افزایش 315 درصدی تعداد قراردادهای اختیار معامله اتریوم و نقش سازمان‌ها

تحلیل بازار ارزهای رمزنگاری شده

تعداد قراردادهای اختیار معامله اتریوم 315 درصد رشد داشته و به 158 میلیون دلار رسیده است. اکنون پرسش اینجاست که سرمایه‌گذاران قراردادهای مشتقه دیدگاهی صعودی به آینده بازار دارند و یا نزولی؟

بیش از یک سال پیش، قراردادهای اختیار معامله اتریوم در صرافی قراردادهای مشتقه دریبیت (Deribit) راه‌اندازی شدند اما اخیرا به شکلی ویژه طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

تعداد قراردادهای اختیار معامله معیار مهمی برای میزان فعالیت قراردادهای مشتقه است. تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر طی دو ماه گذشته 315 درصد رشد داشته و به 158 میلیون دلار رسیده است.

عناوین مطلب:

این افزایش در میزان قراردادهای اختیار معامله باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد به دنبال قراردادهای اختیار خرید اتریوم باشند. با این حال، بهتر است سرمایه‌گذاران نگاه عمیق‌تری به اعداد و ارقام داشته باشند.

chart1 4 قراردادهای اختیار معامله اتریوم در دریبیت. منبع: Skew

این تعداد قرارداد اختیار معامله لزوما به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دیدگاهی صعودی یا نزولی نسبت به بازار دارند.

قراردادهای اختیار خرید به خریداران این فرصت را می‌دهند تا بدون خطر لیکوئیدشدن و از دست رفتن سرمایه، از اهرم در معاملات خود استفاده کنند. با این حال، قراردادهای اختیار فروش نیز راهی فوق‌العاده برای پوشش ریسک در برابر افزایش فشار فروش بالقوه در آینده و احتمال افت قیمت هستند.

chart2 4 آدرس‌های فرستنده اتریوم (میانگین متحرک ۷ روزه). منبع: glassnode

وضعیت کنونی آدرس‌های فعال و فرستنده اتریوم، امید به ادامه روند صعودی بازار این ارز دیجیتال را بیشتر می‌کند. این معیار اکنون در بالاترین سطح خود طی یک سال گذشته قرار دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون، صندوق سرمایه‌گذاری اتریومِ شرکت مدیریت سرمایه گری اسکیل (Grayscale) نیز بیش از 110 میلیون دلار اتر جمع‌آوری کرده است.

با نگاهی دقیق‌تر به نسبت تعداد قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش، دیدگاه بهتر و ارزشمندتری در مورد فعالیت‌های بازار قراردادهای مشتقه پیدا خواهیم کرد. این معیار اکنون از افزایش احساسات صعودی در مورد بازار خبر می‌دهد.

chart3 4 قراردادهای اختیار معامله اتریوم در دریبیت برای سررسید 26 ژوئن (6 تیر). منبع: Deribit

برای سنجش بهتر احساسات بازار، سرمایه‌گذاران باید تعداد قراردادهای اختیار معامله را خصوصا با در نظر گرفتن قراردادهایی که واقع‌بینانه‌تر هستند بررسی کنند. به نظر نمی‌رسد که طی 12 روز آینده، قراردادهای خرید (موضع صعودی) که بیش از 260 دلار و قراردادهای فروشی که کمتر از 200 دلار باشند انجام شوند. بنابراین، بازار آن‌ها را کمتر از 2 دلار قیمت‌گذاری می‌کند.

درون محدوده‌ای، که در نمودار بالا با رنگ قرمز مشخص‌ شده، برای این سررسید مشخص، 50,000 قرارداد خرید در مقابل 40,000 قرارداد فروش قرار دارند. این امر می‌تواند سیگنالی در خصوص احتمال صعودی شدن بازار باشد، خصوصا اگر اتر بتواند از مرز 240 دلار عبور کند و 17,000 قرارداد خرید سودآور شوند.

chart4 4 تعداد قراردادهای اختیار معامله اتریوم در دریبیت برای سررسید 31 جولای (10 مرداد). منبع: Deribit

پیاده‌سازی همین تحلیل برای قراردادهایی که سررسید جولای دارند نتیجه دیگری را نشان می‌دهد زیرا تنها 14,000 قرارداد خرید (موضع صعودی) تا محدوده قیمت بیش از 20 درصد وجود دارند. در این بین، 16,700 قرارداد فروش (موضع نزولی) نیز وجود دارند، که می‌تواند نشان‌دهنده احتمال افت بازار به هنگام سررسید قراردادها باشد.

با توجه به اهمیت قراردادهای ژوئن و سنجش تعداد چشمگیر آن‌ها، هرچه موعد سررسید قراردادها نزدیک‌تر می‌شود، تحلیل‌گران می‌توانند دیدگاه بهتری پیدا کنند.

نسبت موقعیت‌های لانگ و شورت قراردادهای مشتقه

بررسی نسبت‌ موقعیت‌های لانگ و شورت در صرافی‌ها داده‌های مفیدی برای سنجش احساسات سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در این مثال، بررسی نمودارهای معاملاتی با اهرم اندک برای دو جفت ارز اتریوم/دلار و همچنین اتریوم/بیت‌کوین لازم است.

chart5 1 نمودار روزانه موقعیت‌های لانگ اتریوم/دلار. منبع: TradingView

همانطور که در بالا نشان داده شده است، موقعیت‌های لانگ اتریوم/دلار تقریبا دوبرابر بیشتر از موقعیت‌های شورت هستند. همین شرایط را در خصوص موقعیت‌های لانگ اتریوم/بیت‌کوین نیز، که دوبرابر بزرگ‌تر از موقعیت‌های شورت هستند، می‌توان مشاهده کرد.

chart6 6 نمودار روزانه موقعیت‌های لانگ اتریوم/بیت‌کوین. منبع: TradingView

سایر صرافی‌ها مانند اکی‌اکس (OKEx) برای سنجش موقعیت‌های خالص کاربران در خصوص قراردادهای مشتقه، معیارهای دیگری دارند.

نمودار زیر نشان می‌دهد که قراردادهای آتی اتر اغلب برای اهرمی‌کردن موقعیت‌های لانگ به کار می‌روند. با وجود افت اخیر این اندیکاتور، موقعیت‌های لانگ حدود 7 درصد بیشتر از موقعیت‌های شورت بوده‌اند.

chart7 3 نسبت موقعیت‌های لانگ/شورت در قراردادهای اتریوم. منبع: OKEx

تعداد قراردادهای آتی اتریوم

chart8 2 تعداد قراردادهای آتی اتریوم. منبع: Skew

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیل داده اسکیو (Skew)، طی دو ماه گذشته، تعداد قراردادهای آتی اتریوم تا 67 درصد رشد داشته و به 671 میلیون دلار رسیده است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هر قرارداد آتی احتیاج به یک فروشنده و یک خریدار با مبلغ یکسان دارد؛ یعنی هیچ راهی برای پی بردن به اینکه هدف بعدی معامله‌گران حرفه‌ای چیست وجود ندارد.

بازارهای قراردادهای آتی که نقدینگی کافی دارند درواقع ابزاری برای سرمایه‌گذاران کلان برای ایجاد موقعیت‌های جدید یا پوشش ریسک موقعیت‌های فعلی هستند. افزایش تعداد قراردادهای آتی قطعا سیگنالی قابل‌توجه از افزایش میل سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است. با این حال، نمی‌توان به‌راحتی نتیجه گرفت که افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران سازمانی به معنای صعودی بودن روند قیمت اتر در آینده است.

احتمالات آینده

درمجموع، احساس غالب بازارهای قراردادهای مشتقه اتریوم در کوتاه‌مدت تا حدی صعودی است. علاوه بر این، افزایش تعداد این قراردادها در صرافی دریبیت احتمالا نوسانات بیشتری به هنگام سررسید این قراردادها ایجاد خواهد کرد.

قراردادهای 26 ژوئن، که در کمتر از 12 روز دیگر سر خواهند رسید، اندیکاتور خوبی هستند، زیرا تعداد قابل ملاحظه‌ای منتظر قیمت اِعمال 240 دلاری این قراردادها هستند. علاوه بر این، اگر خریداران قراردادهای خرید بتوانند قیمت را بالا نگه دارند، سود خوبی خواهند برد.

موعد سررسید دریبیت ساعت 8 به وقت گرینویچ (12:30 به وقت تهران) خواهد بود و تمام قراردادها با ارز اروپایی تسویه خواهند شد؛ خریداران نمی‌توانند زودتر از موعد سررسید، قراردادها را به اجرا بگذارند.

شاخص اتریوم دریبیت نیز همین اندازه را نشان داده و از هشت صرافی تشکیل شده که بیشترین و کمترین مقادیر را حذف کرده‌اند. این امر به شکل چشم‌گیری انگیزه دستکاری قیمت را کاهش می‌دهد، گرچه نمی‌تواند به طور کامل جلوی آن را بگیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx