روش استخراج مونرو با کارت گرافیک و CPU

استخراج مونرو

در بازار رقابتی ارزهای دیجیتال، مونرو (Monero) توانسته جایگاهی نسبتا مناسب به دست بیاورد.

از طرف دیگر، سرمایه گذاران این ارز برای استخراج مونرو تمایل نشان داده‌اند که این موضوع به گسترش شبکه مونرو کمک می‌کند. 

مونرو در سال 2014 وارد صحنه شد و به دلیل عملکرد بسیار خوبش در سال‌های اخیر بین سرمایه‌گذاران محبوبیت زیادی کسب کرده است.

عناوین مطلب:

قیمت آن از 10 دلار در ژانویه سال 2017 میلادی به 494 دلار در ژانویه سال 2018 رسید؛ اما جدای از قیمت آن، درامد استخراج این ارز همیشه یکی از نقاط جذاب آن بوده است. 

محبوبیت XMR، در نحوه استخراج مونرو نیست بلکه به دلیل ویژگی‌های حریم خصوصی این بلاک‌چین است که توانسته جای پای خود را در بین ارزهای دیجیتال محکم کند. 

هرکس که اقدام به استخراج مونرو می‌کند؛ شاید در ابتدا موضوع برایش گیج‌کننده باشد. سوا‌ل‌هایی از قبیل این احتمالا در ذهن شما هم وجود دارند:

  • استخراج مونرو چگونه است؟
  • برای این کار به چه نرم‌افزار و سخت‌افزاری نیاز دارم؟
  • استخراج یک XMR چقدر طول می‌کشد؟
  • کدام کارت گرافیک یا CPU برای استخراج XMR مناسب هستند؟

خبر خوب اینجاست که در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ داده و در مورد برخی مطالب دیگر مربوط به مونرو صحبت کنیم؛ تا در انتهای این مطلب به یک درک خوب و فهم کامل از چگونگی استخراج XMR برسید.

مونرو (XMR) چیست؟

قبل از پرداختن به استخراج مونرو، باید کمی به مفاهیم این بلاک‌چین بپردازیم.

مونرو درست مانند بیت‌کوین یک ارز دیجیتال متن باز است که در آوریل سال 2014 با تمرکز بر روی مقیاس پذیری، حریم خصوصی و ماهیت غیرمتمرکز عرضه شد. 

مکانیزم اجتماع مونرو برپایه اثبات کار یا POW است که در آن ماینر‌ها نقش مهمی در ایمن سازی شبکه ایفا می‌کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال محبوبیت مونرو بیشتر به دلیل ویژگی حریم خصوصی آن است چرا که تراکنش‌های این شبکه توسط اکسپلورر آن قابل مشاهده نیستند. 

image 4

فرض کنید کیان می‌خواهد 100 دلار به آوا بدهد و برای این کار می‌تواند از بیت‌کوین، لایت کوین و مونرو استفاده کند. حال سوال اینجاست که چرا کیان باید مونرو را ترجیج دهد؟

اگر کیان و آوا بخواهند این تراکنش مخفی و غیرقابل ردگیری باقی بماند بهترین گزینه مونرو است. اگر این تراکنش در بیت‌ کوین صورت پذیرد، در شبکه ثبت شده و تمام افراد حاضر در آن می‌توانند آن را ببینند.

همه می‌توانند فرستنده و دریافت‌کننده را مشاهده کرده و این موضوع به این معنی است که تراکنش‌ها در بیت‌کوین عمومی است.

هرچند بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز است؛ اما خصوصی نیست. مونرو از آن طرف هم غیرمتمرکز و هم خصوصی است، در واقع تکنولوژی این ارز دیجیتال این امکان را به کاربران می‌دهد تا کاملا ناشناس عمل کرده و تراکنش‌های غیرقابل ردگیری را بدور از آگاهی عمومی انجام دهند

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرایوسی کوین (Privacy Coin) + معرفی 6 مورد از آن‌ها

اگر در مثالی که در مورد آن صحبت کردیم کیان و آوا از مونرو استفاده کنند؛ تنها کسانی که از این تراکنش خبر دارند همین دو نفر هستند و هیچ فرد دیگری در شبکه مونرو نخواهد فهمید که همچنین انتقالی صورت پذیرفته است.

حفظ حریم خصوصی مونرو یکی از دلایلی است که باعث شده است ارز دیجیتال XMR در بین مردم محبوب شود؛ زیرا بسیاری از کاربران دوست ندارند کسی در مورد تراکنش‌های آن‌ها بداند.

اما استفاده از مکانیزم اثبات کار (POW) در بلاک‌چین مونرو باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران به جای خرید این ارز، بر روی استخراج مونرو با کارت گرافیک یا سایر تجهیزات در دسترس تمرکز کنند.

قابل تعویض بودن یک ارز دیجیتال به چه معناست؟

قابل تعویض بودن به این معنی است که یک واحد از یک ارز قابل جایگزینی توسط یک واحد از همان ارز باشد.

برای مثال می‌توانید یک اسکناس صد دلاری را با یک اسکناس صد دلاری دیگر جابجا کنید و همین موضوع است که ارزهای فیات (دلار، یورو، پوند و…) را به ارزهای قابل تعویض تبدیل کرده است.

نکته اصلی اینجاست که بیت‌کوین گاهی اوقات اینگونه عمل نمی‌کند. خیلی از افراد هستند که بیت‌کوینی را که قبلا برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته است را قبول نمی‌کنند. این موضوع به این دلیل است که تراکنش‌ها در شبکه این ارز دیجیتال قابل پیگیری است.

پس با این موارد به یک نتیجه‌گیری می‌رسیم که یک بیت‌کوین ممکن است با بیت‌کوین دیگر قابل تعویض نباشد؛ اما این مورد برای مونرو درست نیست؛ زیرا با توجه به ناشناس بودن تمام تراکنش‌ها در شبکه مونرو، تمام کوین‌های آن با یکدیگر برابر بوده و قابل تعویض هستند.

بیشتر بخوانید: توکن غیرقابل‌تعویض یا ان‌اف‌تی (NFT) چیست؟

علمیات استخراج مونرو چگونه کار می‌کند؟

مانند سایر بلاک‌چین‌های با مکانیزم POW، استخراج مونرو نیز باعث حل معادلات ریاضی کریپتو گرافی می‌شود که در نتیجه آن به کامپیوتر‌های قدرتمند با قدرت سخت افزاری بالا نیاز است. 

ماینر‌های مونرو در ازای کار سختی که انجام می‌دهند، توکن‌های XMR دریافت می‌کنند. 

image 3

برخی از مردم به دنبال استخراج مونرو با گوشی هستند که با توجه به قدرت پردازش مورد نیاز، این امر تقریبا غیرممکن است. جدای از نرم افزار استخراج مونرو، باید به سرمایه اولیه، تامین برق و سایر تجهیزات مرتبط فکر کنید. 

قبل از سرمایه گذاری بر روی این ارز لازم است بدانید ارز دیجیتال مونرو هیچ سقفی در توکن‌های قابل استخراج خود ندارد از این رو یک کریپتو کارنسی تورمی به شمار می‌رود.

هر چه توکن‌های بیشتری عرضه شود، احتمال کاهش قیمت کف آن نیز بیشتر می‌شود در نتیجه آن که درامد استخراج مونرو را کاهش خواهد داد.

برگردیم به موضوع ماینر‌های مونرو، در شبکه این ارز دیجیتال، ماینر‌ها نقش تایید تراکنش‌ها را برعهده دارند. 

در مثالی که در ابتدای مقاله آورده شد، فرض کنید کیان از طریق بانک اقدام به ارسال آن صد دلار بکند؛ حال وظیفه بانک این است که مطمئن شود کیان به اندازه کافی یعنی حداقل 100 دلار در حسابش داشته باشد.

حال اگر کیان از طریق مونرو این کار را انجام دهد، چه کسی وظیفه تایید اعتبار این تراکنش را بر عهده دارد؟ جواب استخراج‌کننده‌های مونرو است. این موضوع باعث می‌شود که دست بانک از تراکنش‌های ارز دیجیتال کوتاه شود.

نحوه استخراج مونرو و سخت افزار مورد نیاز

در هنگام انتخاب دستگاه و بررسی نحوه استخراج XMR باید به خاطر داشته باشید امکان استخراج آن توسط دستگاه‌های ASIC وجود ندارد.

دستگاه ASIC یک نوع سخت‌افزار است که برای استخراج بیت‌کوین به کار می‌رود. البته سایر بلاک‌چین‌های مبتنی‌بر POW نیز اغلب از این دستگاه‌ها برای استخراج بهره می‌برند.

یک ASIC می‌تواند چندهزار دلار قیمت داشته باشد و علاوه بر آن نگهداری و هزینه‌های برق آن نیز فوق‌العاده بالاست به طوری که اگر ده‌ها دستگاه ASIC نداشته باشید؛ استخراج با تعداد انگشت شمار آن توجیه اقتصادی ندارد.

برای استخراج مونرو، به جای تکیه‌بر دستگاه‌های ASIC شما باید با تکیه‌بر پردازنده‌های GPU یا CPU کامپیوتر آن را ماین کنید. این روش استخراج باعث شده تا بسیاری از کاربران پلتفرم‌های دسکتاپ مانند کامپیوتر‌های خانگی بتوانند به راحتی حداقل یکبار استخراج این ارز را امتحان کنند. 

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استخراج مونرو و بیت‌کوین در دستگاه‌های مورد استفاده در آن است. شما می‌توانید با کارت گرافیک به استخراج بیت‌کوین بپردازید اما بازدهی آن نسبت به کسانی که از دستگاه‌های ماینر اختصاصی ASIC استفاده می‌کنند بسیار پایین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد با استخراج ارز دیجیتال (با کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی)

image 2

در طرف دیگر شما می‌توانید با استخراج مونرو با کارت گرافیک لذت کسب درآمد از کامپیوتر را حس کنید.

البته استفاده از لپ تاپ برای استخراج XMR ایده خوبی نیست چرا که در عملیات استخراج مونرو با کارت گرافیک، حرارت دستگاه به شدت افزایش پیدا می‌کند و با سیستم‌های ضعیف خنک کننده موجود در لپ تاپ‌ها، عمر دستگاه کوتاه خواهد بود.

درامد استخراج مونرو چقدر است؟

برای محاسبه درامد استخراج مونرو باید به میزان پاداش بلاک‌های آن دقت کنیم. در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک از تراکنش‌های مونرو 0.6 XMR است که در آینده از مقدار این کمتر نمی‌شود. 

برای محاسبه دقیق میزان درامد استخراج این ارز می‌توانیم از ماشین حساب استخراج مونرو بهره ببریم. با مراجعه به این آدرس می‌توانید مقدار پاداش استخراج مونرو براساس توان دستگاه را محاسبه کنید. 

در ماشین حساب استخراج مونرو، برای ارزیابی درامد استخراج مونرو باید فیلد‌های ورودی را به دقت وارد کنید. 

اولین فیلد میزان قدرت دستگاه مورد نظر است. برای دانستن مقدار Hash Rate هر CPU یا GPU باید در مورد آن تحقیق کنیم. فیلد بعدی توان مصرفی است که براساس آن می‌توان میزان مصرف برق را محاسبه کرد. 

در گذشته استخراج مونرو با کارت گرافیک خروجی بهتری داشت اما با تغییر الگوریتم این شبکه به RandomX، اکنون استفاده از CPU بهره‌وری بهتری دارد. 

البته منظور ما از بهره‌وری بهتر، صرفا تکیه RandomX به CPU است اما به طور کلی از نظر قدرت Hash، سی پی یو‌ها حرف زیادی برای گفتن ندارند اما در این بلاک‌چین قضیه برعکس است.

برای مشاهده میزان Hash Rate هر CPU در مدل‌های مختلف به این وبسایت مراجعه کنید.

برای مثال در بین CPU برند اینتل مدل Intel Xeon 8153 2.00GHz می‌تواند در هر ثانیه 54000 هش تولید کند. اگر این مقادیر را در ماشین حساب استخراج وارد کنیم به نتایج زیر دست پیدا خواهیم کرد

image 2

دو نکته مهم در این محاسبه وجود دارد:

  • استفاده از تمام هسته‌های CPU باعث می‌شود شما نتوانید در حین استخراج مونرو کار دیگری با کامپیوتر خود انجام دهید.
  • سی پی یوهای XEON برای سرور‌ها به کار می‌روند و در بازار ایران حدود 52 میلیون تومان قیمت دارند. اگر قیمت مونرو ثابت بماند، با داشتن این CPU، بیش از 58 ماه بازگشت سرمایه شما طول می‌کشد. 

با در نظر گرفتن الگوریتم RandomX، استخراج مونرو با کارت گرافیک موضوعی است که چندان برای ماینر‌ها جذابیتی ندارد.

در واقع GPU قدرت بالایی دارد اما با توجه به شعار مونرو در داشتن حق یکسان استخراج برای همه، استفاده از کارت گرافیک برای استخراج بازدهی کمتری نسبت به CPU دارد. این موضوع فقط در این شبکه صدق می‌کند.

ملزومات استخراج مونرو چیست؟

پیش از این نیز گفتیم که برای استخراج مونرو نیاز به خرید سخت‌افزار خاصی ندارید و با همین کامپیوتر‌های ساده خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید؛ با این حال هرچه سخت‌افزار کامپیوتر شما قوی‌تر باشد، نتیجه بهتری می‌گیرید.

پس از بررسی قدرت CPU کامپیوتر‌تان، باید به ملزومات استخراج بپردازیم. مسلما دانلود نرم افزار استخراج مونرو یکی از گام‌های مهم آغاز استخراج این ارز دیجیتال است. 

با این حال داشتن ابزار مناسب نیز اهمیت دارد. در ادامه مهم‌ترین نیازمندی‌های استخراج مونرو را مشاهده می‌کنید

  • داشتن کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز، Mac یا هر سیستم برپایه لینوکس
  • حداقل 4 GB حافظه RAM
  • کیف پول غیرحضانتی (non-custodial) مونرو
  • آدرس استخرهای استخراج

راه‌های مختلفی برای ماین کردن مونرو وجود دارد؛ اما پیش از وارد شدن به این مبحث بهتر است در مورد استخر‌های استخراج (Mining Pools) بدانید.

حالت استخراج، استخر یا مجرد؟

قبل از اینکه کار خود را شروع کنید باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید استخراج را به تنهایی انجام دهید و یا به یک استخر استخراج بپیوندید!

در یک استخر استخراج گروهی از ماینرها به هم دیگر پیوسته و قدرت سخت‌افزاری خود را با هم ترکیب می‌کنند.

این کار شانس شما را برای دریافت پاداش بیشتر می‌کند؛ زیرا رقابت بسیار سخت است. آن 1.97 کوین نیز بین افراد حاضر در استخر تقسیم می‌شود و معمولا بین 0 تا 2 درصد هم هزینه حضور در استخر بوده و به صاحبان آن تعلق می‌گیرد.

فرض کنید که شما از کل قدرت سخت‌افزاری یک استخر استخراج 5 درصد آن را تامین می‌کنید. بعد از استخراج شما 5 درصد از پاداشی که به آن استخر تعلق گرفته را منهای هزینه خود استخر دریافت خواهید کرد.

استخراج به صورت تکی به تازه‌کاران توصیه نمی‌شود؛ زیرا برای دریافت پاداش نیازمند یک سخت‌افزار فوق‌العاده قوی خواهید بود تا بتوانید یک بلاک کامل را تایید کنید.

در زیر لیستی از بهترین استخر‌های استخراج مونرو را مشاهده می‌کنید که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب بنمایید:

image 1
  • minexmr.com
  • هزینه حضور در استخر: 1 درصد
  • supportxmr.com
  • هزینه استخر: 0.6 درصد
  • xmr.nanopool.org
  • هزینه  استخر: 1 درصد
  • monero.crypto-pool.fr
  • هزینه استخر: 2 درصد

درصد کارمزدهای استخر‌ها و شرایط آن‌ها دائما در حال تغییر هستند. در یک برهه زمانی ممکن است اغلب ماینرها در یک استخر خاص متمرکز شوند. پاداش و مدل توزیع درآمد استخراج مونرو در استخرها متفاوت است.

انتخاب کیف پول مونرو

اولین گام در استخراج مونرو داشتن یک کیف پول مناسب است.

با این که خرید دستگاه استخراج مونرو شرایط خود را دارد اما در هر صورت شما باید حداقل یک کیف پول غیرحضانتی (non-custodial) داشته باشید. برای بررسی انواع کیف پول‌ها به این صفحه مراجعه کنید.

نرم افزار استخراج مونرو پاداش‌های شما را به این کیف پول واریز می‌کند که بعدا شما می‌توانید آن را به صرافی منتقل کرده و نقد کنید. 

در بین  کیف پول‌های سخت‌افزاری گزینه‌هایی مانند Trezor مدل T و Ledger Nano X بالاترین سطح امنیت را برای شما فراهم می‌کنند که با توجه به بودجه استخراج ممکن است خرید یکی از آن‌ها را مد نظر قرار دهید. 

اما در بین کیف پول‌های از نوع گرم (Hot)، با مراجعه به وبسایت رسمی پروژه مونرو می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

درباره کیف پول‌های مونرو اینجا بخوانید

کیف پول GUI Wallet

یک کیف پول متن باز با رابط کاربری گرافیکی که توسط انجمن مونرو توسعه یافته است. استفاده از این کیف پول کاملا رایگان است و هزینه تراکنش اضافه‌ای به شما تحمیل نمی‌کند. 

image

برای کسانی که به دنبال یک کیف پول آسان هستند، انتخاب این کیف پول توصیه می‌شود. 

کیف پول CLI Wallet

این کیف پول نیز متن باز است اما هیچ رابط کاربری گرافیکی ندارد.

مدیریت کیف پول CLI توسط خط فرمان (Command-Line) صورت می‌گیرد که نسبت به کیف پول GUI قابلیت‌های بیشتری برای شما فراهم می‌کند. 

برای مثال شما کنترل کاملی بر روی نود‌های متصل و دارایی‌ها خواهید داشت. امکان استفاه از ابزارهای HTTP RPC و MQ نیز برای برنامه نویسان اهمیت زیادی دارد که در این کیف پول مونرو در دسترس است.

کیف پول Local Synchronization

انتخاب کیف پول جزو اولین نرم افزار استخراج مونرو است که باید آن را داشته باشید. اما برخی از کیف پول‌ها قابلیت‌های جالبی ارائه می‌دهند که شاید فراتر‌ از کاربری ما باشد. 

این کیف پول کل بلاک‌چین دانلود شده بر روی دستگاه شما را برای نود‌های Remote و اتصال به آن‌ها جستجو می‌کند. مثلا شما می‌توانید اطلاعات دارایی خود را از یک نود انتخابی دریافت کنید.

بهترین نمونه این کیف پول در بلاک‌چین مونرو Monerujo است.

کیف پول Remote Synchronization

در این نوع کیف پول‌، کلید خصوصی با یک سرور Remote به اشتراک گذاشته می‌شود.

با این که سرعت این کیف پول‌ها از نظر جابه‌جایی اطلاعات بیشتر است اما حریم خصوصی شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. 

بهترین نمونه این کیف پول کوین بیس (Coinbase) و بایننس (binance) است.

نکاتی قبل از استخراج مونرو

مهم‌ترین بخش در بحث استخراج مونرو استفاده از سخت‌افزار مناسب آن است و علاوه بر آن به یک نرم ‌افزار استخراج مونرو برای وصل شدن به استخر استخراج نیاز دارید.

با این که امکان استخراج مونرو با کامپیوتر فعلی نیز امکان پذیر است اما برخی از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند برای خرید دستگاه استخراج مونرو بودجه بالایی اختصاص دهند. 

استخراج این ارز دیجیتال با همان CPU و GPU کامپیوتر خودتان نیز امکان‌پذیر است؛ اما پیش از شروع باید دو نکته را در سخت ‌افزار خود بررسی کنید:

  • نرخ هش: نرخ هش خود یک مبحث جداست؛ اما به صورت ساده می‌توانید آن را قدرت پردازش سیستم خود در نظر بگیرید.
  • مصرف برق پایین: برق بیشترین سهم را در هزینه‌های استخراج دارد و باید مصرف برق سیستم خودتان را ارزیابی کنید؛ البته با توجه به قیمت پایین برق در ایران (نسبت به قیمت دلاری و دیگر کشورها) این مورد برای کاربران ایرانی مشکل خاصی نخواهد بود؛ اما باز هم برآورد هزینه کار مهمی است. 
  • قیمت مونرو: با افزایش عرضه و کاهش قیمت مونرو، درامد استخراج مونرو به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با این حال دو انتخاب دارید، ممکن است در بلند مدت بخواهید آن را هولد کنید یا در زمان ماین آن را به فروش برسانید. در هر صورت باید با تحقیقات کامل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال پیش بروید.

استخراج مونرو با گوشی

بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال به دنبال استخراج مونرو با گوشی هستند. البته این موضوع فقط مختص این ارز دیجیتال نیست و در سایر بلاک‌چین‌های POW نیز صدق می‌کند. 

image 1

آیا استخراج مونرو با گوشی امکان پذیر است؟ پاسخ کوتاه مثبت است. اما انجام آن در گوشی‌تان می‌تواند منجر به خدافظی زودهنگام با آن شود!

عملیات استخراج فرایندی زمان‌بر و برای سخت افزار‌ها پراسترس است. در این فرایند فشار زیادی به پردازنده مورد استفاده وارد می‌شود که طول عمر آن را کوتاه می‌کند. این موضوع با نبود سیستم خنک کننده مناسب شدت بیشتری می‌گیرد. 

اما استخراج مونرو با گوشی چگونه انجام می‌شود آیا نرم افزاری برای آن وجود دارد؟ 

در نسخه اندروید شما می‌توانید نرم افزار XMRig را که توسط انجمن این پروژه توسعه یافته است دانلود کنید. این اپلیکیشن در گوگل پلی استور وجود دارد.

در هنگام استفاده از این نرم افزار شما همچنان به کیف پول مونرو و استخر آن نیاز خواهید داشت.

درامد استخراج مونرو با گوشی چندان چشمگیر نیست. براساس برخی داده‌های موجود در اینترنت، استخراج یک مونرو با توجه به قدرت محدود سخت افزاری گوشی (CPU) و سختی شبکه آن، ممکن است حداقل 5 سال زمان ببرد. این مدت زمان را با فعال بودن دائمی ماینر در داخل گوشی باید در نظر بگیرید.

نکته دیگری که در هنگام استخراج مونرو با گوشی باید به آن توجه کنید میزان مصرف برق آن است. سرعت خالی شدن باطری گوشی شما بسیار بالا خواهد بود و شما باید دائما آن را شارژ کنید. 

استخراج با استفاده از CPU

شما با پردازشگر مرکزی فعلی خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

از آن‌جایی که هر روز شاهد مدل‌های جدید پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر هستیم، در اینجا مدل خاصی معرفی نمی‌کنیم به جای آن با مراجعه به این وبسایت می‌توانید از بهترین CPU برای استخراج مونرو استفاده کنید.

بعد از اینکه پردازشگر مرکزی مورد نیاز خود را خریداری کردید، وقت آن است که نرم‌ افزار استخراج مونرو مخصوص خود را نیز دانلود کنید.

پیشنهاد ما به شما نرم‌افزار XMR-STAK-CPU است که یکی از معروف‌ترین برنامه‌ها در حوزه استخراج مونرو است.

البته قبل از استفاده از نرم افزار XMR-STAK لازم است بدانید جدای از کارمزد استخر، یک کارمزد توسعه دهنده 2 درصدی از شما کسر می‌شود. اما اگر خودتان سورس کد اصلی آن را به دست آورید نیازی به این مبلغ نیست. سورس کد این نرم افزار در گیت‌هاب وجود دارد.

image

اگر CPU فعلی شما از قدرت کافی برخوردار است؛ شروع استخراج چندین دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و فقط کافی است نرم‌ افزار استخراج مونرو را نصب کرده، به یک استخر استخراج پیوسته و کار خود را شروع کنید.

بهترین کارت گرافیک برای استخراج مونرو

با جایگزینی الگوریتم RandomX، استخراج مونرو با کارت گرافیک مزیت چندانی برای شما ندارد.

دلیل این امر را باید در برابری همه ماینر‌ها در شبکه مونرو دانست. حتی داشتن بهترین کارت گرافیک برای استخراج مونرو نسبت به استخراج توسط CPU مزیت چندانی از نظر قدرت تولید هش برای شما ندارد.

با این حال اگر قصد دارید استخراج مونرو را با کارت گرافیک AMD انجام دهید، مراحل کار آسان است.

نحوه استخراج با کارت گرافیک ساخت AMD نیز مانند CPU است و بهترین نرم‌افزار نیز همان XMR STAK است که نسخه مخصوص کارت گرافیک AMD آن را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

رقیب AMD یعنی Nvidia نیز کارت گرافیک‌های قدرتمندی در بازار عرضه کرده است. در واقع استفاده از کارت گرافیک‌های ساخت انویدیا نیز یکی از روش‌های پر‌طرفدار و معروف برای استخراج XMR است. شما می‌توانید با توجه به بودجه خودتان یک کارت گرافیک این شرکت را خریداری کنید.

در مورد نرم ‌افزار استخراج مونرو نیز باز هم XMR-STAK-NVIDIA در دسترس است؛ اما برای انویدیا استفاده از اپلیکیشن‌ CCMiner انتخاب بهتری است. شما می‌توانید آخرین نسخه از این برنامه را از طریق این لینک دانلود کنید.

در نظر داشته باشید که اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، در لینک بالایی فایل ccminer-x64-2.2.4-cuda9.7z را دریافت کنید. در تصویر زیر دور آن خط کشیده شده است.

دانلود نرم افزار ماینر مونرو

ممکن است به فکر خرید ریگ‌های کارت گرافیک استخراج مونرو باشید اما با توجه به بازدهی پایین کارت‌های گرافیک در این بلاک‌چین و نامحدود بودن تعداد کوین‌های آن، گزینه منطقی نیست. 

بیشتر بخوانید: ریگ استخراج (Mining Rig) چیست؟

آیا استخراج ابری مونرو امکان پذیر است؟

سایت استخراج مونرو که اغلب آن را با نام استخراج ابری می‌شناسیم، یکی دیگر از روش‌های استخراج مونرو است که در آن شما درگیر مسائل فنی نمی‌شوید.

در این حالت استخراج، شما با پرداخت هزینه‌ای، قدرت Hash خریداری می‌کنید که در ماه برای شما سودآوری دارد. 

طرح کلی این روش استخراج به نظر جذاب است اما یک مشکل بزرگ در آن وجود دارد! با بررسی سایت استخراج مونرو متوجه خواهیم شد که در عملیات استخراج آن‌ها هیچ شفافیتی وجود ندارد.

بسیاری از آن‌ها با نشان دادن اعداد و ارقام غیر واقعی سعی در ترغیب شما به سرمایه گذاری دارند اما پس از سرمایه گذاری متوجه خواهید شد نه تنها درامد برآورد شده آن‌ها حقیقت ندارد بلکه گاهی به دلیل هزینه‌های جاری از سود شما مبالغ زیادی کسر می‌شود.

به طور خلاصه یافتن یک سایت استخراج مونرو قانونی و کاردرست مسئله بسیار مشکلی است حتی اگر بتوانید یک وبسایت مناسب نیز بیابید، ارزیابی بازدهی آن لزوما نیازمند سرمایه گذاری است. 

آیا استخراج مونرو سودآور است؟

هرکسی قصد دارد که با استخراج مونرو درآمد داشته باشد؛ اما این موضوع به چندین فاکتور مهم بستگی دارد:

  • نرخ هش
  • مصرف برق سخت‌افزار شما
  • هزینه برق به ازای هر کیلووات ساعت
  • هزینه استخر استخراج
  • هزینه اضافی راه‌اندازی سخت‌افزار مانند کابل و…
  • مجوزهای موردنیاز برای استخراج ارز

یک ابزار بسیار عالی برای برآورد سود و زیان استخراج مونرو وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید. از طریق این لینک می‌توانید وارد آن شوید.

اگر هدف شما از استخراج مونرو کسب درآمد و گذران زندگی است، بهتر است روی آن حساب باز نکنید. در زمان نوشتن این مقاله، بهترین CPU اینتل موجود برای استخراج مونرو 50 میلیون تومان قیمت دارد.

در بین بهترین سی‌پی‌یو‌های AMD نیز اغلب در بازار ایران وجود ندارند اما اگر بتوانید آن‌ها را پیدا کنید، قیمت آن‌ها حداقل از 70 میلیون تومان شروع می‌شود.

برای نمونه، مدل AMD EPYC 7742 را در نظر بگیرید، نرخ تولید هش این CPU حدود 98000 است که معادل 98 KHs محاسبه می‌شود. در بازار ایران قیمت این CPU حدود 300 میلیون تومان است. با داشتن این CPU، درامد استخراج مونرو در ماه 61$ است. نرخ بازگشت سرمایه شما 140 ماه خواهد بود!

اما خرید دستگاه استخراج مونرو فقط به CPU محدود نمی‌شود، شما باید یک کامپیوتر کامل را آماده کنید که با توجه به قیمت بالای دلار و قطعات مورد نیاز حداقل 70 میلیون برای شما هزینه خواهد داشت.

در نهایت اگر قصد سرمایه گذاری محدود بر روی ارز دیجیتال مونرو (Monero) را دارید، خرید آن در صرافی‌های ارز دیجیتال تصمیم بهتری است. 

سوالات متداول

ماینر مونرو چه کاری انجام می‌دهد؟

ماینر‌های مونرو با استخراج این ارز به حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها کمک می‌کنند. در این فرآیند ماینر‌ها با استفاده از کامپیوتر با تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید پاداش دریافت خواهند کرد.

استخراج مونرو چگونه انجام می‌شود؟

برای استخراج مونرو باید از کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز، مک یا لینوکس استفاده کنید. بلاک‌چین مونرو برای عملیات استخراج خود بر روی CPU تکیه دارد. با این حال امکان استخراج مونرو با کارت گرافیک وجود دارد. در این بلاک‌چین بازدهی کارت‌های گرافیک به اندازه CPU نیستند.

آیا استخراج مونرو با گوشی امکان پذیر است؟

بله. شما می‌توانید با دانلود نرم افزار استخراج مونرو از گوگل پلی، عملیات استخراج توسط گوشی اندروید را انجام دهید. با این حال استخراج مونرو با گوشی سودآور نیست و به موبایل شما صدمه می‌زند.

خرید دستگاه استخراج مونرو چقدر هزینه دارد؟

شما می‌توانید با کامپیوتر خانگی به استخراج مونرو بپردازید. با این حال اگر قصد سرمایه گذاری جدی برای استخراج این ارز را دارید، حداقل سرمایه مورد نیاز از 70 میلیون برای CPU اینتل و 320 میلیون تومان برای بهترین پردازنده AMD و کیس آن متغیر است. 

درامد استخراج مونرو چقدر است؟

در بهترین حالت و با در نظر گرفتن بهترین CPU موجود، شما می‌توانید ماهیانه 65$ کسب درآمد کنید. با این حال درامد استخراج مونرو به دلیل استفاده از CPU بسیار پایین است چرا که رسیدن به این درامد نیازمند سرمایه گذاری بالایی است.

سخن پایانی

تصمیم وارد شدن به استخراج مونرو کاملا بر عهده خود شماست و می‌توانید پس از بررسی مواردی که در بالا آورده شد، این کار را شروع کنید.

فقط این نکته را فراموش نکنید هر چه بر روی خرید دستگاه استخراج مونرو بیشتر سرمایه گذاری کنید، پاداش بیشتری نیز دریافت خواهید کرد.

مونرو یک ارز دیجیتال تورمی است که در هر سال کوین‌های بیشتری به چرخه آن اضافه می‌شود. در ابتدا پاداش استخراج هر بلاک در این بلاک‌چین حدود 2 XMR بود اما اکنون ماینرها در ازای هر بلاک 0.6 XMR دریافت می‌کنند که این رویه برای همیشه ثابت می‌ماند. 

اگر تجربه‌ای در استخراج مونرو با کارت گرافیک و سی پی یو دارید در بخش نظرات بنویسید تا سایرین از آن استفاده کنند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج انواع ارزهای دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

29 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سونیا

سلام با کارت گرافیک Rx ۵۸۰ و هش ریت تقریبا ۳۰ چقدر میشه هر ماه با مونرو درامد داشت؟

علی

سلام منم همین طور :///
جواب بدید لطفا

سامان

با درود
درامد ماهیانه استخراج مونرو چگونه محاسبه میشه؟چون مثلا گرافیک rtx 580 که 30mh/s قدرت داره تو ماشین 30mh/sحساب میزنم یه عدد نجومی میده.

ابدی

سلام
ینی اگه یه نفر 1 واحد مونرو استخراج کنه،پاداش اون 1 واحدی که استخراج کرده 1.97 مونرو هستش؟
و اینکه من آیا با برنامه minergate هم میشه استخراج کرد؟

پاکراد

سلام ببخشید استخراج مونرو هنوز هم با کارت گرافیک امکان پذیر هست ؟

شهریار

سلام وقت بخیر
اول که تشکر می‌کنم از سایت تون واقعا کمک کنندست محتوا تون
من یه سوال دارم. میتونم ۱۰ میلیون تومان هزینه کنم و یه کامپیوتر با کارت گرافیک و سی پی یو قوی بخرم ،و بعد شروع به استخراج ارز دیجیتال بکنم؟
در ماه چند میلیون دارمد میتونم داشته باشم؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
به صرفه نیست و اگه هدفتون استخراج ارزه، به درآمد چندانی نمیرسید.

razieh

سلام، وقت بخیر
من با کریپتوتب استخراج میکنم تا به امروز هم راضی بودم برای افزایش سرعت می خواستم برای اولین بار پول پرداخت کنم اما کریدیت کارت می خواد، راه دیگری برای داخل ایران وجود داره؟

Kourosh

والا من با لپ تاپ اچ پی i3 سال ۲۰۱۴ ، دارم با ماینر گیت ورژن ۱.۷ ماین میکنم ،سرعت هش م ۴۸۰-۴۹۰ میخوام پی سی قدیمیم رو راه بندازم کارت گرافیکِ قوی داره، ببینم اون چطوره که دیدم ای دل غافل miner gate maleware
یکی از دوستان هم قبلا گفته بود من جدی نگرفتم الان یه هفته اس سیستم ندارم …

Kourosh

والا من با لپ تاپ اچ پی i3 سال ۲۰۱۴ ، دارم با ماینر گیت ورژن ۱.۷ ماین میکنم ،سرعت هش م ۴۸۰-۴۹۰ میخوام پی سی قدیمیم رو راه بندازم کارت گرافیکِ قوی داره، ببینم اون چطوره!
یه سوال داشتم شما هم با انتی فیلتر ماین میکنید دیگه؟ واسه من با ای پی ایران ماین نمیکنه

شهرام

سلام من کلی زمان گذاشتم تا اینکار رو عملیاتیش کنم و همه مسیر رو دقیق رفتم آخر کار متوجه شدم که ماینینگ مونرو با سی پی یو یک تروجان هستش که وقتی فهمیدم با مال ویر بایتس به سختی لپ تاپم رو پاکسازی کردم
لطفا قبل از تبلیغ و توضیح های این مدلی از امن بودن پروژه مطمئن بشید
ممنون

سروش عزیزی

سلام اقای جهاندیده من یه سیستم دارم با مشخصات
Cpu amd fx 6100 processor 3.3
Ram 24 gig
Hard 1 tera
گرافیک amd
با این مشخصات چقدر در روز میتونم مونرو ماین کنم؟

سینا

سلام من در سایت ارز دیجیتال خوندم که استخراج مونرو با کارت گرافیک امکان پذیر نیست! میشه بیشتر توضیح بدید ممنون از سایت خوبتون

arsalan8228

سلام من با ماینر گیت میکردم حالا دارم با XMR-STAK-CPU کار میکنم میخواستم بدونم از طریق این مستقیم میره به کیف پولم یا وقتی به یه هد نساب برسه میره مثلا تو ماینر گین 0.1 تا که برسه باید دستی به کیف پول ببرین ایا اینم همین طوره. ممنون میشن زود جواب بدین.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، باید از ماینرگیت برداشت کنید، مستقیم به کیف پول نمیره.

علی پسندیده

سلام وقت بخیر…
کلمه ی هش به معنای همون هرتز هست؟
ینی وقتی میگن هش ریت منظورشون همون هرتز بر ثانیه هست؟

بابک

سلام خیر هش کردن یک روش کد کردن یا همون رمز کردن است در واحد زمان که بسنه به سرعت محاسبه و پردازش دستگاه شما بدست میاد به طور خلاصه به سرعت سیستم شما بسنگی داره ولی متفاوت است .

حسن محمدخانی

سلام لطفا اموزش کار با نرم افزار multiminer را بزارین تا مبتدی ها راحت تر یاد بگیرن

رامین رحیمی

سلام
من یه چند مدتی هست که دارم بیت کویین ماین میکنم.ولی دیگه نمیتونم از برنامه به کیف پولیم انتقال بدم.اگه میتونین کمکم کنین ممنون

حميدرضا

باسلام
لطفا جواب دهيد
من از طريق ميف كونوني ارز بيت كويين به مونرو چنج كردم ولي ارز مونرو وارد كيف پول كونوني نميشود
چيمار كنم لطفا راهنمايي كنيد

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، در این موارد کاری از دست من یا شخص دیگه ای ساخته نیست و باید با پشتیبانی کیف پول موردنظر در میان بذارید

سجاد

سلام آیا میتونم سیستم کامپیوترم رو بزارم و فقط تراکنش ها رو تایید کنم
نمیخوام استخراج کنم فقط میخوام پاداش ترانکش ها رو بگیرم و تاییدشون کنم
آیا همچین کاری میشه کرد؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، فکر نمیکنم شدنی باشه

علی

سلام آقای جهان دیده شما شخصی به نام رامین مهر آوا سایت طراحی کردید

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، نه چنین کسی رو نمیشناسم

rezza

سلام
در مورد استخراج یا پاداش تراکنشها آیا باید در زمانهای خاصی با سخت افزار کار کرد یا اینکه اینکار به صورت اتوماتیک انجام میشه؟؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، زمان خاصی وجود نداره و استخراج ارز یه فرایند 24 ساعته است

Morteza

سلام وقت بخیر ببخشید با cpu 3900اریزو چقدر در ماه میتونم مونرو استخراج کنم؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
29
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx