بهترین ساعت معامله در بورس چه زمانی است؟!

بهترین ساعت معامله در بورس

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این واقعیت باشد که معامله در بورس راه مناسبی برای رسیدن به سود و دارایی بیشتر است. البته، همه چیز هم آن‌قدر‌ها ساده نیست. برای مثال، اینکه بدانید چه موقعی بهترین ساعت معامله در بورس است، می‌تواند سود و سرمایه‌گذاری شما را بیشتر کند.

بازار بورس ایران، زمان کاری مشخصی دارد. زمانی که هم روز و هم ساعات آن از پیش تعیین شده است و همه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید در آن ساعات مشخص فعالیت کنند.

سوال اینجاست که آیا هر روز و ساعتی از این زمان می‌تواند بهترین زمان معامله بورس باشد؟ قطعا خیر! بسیاری از معامله‌گران جدید نمی‌دانند که برخی روزها برای معامله بهتر از روزهای دیگر است، حتی نمی‌دانند که چرا اوضاع بازار در برخی از روزها‌ نسبت به روال عادی خود تغییر می‌کند!

عناوین مطلب:

اگر به فکر ورود به بازار بورس هستید، قبل از هر چیزی باید بدانید که خریدوفروش سهام قوانین خاصی دارد. این قوانین هم شامل قوانین کلی بازار می‌شود و هم مربوط به قوانین و استراتژی‌هایی است که سرمایه‌گذاران برای فعالیت‌های خود تعیین کرده‌اند.

آیا شما اطلاعاتی از این شرایط و قوانین دارید؟ به نظرتان ساعت طلایی معامله در بورس چه اوقاتی است؟ هر چیزی که تابه‌حال درباره بهترین وقت معامله در بورس شنیده‌اید فراموش کنید و این بار، همراه ما در بورسینس باشید. در این مطلب قصد داریم نکات طلایی زمان‌سنجی معامله در بورس را با شما به اشتراک بگذاریم.

اهمیت انتخاب ساعت معامله در بورس

ماهیت اصلی بازارهای بورسی نوسان و تغییر در یک بازه زمانی کوتاه است! بله، همه چیز در بازار بورس می‌تواند به همین سرعت تغییر کند و باعث شود تا سود و سرمایه خود را از دست بدهید. حتی ممکن است قیمت یک سهام بعد از انجام معامله به‌صورت پله‌ای رشد یا سقوط را تجربه کند و این تغییر‌ها فرصتی برای کسب سود بیشتر باشد.

یک معامله‌گر حرفه‌ای بورس باید بتواند سهام موردنظرش را با کمترین قیمت بخرد و با بیشترین قیمت بفروشد. تنها با این روش است که می‌تواند گفت سودی از بازار سرمایه کسب کرده‌اید.

به همین دلیل است که هر معامله‌گری باید توانایی و مهارت تشخیص بهترین ساعات معاملات بورس را داشته باشد. فقط به این صورت است که می‌توان از دریای متلاطم بازار سرمایه و طوفان‌هایی که نوسان‌های آن ایجاد کرده‌اند، ماهی بزرگی شکار کرد!

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوسان گیری در بورس؛ هر آنچه باید درباره نوسانگیری بدانید

نکات مهم تشخیص بهترین ساعت معامله در بورس

فاکتور‌های زیادی برای تشخیص بهترین ساعت معامله در بورس وجود دارد. معامله‌گر تیز‌بین و حرفه‌ای بازار به پیگیری اخبار تجاری، اقتصادی و سیاسی علاقه‌مند است و می‌داند که هرکدام از این اخبار و حواشی مربوط به آنها می‌توانند موجی مهم در بازار به وجود بیاورند.

پس اولین فاکتوری که باید در نظر گرفت، زمان انتشار اخبار موردنظر است. زیرا این اخبار می‌توانند نوسان‌های قابل‌توجهی در بازار به وجود بیاورند و اگر از آنها غافل شوید، یک فرصت خوب را از دست داده‌اید.

ساعت خرید و فروش سهام در بورس
توجه به ساعات خرید و فروش در بورس می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی باشد که در هر استراتژی معاملاتی باید به آن توجه کرد.

زمان معاملات در بازار سهام

اگر جزء سرمایه‌گذاران بازار بورس باشید، می‌دانید که ساعات معاملاتی بازار چه اوقات و روزهایی است. اگر به‌تازگی وارد این بازار شده‌اید یا در حال تکمیل اطلاعات و دانش خود از بازار هستید، بهتر است بدانید که ساعات معاملاتی در بازار بورس و فرابورس از ساعت 8:45 تا 12:30 بعد‌ازظهر است.

البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که معمولا 15 دقیقه ابتدایی شروع معاملات هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و به سفارش گیری یا سرخطی زدن اختصاص پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: سفارش سرخطی در بورس چیست؟ + نحوه سرخطی زدن

در فرصت پیش از شروع رسمی بازار، کاربران سفارش‌های معاملاتی خود را در سامانه وارد می‌کنند و به‌محض شروع رسمی فعالیت بازار در رأس ساعت 9 صبح، معاملات آغاز و انجام خواهد شد.

شناسایی بهترین ساعت معامله در بورس

به‌طورکلی، روزانه فقط سه ساعت و نیم زمان مفید برای معامله و کسب سود از بازار دارید. بنابراین باید علاوه بر سرعت، دقت و مهارت را هم چاشنی فعالیت خود در بازار کنید.

معامله‌گران با بررسی بهترین ساعت خریدوفروش سهام، توصیه کرده‌اند 15 دقیقه ابتدایی و انتهایی بازار، زمانی است که بیشترین حجم معاملات به هسته بازار می‌رسد. در نتیجه باید به این زمان توجه زیادی کرد.

البته، نکته مهم این است که عوامل زیادی می‌تواند این قاعده را بر هم بزند و توجه به این عوامل، همان هنر معامله‌گری است که تا اینجا از آن صحبت کرده‌ایم.

طبق بررسی‌های که تا امروز روی بازار و روند الگوی معامله‌گران در بازار انجام شده است، برای تعیین قطعی بهترین ساعت خرید سهم باید به اخبار مرتبط به سهم که در روز قبل منتشر شده است توجه کرد.

اگر اخبار منتشر شده مثبت باشد، پس انتظار یک تغییر مثبت، جهش یا رشد را داشته باشید. اگر منفی باشد، دور از انتظار نیست اگر ضرر یا روند منفی برای سهم‌تان اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، طبق تحلیل‌های تکنیکال، زمانی باید سهمی را بخرید که دو اتفاق در تحلیل سهم افتاده باشد. این دو اتفاق را در ادامه بررسی کنیم:

  • مقاومت سهم شکسته باشد و نمودار به محدوده تثبیت خود رشد کرده باشد
  • سهم وارد محدوده حمایت شود

سطح مقاومت و حمایت در بازار

اصطلاح حمایت در بورس به سطحی از قیمت اشاره می‌کند که به افزایش تقاضا، قیمت سهام از یک حدی کمتر نمی‌شود. این خط به معنی حمایت از سهم است و اجازه نمی‌دهد تا بیشتر از این، ارزش خود را از دست بدهد. در واقع، می‌توان گفت وضعیت حمایت به صورتی است که افراد برای خرید یک سهام مشتاق‌تر هستند، اما در مقابل، فروشندگان تمایل کمتری به فروش دارند.

پس هر زمان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت سهام به طور موقت به سطح حمایت و کمترین میزان خود می‌رسد. در نتیجه دیگر احتمال کاهش قیمت آن به زیر خط حمایتی، کمتر است.

اصطلاح سطح مقاومت سهم‌ دقیقا برعکس سطح حمایت عمل می‌کند. زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا شود، به‌ناچار برای حفظ سهم، باید خط مقاومتی در سهم به وجود آید.

در نتیجه قیمت سهام تا سطح مقاومت بالا می‌رود، اما احتمال افزایش بیش از حد آن و رد کردن این سطح حمایتی، بسیار کم است. در چنین حالتی، فروشندگان به فروش بیشتر تمایل دارند، اما تعداد خریداران کم است.

ثبت سفارش در بورس
ثبت سفارش در بورس متعلق به ساعت‌های ابتدایی فعالیت بازار است. در 15 دقیقه ابتدایی شروع بازار، معامله‌گران سفارش‌های خرید یا فروش خود را به هسته معاملاتی بازار می‌فرستند.

به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت که در سطح مقاومت، به طور موقت با بیشترین قیمت روبه‌رو هستید و دیگر گران‌تر از قیمتی که در سطح مقاومت برای آن تعریف شده است، وجود ندارد.

باتوجه‌به سطح مقاومت و حمایت، باید زمانی که سطح مقاومت قیمت شکسته می‌شود برای خرید اقدام کرد. این فرصت، زمانی است که قیمت اعلام شده کمتر از میزان حداکثری آن در سطح مقاومت است.

همچنین، در زمان خرید، باید به این نکته توجه کنید که قیمت سهام در وضعیت حمایت نباشد. زیرا خط حمایت سهام یعنی نباید به کاهش قیمت آن خوش‌بین بود و شاید بهتر باشد فرصت دیگری را برای خرید سهم انتخاب کنید.

توصیه مهم دیگر برای خرید سهم در بازار این است که اگر قصد خرید سهام را دارید، باید بازار را تا ساعات پایانی دنبال کتید و در نهایت، در آخرین فرصت‌های باقی‌مانده برای انجام معاملات روزانه، خرید خود را نهایی کنید.

دقت به ساعت معامله برای خرید سهام تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش سود سرمایه‌گذاری شما دارد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این مورد تنها عامل اثرگذار نیست. بلکه باید دانش کافی و مهارت استفاده از فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری در بازار را هم بلد باشید. پس هیچ زمانی از ارتقا دانش و مهارت خود برای حضور و معامله در بازار غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

فروش در بهترین زمان معامله بورس

یکی از موارد مهمی که برای فروش سهم باید به آن توجه کنید، این است که حتما استراتژی معاملاتی شما همراه با تعیین حد ضرر باشد.

هر زمان که سهام شما وارد محدوده حد ضرر شود و در نهایت به نقطه حد ضرر برسد، بهتر است آن را بفروشید. این در شرایطی است که قصد جلوگیری از ضرر بیشتر در سرمایه‌گذاری خود را دارید.

فروش سهام برای حفظ سود هم بسیار مهم است. گاهی اوقات ممکن است سهام شما به نقطه سود خوبی رسیده باشد یا حتی هدف موردنظرتان را هم پشت سر گذاشته باشد. شاید اینجا با طمع به بازار و شرایط آن فکر کنید بهتر است بیشتر از این مدت سهم را نگه‌دارید، اما فراموش نکنید که همیشه همه چیز در بازار به سمت مثبت حرکت نمی‌کند.

ممکن است فردای روز معاملاتی یا شب قبل از روز جدید، اخباری منتشر شده باشد که وضعیت را برای سهم شما در خطر بیندازید. برای همین، همیشه توصیه می‌شود به نقاط ضرر یا سودی که در نظر گرفته‌اید پایبند بمانید.

حتی اگر باز هم نتوانستید به نقطه سود خود وفادار باشید و ترجیح داد ریسک بیشتری را وارد سرمایه‌گذاری‌تان کنید، تمام جوانب را بررسی کنید. هر احتمالی که ممکن است باعث شود ورق برگردد را خوب بسنجید. هوشیار باشید تا بتوانید از بازار استفاده کنید.

در نهایت اگر مجبور به فروش شدید، بهترین ساعت معامله در بورس برای فروش سهم، اولین ساعات معامله بورس است.

به همین منظور، بازه ساعت 9 الی 9:15 طلایی‌ترین زمان فروش سهام است. فروش در این بازه بیشترین سود را نصیب‌تان می‌کند و افراد هیجان بالایی برای خرید دارند.

بهترین ساعت فروش سهام
بهترین ساعات فروش سهام در یک ربع یا نهایتا نیم ساعت آغازی شروع فعالیت بازار است.

بهترین توصیه برای حفظ سهم در ساعت معامله در بورس

اگر یک سرمایه‌گذار و تحلیل‌گر حرفه‌ای هستید، به‌خوبی می‌دانید که در معامله و بازار بورس، مهم‌ترین دشمن شما هیجانات شماست.

اما اگر تازه سرباز این بازار محسوب می‌شوید، در وهله اول، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به استراتژی سرمایه‌گذاری خود پایبند بمانید و همان برنامه را پیش ببرید.

اگرچه، ‌استراتژی معامله‌گری خوب، برنامه‌ای است که بتواند با وقایع بازار هم‌سو شود، اما این به این معنی نیست که هر موجی در بازار بتواند شما از قدم‌های ازپیش‌تعیین‌شده‌تان دلسرد کند و ترجیح دهید با طوفان بازار همراه شوید.

به طور خلاصه، نکاتی که برای تعیین ساعت معامله در بورس باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  • اخبار اقتصادی
  • تحلیل تکنیکال و نحوه جابه‌جایی کندل‌ها 
  • رصد کردن صف‌های خریدوفروش به‌منظور تشخیص نحوه حرکت سهم 
  • تعیین حد سود و زیان
  • آگاهی از هیجانات بازار و پیش‌بینی آن‌ها
  • در نهایت با آگاهی از بهترین ساعت معامله، سود خود را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در ایجاد رفتار هیجانی در بورس + راهکارهایی برای کنترل آن!

 جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره ساعت معامله در بورس با شما صحبت کردیم. شناسایی ساعت طلایی معامله در بازار مهم است. این اطلاعات می‌تواند کمک‌تان کند تا مسیر بهتری در سرمایه‌گذاری خود بسازید.

اگر بخواهیم یک خلاصه‌ای از بهترین ساعت معامله بورس بگوییم، 10 دقیقه اول آغاز معاملات و همین‌طور 10 دقیقه پایانی، بازه زمانی مهمی برای معامله‌گران محسوب می‌شود. به‌عنوان یک سهام‌دار، بدانید که همیشه ریسک و نوسان در سود و ضرر بازار بورس وجود دارد و با علم بر این موضوع، و تکیه بر مهارت و دانش خود، از این فرصت ارزشمند، نتیجه بهتری بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx