رای است و به این ترتیب می‌توانند در اداره شرکت دخیل باشند.

انواع سهام کدامند؟

سهام بانام، سهام بی‌نام، سهام ممتاز، سهام وثیقه، سهام مدیریتی، سهام کنترلی.

یک شرکت می‌تواند چند سهام‌دار داشته باشد؟

تعداد سهام‌داران در یک شرکت سهامی عام، محدودیتی ندارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

25 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
پانته آ

سلام سوالم اینه اگه یک شرکت که سهام ازش خریدی برشکست کنه کامل ایا سهامت از بین میره و تو در اون شرکت ایا سهمی داری …پولت چی میشه و تو چه حقی داری از اون شرکت و سهامت ایا بافی میمونه یا خورده میشه از بین میره

امیر

سلام
ببخشید سهامدار حقیقتا مالک اموال شرکت می شود یا اینکه تنها از یک سری حقوق (از قبیل حق سود بردن و….) بهرهمند می شود اما نسبت به اصل اموال شرکت، مالکیتی پیدا نمی کند؟

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام امیر عزیز ، طبق ماده ۲۴ اصلاحی قانون تجارت :
سهم قسمتی از سرمایه یک شرکت سهامی است که بر میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب سهم در شرکت سهامی دلالت دارد و همچنین اوراق سهام قابلیت نقل‌و‌انتقال و معامله دارند.

شما ما به ازای سهامی که در اختیار دارید مالکیت دارید بر مایملک اون شرکت ، البته برای جزئیات قانونی باید به قرارداد ها و تعهدنامه ها مراجعه کنید.

رضا

سلام
مالک بورس کیست؟
چه کسی بر شرکتها و کارخانجات نظارت میکند

رز

تفاوت سرمایه گذار با سهامدار چیست؟

سلام بنده سهامدار یک شرکت سیمانی هستم می خواهم نقل و انتقال سهام را انجام دهم به من جواب نمی دهند به کجا باید مراجعه کرد تشکر

سلام دو تا سوال سوال اول سهام پروژه چیست سوال دوم ایا سهام پروژه سهام بانام منتشر می شوند تشکر

سلام یک سوال ایا ارزش اسمی سهام همان است که در روزتشکیل شرکت تعهد و پرداخت شده در مجموع سرمایه شرکت قیمت اسمی سهام است . اگر سرمایه شرکت سیمانی با سرمایه 352 میلیارد ریال باشد ارزش یا قیمت اسمی سهام این شرکت 352 میلیون ریال یعنی 35200000 تومان است یعنی سرمایه اولیه شرکت تقسیم بر هزار اگر این شرکت در زمان تشکیل شرکت در ابتدا 1700 نفر عضو پایه یا سهامدار اصلی داشته باشد سهم هر فرد در این شرکت 35200000 تومان است . اگر یک سهامدار پایه 1000 سهام داشته باشد ضربدر 35200000 تومان … ایا این مطلب را نوشته ام درسته یا اشتباه است … تشکر

سلام ایا سهم با سهام فرق دارد .

سلام خسته نباشید . اگر یک شرکتی در روز تاسیس با سرمایه اولیه 352000000000 ریال باشد ارزش یا قیمت اسمی سهم یا سهام این شرکت چقدر می شود . تشکر…

سلام ببخشید مزاحم شدم . سهام پایه یا اولیه پروژه سیمان در سطح کلان تعریف می شود . بنده 8634 سهام پایه یا اولیه پروژه سیمان شرکت صنایع سیمان کیاسر مازندران دارم ارزش هر سهم پروژه 21000000 میلیون تومان است . بنده بعلت مشکل مالی 1000 سهام را در بازار می خواهم بفروشم ایا این نوع سهامها باارزش و قیمتی خریدار دارد . این پروژه سیمان بعد از حدود 11 سال راه اندازی و افتتاح شد و روزانه 2000 تن کلینکر و 2200 تن سیمان تولید می کند . سرمایه اولیه شرکت باسرمایه 352000000000 ریال این شرکت در زمان اولیه پروژه دارای 1700 نفر عضو و سهامدار پایه و اصلی دارد که سهم هر فرد در این شرکت می شود تقریبا 21000000 میلیون تومان یعنی سرمایه اولیه شرکت تقسیم بر تعداد سهامدار یا عضو پایه یا اصلی شرکت …. با تشکر از شما

سلام ببخشید این مطلبی بنده در مورد سهام پایه یا اولیه پروژه سیمان نوشته ام درست است تشکر

سلام ایا در قانون بنام سهام پروژه داریم تشکر

سلام ایا سهام پایه یا سهام اولیه پروژه سیمان با سهامهای عادی فرق دارد . .. سوال دوم اگر سرمایه یک شرکتی با سرمایه 35 میلیارد تومان باشد و این شرکت 1700 نفر عضو و سهامدار پایه یا اصلی باشند سهم هر فرد در این شرکت چقدر می شود تشکر

kazem

سلام خسته نباشید ببخشید بنده 5000سهم از یک شرکت تولیدی سیمان را دارم این شرکت هنوز به بورس نرفت الان 7ماه شرکت افتتاح شده سرمایه این شرکت 650000000000 ریال است ارزش یا قیمت یک سهم چقدر می شود با تشکر

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
25
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx