مهارت‌ها و ویژگی‌های مهم یک حسابدار موفق چیست؟

حسابدار موفق

در بازار کار دنیای امروز، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ذهن افراد را به خود مشغول کرده، این است که چگونه در این فضای رقابتی شدید بتوانند در شغل یا حرفه خود موفقیت کسب کنند.

شاید شما به‌عنوان یک کارآموز حسابداری یا فردی که مدت‌ها در این شغل مشغول به کار هستید، چندین بار به این موضوع فکر کرده‌اید که برای تبدیل‌شدن به یک حسابدار موفق به چه اطلاعات و دانشی نیاز دارید.

حرفه حسابداری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر نیاز به مهارت‌های خاص، دانش و اطلاعات ضروری دارد که می‌تواند شما را به‌سرعت به موفقیت برساند.

عناوین مطلب:

حسابداری یکی از مشاغل حساس است که ممکن است کوچک‌ترین اشتباه، موجب ضررهای مالی جبران‌ناپذیری شود. در مقابل اگر حسابدار با درایت و با مهارتی باشید می‌توانید سود مجموعه را افزایش داده و در دراز مدت تاثیر بالایی در افزایش سود داشته باشید.

بنابراین لازم است که با ویژگی‌ها، مهارت‌ها و دانش یا اطلاعات مورد نیاز یک حسابدار موفق آشنا شوید، بدانید که یک حسابدار موفق کیست و این ویژگی‌ها را در خود تقویت کنید‌.

چگونه یک حسابدار موفق باشیم؟

صحبت در مورد ویژگی های یک حسابدار موفق، بسیار سخت و کاملا وابسته به موقعیت و شرایط است.

چگونه یک حسابدار موفق شویم؟

با این حال بهتر است به برخی از ویژگی های عمومی و ویژگی هایی که بهتر است یک حسابدار موفق داشته باشد اشاره کنیم:

داشتن تحصیلات حسابداری

یک حسابدار موفق بر اساس علاقه‌ای که به این شغل دارد در رشته حسابداری تحصیل می‌کند و به‌وسیله تحصیلات دانشگاهی سعی می‌کند اطلاعات و دانش خود را در این حرفه‌ حساس و حیاتی بالا ببرد.

البته اگر تحصیلات دانشگاهی نداشته باشید، باز هم جای نگرانی نیست. دوره‌های بلند مدت حسابداری مثل دوره‌های CIMA و ACCA می‌تواند شما را در این امر یاری کند و توانایی‌هایتان را در این زمینه ارتقا دهد.

بیشتر بخوانید: 182 اصطلاح حسابداری که حسابداران حرفه‌ای با آن آشنا هستند!

شناخت وظایف حسابداری

شما که شغل حسابداری را به‌عنوان یک حرفه انتخاب کرده‌اید، بهتر است با وظایف متعددی که یک حسابدار موفق بر عهده دارد آشنا شوید.

رعایت فاکتورهای حرفه‌ای حسابداری و مسلط شدن در هر کدام از حیطه‌های مسئولیت‌ حسابداری می‌تواند شما را به یک حسابدار موفق تبدیل کند.

حوزه‌هایی که حسابداران در آن انجام‌وظیفه می‌کنند، عموما به 4 بخش تقسیم می‌شود که در ادامه هرکدام را به‌اختصار توضیح می‌دهیم:

وظایف عادی یک حسابدار

وظایف و مسئولیت‌های عادی مهارت‌های حسابداری هزینه و دفترداری ابتدایی را شامل می‌شود.

برخی از این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • حسابداری حقوق و دستمزد
  • محاسبه حقوق پرسنل
  • کنترل حساب سود و زیان
  • ثبت درآمدهای شرکت
  • ثبت هزینه‌های شرکت

وظایف فنی حسابدار

حسابداری و بودجه بندی مدیریت جزئی از وظایف فنی حسابدار هستند.

نمونه‌هایی از این وظایف شامل درک روابط علت و معلولی، گردآوری، سنجش، تحلیل، اندازه‌گیری، فرآیند شناسایی، تفسیر و ارائه اطلاعات مالی و عملکردی و تشخیص اعمالی که کارایی ندارند و غیره است.

وظایف ماهرانه حسابدار موفق

وظایف ماهرانه شامل تصمیم‌گیری، حسابرسی و گزارشگری می‌شود.

داشتن توانایی درک عمیق در مورد گزارش‌های سود و زیان و گردش وجوه نقد و همچنین تحلیل عمیق ترازنامه‌ها می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند.

این دسته از وظایف شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی سیستم‌های گزارش مالی شرکت برای اطمینان از عملکرد آن‌ها
  • کنترل عملیات حسابداران
  • کسب اطمینان از درستی گزارش‌های حسابداری

وظایف پژوهشی حسابدار

این وظایف، مهارت و دانش‌های طراحی سیستم و تحلیل آن‌ها و همچنین مشاوره حرفه‌ای را شامل می‌شود.

از اصلی‌ترین وظایف پژوهشی می‌توان به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مالی به‌منظور مشخص نمودن استراتژی‌ها و اهداف مالی اشاره کرد.

ذکر این نکته مهم است که اگر در هر یک از وظایف بالا مشغول هستید چون حرفه حسابداری مهم و حساس است، بهتر است در تلاش باشید تا تخصص و تجربه‌های جدید کسب کنید و اطلاعات خود را به‌روز نمایید.

بیشتر بخوانید: مطالعه کتاب حسابداری مالیاتی

موفقیت در حسابداری

موفقیت در حسابداری

برای موفق شدن در حرفه حسابداری بهتر است گرایشی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و در آن حرفه‌ای شوید.

در واقع بهتر است در گرایش مد نظر خود تجربه‌های موردنیاز را کسب کنید. علاوه بر این، تلاش کنید با شاخه‌های مختلف حسابداری مانند حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه و حسابداری قیمت تمام‌شده آشنا شوید.

توصیه می‌کنیم ابتدا با انواع مختلف حسابداری آشنا شوید سپس بر روی یک یا چند شاخه از حسابداری متمرکز شوید. انجام این عمل باعث می‌شود که شما در همان زمینه متخصص شوید و تجربیات خود را بالا ببرید.

در ادامه به معرفی سایر الزاماتی که شما را به یک حسابدار موفق تبدیل می‌کند می‌پردازیم:

کسب گواهینامه‌ها

داشتن گواهینامه‌هایی مطابق با استانداردهای حسابداری می‌تواند شما را برای تهیه گزارشات و امور حسابرسی و حسابداری، ارائه اسناد و رسیدگی به دفاتر و اسناد آماده و یاری کند.

تخصص در نرم‌افزارها

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های حسابداران حرفه‌ای تسلط بر نرم‌افزارهای آفیس مخصوصاً اکسل و همچنین مسلط بودن بر نرم‌افزارهای حسابداری است.

این را بدانید که هرچه با نرم افزارهای حسابداری مشهور بیشتر آشنا شوید، زودتر به یک حسابدار موفق تبدیل خواهید شد.

بیشتر بخوانید: چگونه از اکسس برای حسابداری استفاده کنیم؟

تسلط به قوانین مورد نیاز

برای این‌که یک حسابدار موفق و حرفه‌ای شوید، ضروری است که به قوانین تجاری و مالیاتی، قانون کار و تأمین اجتماعی آشنا و مسلط باشید.

حسابدار موفق

در ادامه به قوانینی که یک حسابدار باید بر آنها مسلط باشد اشاره می کنیم:

قانون تجارت

در این قانون، مقررات مربوط به واحدهای تجاری اعم از شرکتهای سهامی عام و خاص و تغییرات، انحلال، جلسات و … شرح داده شده است.

حسابداران با تسلط به قانون تجارت قادر خواهند بود در هر شرایطی کارهای خود را طبق روال قانونی انجام دهند.

قانون کار و امور اجتماعی و تامین اجتماعی

با آگاهی به این قوانین و رعایت مفاد آن می‌توانید از انعقاد قرارداد تا انتهای قرارداد، کلیه حقوق کارفرما و کارگر را طبق قانون لحاظ کنید و از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری کنید.

اطلاع از کلیه حق و حقوق کارگران و کارفرمایان مانند بیمه، مرخصی، معالجه، بازنشستگی و … باعث راهنمایی و تصمیم گیری‌های بهتر دو طرفه (هم به نفع کارگر و هم به نفع کارفرما) خواهد شد.

قانون مالیات‌های مستقیم

مسلط بودن به قوانین مالیات‌های مستقیم و به روز بودن در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی برای هر حسابدار واجب است.

زیرا محاسبات و ارسال اشتباه اطلاعات به سازمان مالیاتی، جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت.

از جمله مالیات‌های مستقیم، می‌توان به مالیات حقوق و دستمزد پرسنل و مالیات اجاره و … اشاره کرد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده

این قانون از مهرماه سال 1397 تدوین شده و اجرای آن تاکنون ادامه دارد.

آگاهی از این قانون و بخشنامه‌های آن بسیار حائز اهمیت است. چرا که انجام ندادن یا اشتباه انجام دادن مفاد این قانون جرائم سنگینی در پی دارد.

در مواقعی لازم است که طی روال‌های قانونی و بر اساس مفاد مشخص‌شده در قانون عمل نمایید. با انجام این اقدامات می‌توانید جلوی هرگونه کلاه‌برداری و یا ضرر و زیان شرکت یا سازمان را بگیرید.

بیشتر بخوانید: مالیات قطعی چیست؟ روش اعتراض به برگ قطعی مالیات

مهارت‌های نرم یک حسابدار موفق

برای این‌که به‌عنوان یک حسابدار موفق جلوه کنید و فردی حرفه‌ای تلقی شوید، باید علاوه بر ویژگی‌های تخصصی، پایند به خصوصیات حرفه‌ای نیز باشید.

ویژگی‌های یک حسابدار موفق

برخی از این مهارت‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

مدیریت پول

مدیریت پول یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید یک حسابدار حرفه‌ای از آن بهره‌مند باشد.

حسابدار موفق کسی است که در مدیریت بودجه شخصی و سازمان، فرد توانمندی باشد.

حسابدار حرفه‌ای در درجه اول در زندگی شخصی خود مدیر مالی خوبی است؛ بنابراین در زندگی خود و حتی در سازمان یا شرکتی که در آنجا مشغول کار است ولخرجی نمی‌کند.

مهارت‌های سخنوری و نوشتاری

برای برقراری ارتباط با سهامداران و مدیران شرکت و سازمان‌هایی نظیر مالیات و بیمه و همچنین انجام تفسیر گزارش‌های حسابداری و ارائه آن‌ها، داشتن مهارت‌های سخنوری و نوشتاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک حسابدار موفق سعی می‌کند این مهارت‌ها را روز به روز در خود گسترش داده و از موقعیت‌های مختلف برای رشد استفاده کند.

مدیریت زمان

از این رو که حسابداری یک حرفه پر مشغله است؛ بنابراین یکی از فاکتورهای اصلی برای موفقیت در حسابداری برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت زمان است.

اگر شما نتوانید زمان را به‌درستی مدیریت کنید فرد موفقی نخواهید بود؛ زیرا حسابدار حرفه‌ای از زمان به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کند.

دقت و تمرکز بالا

دقت و نظم در هر کاری لازم است؛ اما این مورد برای حسابدار موفق از اهمیت خاصی برخوردار است.

حسابداری شغلی است که شما همه‌روزه با ارقام ریز و درشت کار می‌کنید؛ بنابراین باید قادر باشید تا با دقت و تمرکز بالایی اتفاقات مالی را درج و کار روزانه خود را به‌صورت دقیق کنترل کنید. ‌

خلاقیت

حسابدار موفق هنگامی‌ که با مسئله‌ای مواجه می‌شود برای حل آن‌ها راه‌حل‌های خلاقانه‌ای می‌یابد و با بررسی هرکدام از آن‌ها بهترین راه‌حل را انتخاب می‌کند.

درستکاری

حسابدار موفق سعی می‌کند زندگی شخصی خود را با استانداردهای سازمانی مطابقت دهد و بر اساس آن‌ها زندگی خود را هماهنگ می‌کند.‌

بنابراین شما باید استانداردهای شخصی بالایی نظیر درستکاری داشته باشید. به جرات می‌توان گفت که درستکاری یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ملزومات حسابدار موفق است.

اعتمادبه‌نفس

اگر شما با دقت و تمرکز بالا امور حسابداری را انجام داده باشید، به‌طور قطع و یقین از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار هستید.

در چنین شرایطی شما به کار خود مطمئن بوده و می‌دانید گزارش‌های تحویلی شما درست هستند.

خدمت محوری

باید برای حل مشکلات دیگران و ارائه خدمات حرفه‌ای به آن‌ها تلاش کنید. این روحیه‌ای است که به شما برای رسیدن به اهداف عالی کمک خواهد کرد.

ظاهر

اگر می‌خواهید به حسابدار موفقی تبدیل شوید بهتر است بدانید که باید به‌ظاهر خود توجه کنید.

بنابراین همیشه مرتب و خوشتیپ در شرکت حاضر شوید و ظاهر بشاش و شادابی داشته باشید.

رازداری کامل

اگر حسابدار یک سازمان یا شرکت هستید قطعاً به‌تمامی اطلاعات مالی آن‌ها دسترسی دارید.

اینجا است که رازداری اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. شما به‌عنوان حسابدار موفق در یک سازمان، باید از افشای اطلاعات مالی پرهیز کنید.

سوالات متداول

مهارت‌های نرم یک حسابدار موفق چیست؟

مدیریت پول، مهارت‌های سخنوری و نوشتاری، مدیریت زمان، دقت و تمرکز بالا، خلاقیت، درستکاری، اعتمادبه‌نفس، خدمت محوری، رازداری کامل

وظایف عمومی یک حسابدار چیست؟

وظایف و مسئولیت‌های عادی حسابداری شامل حقوق و دستمزد پرسنل، محاسبه و مدیریت سود و زیان و ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت می‌شود.

وظایف تخصصی یک حسابدار موفق چیست؟

این وظایف شامل تصمیم‌گیری، حسابرسی و گزارشگری می‌شود که داشتن توانایی درک عمیق در مورد گزارش‌های سود و زیان و گردش وجوه نقد و همچنین تحلیل عمیق ترازنامه‌ها می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند.

سخن پایانی

حرفه حسابداری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر نیاز به مهارت‌های خاص، دانش و اطلاعات ضروری دارد که می‌تواند شما را به‌سرعت به موفقیت برساند.

حسابداری یکی از مشاغل حساس است که ممکن است کوچک‌ترین اشتباه، موجب ضررهای مالی جبران‌ناپذیری شود. در مقابل اگر حسابدار با درایت و با مهارتی باشید می‌توانید سود مجموعه را افزایش داده و در دراز مدت تاثیر بالایی در افزایش سود داشته باشید.

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های یک حسابدار موفق پرداختیم و مهارت‌هایی که یک حسابدار موفق باید داشته باشد را مورد بررسی قرار دادیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

10 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
یاس رازقی

خیلی لذت بردم عالی بود.

شجاع‌الدین جهاندیده

خواهش میکنم

فاطمه

عالی بود مرسی

کامبیز کریمی

عرض سلام و ادب و احترام
بسیار ممنون بابت مطلب خوبتون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
تشکر از محبت شما

Faezeh

سلام مطالب خیلی عالی بود لطفا میشه یک کارافرین موفق حسابدار را معرفی کنید و چند نمونه ایده کسب و کار برای حسابداری بگین ممنون میشم ازطریق ایمیل پاسخ بدین

Soheila

سلام خدمت شما و متشکر از مطالب خوبتون.
سوالی که داشتم اینه که آیا برای ورود به شغل حسابداری
محدودیت سنی مطرحه؟(33 ساله هستم)
و هم اینکه رشته تحصیلیم مدیریت دولتی بوده
و تجربه این شغل هم بصورت خیلی محدود دارم و 9 واحد حسابداری در رشته خودم گذراندم
آن هم بصورت تئوری نه عملی.
واقعا علاقه دارم به حسابداری
ممنون میشم از طریق ایمیل پاسخ بدین

حسین

خیلی خوب و مفید.

samana

مچکرم مطالب عالی و مفید بود خداقوت❤

شجاع‌الدین جهاندیده

خوشحالیم که استفاده کردید.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
10
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx