معرفی کتاب: سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار

blank

معرفی کتاب: سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار
تالیف: مهدی افضلیان
با مقدمه‌ای از نیما آزادی

تا به امروز کتاب‌های فراوانی در حوزه بازار سرمایه منتشر شده است؛ از مباحث مقدماتی بازار گرفته تا بحث‌های تحلیلی و به نمونه‌های فراوانی هم در بازار دسترسی داریم. کتاب‌هایی منتشر شده، اکثرا کتاب‌های خوبی هستند که توسط متخصصان این حوزه نوشته شده است و خواندن این کتاب‌ها هم خالی از لطف نیست، اما در بین کتاب‌های موجود، کتابی ندیدم که به صورت ساده و کاربردی اصول اولیه معامله‌گری را به همراه رفتارشناسی بازار توضیح دهد و این نیاز هم تبدیل به نوشتن کتابی در این زمینه شد.

در این کتاب موضوعاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که شاید حداقل ۵۰ درصد از فعالان بازار با آن آشنا نیستند و یا به راحتی از کنار آن می‌گذرند و به همین دلایل ساده ممکن است سرمایه خود را از دست دهند در صورتی که اگر به این تکنیک‌های معاملاتی و اصول روانشناسی مسلط باشند شاید از دست دادن سرمایه برایشان به این سادگی‌ها امکانپذیر نباشد.

عناوین مطلب:

دانستن این موضوعات کاربردی برای هر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه لازم و ضروری به حساب می‌آید به گونه‌ای که سرمایه‌گذار با استفاده از آن می‌تواند معاملات موفقی داشته و از زیان احتمالی جلوگیری کند. از طرفی این کتاب پاسخی جامع در اختیار سرمایه گذارانی قرار می‌دهد که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و اطلاعات کافی در خصوص انتخاب سهم، تشکیل سبد سهام، میزان سرمایه گذاری در شروع کار و … ندارند.

شناخت و بررسی رفتار معامله‌گران در بازار سرمایه چیزی فراتر از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است و یک سرمایه گذار هرگز نباید تصور کند که صرفا با یادگیری این مفاهیم می‌تواند معاملات موفق و سودآوری داشته باشد بلکه باید بیاموزد که برای موفقیت در بازار نیاز به یک هرم معاملاتی دارد که طیف وسیعی از آن را شناخت رفتار و روانشناسی معامله گران، داشتن استراتژی معاملاتی، کنترل بر خویشتن و تدوین یک سیستم معاملاتی درست تشکیل می‌دهد.

یک معامله‌گر حرفه‌ای فارغ از اینکه تحلیل‌گر تکنیکی یا بنیادی خوبی است، برای موفقیت در بازار نیازمند یک دیسیپلین قوی است و برای رسیدن به این نظم ساختار یافته در معامله‌گری، نیاز به خودشناسی، درک درست توانمندی‌های خود و آنالیز رفتاری در شرایط مختلف دارد.

به همین جهت با توجه به نیاز فعالان بازار به درک مفاهیم ذکر شده، در این کتاب سعی شده است موضوعاتی عنوان شود که در آن سرمایه‌گذار با یک نگاهی نو، هنر معامله کردن در بازارها را بیاموزد و رفته رفته با کسب دانش در این حوزه معاملات موفقی را رقم بزند.

کتاب مهدی افضلیان

 

برخی از موضوعات این کتاب:

 – تشخیص ورود نقدینگی به بازار
 – حجم معاملات سهم و چگونگی سیگنال خرید و فروش با آن
 – چگونگی انجام خرید پله ای در بازار
 – چگونگی تعیین حد سود و حد زیان در معاملات
 – سرمایه شرکت و ارتباط آن با نوسان گیری در سهم
 – چه سهمی را در سبد بفروشیم و چه سهمی را خیر
 – چگونگی تعیین نسبت ریسک به ریوارد در معاملات

بخشی از کتاب:

در این بخش قصد داریم در خصوص سرمایه شرکت و اثرات آن بر قیمت سهم صحبت کنیم و اینکه کم و یا زیاد بودن سرمایه شرکت می‌تواند چه تاثیری بر روند معاملات داشته باشد و آیا سرمایه‌گذار در هنگام خرید سهم باید این مولفه را به عنوان عامل اثرگذار در نظر بگیرد یا خیر.

نکته مهمی که در خصوص سرمایه شرکت‌ها وجود دارد این است که غالبا شرکت‌های با سرمایه پایین‌تر به دلیل تعداد سهام کمتر، قابلیت نوسان بیشتری دارند و ترجیح سرمایه‌گذاران این است که فعالیت بیشتری در این نوع شرکت‌ها داشته باشند و اصطلاحا در آن نماد نوسان گیری کنند چرا که شرکت‌های با سرمایه بیشتر به دلیل داشتن سهامداران متعدد و عدم امکان هماهنگی با سهامدار عمده و عرضه سهم در رشد قیمتی، قابلیت فراوانی برای افزایش قیمت ندارند.

از طرف دیگر برای شرکت‌های با سرمایه پایین، یک اتفاق بنیادی می‌تواند تغییرات زیادی را در میزان سودآوری شرکت ایجاد کند. به عنوان مثال در یک شرکت با سرمایه پایین، انعقاد یک قرارداد جدید با حاشیه سود مناسب، می‌تواند میزان فروش شرکت را به یکباره افزایش داده و همین موضوع هم موجب افزایش سود شرکت می‌شود.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کتاب‌های بورسی و سرمایه گذاری

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx