ارز دیجیتال مونرو (XMR) چیست؟

ارز مونرو

برخی از ارزهای دیجیتالی که در سال‌های اخیر عرضه شده و شروع به کار کرده‌اند، به دنبال افزایش حریم خصوصی و ناشناس ماندن هویت افراد در تراکنش‌ها بوده‌اند، که البته موفقیت هر کدام درجات مختلفی داشته است.

برخی از این ارزها به عموم افراد اجازه مشاهده تمام تراکنش‌ها را می‌دهند، درحالیکه برخی دیگر حفظ حریم خصوصی را بدل به امری اختیاری کرده‌اند.

در این بین، ارز مونرو به خاطر ویژگی حفظ حریم خصوصی، شهرت و اعتبار فوق‌العاده‌ای در بین اعضای جامعه کریپتو کسب کرده است. بلاک‌چین مونرو (Monero) با ارز مونرو (نماد XMR) شناخته می‌شود.

عناوین مطلب:

در این مقاله از بورسینس، مفاهیم، ویژگی‌ها، و چالش‌های اصلی ارز مونرو را بیان می‌کند.

نکات کلیدی

  • تمرکز مونرو بر روی حریم خصوصی است و از این رو، یکی از پرایوسی کوین‌ها به‌شمار می‌رود.
  • مکانیزم اجماع مونرو اثبات سهام کار (PoW) است که آن را قابل استخراج‌ می‌کند.
  • مونرو فورکی از بایت کوین است که در سال 2014 میلادی اجرا شد.

تاریخچه و پیدایش ارز مونرو

مونرو (XMR) در سال 2014 به عنوان فورکی از بایت کوین (Bytecoin) راه‌اندازی شد.

نام اصلی این فورک در ابتدا BiteMonero بود که برای سرمایه‌گذارارن فورکی موفق به حساب نمی‌آمد؛ زیرا بسیاری از ویژگی‌های آن در ابتدای امر در دسترس نبود.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

در نتیجه توسعه‌دهندگان تمرکز خود را صرف بهبود این پروژه کردند و در آخر نام آن را مونرو (در زبان اسپرانتو به معنای سکه) قرار دادند.

 بایت کوین ارز دیجیتال حریم خصوصی (Privacy coin) است که در سال 2012 لانچ شد.

مونرو بر اساس فناوری متن باز (Open source) کار می‌کند و اصلی‌ترین هدف آن رفع کمبودهایی مثل عدم رعایت حریم خصوصی در بیت‌کوین است.

همچنین ارز مونرو از فناوری کریپتو نوت (CryptoNote) برای بهبود حریم خصوصی استفاده می‌کند. به کمک این فناوری، آدرس‌های ارسال و دریافت در هر تراکنش، قابل ردیابی نخواهند بود.

مکانیزم اجماع کریپتو نوت، الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) است که از تابعی مثل کریپتو نایت (CryptoNight) کمک می‌گیرد.

کریپتو نایت چیست؟ کریپتو نایت استفاده از دستگاه‌های استخراجی مثل ASIC را برای استفاده ماینرها دشوار و سخت می‌کند که این موضوع کمک شایانی به توزیع‌پذیری استخراج می‌کند.

امروزه اکثر بلاک‌چین‌هایی که دغدغه محرمانگی و غیر متمرکز بودن را دارند، از این فناوری استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرایوسی کوین (Privacy Coin) + معرفی 6 مورد از آن‌ها

ارز مونرو (Monero) چیست؟

بلاک‌چین، که اساس تکنولوژی ارزهای دیجیتال است، یک دفترکل عمومی است که تمام تراکنش‌های انجام شده روی شبکه را نشان می‌دهد.

بلاک‌چین مونرو عامدانه به شکلی طرح ریزی شده تا این شفافیت را نداشته باشد.

مونرو اطلاعات مرتبط با تراکنش‌ها، مانند هویت فرستنده‌ها و گیرنده‌ها و همچنین مقدار منتقل شده در هر تراکنش را با مخفی کردن آدرس استفاده شده توسط شرکت کننده‌ها در معامله، ناشناس می‌کند.

علاوه بر حفظ حریم شخصی، فرآیند استخراج (Mining) مونرو نیز براساس مفهوم تساوی‌گری انجام می‌شود، این مفهوم تمام افراد جامعه را مساوی و شایسته دریافت فرصت‌های برابر می‌داند.

به هنگام راه‌اندازی مونرو، سازندگان آن هیچ سهمی برای خود نگه نداشتند و تمام آن را روی توزیع و پشتیبانی از جامعه مونرو برای توسعه بیشتر این ارز مجازی سرمایه‌گذاری کردند.

مونرو از یک فرآیند استخراج پشتیبانی می‌کند که در آن افراد با پیوستن به استخرهای استخراج (mining pool) و شروع فرایند استخراج، پاداش داده می‌شود. البته افراد می‌توانند به شکل انفرادی نیز مونرو استخراج کنند.

استخراج مونرو را می‌توان با استفاده از یک کامپیوتر استاندارد انجام داد و نیازی نیست فرد از سخت افزار خاصی مانند application-specific integrated circuit یا همان ایسیک (ASIC) استفاده کند.

مونرو روی تمام پلتفرم‌های سیستم عامل از جمله ویندوز، macOS، لینوکس، اندروید، و FreeBSD اجرا می‌شود.

عملکرد قیمتی مونرو

ارز مونرو از سال 2014 میلادی کف و سقف‌های زیادی را به خود دیده است و این موردی طبیعی است.

کف تاریخی این کوین در تاریخ 14 ژانویه سال 2014 میلادی و در قیمت 0.216 دلار بوده و سقف قیمتی آن هم در تاریخ 9 ژانویه سال 2018 میلادی و در قیمت 542.33 دلار بوده است!

ارز مونرو

مونرو چگونه حریم شخصی را بهبود می‌دهد؟

مونرو دغدغه افراد در مورد حفظ حریم شخصی را با استفاده از مفاهیمی مانند امضاهای حلقه‌ای (ring signatures) و آدرس‌های مخفی (stealth addresses) کمتر می‌کند.

امضاهای حلقه‌ای باعث می‌شود که یک فرستنده بتواند هویت خود را از سایر افراد در یک گروه مخفی کند.

امضاهای حلقه‌ای امضاهای دیجیتالی ناشناسی از یک عضو از گروه هستند، درحالیکه مشخص نیست که کدام عضو گروه تراکنش را امضا می‌کند.

برای ایجاد یک امضای حلقه، پلتفرم مونرو از ترکیبی از کلیدهای حساب فرستنده استفاده کرده و آن را با کلیدهای عمومی روی بلاک‌چین یکپارچه می‌کند، کاری که آن را هم منحصر به فرد و هم خصوصی می‌کند.

این عملیات اجازه می‌دهد تا هویت فرستنده نیز مخفی شود زیرا حصول اطمینان از اینکه کلیدهای کدام اعضای گروه برای ایجاد این امضای پیچیده استفاده شده است به لحاظ کامپیوتری امری غیرممکن است.

آدرس‌های مخفی نیز به حفظ حریم خصوصی بیشتر کمک می‌کنند.

این آدرس‌های تصادفی یک بار مصرف از طرف گیرنده برای هر تراکنش ایجاد می‌شوند. از طریق استفاده از این آدرس‌های مخفی می‌توان آدرس واقعی مقصد یک تراکنش و در نتیجه هویت گیرنده را نیز پنهان کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های مونرو را بشناسید

علاوه بر این، تراکنش‌های محرمانه حلقه‌ای (Ring Confidential Transactions) یا RingCT ها می‌توانند مقدار تراکنش را نیز مخفی کنند.

پس از کسب موفقیت در پنهان کردن هویت فرستنده و گیرنده، عملکرد RingCT در سال 2017 معرفی و جزو جداناپذیر تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه مونرو شد.

ارز مونرو چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد؟

بیت‌کوین، که مشهورترین ارز دیجیتال است بر اساس پروتکلی کار می‌کند که تلاش دارد هویت اشخاص را با آدرس‌های مستعار مخفی کند.

این آدرس‌های مستعار به طور تصادفی و از ترکیب حروف الفبا و اعداد تشکیل می‌شوند.

با این حال، حریم شخصی افراد در این روش به طور کامل حفظ نمی‌شود زیرا آدرس‌های بیت‌کوین و همچنین تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

حتی آدرس‌های مستعار نیز نمی‌توانند به طور کامل خصوصی باشند. تعدادی تراکنش که توسط یک نفر در طول یک بازه زمانی انجام شده باشد را می‌توان مرتبط با آن آدرس دانست.

از این رو عموم افراد، دولت، خانواده و دوستان می‌توانند از تراکنش‌های صاحب آدرس مطلع شده و در نتیجه هویت او را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: روش ردیابی تراکنش‌ها روی بلاک‌چین بیت‌کوین

یکی دیگر از مزایای مونرو نسبت به بیت‌کوین، تعویض پذیری (fungibility) آن است، به این معنی که دو واحد از یک ارز را می‌توان متقابلا با هم جایگزین کرد و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

با اینکه دو اسکناس یک دلاری به لحاظ بها با یکدیگر برابر هستند، به علت اینکه هر کدام یک شماره سریال خاص دارند با هم تعویض پذیر نیستند.

در مقابل، دو تکه 50 گرمی طلا با عیار یکسان تعویض‌پذیر هستند، زیرا هر دو بهایی برابر دارند و فاقد ویژگی متمایزکننده هستند.

با استفاده از این مثال می‌توان گفت یک بیت‌کوین مانند یک اسکناس یک دلاری است درحالیکه یک مونرو شبیه به یک تکه طلاست.

تاریخچه تراکنش هر بیت‌کوین روی بلاک‌چین ثبت می‌شود و از این رو اگر از یک بیت‌کوین در یک اتفاق خاص مثل کلاهبرداری، قمار، و دزدی استفاده شده باشد، می‌توان آن را شناسایی و دنبال کرد.

به این ترتیب امکان مسدود کردن، معلق کردن، یا بستن حساب‌هایی که چنین واحدهایی از بیت‌کوین را نگهداری می‌کنند وجود دارد.

مونرو، با تاریخچه تراکنش غیرقابل ردیابی‌اش، به اعضای شبکه امنیت بیشتری می‌دهد و دیگر خطر عدم پذیرش یا قرار گرفتن در لیست سیاه برای دارایی‌های آنها وجود نخواهد داشت.

چالش‌های مونرو

با اینکه مونرو با در اختیار داشتن مزایایی که برشمردیم به سرعت به شهرت و پذیرش چشمگیری دست پیدا کرده است، هنوز هم چالش‌هایی بر سر راه این شبکه وجود دارد.

ویژگی غیرقابل ردیابی و خصوصی بودن مونرو ممکن است باعث ایجاد سواستفاده‌های غیرقانونی در بازارهایی مانند خرید و فروش مواد مخدر و قمار شود.

بازارهای دارک وب (dark web)، استفاده روزافزونی از مونرو داشته‌اند.

به عنوان مثال گزارشی توسط CNBC در مورد هکرهایی منتشر شد که با ساخت نرم‌افزاری مخرب اقدام به ویروسی کردن کامپیوترها و استفاده از آن‌ها برای استخراج مونرو و فرستادن آن به کره شمالی می‌کردند.

مونرو اساسا ارزی است که افراد بیشتری از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند زیرا مراجع قانونی نمی‌توانند کنترلی روی سرمایه داشته باشند و ارزهای مونرو نیز به سختی قابل ردیابی هستند.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال بدون کارمزد!

استخراج مونرو چیست؟

استخراج رمزارز مونرو یا Monero mining به فرایند حل کردن معادله‌های کریپتوگرافی با کامپیوترهایی که قدرت پردازش بالا دارند گفته می‌شود.

مشارکت کنندگان در فرایند استخراج مونرو (ماینرها)، توکن XMR را به عنوان پاداش مشارکت در این فرایند بدست می‌آورند. برای استخراج مونرو، شما به سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: روش استخراج مونرو با کارت گرافیک و CPU

XMR Miner چیست؟

به طور کلی، ماینر به نرم افزار، سخت افزار یا حتی یک شخص که فعالیتش استخراج است نیز گفته می‌شود. اصطلاح XMR Miner اغلب به معنای نرم افزار یا سخت افزار استخراج رمزارز مونرو است.

سوالات متداول

مهم‌ترین قابلیت ارز مونرو (XMR) چیست؟

مونرو (XMR) در سال 2014 به عنوان فورکی از بایت کوین (Bytecoin) راه‌اندازی شد. این شبکه اطلاعات مرتبط با تراکنش‌ها، مانند هویت فرستنده‌ها و گیرنده‌ها و همچنین مقدار منتقل شده در هر تراکنش را با مخفی کردن آدرس استفاده شده توسط شرکت کننده‌ها در معامله، ناشناس می‌کند.

مکانیزم اجماع ارز مونرو چیست؟

این رمزارز از مکانیزم اثبات سهام کار (Proof-of-Work) استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال مونرو در کدام دسته از بازار ارزهای دیجیتال دسته بندی می‌شود؟

مونرو یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی است که در بخش پرایوسی کوین‌ها فعالیت دارد.

سخن آخر

ارزهای کمی وجود دارند که حدود 8 سال در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته باشند و اعتبار خود را همچنان حفظ کرده باشند.

با این حال، اگربه فکر خرید و فروش ارز مونرو هستید بهترین کار بررسی استراتژی معاملاتی و استراتژی مدیریت ریسک و سرمایه خودتان است.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
hossein

کلا دزدی و کلاهبرداریه من خرید زدم حساب بسته شد به بهانه ممیزی

کاوه

سلام دوست عزیز، شما وجه رو به صورت کارت به کارت واریز کردید یا به صورت درگاه آنلاین؟
و اگر به صورت کارت به کارت بوده، به مبالغ ۴,۰۵۰,۰۰۰ یا ۵,۰۴۰,۰۰۰ یا ۱۰,۳۰۰,۰۰۰ شبیه بوده؟

مهدی

سلام من بصورت کارت به کارت واریز کردم حتی نام اون شخص که پول را براش واریز کردم مشخص بود..تا چند روزم حسابم باز بود و میتونستم نگاه کنم ولی بعد چند روز هرچی رمز ورود زدم دیگه باز نشد…اگه میدونید یه راهنمایی بکنید تا به پولم برسم

محبوبه مرادی

سلام من تو این برنامه ثبت نام کردم و واریزی زدم و خریدم کردم و دیروز خروج از سیستم را زدم حالا هر چی رمز عبورم رو میزنم که وارد شم پیام میاد که رمز عبور اشتباه است در صورتیکه رمز صحیح رو میزنم لطفا راهنماییم کنید

مهدی

سلام خسته نباشید، اینا همش کلکه…پول که واریز شد دیگه از دستت رفته…هرچی رمز بزنی دیگه برات باز نمیکنه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx