مشاهده نمای بازار و دیده بان بازار بورس: معرفی 3 سایت معتبر

دیده بان پیشرفته و نمای بازار tsetmc

مشاهده نمای کلی یا دیده بان بازار بورس به شما کمک می‌کند تا در چند ثانیه بتوانید وضعیت کلی بورس اوراق بهادار را متوجه شوید.

آیا اطلاعاتی درباره دیده بان بازار دارید؟ تا پایان این مطلب همراه ما در بورسینس باشید تا در مورد دیده‌بان بورس بیشتر بدانید.

دسترسی سریع به سه سایت دیده‌بان بورس:

عناوین مطلب:

http://old.tsetmc.com/Loader.aspx?ParTree=15131F

https://www.tse.ir/market-watch

دیده‌بان فرابورس:

https://www.ifb.ir/StockQoute.aspx

دیده بان بازار بورس چیست؟

اگر اهل بازار بورس باشید مطمئنا بارهاوبارها این عبارت را دیده‌اید.

دیده بان بازار یک نمای کلی از شرکت‌هایی است که در بازار سرمایه پذیرفته شده‌اند. درواقع در یک صفحه کامل می‌توانید نماد شرکت‌های پذیرفته شده را ببینید و درصد رشد یا کاهش ارزش آنها را دنبال کنید.

این تنها بخشی از کاربرد دیده‌بان بازار است، درحالی‌که جزئیات این شرکت‌ها مانند حجم، تعداد، ‌ارزش قیمت و میزان تغییرات، قیمت‌های دیروز، امروز و پایانی هم در بخش‌های دیگری از دیده بان بازار در دسترس است.

 با مشاهده رشد یا افت شاخص بورس نیز گاهی اوقات می‌توان به دید کلی از بازار رسید؛ ولی باتوجه‌به اینکه در بسیاری از اوقات، شاخص بورس به‌تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار باشد، مشاهده نما و دیده بان بورس می‌تواند به ما کمک کند تا مثبت یا منفی بودن بازار را بهتر متوجه شویم.

شاید بپرسید چرا باید به مثبت بودن یا روند منفی بازار توجه کرد و چه اطلاعاتی از این بازار به درد یک معامله‌گر می‌خورد؟

واقعیت این است که شما وقتی وارد بازار معاملات می‌شوید، تمام جزئیاتی که در این بازار به چشم‌تان می‌آیند هم می‌توانند در تحلیل و نقشه راه شما موثر باشند. حتی یک تغییر کوچک در سهام، می‌تواند رشد یا کاهش ارزش بسیار بزرگی به دنبال داشته باشد.

اگر نتوانید این موقعیت‌ها و شرایط را بسنجید، اگر از تغییرات آگاه نباشید، اگر هیچ دیدبانی از بازار نداشته باشید، ممکن است فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست بدهید. در نتیجه آشنایی با دیده بان بازار و سایت‌هایی که می‌توانند اطلاعات دقیق و کاملی دراین‌خصوص به کاربران و معامله‌گران بدهند، بسیار مهم است.

در ادامه 3 سایت معتبر برای مشاهده نمای بازار و دیده بان بازار سهام تهران معرفی می‌کنیم:

نمای بازار در سایت Tse.ir

این دیده بان در سایت tse.ir نمایش داده می‌شود.

این سایت، دیده بان بازار است که در سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران در دسترس کاربران و معامله‌گران قرار دارد. در سایت دیده‌بان بورس اوراق بهادار همه کاربران می‌توانند به اطلاعات مختلفی مثل حجم معاملات، ارزش معاملات، دفعات معامله، بیشترین و کمترین معامله، قیمت پایانی و آخرین قیمت، قیمت روز قبل، تاثیر در شاخص، پی بر ای و EPS بهترین عرضه و تقاضا دسترسی داشته باشند.

در صفحه ابتدایی سایت اطلاعاتی درباره بورس تهران، بازار، محصولات و ناشران و پذیرش ثبت شده است. علاوه بر این، بخش‌هایی هم برای آموزش و تحقیق و توسعه در سایت وجود دارد.

در بخش مهم دیگری از سایت که سمت چپ سایت واقع شده است، اطلاعات مهمی درباره شاخص‌های بازار در نظر گرفته شده. این شاخص‌ها شامل شاخص کل هم‌وزن، شاخص کل، قیمت، بازار اول، بازار دوم، صنعت، 30 شرکت و 50 شرکت است.  حجم معاملات کل، نقد، آتی، تبعی، بدهی، ETF و اختیار هم از جمله دیگر اطلاعاتی است که در این سایت برای دسترسی کاربران وجود دارد.

در نظر داشته باشید که با استفاده از این ابزار می‌توانید نماد یک شرکت بورسی یا فرابورسی را به همراه قیمت لحظه‌ای، حجم، تعداد، ارزش معاملات، قیمت‌های دیروز امروز و پایانی و موارد دیگری که در تصمیم‌گیری درست یک معامله‌گر موثر هستند، رصد کنید.

نکته مهم دیگر این است که کاربران می‌توانند دیده‌ بان بازار را متناسب با سلیقه خود روی نماد‌های دلخواه تنظیم  کنند و کار خود را برای رصد‌های لحظه‌ای بسیار ساده‌تر کنند.

برای مثال معامله‌گرانی که فقط روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌راحتی می‌توانند دیده‌بان بازار را برای رصد این صندوق‌های فعال کنند. در واقع این سایت‌ها شرایطی را برای کاربران فراهم کرده‌اند که هر کس می‌تواند تنظیمات خاص خود را برای شخصی‌سازی سایت، پیدا کند.

نمای این سایت را می‌توانید در ادامه ببینید:

نمای بازار بورس اوراق بهادار تهران

نمای کلی بازار و دیده بان بازار

دیده بان پیشرفته در سایت Tsetmc.com

به‌طورکلی دیده بان اولیه‌ای که درباره آن صحبت کردیم، برای معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و هنوز اطلاعات و دانش زیادی از بازار ندارند کارآمد است.

اگر تجربه بیشتری از بازار دارید با در راه یادگیری و شناخت بیشتر بازار هستید، بهترین و جامع‌ترین دیده‌بانی که باید سراغ آن بروید، دیده بان پیشرفته بازار است. دیده بان پیشرفته در واقع همان سایت tsetmc است که برای فعالیت بازار در نظر گرفته شه است.

این دیده‌بان همان گزینه‌ای است که اغلب افراد اطلاعات‌شان را از آن می‌گیرند. سایت اصلی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برای مشاهده قیمت سهام و سایر جزئیات بازار نیز یکی از گزینه‌ها برای مشاهده نمای بازار است.

صفحه دیده بان پیشرفته بازار، باتوجه‌به عدم قابلیت تمام صفحه شدن، شاید برای برخی از افراد ظاهر خوبی نداشته باشد بااین‌حال، زمانی که صحبت از دیده بان بازار می‌شود، بسیاری از افراد به طور پیش‌فرض این صفحه در ذهن‌شان نقش می‌بندد.

البته امکانات و جزئیات کامل‌تری که این دیده‌بان پیشرفته دارد هم بی‌تاثیر نیست. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این سایت در نظر گرفته شده است، فیلترنویسی است. با استفاده از این بخش سایت تمامی کاربران و معامله‌گران می‌توانند بازار را به‌صورت جزئی و خاص رصد کنند.

برای مثال اگر قصد داشته باشید فقط نماد‌هایی که در طول یک روز معاملاتی وارد صف خرید شده‌اند را ببینید، با استفاده از فیلتر صف خرید و اجرای آن در دیده‌بان بازار، به‌راحتی امکان این فراهم است که فقط یک گروه خاص از سهام را ببینید و گروه‌های دیگری که در دسته‌بندی موردنظر شما قرار ندارند، خودبه‌خود حذف شوند.

علاوه بر این، امکان شخصی‌سازی هم یکی دیگر از ویژگی‌های دیده‌بان پیشرفته بازار است. در کنار همه این امکانات، دسترسی آسان و سریع به تمام اطلاعات، اخبار و اعلامیه‌های منتشر شده بازار از طرف ناشران، شرکت‌ها و سازمان بورس اوراق بهادار هم برای معامله‌گران فراهم است.

دیده بان پیشرفته بازار در tsetmc.com

دیده بان پیشرفته و نمای بازار tsetmc

وضعیت بازار فرابورس در سایت ifb.ir

سایت ایران فرابورس یا همان ایفب هم یکی دیگر از دیده‌بان‌های فعالی است که معامله‌گران می‌توانند از آن استفاده کنند. این دیده‌بان بیشتر برای رصد سهام‌ پذیرفته شده در فرابورس کاربرد دارد و اطلاعاتی مثل شاخص کل فرابورس، شاخص کل صکوک فرابورس ایران، ارزش بازار فرابورس و معاملات امروز فرابورس را منتشر می‌‌کند.

علاوه بر این، اطلاعیه‌های فرابورس و بازار اول، دوم، سوم، پایه زرد، ‌نارنجی و… هم در این سایت به‌راحتی قابل‌دسترس است. معامله‌گرانی که قصد فعالیت در بازار فرابورس ایران را دارند، می‌توانند به‌راحتی با استفاده از اطلاعات این دیده‌بان بازار، استراتژی سرمایه‌گذاری و مدیریت خود را شکل دهند.

در این سایت دو صفحه برای نمایش دیده بان بازار و نقشه بازار فرابورس وجود دارد.

برای مشاهده وضعیت سهام و اطلاعات قیمت سهام تمام شرکت‌هایی که در فرابورس معامله می‌شوند، می‌توانید این صفحات را مشاهده کنید:

دیده بان بازار فرابورس

نقشه بازار فرابورس

شما نیز درصورتی‌که سایتی مناسب برای مشاهده دیده بان بازار و نقشه بازار می‌شناسید در بخش دیدگاه برای سایر خوانندگان بنویسید.

سوالات متداول

دیده بان بازار چیست؟

دیده بان بازار یک نمای کلی از شرکت‌هایی است که در بازار سرمایه پذیرفته شده‌اند. در واقع در یک صفحه کامل می‌تواند نماد شرکت‌های پذیرفته شده را ببینید و درصد رشد یا کاهش ارزش آنها را دنبال کنید.

سایت TSETMC چیست؟

سایت TSETMC دیده بان پیشرفته بازار است که امکان شخصی‌سازی، فیلترنویسی و… را دارد و حاوی اطلاعات دقیق و کاملی از جزئیات هر سهام موجود در بازار بورس و فرا بورس است.

سایت TSE چیست؟

این سایت، دیده بان بازار است که در سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران در دسترس کاربران و معامله‌گران قرار دارد و امکانات کمتری را نسبت به سایت TSETMC در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دیده‌بان بازار با نقشه بازار چه تفاوتی دارد؟

دیده‌بان بازار معمولا بصورت لیستی از سهام و تغییرات آن است در حالیکه نقشه بازار بیشتر حالت بصری و تصویری دارد و رشد و افت نمادها را معمولا در رنگ قرمز و سبز نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

اگر قصد دارید به‌عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار وارد بازار بورس شوید، شناخت و استفاده از ابزارهای مهمی چون دیده بان بازار بسیار راه‌گشا و کارآمد است.

برای این کار فقط کافی است یکی از سایت‌های دیده‌بانی بازار را انتخاب کنید و بعد از کسب اطلاعات درباره آن و یادگیری روش‌های استفاده از ابزار و امکاناتش، مسیر معامله‌گری خود را ترسیم کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش تابلوخوانی در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

بنام خدا
با سلام
سال مالی برای نمادها از موارد مهمیه که در ستون هیچ دیده بانی نیست که حتمأ باید اضافه بشه؟!
با تشکر

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام و وقت بخیر
متاسفانه در دیده بان بازار نمایش داده نمیشه. سال مالی شرکتها رو میتونید در اطلاعیه های کدال ببینید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx