پروتکل Codex: رجیستری غیرمتمرکز برای آیتم‌های کلکسیونی و هنری

رجیستری آیتم های کلکسیونی

مالکیت آیتم‌های هنری، لذت تماشای شاهکارهای که هنرمندان به وجود آورده‌اند را برای ما به ارمغان می‌آورد. دارا بودن یک ماشین کلاسیک کلکسیونی قطعا یک آرزو برای خیلی از اشخاص است و رانندگی با آن حس وصف‌نشدنی خواهد داشت.

اما علاوه بر همه زیبایی‌های ظاهری و حس خشنودی از مالکیت این آیتم‌ها و کالاها، این موارد به عنوان یک دارایی و کالای ارزشمند نیز محسوب می‌شوند.

امروزه افراد بسیار زیادی در سطح دنیا به جمع‌آوری عتیقه‌جات، آیتم‌های کلکسیونی، کارهای هنری و سایر دارایی‌های منحصربه‌فرد مشغول هستند و صنعت بزرگی را شکل داده‌اند.

عناوین مطلب:

اما مشکلاتی در این صنعت وجود دارد و که مهمترین آنها، عدم اطمینان از اصالت و سابقه آیتم‌هاست.

به نظر می‌رسد وجود یک رجیستری (یک دفتر ثبتی که همه چیز را در خود شامل شود) برای کارآمدی این بازار ضروری است، زیرا به فعالان بازار اجازه می‌دهد تا به سرعت، اطلاعات مرتبط با دارایی‌ها را مشاهده، تایید و آپدیت نمایند.

عدم وجود چنین سیستمی در بازار آیتم‌های هنری و کالاهای کلکسیونی که بتواند سوابق را ثبت کند، این بازار را عقب نگه داشته است.

پروتکل کدکس (Codex Protocol) دقیقا قصد دارد همین مشکل را حل کند.

پروتکل کدکس یک دفتر ثبت برای دارایی‌های منحصربه‌فرد است که توسط یک کنسرسیوم متشکل از 5000 خانه حراج (auction houses) حمایت می‌شود.

Codex در آغاز کار خود روی بازار 2 تریلیون دلاری اشیاء کلکسیونی و هنری (جواهرات، کارهای هنری، ساعت‌، ماشین‌های کلکسیونی و…) تمرکز کرده است زیرا نیاز بزرگی به ثبت این آیتم‌ها وجود دارد و هیچ دفتر مرکزی برای ثبت اینها موجود نیست.

پروتکل codex

برای قیمت‌گذاری دارایی‌های منحصربه‌فرد، اطلاع از اصالت آن آیتم‌ها (هویت آنها، صاحبان قبلی و اطلاعات تکمیلی‌شان) یک اصل بنیادی محسوب می‌شود. اما اعتبارسنجی این اطلاعات حیاتی، چالشی اساسی است که باعث ایجاد اصطکاک در این اکوسیستم شده است.

رجیستری پروتکل Codex این مشکل را با ثبت و تایید اطلاعات مهم و مرتبط با آیتم‌ها و نگهداری ایمن آنها برطرف می‌کند. کاربران Codex با این اطلاعات می‌توانند به راحتی به طیف بزرگی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها نظیر دریافت وام‌، بیمه، مالکیت بخشی از آیتم، ارائه پیشنهاد، ایجاد وثیقه و… دسترسی یابند.

اولین اپلیکیشن این پروتکل (با نام Biddable) شما را قادر می‌سازد با استفاده از ارزهای دیجیتال، خرید خودتان را از بین 6 میلیارد کالای موجود در خانه‌های حراجی انجام دهید.

فعالیت اپلیکیشن‌های بسیار زیادی از طریق این پروتکل آغاز شده، از جمله یک اپلیکیشن مزایده که اولین خرید در آن، یک CryptoKitty بوده که به بالاترین قیمت ممکن فروخته شده است.

با پذیرفته‌شدن بیشتر این رجیستری در بین مردم، کاهش هزینه تراکنش‌ها و کم‌شدن کلاهبرداری‌ها، انتظار داریم حجم تراکنش‌های این پروتکل به صدها میلیارد دلار در سال برسد. سرویس‌های مالی ساده‌سازی‌شده همانند وام و تقسیم‌بندی‌ها نیز می‌تواند ارزش کلاس دارایی را به بیش از 1 تریلیون دلار برساند.

باید توجه داشت با انجام اینکار، ذینفعان بازار سابق و واسطه‌ها نیز سود می‌برند و این پروتکل قصد ندارد در کسب و کار آنها اخلال ایجاد کند.

صنعت آیتم‌های هنری و کالاهای کلکسیونی نیاز شدیدی به یک رجیستری دارد و این کنسرسیوم اعتقاد دارد به خاطر امکان ایجاد یک رجیستری غیرمتمرکز با تکنولوژی فعلی، ایجاد یکی از آنها کاملا ممکن و شدنی است.

تلاش‌ها برای ایجاد یک رجیستری متمرکز در گذشته با شکست مواجه شده، زیرا کلکسیون‌دارها مایل نیستند به یک نهاد مرکزی اعتماد کنند و اطلاعات مرتبط با دارایی‌های ارزشمندشان را در اختیار آنها قرار دهند. واسطه‌ها نیز تمایل ندارند واسطه‌گری از بین برود.

اما ظهور تکنولوژی بلاک‌چین، ایجاد یک راهکار غیرمتمرکز که همه ذینفعان از آن منفعت ببرند را ممکن کرده است.

البته یک رجیستری تا زمانی می‌تواند کار کند که استانداردها را اعمال نمایند. برای رسیدن به این مقصود، تیم پروتکل Codex کنسرسیومی از بازارهای آنلاین برتر، ارائه‌دهندگان نرم‌افزار و خانه‌های حراج تشکیل داده که جمعا 50 کشور مختلف را پوشش می‌دهند و پذیرفته‌اند حامی پروتکل Codex شوند.

اعضای این کنسرسیوم از Codex به عنوان یک پروتکل غیرمتمرکز که همه می‌توانند با آن ادغام شوند حمایت می‌کنند و به همین دلیل، Codex می‌تواند خیلی سریع به یک استاندارد در این صنعت تبدیل شود.

توکن داخلی این پروتکل نیز با نام CodexCoin برای مقاصد مختلف به کار خواهد رفت. اول از همه، این توکن برای دسترسی و پرداخت کارمزدها به رجیستری جهت ثبت، اصلاح و انتقال سوابق آیتم‌ها استفاده می‌شود.

همچنین این توکن برای ارائه پاداش‌های انگیزه‌بخش در اکوسیستم Codex به شرح زیر به کار خواهد رفت:

1 – به تاییدکننده‌هایی مانند خانه‌های حراج و افراد ارزیاب که تاییدکننده اصالت یک آیتم هستند، پاداش‌هایی از طریق توکن داده می‌شود.
2 – به کاربرانی که توکن CodexCoin را برای بازه زمانی خاصی نگهداری کرده‌اند، تخفیف‌هایی برای استفاده از اپلیکیشن اعطا می‌شود. اینکار استفاده از اپلیکیشن را مقرون‌به‌صرفه می‌کند.
3 – به دلیل نیاز به نگهداری مقادیر خاصی توکن CodexCoin از سمت تاییدکنندگان و اپلیکیشن‌ها، رفتار صحیح و مناسب را از جانب آنها به همراه خواهد داشت.
4 – مکانیزمی برای سپردن کارهای مدیریتی به کاربران ارائه می‌کند.

به زودی و پس از راه‌اندازی Codex، ما شاهد کاربرد و استفاده گسترده از آن خواهیم بود.

بازار آیتم‌های هنری و کالاهای کلکسیونی

ارزش این بازار بیش از 2 تریلیون دلار است و  انتظار می‌رود در طی 10 سال آینده، ارزش این بازار به 2.7 تریلیون دلار برسد. (براساس آمارهای Deloitte Art and Finance Report 2017 )

ارزش بازار کلکسیون و آیتم های هنری

ساختار فعلی بازار آیتم‌های هنری و کالاهای کلکسیونی

اکوسیستم فعلی آیتم‌های هنری و کالاهای کلکسیونی، شامل شبکه‌های بسیار پراکنده از اشخاص و کسب و کارهاست که در تولید، توزیع و استفاده از این کالاها مشغول هستند.

بازار این کالاها، شامل چندین خانه حراج از دوران اولیه و معامله‌گران مختلف بین‌المللی و همچین افراد فعال منطقه‌ای و محلی می‌شود.

در حال حاضر روش‌های مختلف زیر برای فروش در بازار آیتم‌های هنری و کلکسیونی وجود دارد:

  • فروش خصوصی – فروش یک آیتم توسط یک طرف به طرف دیگری که با قیمت مذاکره‌شده اتفاق می‌افتد. برای فروش‌های خصوصی، کارمزدها فاش نمی‌شود و مقدارشان مشخص نیست، زیرا پای واسطه‌های زیادی در میان است.
  • حراج زنده – فروش تعداد زیادی از آیتم‌ها که توسط یک مسئول حراج انجام می‌شود. این شخص مسئول بازکردن حراج و بستن حراج با توجه به قیمت‌های ارائه شده است تا حراج کالای بعدی را آغاز کند.
    بیشتر حراج‌های زنده شامل صدها و گاهی هزاران آیتم می‌شود که ماه‌ها برای بازاریابی وقت گرفته‌اند تا در یک تاریخ مشخص آن آیتم عرضه شود. پیشنهاد دهندگان می‌تواند شخصا آنجا حاضر باشند یا از طریق تلفن یا اینترنت، قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند.
    کارمزد حراج‌های زنده، معمولا بین 20 تا 30 درصد از قیمت نهایی فروش آن آیتم است.
  • حراج زمان‌بندی شده – فروش یک یا چند آیتم که قیمت‌های پیشنهادی می‌توانند بطور غیرهمزمان ارسال شوند و حراج در یک زمان تعیین شده پایان می‌یابد. کارمزد این نوع از حراج‌ها معمولا بین 0 تا 10 درصد از قیمت نهایی است.

تکنولوژی مورداستفاده در بازار آیتم‌های هنری و کالاهای کلکسیونی

یافتن و خرید این آیتم‌های هنری و کلکسیونی توسط تعدادی از ارائه‌دهندگان نرم‌افزارها تسهیل شده است. این نرم‌افزار، معامله‌گران، گالری‌های هنری و خانه‌های حراج را قادر می‌سازد فعالیت سایت تجارت الکترونیک یا اپلیکشن خودشان را ادامه دهند.

بازارهای آنلاینی نیز وجود دارد که به جمع‌آوری و فهرست کردن آیتم‌ها و فروشندگان مشغولند. چند نمونه از این سرویس‌ها شامل LiveAuctioneers.com، سایت Ebay و 1stdibs.com و… است.

تخمین زده شده که سالانه 15 درصد از آیتم‌های هنری و کلکسیونی بصورت آنلاین خریداری می‌شود و پیش‌بینی شده این رقم تا سال‌های بعدی به 30 درصد برسد.

از آنجایی که پروتکل Codex چندین مشکل عمیق در معاملات آنلاین و آفلاین این آیتم‌ها را حل می‌کند، انتظار می‌رود پذیرش این پروتکل در بین فعالان بازار، باعث افزایش سرعت چرخش از معاملات آفلاین به آنلاین شود که در نهایت باعث شکل‌گیری یک تقاضای بجا و عاقلانه برای توکن CodexCoin می‌شود.

جزییات بیشتر از پروتکل Codex  

وجود یک رجیستری برای عملکرد کارآمد در یک بازار ضروری است، زیرا به فعالان بازار اجازه می‌دهد تا به سرعت، اطلاعات مرتبط با دارایی‌ها را مشاهده، تایید و آپدیت نمایند. در خصوص دارایی‌های منحصربه‌فرد کلکسیونی و هنری، این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا اطلاعات و خواص هر دارایی می‌تواند با سایرین تفاوت زیادی داشته باشد.

تشخیص ارزش واقعی یک دارایی و شناسایی کلاهبرداران مشکل است، معامله آن نیز هزینه زیادی دارد و همه این مشکلات به خاطر موضوع است که اطلاعات می‌تواند از دست برود، به طور غلط دریافت شود یا عمدا به قصد تخریب و کلاهبرداری کپی شود.

اما Codex برای هر آیتم، روی بلاک‌چین یک ورودی ایجاد می‌کند تا اطلاعات درباره آن آیتم نگهداری شود. به این ترتیب سیستمی ساده به وجود می‌آید که دسترسی به آن راحت خواهد بود. مزیت‌های این پروتکل باعث کاهش هزینه معاملات شده و اعتماد نسبت به اصالت آیتم‌ها، قرض دادن و جابجایی آنها را ساده‌تر خواهد کرد.

چرا تشخیص هویت و اصالت آیتم مهم است؟

هویت یک آیتم به دلیل مختلفی اهمیت دارد.

  • اول از همه، اصالت و هویت آیتم برای تعیین ارزش آن لازم است و انجام بسیاری از تراکنش‌ها و سرویس‌های حیاتی به ارزش آن بستگی دارد.
  • دوم اینکه این اطلاعات برای ارائه سرویس‌های فرعی مرتبط با آن آیتم لازم است.

در زمینه آیتم‌های هنری و کلکسیونی، کل ارزش آن آیتم بستگی به اصل بودن آیتم دارد زیرا مهمترین شاخص اعتبار آن محسوب می‌شود.

برای درک بهتر اهمیت اصالت یک آیتم، یک نقاشی پیکاسو را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد خواهان این نقاشی هستند ولی متاسفانه نقاشی‌های جعلی بسیاری نیز وجود دارند که اساسا بی‌ارزش‌اند.

برخی از افراد تخمین می‌زنند که 40 درصد از آیتم‌هایی که دست به دست می‌شوند احتمالا تقلبی هستند. ریسک تقلبی و جعلی بودن، بزرگترین ریسک برای یک کلکسیون‌دار است، بنابراین اصالت یک آیتم، مهمترین ویژگی هر آیتم کلکسیونی و هنری محسوب شود.

حتی با تکنولوژی امروزی، به تایید اصالت یک آیتم نمی‌توان به عنوان کاری قابل اتکا نگریست. این موضوع به خاطر این است که هیچ رجیستری مرکزی برای آیتم‌های هنری و کلکسیونی وجود ندارد تا بتوان مالکیت و سابقه آنرا ردیابی کرد.

البته ایده شکل‌گیری رجیستری در این صنعت چیز جدیدی نیست و فعالان این حوزه می‌دانند که وجود یک رجیستری در این بازار کاملا لازم و ضروری است. با این حال، نه واسطه‌ها و نه کلکسیون‌دارها نمی‌توانند به یک رجیستری مرکزی که وعده حفظ حریم خصوصی مشتریان را می‌دهد اعتماد کنند.

اما خوشبختانه با تکنولوژی بلاک‌چین، ردیابی و تایید مالکیت و سوابق یک آیتم کاملا ممکن شده است و حتی نیازی نیست طرفین و واسطه‌ها به یکدیگر اعتماد کنند، زیرا اطلاعات در یک دفترکل توزیع‌شده (distributed ledger) ثبت می‌شود و هیچ‌کس امکان تغییر یا دستکاری آنرا را بدون اجازه نخواهد داشت.

با اینکه اصالت آیتم مهم است، اما سایر اطلاعات مرتبط در حراج یک آیتم یا نقل و انتقال آن نیز اهمیت دارد.

برای مثال حمل‌کننده یک محموله شاید نیاز به ارائه گزارش حمل و گواهی صادرات داشته باشد یا یک وام‌دهنده که دارایی‌ها را به عنوان تضمین قبول می‌کند نیاز به اطمینان از مالکیت و عدم وثیقه بودن آن دارایی داشته باشد یا یک خریدار بخواهد بداند حق امتیاز کدام هنرمند روی یک آیتم کدگذاری شده است.

از گزارش وضعیت آیتم گرفته تا وضعیت مالکیت کنونی، اطلاع از ارزیابی‌های انجام گرفته و وضعیت وثیقه بودن یا نبودن آیتم و بسیاری دیگر از سرویس‌ها به نوشتن و خواندن اطلاعات مرتبط با هویت آیتم وابسته هستند. در بسیاری از دارایی‌ها، دولت یک رجیستری برای انجام این سرویس‌ها را ارائه می‌دهد ولی در حوزه آیتم‌های کلکسیونی و هنری چنین چیزی وجود ندارد و همین موضوع مانع کارآمدی این بازار شده است.

راهکار Codex برای مشکلات فعلی چیست؟

پروتکل Codex به عنوان یک رجیستری دارایی و مخصوص آیتم‌های کلکسیونی و هنری طراحی شده است. یک رکورد Codex طراحی شده تا همه اطلاعات مرتبط با یک قلم کالا را حفظ کند، اطلاعاتی که شامل مدارک مالکیت و سایر ابرداده‌هاست.

یک رکورد Codex شامل موارد زیر است:

  • مالکیت و سوابق انتقال یک آیتم از زمان شکل‌گیری رکورد آن آیتم روی بلاک‌چین
  • هش ابرداده‌ها (metadata) که شامل اسناد (تصاویر، ارزیابی‌های قبلی، رسیدها، سوابق ترمیم آیتم و…) و اطلاعات ذخیره شده روی رکورد می‌باشد که توسط اپلیکیشن‌های ثالث و سرویس‌های رهن و نظرات افراد ارزیابی‌کننده انجام گرفته است.

با ردگیری مالکیت و انتقال آیتم در یک تاریخچه غیرقابل دستکاری روی بلاک‌چین، رکورد Codex راهی مطمئن برای تایید مالکیت آیتم‌ها ارائه می‌دهد.

بنابراین سرویسی غیرمتمرکز، ناشناس و قابل اعتماد خواهیم داشت که صاحبان آن نیازی به احراز هویت خودشان ندارند و هیچ نهاد مرکزی نیز نیاز به شناسایی آنها ندارد. چنین ویژگی‌هایی باعث پذیرش گسترده این پروتکل در بین بسیاری از فعالان این حوزه می‌شود.

درباره اکوسیستم و پذیرش آن در بین فعالان

کل بازار آیتم‌های کلکسیونی و هنری از سیستم ثبت سوابق منتفع می‌شوند، از خانه‌های حراج گرفته تا گالری‌ها تا کلکسیون‌دارها و هنرمندان تا حمل‌کننده محموله.

وقتی اصالت یک آیتم به سادگی قابل تایید باشد، به معنای ساده بودن انتقال و ارائه سرویس‌های مرتبط به کاربر نهایی خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از ذینفعان این حوزه از پروتکل Codex حمایت می‌کنند، بسیاری از کسب و کارها راهکارهای Codex را ادغام می‌کنند و بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، نرم‌افزارهای سودمندی برای کاربران می‌سازند.

همین حالا نیز بسیاری از کسب و کارها حمایت‌شان را از Codex اعلام کرده‌اند. این کسب و کارها شامل بازارهای آنلاین آیتم‌های کلکسیونی و هنری، ارائه‌دهندگان نرم‌افزار و… هستند و کمک می‌کنند این رجیستری با بیش از 5000 خانه حراجی که بیش از 10 میلیون آیتم با ارزش تقریبی 6 تریلیون دلار را به فروش می‌رسانند با این پروتکل شروع به کار کنند.

حامیان این پروتکل شامل افراد و سرویس‌های ارزیابی‌کننده آیتم‌ها، وام‌دهندگان و شرکت‌های مالی دیگر نیز می‌شوند. این شرکا اپلیکیشن‌هایی خواهند ساخت که کارهای فنی و ادغام با Codex در پس‌زمینه آن انجام می‌شود و در عین حال یک تجربه کاربری روان و یکپارچه برای کاربران خود ارائه می‌دهد.

در ادامه، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در این اکوسیستم درگیر هستند، موارد استفاده و منافع Codex برای هر کدام را شرح می‌دهیم.

.

مزیت برای حراج هاخانه‌های حراج، گالری‌ها و معامله‌گران – با Codex، انتقال و تحویل موجودی‌ها ساده خواهد شد و واسطه‌ها می‌توانند زمان و انرژی خودشان را برای کارهای با ارزش‌تری اختصاص دهند. همچنین Codex از فروشندگان در برابر معاملات آیتم‌های نامعتبر یا معاملاتی که با هدف پولشویی، تامین مالی تروریستم انجام می‌شود محافظت می‌کند.
قراردادهای هوشمند می‌توانند با تضمین پرداخت از سمت خریدار و دریافت پول از سمت کارگزار، فرایند فروش را تسهیل و قابل اعتماد نمایند. مهمتر از همه، کلکسیون‌‌دارها زمانی که ببینند سرویس‌ها به راحتی قابل دسترس است، از حراجی‌ها آیتم‌های بیشتری خریداری خواهند کرد.

 

.

 کلکسیون دارکلکسیون‌داران و سرمایه‌گذاران – پروتکل Codex کلکسیون‌دارها و سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد خرید آیتم‌های کلکسیونی و هنری را (به دلیل اطمینان از اصالت کار) با اعتماد بسیار بیشتری انجام دهند.
این مزیت باعث انجام سریعتر تراکنش‌ها، انتقال برون‌مرزی ساده‌تر و علاوه بر این، کاهش هزینه‌های مرتبط با مالکیت آیتم‌ها (مانند بیمه) خواهد شد.
Codex زیرساخت‌هایی برای توسعه اپلیکیشن‌های مدیریت ثروت و مدیریت موجودی فراهم می‌کند.
وجود یک رجیستری کارآمد برای دارایی‌ها، امکان خریداری بخشی از آیتم (چند دانگ از یک آیتم) را می‌دهد.
علاوه بر همه اینها، کلکسیون‌دارها با Codex می‌توانند آیتم‌های دلخواه‌شان را به راحتی بیابند و سابقه مالکیت آنها را از ابتدا تا مالک فعلی ببینند.

.

 

هنرمندانهنرمندان – اپلیکیشن‌های ایجاد شده بر پایه Codex، راهکارهای فهرست‌بندی و آرشیو کردن کار هنرمندان را ارائه می‌دهند تا از ایجاد آیتم‌های جعلی و تقلبی جلوگیری شود.

اپلیکیشن‌های ساخته‌شده روی Codex همچنین می‌توانند پرداخت‌های مرتبط با حق امتیازهایی که هنرمند اعطا کرده را ردیابی کنند.

 

 

.

وام دهندهوام‌دهندگان – افراد دارنده آیتم‌های هنری و کلکسیونی به دلایل مختلفی به دنبال وام هستند. برای مثال اگر نیاز به نقدینگی دارند تا پاسخگوی یک تعهد مالی باشند، شاید دریافت وام با اهرم ساختن یک آیتم، تنها راهکار باشد.
Codex امکان قرض دادن آیتم‌ها را پشتیبانی می‌کند و قرض‌دهندگان با اعتبار و اطمینان بیشتری اقدام به اینکار می‌نمایند. وام‌دهندگانی که دارایی‌ها را به عنوان تضمین قبول می‌کنند نیز با رغبت بیشتری وام خود را در اختیار دارندگان آیتم‌های گرانبها قرار می‌دهند.

 

 

.

بیمه گربیمه‌گرها – در حال حاضر یک بازار بزرگ برای بیمه کردن آیتم‌های هنری و کلکسیونی وجود دارد، هم برای بیمه‌کردن صدمه‌ها ناشی از حمل و نقل و هم بیمه مربوط به صدمه‌هایی که ممکن است در محل نگهداری آیتم به آن وارد شود.

یک اپلیکیشن مبتنی بر Codex می‌تواند صاحبان آیتم‌ها را قادر سازد به سرعت و به راحتی قیمت بیمه را بدست آورده و در صورت تمایل آیتم‌های خود را بیمه کنند. استفاده از Codex برای ردگیری دارایی‌های در حین انتقال، تایید ارزیابی‌های بیمه و ادعای خسارت، می‌تواند هزینه‌های بازرسی بیمه، مدیریت و سایر هزینه‌ها را کاهش دهد.

 

.

نگهداری لجستیکنگهداری و لجستیک – نگهداری کارهای هنری و لجستیک آن یک صنعت چندمیلیارد دلاری است که همچنان روی ثبت‌های کاغذی و به روشی قدیمی انجام می‌گیرد.

اپلیکیشن‌های Codex می‌توانند مدیریت ساده آیتم‌ها برای لجستیک و نگهداری را ممکن سازند.

 

 

.

ارزیابی کنندهارزیابی‌کنندگان – در Codex می‌تواند اپلیکیشنی ساخته شود که به خریداران امکان دهد وظایفی برای افراد ارزیابی‌کننده ایجاد کنند، سپس ارزیابی‌کنندگان با هم برای ارزیابی و اعتبارسنجی و ارزشگذاری یک آیتم رقابت نمایند.

البته افراد ارزیابی‌کننده دارای یک سیستم سنجش اعتبار در اپلیکیشن خواهند بود تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

 

 

.

موزهموزه‌ها – اغلب اوقات آیتم‌های هنری و کلکسیونی برای کاهش فوری مالیات، وقف موزه‌ها می‌شوند. ساختاربندی این موضوع می‌تواند پیچیده و مشکل باشد ولی امکان ساده‌سازی آن با Codex وجود خواهد داشت.

 

 

 

.

.

توکن CodexCoin و جزییات ICO

توکن داخلی اکوسیستم Codex یک توکن کاربردی ERC20 است.
از این توکن برای دسترسی به پروتکل Codex استفاده خواهد شد. کاربران یا اپلیکیشن‌ها، کارمزد را در قالب CodexCoin پرداخت می‌کنند تا رکوردهای Codex را ایجاد، بروزرسانی یا انتقال دهند. سپس از این کارمزدها برای پاداش دادن استفاده خواهد شد.

کاربرد توکن:

  • کاربرانی که مقدار موردنیاز توکن را نگهداری می‌کنند، تخفیف‌هایی برای استفاده از پروتکل دریافت می‌نمایند.
  • طرفینی که ارزشی به پروتکل و اکوسیستم اپلیکیشن‌های Codex می‌رسانند و باعث بهبود آن می‌شوند، پاداش خودشان را در قالب توکن‌های CODX دریافت می‌دارند.
  • ارائه‌کنندگان اپلیکیشن‌ها و تاییدکنندگانی که پروتکل به آنها متکی است، برای جلوگیری از رفتارهای نامناسب باید مقداری توکن گرو بگذارند.
  • آن دسته از کاربرانی که توکن را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کرده‌اند، باید روی سیر تکاملی پروتکل تاثیر بگذارند.

طبیعتا این توکن در صرافی‌ها قابل خرید و فروش خواهد بود و یک دارایی دیجیتال محسوب می‌شود.

نماد توکن: CODX
نوع توکن: ERC-20
قیمت توکن: 0.067 دلار (قیمت در دوره پیش‌فروش پایین‌تر است و پاداش‌هایی نیز ممکن است تعلق بگیرد.)
حداقل سرمایه‌گذاری هرفرد: 0.05 اتریوم
حداقل سرمایه موردنیاز پروژه: 15 میلیون دلار (Soft Cap)
حداکثر سرمایه موردنیاز پروژه: 25 میلیون دلار (Hard Cap)
کل توکن: 1 میلیارد

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx