حداقل میزان سرمایه برای ورود به بازار بورس چقدر است؟

حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بورس

برای تمام کسانی که قصد ورود به بازار بورس را دارند، این موضوع مهم است که بدانند با چه مقدار سرمایه می‌توانند وارد این بازار شوند.

شما می‌توانید با مقدار سرمایه‌ کم نیز سرمایه‌گذاری در بورس را آغاز کنید و می‌توان گفت که تقریبا هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد.

درواقع ماهیت سهام شرکت‌های بورسی که در بازار بورس و فرابورس فعال هستند به گونه‌ای است که هر فردی به اندازه سرمایه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند در مالکیت شرکت‌ سهیم شود.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مربوط به حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار بورس آشنا کنیم. اگر شما نیز سرمایه‌ای در اختیار دارید و می‌خواهید که با آن در بازار سرمایه‌گذاری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حداقل سرمایه مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است؟

همانطور که گفتیم، شما می‌توانید با هر میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، در دارایی‌های یک شرکت سهیم باشید. مسلما هر چقدر سرمایه شما کمتر باشد، درصد مالکیت شما در سهام آن شرکت کمتر خواهد بود.

در حقیقت اغلب سرمایه‌گذاران به امید اینکه یک سهم در آینده افزایش قیمت داشته باشد، آن را خریداری می‌کنند و هر چقدر مقدار کمتری از آن سهم را داشته باشند، سود آن‌ها نیز از این تغییر قیمت کمتر است؛ چراکه سود و زیان به دست آمده بسته به درصدی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: سود در بورس چقدر است؟ آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

به عنوان مثال؛ فرض کنید که شخصی مبلغ یک میلیارد تومان را در مدت 6 ماه در بازار بورس، به یک میلیارد و دویست میلیون تومان تبدیل کرده و شخص دیگری در همان زمان، 100 میلیون تومان را به 150 میلیون تبدیل کرده است. تعداد زیادی از مردم با دیدن این موقعیت‌ها، عملکرد شخص اول را بهتر می‌دانند؛ چراکه شخص اول 200 میلیون سود کرده و شخص دوم 50 میلیون سود کرده است.

اما نکته مهم این است که مردم به عملکرد این دو نفر از نظر درصدی که ملاک اصلی مقایسه است، توجهی ندارند.

در مثالی که عنوان کردیم، سود شخص اول 20 درصد و سود شخص دوم 50 درصد بوده است. به این ترتیب، کاملا مشخص است که شخص دوم عملکرد بهتری داشته است.

شما می‌توانید حتی با وجود سرمايه كم ولی با داشتن مهارت‌های سرمايه‌گذاری مناسب، در بازه زمانی بلندمدت به سرمايه مناسبی دست پیدا کنید.

قوانین سازمان بورس در مورد حداقل مبلغ سفارش

براساس قوانین سازمان بورس اوراق بهادار؛ جهت خرید یک سهم (البته به جز عرضه‌های اولیه)، حداقل باید 500 هزار تومان پول در اختیار داشته باشید.

به عبارت دیگر حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ورود به بازار بورس، 500 هزار تومان است و هر سفارش ارسالی در بورس باید حداقل 500 هزار تومان باشد.

علاوه بر این شما می‌توانید حداقل مقدار مجاز جهت خريد واحدهای سرمايه‌گذاری موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را در اميدنامه شركت مطالعه نماييد.

معمولا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، تعداد واحدها جهت سرمایه‌گذاری می‌تواند 1 واحد و یا حتی 10 واحد باشد؛ بنابراین، یکی از گزينه‌های خوب برای سرمايه‌گذاری كه نیازی نیست شما حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس (یعنی 500 هزار تومان) را در اختیار داشته باشید، این صندوق‌ها هستند که جهت خرید با مبالغ کم نیز مناسبند.

بیشتر بخوانید: میزان سود انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در 1400

به عنوان مثال؛ اگر شما تعداد کمی از سهام یک شرکت بورسی را برای خرید انتخاب کنید، چنانچه ارزش معامله کمتر از 500 هزار تومان باشد، در پنل کارگزاری، خطای “حداقل ارزش معامله” را به شما نمایش می‌دهد.

بهتر است با چه مبلغی سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارند، بهتر است در ابتدا با چه مبلغی وارد این بازار شوند؟

در واقع پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما به طور کلی، برای حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ورود به بازار بورس، می‌توان نکات زیر را در نظر گرفت:

  • اگر هنوز دانش و مهارت لازم را به دست نیاورده‌اید، به صورت غيرمستقيم سرمايه‌گذاری خود را انجام دهید. بعد از مدتی که تجربه‌تان بیشتر شد، می‌توانيد به صورت مستقيم سرمايه‌گذاری خود را آغاز کنید. برای سرمايه‌گذاری غيرمستقيم، می‌توان از صندوق‌های سرمايه‌گذاری و يا شركت‌های سبدگردان کمک گرفت.
  • ميزان سود يا زيان شما، متناسب با سرمايه شخصي شما است؛ بنابراین قبل از ورود به بازار بورس، به سرمايه خود نگاه كنيد و تنها مقداری از سرمايه خود را به انجام معاملات یا سرمایه‌گذاری اختصاص دهید که نگران از دست دادن آن نباشید. علاوه بر این، سعی کنید سرمایه‌ای را وارد بورس کنید که حداقل تا 5 سال آینده به آن نیازی نداشته باشید. براساس پیشنهاد برخی از متخصصان بازارهای مالی؛ بهتر است که افراد مبتدی و کم تجربه، برای کسب مهارت بیشتر و شروع به کار، مبلغی بین 1 تا 3 میلیون را برای این موضوع اختصاص دهند.
  • همانطور که می‌دانید؛ سرمايه‌گذاری در بازار بورس همانند هر كار و يا حرفه دیگری به كسب دانش و مهارت کافی نياز دارد. در این بازار به مهارت‌هایی مثل روانشناسی بازار، تحليل تكنيكال، تحليل بنيادی، تابلوخوانی و فيلترنويسی احتياج داريد. بدون کسب این مهارت‌ها، ممکن است که در سرمایه‌گذاری‌های خود دچار تردید شده و نتوانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.
مهارت و کسب تجربه
قبل از ورود به بازار بورس، زمان زیادی را به کسب تجربه و مهارت‌های لازم اختصاص دهید تا از سرمایه‌گذاری خود سود خوبی به دست آورید.
  •  با گذشت زمان و کسب تجربه، مهارت و تخصص بیشتر؛ می‌توانيد سرمايه خود را به طور مداوم افزايش دهيد. با طی این روند، بعد از مدتی به اين نتيجه می‌رسید كه با رعايت اصول صحيح سرمايه‌گذاری، ميزان ضرر و زيان شما نسبت به سود دریافتی، بسيار كم بوده است.
  • به هیچ وجه، به سیگنال‌های اطرافیان و صحبت افراد در این زمینه توجه نکنید؛ چراکه میزان ریسک‌‌پذیری افراد با یکدیگر متفاوت است و بهتر است که شما استراتژی معاملاتی خود را در پیش بگیرید و از رفتار هیجانی پرهیز کنید.
  • حتما از همان ابتدا حد ضرر را برای خود مشخص کنید. چنانچه به حد ضرر سهام خود رسیدید، بدون معطلی سهم را بفروشید تا جلوی ضرر بیشتر را گرفته و درگیر احساسات نشوید.
  • یک استراتژی معاملاتی شخصی برای خود ایجاد کنید و براساس آن پیش بروید. قبل از ورود به بازار بورس، نوع سرمایه‌گذاری خود را از نظر تایم فریم مشخص کرده و براساس آن، برای سهام خود، حد ضرر تعیین کنید.
  • همواره در حال یادگیری و آموزش باشید و بر دانش خود بیفزایید. فراموش نکنید که برای حرفه‌ای شدن و کسب مهارت‌های بیشتر، باید زمان مناسبی را به آموزش اختصاص دهید.
  • هرگز یک سهم را در سبد خود نگه ندارید و سعی کنید که سبد سهام و پورتفوی خود را متنوع انتخاب کنید. این کار به مدیریت شما در سرمایه‌گذاری کمک بسیاری خواهد کرد. کارشناسان بازار سرمایه توصیه می‌کنند که حداقل 5 سهم خوب در 5 صنعت مختلف و مهم را در پرتفوی خود داشته باشید. علاوه بر این، بهتر است که همیشه 30 درصد از سرمایه خود را به صورت نقد نگه دارید تا در مواقع حساس به مشکل برنخورید (مثلا زمانی که شرایطی برای عرضه اولیه یک سهم خوب فراهم شد).

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

سخن پایانی

بهترین کار برای ورود به بازار بورس؛ کسب مهارت، دانش و تجربه بسیار است. بعد از این مراحل، لازم است که جهت آغاز فعالیت در بازار بورس، با سرمایه کم شروع به سعی و خطا کنید.

در این مقاله، درباره حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ورود به بازار بورس و نکاتی جهت میزان سرمایه اولیه و نحوه سرمایه‌گذاری در بازار بورس را بیان کردیم. امیدواریم که با به کارگیری این راهکارها، سرمایه‌گذاری خوبی را تجربه کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx